logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očima…
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Na tradičním trhu
    • Lidské zdroje
    • Trh pod lupou
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Nezávislé ocenění důvěry českých spotřebitelů Nejdůvěryhodnější značka 2025 vyhlásilo výsledky...
  • Společnost Vivantis působící na poli beauty e-commerce otevřela svou první kamennou prodejnu v...
  • Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického...
  • Společnost Unibail-Rodamco-Westfield (URW) otevřela rebrandované nákupní centrum Westfield Černý...

Zboží&Prodej 3/2025: Konzervy šetří čas

30. března 2025
Publicistika 0
637
Zboží&Prodej 3/2025: Konzervy šetří čas

Během posledních dvanácti měsíců nakoupily konzervované, sterilované a pasterizované potraviny téměř všechny české domácnosti. Každá v průměru pětatřicetkrát. Podle dat YouGov Shopper panelu jsou nejrozšířenější podkategorií, kterou v uplynulém roce nakoupilo více než 9 z 10 českých domácností alespoň dvakrát, zeleninové konzervy. Dalšími z pohledu výdajů významnými kategoriemi jsou rybí konzervy, paštiky a omáčky. Kategorii zeleninových produktů dominují nakládané okurky. Domácnosti je nakoupily v průměru téměř šestkrát s celkovou váhou 5,5 kg.

Zdaleka nejoblíbenějším druhem ryb nakupovaných v konzervě je tuňák, kterého v uplynulém roce pořídila více než jedna ze dvou českých domácností. Jedna taková domácnost si v tomto období z nákupů domů přinesla v průměru 1,4 kg konzervovaného tuňáka. Dalšími oblíbenými druhy jsou například sardinky nebo šproty.

Přečtěte si také
Zboží&Prodej 3/2024: Nejistý svět nahrává konzervovaným, sterilovaným a pasterizovaným potravinám

Podíl výrobků ve slevě je srovnatelný

Dvěma nejdůležitějšími druhy omáček byly v posledních dvanácti měsících ty určené k servírování s těstovinami a omáčky k masům. „Zatímco omáčky k masům mají o něco vyšší úroveň penetrace, s omáčkami k těstovinám se pojí vyšší nákupní frekvence,“ zmiňuje Vítek Petržílka, konzultant YouGov. Každého ze dvou druhů bylo při jednom nákupu nakoupeno v průměru okolo 0,5 kg a dohromady tvořily přibližně šest sedmin celkových výdajů domácností na omáčky. Džemy ročně nakoupí více než polovina českých domácností. Každá z nich během roku v průměru 2,5 kg při 4,5 nákupních příležitostech. Na českém trhu jsou nejrozšířenější ty z jahod, povidel a meruněk.

Podíl výdajů domácností za zboží ve slevě je v kategorii konzervovaných potravin srovnatelný jako na úrovni celého trhu s rychloobrátkovým zbožím. Největší zastoupení mají zlevněné produkty mezi konzervovanými masovými produkty (vyjma paštik) a mezi rybími konzervami. V obou případech jde o podíl více než 10 p. b. nad tržním průměrem. Nejmenší podíl na výdajích mají výrobky se sníženou cenou mezi rajčatovými a zeleninovými pyré, přestože je v této kategorii ze všech konzervovaných potravin největší rozdíl mezi průměrnou cenou za kilogram ve slevě a mimo slevu.

Přečtěte si také
Kdo nejvíce promuje v konzervovaných potravinách

Roste zájem o exkluzivní delikatesy

V e-shopu Rohlík.cz je poptávka po konzervovaných potravinách stabilní. „Nepozorujeme žádné výrazné výkyvy. Poslední dobou však vnímáme nové trendy a inovace, které do tohoto segmentu přinášejí moderní přístup,“ deklaruje tisková mluvčí Denisa Ladka Morgensteinová. Příkladem mohou být produkty značky Vilgain, konkrétně kuřecí a krůtí prsa, které jsou mezi zákazníky velmi populární. Další novinkou v této kategorii je projekt, který v říjnu představil pojem upcyclingových potravin. Tato iniciativa přetváří potraviny, které by jinak skončily jako odpad, v nové hodnotné produkty. Zákazníci mohou v nabídce najít například nakládané okurky Burrito Loco pickles nebo Beze zbytku pečený česnek v oleji.

Podle Kristýny Solařové, marketingové ředitelky společnosti Gaston, dovozce rybích konzerv značek Franz Josef Kaiser a Giana, roste zájem o kvalitní suroviny, autentické receptury a exkluzivní delikatesy. „Spotřebitelé stále častěji hledají potraviny, které jim umožní vychutnat si opravdovou chuť a které jsou vyrobeny z pečlivě vybraných ingrediencí. Zároveň v dnešní uspěchané době hledají rychlé řešení při vaření a stravování, což činí tento segment velmi perspektivním,“ dodává. Čím dál větší oblibě se proto těší kategorie tuňákových salátů a hotových omáček, které dokážou kombinovat pohodlí a vysoký standard kvality.

Dostupnost, kvalita a praktické balení

Privátní značky mají v konzervovaných potravinách silné postavení. „Zákazníci je upřednostňují v průměru o dvanáct procentních bodů více než ostatní značky. Nicméně, v některých kategoriích konzervovaných potravin jsou populární výrazně méně,“ vypočítává Vítek Petržílka. Vůbec nejnižší zastoupení mají privátky v kategorii paštik, kde mají oproti značkovým výrobkům dokonce o 37 p. b. nižší penetraci. Výrazně méně domácností nakupuje i rybí konzervy privátních značek oproti značkovým. Podíl privátek na výdajích je v této kategorii na rozdíl od paštik nad tržním průměrem. Dobře se privátním značkám rovněž daří mezi kompoty a rajčatovými a zeleninovými pyré.

„Větší příklon k privátním značkám vnímáme i u nás, a to díky jejich kvalitě a cenové dostupnosti. Proto nabízíme širokou škálu konzervovaných potravin pod svou značkou Kitchin, která zahrnuje například krájená rajčata, cizrnu, pečené fazole nebo sladkou kukuřici,“ poodkrývá Denisa Ladka Morgensteinová. Privátní značka Kitchin se zaměřuje na dostupnost, kvalitu a praktické balení, což z ní činí oblíbenou volbu mezi zákazníky.

Klesá obliba produktů s náhradními sladidly

Značkové produkty vsázejí na jasné výhody. Spotřebitelé milují značky s historií, tradicí a kvalitním zpracováním, a to jsou hodnoty, které přesně vyjadřují i produkty značky Franz Josef Kaiser. „Důraz na autenticitu a příběh značky je pro zákazníky důležitější, protože chtějí mít přehled o tom, odkud produkty pocházejí a co všechno obnáší jejich výroba. Ačkoliv privátní značky mají silný podíl na trhu, zájem o prémiové produkty roste zejména u náročnějších zákazníků,“ vysvětluje Kristýna Solařová. Sociální sítě v tomto ohledu hrají stále větší roli, protože influenceři a foodblogeři inspirují spotřebitele k objevování nových produktů a receptů. Nakupující na těchto platformách hledají nejen inspiraci, ale i doporučení, kterým mohou důvěřovat.

Konzervované, sterilované a pasterizované potraviny patří k těm, které se těší rostoucí oblibě, protože zákazníkům šetří čas. „Naopak pozorujeme klesající zájem o výrobky s náhradními sladidly. Zákazníci upřednostňují výrobky, které cukr neobsahují vůbec, před těmi, kde je cukr nahrazován alternativami,“ naznačuje Martina Dvořáková, mediální zástupkyně společnosti Penny Market.

Potravina, která na trhu chyběla

Společnost F. W. Tandoori v minulém roce zaznamenala zájem o novou potravinu na českém trhu, která dlouho chyběla. Jedná se o zelené sójové boby značky Itasan, v japonském jazyce Edamame. „Tato potravina je na rozdíl od zralých sójových bobů považována za zeleninu a nikoliv luštěninu. Díky nízkému obsahu sacharidů a vysokému podílu bílkovin je vyhledávaným sortimentem a je na velkém vzestupu,“ říká obchodní zástupkyně Adriana Matýsková. Velmi oblíbené jsou v tzv. poke bowls (tradiční havajská specialita). Další položkou jsou bambusové výhonky thajské značky Exotic Food, či mungo výhonky značky Orient Gourmet. Ty jsou ideální pro přípravu asijských salátů či čínských smažených nudlí.

Velikost balení konzervovaných oliv se zmenšila

Podle společnosti NIQ se na českém trhu za posledních 52 týdnů končících 26. 1. 2025 prodalo 53,5 tisíce tun konzervované zeleniny a konzervované zeleniny v nálevu, s pokračujícím negativním meziročním vývojem (propad o 3,8 %). I když zpomalil růst ceny na 3 %, celkové tržby byly o 1 % (32,9 mil. Kč) nižší než v předchozím roce. Privátní značky i nadále dominují s nadpolovičním podílem objemu prodeje, i když jejich prodeje v posledním roce klesaly (o 4,1 %), značkové produkty klesaly pomaleji, a to o 3,5 %.

Nakupující i nadále nejvíce preferují balení ve sklenicích, v nichž se prodá až 63 % objemu, následují plechovky s 25% podílem a sáčky s 12% podílem. Objem konzervované zeleniny nejvíce klesal v sáčcích, a to až o 22,6 % (1 936 tun), ve kterých se prodává zejména zelí. U tohoto typu balení došlo i k nejvyššímu růstu ceny, a to až o 12,4 %. Ve sklenicích klesal objem pouze mírně, a to o 0,8 % (259 tun). V případě plechovek objem prodeje vzrostl o 0,6 % (74 tun) a cena dokonce mírně klesala, o 0,6 %. Více než polovina objemu konzervované zeleniny (51 %) se uskutečnila v supermarketech, 37 % v hypermarketech, v prodejnách se smíšeným zbožím do 400 m2 to bylo 12 % objemu.

„Prodeje konzervovaných oliv dosáhly 3,4 tisíce tun a meziročně nadále klesají o 7,3 procenta, i když pomalejším tempem než v loňském roce, kdy pokles činil 13,3 procenta,“ dokládá Michaela Dvořáková, senior analytička společnosti NIQ. Tržby vzrostly o 4,6 % (16,8 mil. Kč), a to zejména díky růstu průměrné ceny o 12,8 %, což je ještě o 1,1 p. b. více než před rokem. Průměrná velikost balení se v posledních dvou letech zmenšila o 33 g (11 %) na 269 g. Konzervované fazole v omáčce v posledním roce výrazně klesly o 13,0 % a dostaly se pod úroveň 4 tisíc tun, i když jejich průměrná cena v posledním roce vzrostla o pouhých 0,8 %. Tržby tak meziročně klesly o 12,3 % a dosáhly 232 mil. Kč.

Reakce na preference spotřebitelů

Jednoznačný růst prodejů vidí zástupkyně společnosti F. W. Tandoori ve zdravých potravinách. Mezi ně patří například shirataki produkty, z kořene konjac, nízkokalorické těstoviny, které ocení především ti, co hubnou. „Významný podíl na oblíbenosti asijské kuchyně má rozvoj cestovního ruchu, populární destinace jsou především Thajsko či Vietnam,“ konstatuje Adriana Matýsková. Důkazem je podle ní zvyšující se počet asijských bister v českých městech, i když nejvýznamněji je to vidět v centru Prahy. „Rovněž jsme zaznamenali zvyšující zájem o kokosové mléko v bio kvalitě. V plechu je postupně nahrazováno bio variantou v tetra packu. Velmi dobře se nyní prodává retailové balení kokosového mléka Aroyd 250 ml,“ dodává.

Cílem společnosti Gaston je soustředit se na prémiovost, kvalitní suroviny a skvělou chuť. To je základní pilíř, na kterém staví všechny své produkty. Proto pečlivě vybírají ty nejlepší suroviny od prověřených dodavatelů, aby zajistili, že jejich výrobky budou mít vždy vynikající chuť a splňovat nejvyšší standardy kvality. Receptury jsou vyvíjeny s důrazem na detail a preciznost, aby dosáhli dokonalé harmonie chutí a uspokojili i ty nejnáročnější gurmány. „Další výzvou je sledování a přizpůsobení se rychle se měnícím preferencím spotřebitelů, kteří dnes požadují nejen vynikající kvalitu, ale i praktické a rychlé řešení pro každodenní život,“ uzavírá Kristýna Solařová.

 

 

Doplňující informace:

Jaký je rozdíl v konzervaci, sterilování a pasterizaci potravin

Konzervace je obecný pojem pro různé metody uchování potravin, jako je sušení, solení, uzení nebo nakládání. Sterilování využívá vysoké teploty (nad 100 °C) k likvidaci všech mikroorganismů, což zajišťuje dlouhou trvanlivost, ale může ovlivnit chuť a výživovou hodnotu. Pasterizace je šetrnější tepelná úprava (60–85 °C), která ničí většinu škodlivých bakterií, ale potravina si lépe zachovává chuť i živiny, i když má kratší trvanlivost.

 

Pavel Gregor, pavel.gregor@atoz.cz

Článek vyšel i v časopisu Zboží&Prodej 3/2025.

 

Související články:

Zboží&Prodej 3/2024: Nejistý svět nahrává konzervovaným, sterilovaným a pasterizovaným potravinám Kdo nejvíce promuje v konzervovaných potravinách

Doporučujeme

Komerční sdělení

Personalizace v logistice e-commerce – případová studie FM Logistic a Lindt

Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického průmyslu. Tento trend rychle roste rovněž v potravinářském sektoru, kde spotřebitelé očekávají, že si budou moci vytvořit produkty na míru podle svých individuálních preferencí. To je pro výrobce náročná výzva, ale také obrovská příležitost, jak si vybudovat loajalitu a vyniknout na trhu. Spolupráce společnosti […]

Soumrak nad EAN kódy?

V poslední době dostávám otázku, zda je SLUNO připraveno na přechod z klasických čárových EAN kódu na 2D kódy. Tento přechod bývá označován za největší změnu od zavedení automatické identifikace pomočí čárových kódů. Jelikož OBIS (náš obchodní informační systém) je určen primárně jako ERP pro maloobchodní společnosti, tak je to pro nás klíčová otázka a […]

Vánoční balicí sady STEPA – novinka od českého výrobce

Vánoce bez stresu – i při balení dárků. Naše nové vánoční balicí sady přinášejí vše, co lidé dnes hledají: jednoduchý výběr, sladěné barvy, krásný výsledek a jistotu, že dárky budou pod stromečkem vypadat dokonale. Praktická volba i malá radost navíc – „nice-to-have“, které se v sezóně mění v must-have. Co sada obsahuje 4× role (70×200 […]

Perfect Catering mění firemní akce v nezapomenutelné zážitky

Jsme tvůrci atmosféry, kde se branding klienta potkává s kulinářskou kreativitou. Kanapky ve firemních barvách, jedlé květy, kouřové efekty, originální koktejly, signature drinky a show barmanů – to vše už v Perfect Catering tvoří základ. V každém detailu hraje roli vizuální wow efekt, který přenese značku klienta přímo na talíř. Udáváme trendy, které spojují udržitelnost, […]

Břevnovský klášter, jedinečný prostor pro váš příští event

Hledáte reprezentativní místo pro vaši firemní akci, které nadchne hosty a zároveň nabídne skvělé zázemí? Objevte břevnovský klášter, místo s příběhem, noblesou a jedinečnou atmosférou, kde historie a moderní event management tvoří dokonalou harmonii. Reprezentativní prostory zvládnou malý workshop i velkou společenskou událost. Přízemí pojme až 300 osob: hlavní prostor Sala Terrena je ideální pro […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

13.–14. 11. 2025, kongres Czech Retail Days, Praha

20.–22. 11. 2025, Gastro Sweet Fest, Praha

27.–28. 11. 2025, kongres Slovlog, Bratislava

16.–25. 1. 2026, Grüne Woche, Berlín

27.–28. 1. 2026, kongres Samoška, Olomouc

1.–4. 2. 2026, ISM, Kolín nad Rýnem

Profily

Obchod očima Jana Hübnera, zakladatele a CEO společnosti Shopingy: V nákupních centrech expandují polské značky a non-food diskontní řetězce

27. října 2025

Harald Tscherne, spolumajitel, Intersport Austria: Expanze bez udržitelného byznysu nedává smysl

20. října 2025
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz

Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Newsletter
Přihlaste se k odběru newsletteru a mějte každý týden v e-mailové schránce přehled aktuálního dění v retailu.



© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required