logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očima…
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Na tradičním trhu
    • Lidské zdroje
    • Trh pod lupou
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Po hořických Potravinách Švamberk a první prodejně s názvem Naše špajzka v obci Boháňka se...
  • Too Good To Go, společnost se sociálním dopadem a světové tržiště pro hospodaření s přebytky...
  • Řetězec Tesco přivítal zákazníky v modernizované prodejně ve Veselí nad Lužnicí. Rekonstrukce...
  • Řemeslná pekárna Zrno zrnko má v nové pražské městské čtvrti Nuselský pivovar rovnou dvojnásobné...

Miloš Toman: Prodejna jako centrum místní komunity

28. dubna 2025
Blog 0
852
Miloš Toman: Prodejna jako centrum místní komunity

Nedávno jsem si na sociální síti LinkedIn s chutí přečetl seriál o budování venkovské bezobslužné prodejny. Obec založila společnost s ručením omezeným jako provozovatele a ta pak řešila všechny problémy, se kterými se potýká každý začínající obchodník. Překvapila mě však informace, kterou bych nečekal. Prodejna posiluje místní komunitu.

Výhoda paradoxně spočívala v tom, že hlavní aktéři více nevěděli, než věděli. Neměli informace o svých zákaznících a jejich nákupním rozhodování. Nevěděli, jak často nakupují. Jak jsou citliví na ceny. Jakému sortimentu dávají přednost. Tak se jich jednoduše ptali.

Přečtěte si také
Miloš Toman: Dočkají se zákazníci mobilních aplikací?
Miloš Toman

A to za pochodu. Využili jak místní facebookovou stránku, prý velmi aktivní, tak přímo prostředí prodejny při nákupu. Testovali, uvažovali a počítali.

Když například přemýšleli o cenách, brali jako možnost jet nakoupit do nejbližšího supermarketu, nebo do vietnamské prodejny ve vedlejší obci. Tam sice mají nižší ceny, ale něco zase stojí doprava. A zvlášť pro seniory je výhodnější nakoupit si doma, než se někam trmácet.

Přečtěte si také
Miloš Toman: Jen nízké ceny nestačí
Miloš Toman

Protože se nárazově vytvářely fronty, hýbatele projektu napadlo zřídit vedle místnost, kde by se zatím mohli lidé posadit, dát si kávu z kávovaru a popovídat si. Brzy se stala oblíbeným místem i pro ty, kteří zrovna nenakupují.

Otázky neustávají. Staly se běžnou součástí prodejního marketingu. „Chcete chlebíčkový nebo sladký pátek?“ zněla třeba jedna anketa. A lidé hlasovali, že obojí. Takže to asi budou střídat a zákazníci se pustí do komentování, co jim chutnalo lépe. Prodejna se zkrátka stala katalyzátorem komunikace na vesnici.

Takový přístup ke komunitě samozřejmě není jen výsadou bezobslužné prodejny. U té je to spíš výjimkou. Podstatná je aktivita obchodníka. Tím, že klade otázky, podněcuje diskusi a využívá sociální sítě, vytváří pouto mezi ním (prodejnou) a zákazníky. Nejde samozřejmě jen o dobrý pocit. Taková vazba přitahuje nakupující a projeví se to na tržbách.

Pravidelným autorem blogu o tradičním trhu je Miloš Toman, který vytvořil podnikatelskou koncepci intuitivního marketingu.

Související články:

Miloš TomanMiloš Toman: Dočkají se zákazníci mobilních aplikací? Miloš TomanMiloš Toman: Jen nízké ceny nestačí Miloš Toman: Dejte nakupujícím místo k objevování

Doporučujeme

Komerční sdělení

Vedoucí prodejny versus AI – kdo vítězí?

Zvládne zkušený vedoucí porazit umělou inteligenci při objednávání zboží na promoakci? Výsledky jsou jasné. Čím méně do procesu zasahuje člověk, tím vyšší obrat a marži prodejna dosahuje. Říkáte si, že to nemůže být pravda? Že přece zkušenosti lidí, kteří prodejny vedou, nejde takto jednoduše nahradit? To si ve slovenských prodejnách COOP říkali také. Proto se […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

21.–26. 8. 2025, mezinárodní agrosalon Země živitelka, České Budějovice

25. 9. 2025, Kongres Čerpačka, Praha

9. 10. 2025, kongres Pharma Profit, Olomouc

Profily

Kateřina Čadilová, předsedkyně a národní koordinátorka, Asociace regionálních značek: O certifikaci regionální značky je dlouhodobě velký zájem

3. července 2025

Obchod očima Petra Baudyše, vedoucího oddělení kvality a udržitelnosti Penny Market: Zlevněné balíčky potravin letos rozšíříme do všech prodejen

25. června 2025
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz

Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Newsletter
Přihlaste se k odběru newsletteru a mějte každý týden v e-mailové schránce přehled aktuálního dění v retailu.



© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required