Globus postavil fotovoltaické elektrárny v celkové hodnotě sto milionů korun. Na čtyřech hypermarketech zabírají solární panely plochu dvou Václavských náměstí a ročně vyrobí tolik energie, co spotřebuje tisíc domácností. Outletové centrum Fashion Arena Prague Outlet ve spolupráci se společností Greenbuddies zase letos v srpnu dokončilo instalaci více než tisícovky speciálně odlehčených solárních panelů na střechu centra.
Globus využije čtyři z šestnácti střech velkoplošných hypermarketů na fotovoltaiku s celkovou rozlohou 86 469 metrů čtverečních. Na střechách budov v Plzni, Ostravě, Liberci a Havířově bude vyrábět elektřinu pro vlastní spotřebu. Solární elektrárny, které dodala společnost E.ON, mají výkon 3,5 MWp a vyrobit by měly 3 280 MWh za rok. Cena projektu činí 101,3 milionu korun, z toho 22,7 milionu korun čerpá z Národního plánu obnovy. Globus využívá elektrickou energii nejen k běžnému provozu obchodu, ale také pro pekařské, řeznické a gastronomické výroby, které jsou nedílnou součástí každého jeho hypermarketu.
Hypermarkety Globus jsou jedny z vůbec nejrozlehlejších obchodů u nás. Střechy čtyř, v Plzni, Ostravě, Liberci a Havířově, obchodník využije k výrobě elektrické energie. Jde o významný projekt. Svou velikostí jde o jednu z největších střešních solárních elektráren v Česku. Jeho realizaci se Globus rozhodl zadat společnosti E.ON.
Projekt má celkově přinést úsporu elektrické energie o objemu 3 280 MWh za rok, což je průměrná spotřeba více než tisícovky domácností. Realizací projektu Globus dosáhne také snížení emisí CO2 a provozních nákladů na energii. Hodnota roční úspory by měla dosáhnout až 9,75 milionu korun.
„Součástí naší strategie udržitelnosti je snaha o ekologická a úsporná řešení. Proto jsme se rozhodli pro velmi vysokou investici hned do čtyř fotovoltaických elektráren současně. V první fázi budou fotovoltaiky vyrábět energii pro každý svůj hypermarket. V druhé fázi počítáme s připojením do sítě, abychom mohli předávat případnou nespotřebovanou elektřinu dál. Každý z našich hypermarketů využívá elektřinu také k vlastní výrobě potravin. Již nyní lze uvést konkrétní benefity z provozu fotovoltaiky. Například v jednom ze jmenovaných hypermarketů jsme každý rok museli mít zvýšenou rezervovanou kapacitu elektrické energie kvůli nárůstu spotřeby energie na chlazení potravin v letních měsících. Instalací fotovoltaiky se nám díky výrobě elektrické energie ve tento zvýšený objem podařilo vynulovat“ přibližuje za Globus tisková mluvčí Aneta Turnovská. Dodává, že ve výhledu je vybudování fotovoltaiky i na střeše karlovarského hypermarketu Globus.
Globus spolu s E.ONem pro ekologická řešení
Pro společnost E.ON se jedná o jeden z velkých projektů, které v rámci fotovoltaik v posledním roce realizovala. „Společnost Globus patří mezi významné zákazníky, kteří si uvědomují důležitost energetických řešení. Navíc nás pojí dlouhodobé partnerství. Kromě instalace fotovoltaických elektráren zároveň budujeme u hypermarketů Globus i dobíječky pro elektromobily. Náš přístup k zákazníkovi je vždy komplexní a nabízíme tak kompletní řešení na míru, které může zákazník implementovat postupně,“ říká Jan Zápotočný, místopředseda představenstva společnosti E.ON Energie.
Partnerství Globusu se společností E.ON je letité. Globus svým zákazníkům nabídl dobíjecí stanice pro elektromobily jako jeden z vůbec prvních řetězců v Česku. „U valné většiny našich hypermarketů je nyní dobíječka, která dokáže dobíjet dvě vozidla současně. Než si zákazníci nakoupí vše, co potřebují, mohou si svůj elektromobil dobít. Další rychlodobíječky se chystají ke spuštění,“ dodává Aneta Turnovská.
Zapojit fotovoltaiku v obchodech lze jen v noci
Realizace vyžadovala kupříkladu noční stěhování mražených potravin, protože bylo nutné upravit trafostanice, což bylo možné pouze v nočních hodinách mimo provoz. Všechny stavby byly posouzeny statiky a v Havířově došlo k posílení konstrukce budovy. Zároveň s tímto projektem Globus investuje do úsporných osvětlení a chlazení ve všech svých obchodech.
Projekt probíhá za pomoci dotace z Národního plánu obnovy, který financuje EU. Vytvořila jej v rámci Nástroje pro oživení a odolnost s cílem pomoct členským státům v zavádění opatření na podporu obnovitelných zdrojů energie, zlepšení vodohospodářství a podobně. Dalších pět let tak Globus bude úřadu prokazovat, že elektrárny plní projektované hodnoty výroby elektrické energie.
Outletové centrum použilo speciální materiály
Outletové centrum Fashion Arena Prague Outlet ve spolupráci se společností Greenbuddies spustilo významný ekologický projekt. V letošním srpnu došlo k dokončení instalace více než tisícovky speciálně odlehčených solárních panelů na střechu centra. Unikátnost instalace spočívá v použitých materiálech, které jsou vhodné pro střechy s omezenou nosností. Fotovoltaické panely se postarají o výrobu elektrické energie o objemu více než 400 MWh. To odpovídá průměrné spotřebě 160 českých domácností. Provoz fotovoltaiky ušetří outletovému centru více než 1,2 milionu korun ročně.
Instalace fotovoltaické elektrárny je součástí širšího úsilí centra o udržitelné hospodaření. Tento projekt podporuje ekologické závazky centra a výrazně snižuje roční energetickou spotřebu. „Naším cílem je postupně využít všechny prázdné plochy pro udržitelné a strategicky vhodné projekty. Umístění fotovoltaiky na části střechy centra reflektuje naši snahu přispět k ochraně životního prostředí a zároveň efektivně využívat dostupné zdroje energie,” říká Lenka Čapková, ředitelka outletového centra Fashion Arena Prague Outlet.
Mezi další významné projekty patří retenční nádrž na zadržování dešťové vody, vlastní včelí úly nebo kompostér. Centrum disponuje také zelenou střechou, která slouží jako tepelná izolace a pomáhá snižovat produkci CO2. Spásání travin v okolí Fashion Arény šesti kamerunskými ovcemi, které jsou zde také od letošního srpna, podporuje druhovou rozmanitost v bezprostředním okolí centra. Díky těmto opatřením dosahuje budova vysokého hodnocení v mezinárodním systému BREEAM. Tato certifikace garantuje udržitelnější prostředí v budovách a dokládá plnění závazku chránit přírodní zdroje.
Inovativní solární panely
Projekt v hodnotě více než 12 milionů korun je unikátní díky využití odlehčených panelů. Česká společnost Greenbuddies instaluje tyto elastické panely Sunman nejen v České republice, ale také v Německu, Itálii a zemích Beneluxu. Tyto inovativní solární panely jsou prvními bezesklými a flexibilními panely na světě, které svou nízkou hmotností a tenkým profilem umožňují snadnou přepravu a instalaci.
Fashion Arena Prague Outlet ve Štěrboholech je s více než 200 módními značkami na ploše 25 000 metrů čtverečních jedním z největších outletových center v České republice. Je bezbariérové a od roku 2007 kdy bylo otevřeno, nabízí značkové zboží každý den o 30 až 70 % výhodněji. V obchodech si zákazníci nakoupí kompletní outfit včetně obuvi, šperků, spodního prádla, koženého zboží, sportovního vybavení, cestovních zavazadel a doplňků stejně jako kosmetiku, hračky či potřeby pro domácnost.