
Další růst privátních značek, mírný pokles podílu slev na prodejích, návrat zákazníků k prémiovějším produktům či důraz na zákaznický zážitek a věrnostní programy. To jsou podle Karla Týry, managing directora CZ&SK&H společnosti NielsenIQ, hlavní trendy v českém retailu v tomto roce. „Spotřebitelé také více a více preferují možnost nakoupit vše na jednom místě, nechtějí trávit příliš mnoho času obcházením více prodejen,“ uvádí v rozhovoru.
Jaké hlavní trendy budou charakterizovat retail v Česku v roce 2025?
Makroekonomický vývoj naznačuje, že růst nominálních mezd bude nadále převyšovat inflaci, což povede k posilování reálných mezd. Díky tomu očekáváme větší optimismus spotřebitelů a jejich ochotu utrácet. Tento trend už nyní pozorujeme – objem prodejů v maloobchodě opět roste. Zároveň se spotřebitelé začínají vracet k prémiovějším produktům a značkám. První týdny roku 2025 ukazují, že v mnoha kategoriích roste cenová hladina nejen kvůli vyšším nákladům a cenám, ale i proto, že lidé častěji volí kvalitnější a dražší výrobky.
Z pohledu prodejních kanálů se stále více ukazuje, že zákazníci si cení svého času. To podporuje růst formátů, které jim šetří čas, například on-line prodeje potravin a drogerie, které meziročně vzrostly o 25 procent, nebo posilování menších formátů, jako jsou supermarkety a diskonty, na úkor hypermarketů. Spotřebitelé také více a více preferují možnost nakoupit vše na jednom místě, nechtějí trávit příliš mnoho času obcházením více prodejen. Pro obchodníky tak bude klíčové efektivně pracovat se sortimentem a zásobami, minimalizovat vyprodanost a zajistit snadnou orientaci v prodejně.
V současnosti jsou na vzestupu privátní značky. Mají ještě potenciál růst, jak se bude vyvíjet jejich pozice?
Privátní značky zažily prudký růst od roku 2022 v reakci na vysokou inflaci. I když se tempo růstu mírně zpomalilo, stále existuje značný prostor pro jejich další expanzi. V průběhu let se proměnila jejich role – už nejsou vnímány pouze jako nejlevnější alternativa, ale jako strategický nástroj pro budování loajality zákazníků a posílení značky obchodníků.
Dnes vidíme dva hlavní směry rozvoje privátních značek. Na jedné straně zůstávají cenově dostupnou alternativou ke značkovým produktům, na druhé straně se stále více zaměřují i na prémiový segment – produkty s vysokou kvalitou, unikátním složením, bio původem či varianty bez alergenů nebo přísad (free from). Potenciál pro další růst potvrzují i data ze západní Evropy, kde podíl privátních značek v mnoha kategoriích dosahuje o deset procentních bodů vyšších hodnot než v Česku.
Letákové akce naopak klesají, bude i tento trend pokračovat a znamená to, že Češi již nejsou tak citliví na cenu?
Cenová citlivost Čechů zůstává vysoká a nelze očekávat, že by se v blízké době výrazně změnila. Přesto podíl prodejů ve slevách v roce 2024 stagnoval a na začátku roku 2025 dokonce mírně klesá. Tento trend bude pravděpodobně pokračovat, a to i kvůli tomu, že rychleji rostou prodejní kanály, kde slevy nehrají tak významnou roli – například on-line prodej nebo drogerie.
Pro výrobce i obchodníky to znamená nutnost přehodnotit cenové strategie. Klíčem k profitabilnímu růstu bude detailní analýza cenové elasticity a vzájemných vztahů mezi cenami jednotlivých produktů a balení. Správné a tvrdými daty podložené nastavení dlouhodobých i promočních cen může přinést výrazné výhody v konkurenčním boji.
Jaké inovace budou muset v nejbližším období maloobchodníci včlenit do svého podnikání, aby se prosadili v ostré konkurenci?
V prostředí silné konkurence bude klíčové jasně komunikovat benefity pro zákazníky – proč by měli nakupovat právě v daném obchodě. Kromě správně nastaveného sortimentu a bezchybné exekuce na prodejní ploše bude hrát důležitou roli i vnímání poměru ceny a hodnoty.
Důraz na zákaznický zážitek se stává stále důležitějším faktorem. Spotřebitelé chtějí nejen výhodně nakoupit, ale také si nákup užít. To zahrnuje například přehledné uspořádání prodejen, digitalizaci pokladen a věrnostních programů či důraz na čerstvost potravin.
Rostoucí význam mají také věrnostní programy, přičemž počet jejich členů mezi spotřebiteli neustále stoupá. Zároveň se však ukazuje, že navzdory jejich popularitě celková loajalita zákazníků k jednotlivým řetězcům klesá. Pro obchodníky je proto zásadní, aby s těmito nástroji správně pracovali a poskytovali zákazníkům skutečné výhody, které posílí jejich vztah ke značce.