logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očima…
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Na tradičním trhu
    • Lidské zdroje
    • Trh pod lupou
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Po hořických Potravinách Švamberk a první prodejně s názvem Naše špajzka v obci Boháňka se...
  • Too Good To Go, společnost se sociálním dopadem a světové tržiště pro hospodaření s přebytky...
  • Řetězec Tesco přivítal zákazníky v modernizované prodejně ve Veselí nad Lužnicí. Rekonstrukce...
  • Řemeslná pekárna Zrno zrnko má v nové pražské městské čtvrti Nuselský pivovar rovnou dvojnásobné...

Miloš Toman: Jak v tradiční prodejně využít AI

3. června 2025
Blog 0
592
Miloš Toman: Jak v tradiční prodejně využít AI

Když se začal rozvíjet internet, řada obchodníků prohlašovala, že ho k ničemu nepotřebují. Ke své vlastní škodě. Dnes je podobná situace s umělou inteligencí. „Já mám obyčejnou prodejnu, k čemu by mi byla?“ slýchávám. Ukažme si tedy, k čemu vám AI může být užitečná.

Inspiroval mě podnikatel, který si nechal od ChatGPT vypracovat návrh na jídelní lístek restaurace v rekreační oblasti, s ohledem na specifické zákazníky i malou kuchyni. Vyšlo to zajímavě a všechno také bylo dobře zdůvodněno.

Přečtěte si také
Miloš Toman: Proč končí síť Bezobalu?

Zadal jsem tedy ChatGPT tento úkol: „Vytvoř prosím návrh, jak v menší samoobsluze s potravinami uspořádat zboží tak, aby se navzájem podporovalo v prodeji a vytvářel se tak synergický efekt a zvýšily se tržby.“ Výsledek vypadá takto:

Přečtěte si také
Miloš Toman: Dočkají se zákazníci mobilních aplikací?
Miloš Toman

Základní principy pro synergické uspořádání zboží

Zóna „rychlého rozhodnutí“ u vstupu/pokladen – impulzní zboží (sladkosti, nápoje, novinky, slevy)
Zóna „hladového břicha“ – hotová jídla, pečivo, mléčné výrobky
Zóna „plánovaného nákupu“ – základní potraviny (těstoviny, konzervy, mouka, rýže atd.)
Zóna „doplnění potřeb“ – doplňky jako koření, omáčky, čaje, kosmetika, čisticí prostředky

Návrh uspořádání s příklady synergií

1. U vchodu / čelo regálů

Letákové a akční zboží – největší taháky týdne
Slané snacky + chlazené nápoje – ideální kombinace pro impulzní nákup
Čerstvé květiny nebo sezónní zboží – vizuálně lákavé, zvedá náladu

2. Sekce pečiva

V blízkosti umístit:

Máslo, marmelády, pomazánky, sýry
Káva/čaj – doplněk ke snídani
Sendvičové přísady – šunka, salámy, zelenina

3. Mléčné výrobky

U mléka a jogurtů umístit:

Müsli, cereálie, sladidla
Ovocné přesnídávky, smoothie
Dezerty nebo pudinky – cross-sell

4. Maso / chlazené zboží

V blízkosti:

Koření, marinády, grilovací směsi
Omáčky a přílohy (např. hranolky, rýže)
Pivo / nealko pivo – doplněk k večeři

5. Těstoviny, rýže, mouka, luštěniny

Sousedství:

Rajčatové omáčky, pesto, smetana
Koření a oleje
Sýry (parmazán, mozzarella)

6. Sladké zboží (čokolády, sušenky, oplatky)

V těsné blízkosti:

Káva a čaj
Dezerty, instantní kaše, šlehačky

7. Nápoje

U alkoholických nápojů:

Slané pochutiny (chipsy, oříšky)
Mixéry, citronová šťáva, limetky

U vody a limonád:

Chlazené varianty, funkční nápoje

8. Drogistické zboží

Vytvořit tzv. „domácí zónu“:

Čisticí prostředky + kuchyňské utěrky + houbičky
Prací prostředky + aviváže
Osobní hygiena + papírové zboží

Další tipy na zvýšení tržeb

Tematické ostrůvky: např. „Grilovací víkend“ – maso + omáčky + uhlí + pivo
Sezónní koutky: „Zpět do školy“, „Velikonoční výběr“, „Letní osvěžení“
Křížové promo akce: např. „Kup těstoviny + omáčku, sýr zdarma“
Navigační tabule s tipy: „Zkuste k tomuto jogurtu naše domácí müsli!“

Z návrhu vypadlo ovoce a zelenina, ale je to jen první nástřel. Dá se samozřejmě doplňovat a upravovat.

Umělá inteligence mi také na základě tohoto návrhu vytvořila plánek prodejny.

Je to jen jedna ukázka, jak můžete AI využít ke zvýšení tržeb v prodejně. Možností je mnoho. Například vytipovat žádané zboží, které je právě oblíbené mezi nakupujícími. Navrhnout zboží pro určitý druh zákazníků (třeba mladých lidí). Udělat si průzkum trhu atd. atd. I pro malého obchodníka, který má „jen tu prodejnu“, se tedy otevírají velké možnosti.

Pravidelným autorem blogu o tradičním trhu je Miloš Toman, který vytvořil podnikatelskou koncepci intuitivního marketingu.

 

 

 

Související články:

Miloš Toman: Proč končí síť Bezobalu? Miloš TomanMiloš Toman: Dočkají se zákazníci mobilních aplikací? Miloš TomanMiloš Toman: Jen nízké ceny nestačí Miloš Toman: Dejte nakupujícím místo k objevování

Doporučujeme

Komerční sdělení

Vedoucí prodejny versus AI – kdo vítězí?

Zvládne zkušený vedoucí porazit umělou inteligenci při objednávání zboží na promoakci? Výsledky jsou jasné. Čím méně do procesu zasahuje člověk, tím vyšší obrat a marži prodejna dosahuje. Říkáte si, že to nemůže být pravda? Že přece zkušenosti lidí, kteří prodejny vedou, nejde takto jednoduše nahradit? To si ve slovenských prodejnách COOP říkali také. Proto se […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

21.–26. 8. 2025, mezinárodní agrosalon Země živitelka, České Budějovice

25. 9. 2025, Kongres Čerpačka, Praha

9. 10. 2025, kongres Pharma Profit, Olomouc

Profily

Kateřina Čadilová, předsedkyně a národní koordinátorka, Asociace regionálních značek: O certifikaci regionální značky je dlouhodobě velký zájem

3. července 2025

Obchod očima Petra Baudyše, vedoucího oddělení kvality a udržitelnosti Penny Market: Zlevněné balíčky potravin letos rozšíříme do všech prodejen

25. června 2025
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz

Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Newsletter
Přihlaste se k odběru newsletteru a mějte každý týden v e-mailové schránce přehled aktuálního dění v retailu.



© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required