
Mít otevřené oči a mysl, vášeň pro obchod a umění komunikovat. A ve vztahu dodavatele s odběratelem hledat vždycky situaci win-win. To je cesta, která vede podle Aleše Lyska, manažera nákupního oddělení franšízové sítě Žabka, nejen k úspěšnému, ale hlavně dlouhodobě udržitelnému podnikání.
Aleš Lysek vzpomíná na dobu před devíti lety: „Začátky byly krušné.“ Tehdy se rozhodl přijmout výzvu na novou pozici a z Moravy, kde měl za sebou dlouholeté provozní zkušenosti z retailu v řetězci Tesco, se přesunul do Prahy, aby tu vedl komerční oddělení franšízové maloobchodní sítě Žabka.
U retailera v minulosti zastával řadu pozic. „Začínal jsem v provozní části a prošel si malými formáty okolo tisíce metrů čtverečních jako manažer prodejny. Otevíral jsem několik prodejen a staral se o veškeré procesy od A až do Z; od výběru kolegů, se kterými budu spolupracovat, po jejich zaškolení a následné naskladnění prodejen zbožím a pak otevření,“ shrnuje své retailové začátky. A protože ho vždycky lákaly nové výzvy a nerad přešlapuje či dokonce stojí na místě, posunul se na pozici manažera hypermarketu Tesco a v několika z nich tak zanechal na Moravě svou nesmazatelnou stopu.
Nikdy se nenudit
Zkušenosti z provozu mu sice v každodenní práci v Žabce pomáhaly, brzy ale zjistil, že obchod, zvlášť ten komerční, je tak trochu jiná káva. „S odstupem času toho ale nelituji,“ říká. I přes to, že je daleko od domova, práce ho naplňuje a baví: „Kdybych měl tuto práci definovat nějakým jedním konkrétním pocitem, tak určitě to, že se v ní nikdy nenudím.“ Aleš Lysek je typ člověka, který je velmi akční, rád řeší problémy a situace, rád vymýšlí nové směry i možnosti a rád posouvá věci dál: „To mě naplňuje, a kdybych měl dělat něco jiného, než dělám, muselo by to být rozhodně něco velmi živého a kreativního.“
Zapojit selský rozum a postavit se výzvám
Jako ředitel nákupu musí Aleš Lysek řešit nejen sortiment, ale také tým nákupčích, se kterými velmi úzce spolupracuje. Ve vztahu „šéf–podřízení“ sází hlavně na komunikaci a společnou diskusi nad věcmi a problémy. „Důležité je zapojit selský rozum a postavit se problémům a výzvám,“ je přesvědčen. Ve vztahu s ostatními lidmi se řídí heslem: Chovat se k ostatním tak, jak bych chtěl, aby se oni chovali ke mně. Jednoduché a účinné.
Práce nákupčích je podle něho velmi pestrá. A pokud je člověk komunikativní a chce řešit věci kolem sebe, nemusí to být vysloveně těžká pozice: „Někdy může být jen složité dělat větší změny, protože je trh moc soustředěný, ale když má člověk tuhle práci rád a baví ho to, je to jednoduše krásná práce.“ Člověk, který se do této pozice chystá, by měl podle jeho slov mít v sobě vášeň pro to chtít dělat dobrý obchod, prodávat, nezbytná je již zmíněná schopnost komunikace a nesmí chybět ani analytické myšlení. „Celkově si ale myslím, že když budou dělat tuhle práci různé povahy, výsledek bude prostě různý,“ říká.
Schopnost komunikace a umění vyjednávat je ale klíčová. „V dodavatelsko-odběratelských vztazích je nejdůležitější win-win vztah. Samozřejmě že chceme vydělat všichni a co nejvíce, aby byl byznys udržitelný. Ale dodavatel musí také vydělávat a musí mu z toho zůstat to, co potřebuje, aby mohl fungovat. Je krátkozraké mít na úkor dodavatele nějaký krátkodobý benefit. Mohlo by se také jednoduše stát, že takhle o dodavatele přijdete, protože třeba zkrachuje. Pro mě je důležité dělat obchod férově. A férovost musí být na obou stranách,“ vysvětluje svůj přístup, který předává i svému týmu nákupčích.
Víno, alkohol a služby
Kromě vedení a motivace týmu nákupčích má ale Aleš Lysek na starost i své portfolio, do kterého patří sortiment vín, alkoholu a služeb. Má tak dobrý přehled o tom, co musí kolegové a kolegyně při nákupu dělat a řešit: „Velmi mě baví oblast služeb, protože ta dělá Žabku Žabkou. Na služby se hodně soustředíme, abychom se odlišili od konkurence a nabídli zákazníkům něco víc než jen nákup; ať už je to vyzvednutí balíku nebo dobití telefonu. Ale kdybych si měl někdy vybírat jiný sortiment k nákupu, pravděpodobně bych sáhl po čerstvých kategoriích.“ Oblast čerstvého sortimentu je totiž velmi akční. Dobrý předpoklad pro to, aby ho to bavilo.
Vlastní invenci vnáší do obchodu jenom člověk
V každodenní práci se sortimentem i svým týmem nákupčích je podle něho důležité mít neustále otevřené oči. Hledat a sbírat informace a znalosti a umět si je správně vyhodnotit tak, aby mohl dělat konkurenceschopné rozhodování. „Pomáhají nám data z prodeje, od průzkumných agentur i z odborných časopisů,“ uvádí. A dodává, že člověk musí mít nejen otevřené oči, ale také mysl. Je přesvědčen, že moderní technologie do budoucna práci nákupního oddělení mohou výrazně zefektivnit, ať už půjde o dostupnost informací či automatizaci procesů: „Myslím ale, že pořád bude potřeba člověka, který bude řešit samotný kontakt s dodavatelem a do obchodu vnese vlastní invenci.“ Tohle za nákupčí jednoduše stroje neudělají.
Vidět za svou prací výsledky
Aleš Lysek je ranní ptáče a tak jeho každodenní pracovní den v kanceláři začíná opravdu velmi brzo. „Ráno mám větší klid na práci, udělám si hlavně všechnu administrativu, která třeba není tak zábavná, ale je nutná. A stihnu to dřív, než začne každodenní ruch, osobní schůzky a on-line mítinky,“ vysvětluje. Každý typ pracovní činnosti si podle jeho slov žádá svůj čas. Když si dopřeje práci doma na home office, věnuje se složitějším věcem, například analýzám, které vyžadují jeho plnou soustředěnost. A co mu dokáže v té každodenní práci dělat opravdu radost? „Když se nám něco povede vymyslet a zrealizovat a jsou za námi vidět opravdu reálné výsledky. Když vidím zpětnou vazbu nejen od kolegů, ale také z prodejen od spokojených zákazníků.“
Káva a rychlé občerstvení
A vymýšlet je stále co. Letos už se na několika větších Žabkách objevil například box Zásilkovny, který je citlivě zakomponován do prostoru prodejen. „V tom budeme pokračovat. Jsme přesvědčeni, že je to ideální kombinace, kdy si jde zákazník vyzvednout zásilku a zároveň si u nás něco koupí. Třeba kávu, na jejíž kvalitu se v Žabce v poslední době velmi soustředili a instalují výkonnější kávovary. Ruku v ruce s tím jde i kvalitnější surovina se značkou Fairtrade. Největší novinkou je zatím chystaný pilot rychlého teplého občerstvení, od kterého si Aleš Lysek hodně slibuje: „Je to další výzva, jak a kam se v convenience sektoru posunout.“
Energii dobíjí sportem i prací kolem domu
Když přijde řeč na volný čas, má Aleš Lysek jasno v tom, co mu dokáže bezpečně vyčistit hlavu. A zdá se, že u něj stoprocentně platí, že všechno, co dělá, dělá zkrátka rád: „Rád sportuji, například běh je skvělý ventil. Ale rád si zahraji i tenis a víkendy patří turistice se psem. Hodně mě ale nabíjí i manuální práce kolem domu. No a potom si užít tu odměnu; sednout si na zahradu, dát si něco dobrého k jídlu, potkat se s přáteli. Nedokáži si představit, že bych bydlel v bytě. Potřebuji totiž pořád něco dělat, a to mě baví a nabíjí.“
Data a informace ze života Aleše Lyska:
47 let, ženatý, dcera
19 let v retailu
9 let na pozici komerčního ředitele v Žabce
zhruba 200 spolupracujících dodavatelů
5 000 položek napříč všemi segmenty
záliby: sport (běh, tenis), motorka, turistika se psem, práce kolem domu, ale i v domě (třeba pečení domácího chleba)
motto: Kdo chce, hledá způsob. Kdo nechce, hledá důvod. (Jan Werich)
Jitka Hemolová, jitka.hemolova@atoz.cz
O Aleši Lyskovi píšeme také v časopisu Zboží&Prodej 3/2025.