Těstoviny, rýže a luštěniny. Tři základní pilíře potravinového košíku, které čeští zákazníci nakupují po celý rok. Ačkoliv jde o sortiment s dlouhou trvanlivostí a stabilní poptávkou, trh se za poslední roky výrazně proměnil. Objevují se nové trendy, značky a narůstá důraz na kvalitu, zdraví i udržitelnost. Pro maloobchodníky je to příležitost a výzva zároveň.
Podle společnosti NIQ byl za posledních 52 týdnů končících 4. května 2025 prodaný objem kategorií těstovin, rýže a luštěnin v meziročním porovnání téměř stabilní, zatímco hodnota prodeje klesla o 3,7 %, což odpovídá snížení průměrné ceny za kilogram o 3,5 %. Největší kategorií jsou těstoviny, jejichž prodaný objem meziročně mírně stoupl (o 0,9 %), ale pokles hodnoty prodeje je ze všech kategorií nejvýraznější, a to o 5,5 %. Hodnota prodeje těstovin byla 2,4 mld. Kč. Meziroční pokles ceny vykazuje hodnotu 6,3 % na průměrných 55,60 Kč za kilogram. Nejoblíbenějším tvarem těstovin zůstávají špagety, jejichž hodnotový podíl si na celkových prodejích těstovin udržuje stabilní hodnotu 21,2 %. Nicméně druhý nejoblíbenější tvar fusilli meziročně ztrácí podíl o 0,8 p. b. na výsledných 16,5 %, a to ve prospěch různých druhů méně obvyklých tvarů.
Supermarkety vedou, hypermarkety ztrácejí
Druhou nejvýznamnější kategorií je rýže, které se za sledované období prodalo za 1,4 mld. Kč, což téměř odpovídá prodejům před rokem (růst o 0,3 %). Jedná se o jedinou ze tří kategorií, jejíž průměrná cena meziročně mírně narostla, ale pouze o 0,6 % na výsledných 55,10 Kč/kg. „Meziročně nadále roste význam speciálních typů rýže, jako je například jasmínová rýže s hodnotovým podílem 23,8 procenta nebo basmati s podílem14,1 procenta,“ upřesňuje Sylva Pažoutová, senior konzultantka společnosti NIQ.
Pokud jde o luštěniny, z hlediska prodejů jde o nejméně významnou kategorii z výše uvedených, a to s podílem pouhých 8,7 %, které odpovídají 357 mil. Kč. Její meziroční pokles je o 4 % v hodnotě a 3,8 % v objemu, takže průměrná cena za kilogram zůstala téměř stabilní a činí 63,30 Kč/kg. Nejoblíbenější z jednodruhových luštěnin zůstává s 68,1% hodnotovým podílem čočka, která meziročně mírně ztrácí v objemu i v hodnotě. Objem prodejů naopak mírně roste u fazolí. Největší pokles prodejů však vykazuje hrách, jehož hodnotový podíl na luštěninách klesl pod 10 %.
U všech tří kategorií jsou nejvýznamnějším prodejním kanálem supermarkety, ve kterých se prodalo více než polovina celkových prodejů. Význam tohoto prodejního kanálu navíc meziročně stoupá. „Druhé nejvýznamnější jsou hypermarkety, ve kterých byla realizována více než třetina celkových prodejů, ale významnost tohoto kanálu je pro dané kategorie naopak klesající,“ dodává Sylva Pažoutová.

Obchodník by měl reagovat na požadavky
Základní suroviny, jako jsou pšeničné těstoviny, bílá rýže nebo klasická čočka, zůstávají jádrem nabídky. Češi stále preferují osvědčené značky a mají silně zakořeněné nákupní návyky, které se v čase mění jen pomalu. „Trh s těmito surovinami je poměrně konzervativní a komoditní. Záleží proto především na dlouhodobé důvěře ke značce. Vitana, která je tu již více než sto let, ji u zákazníků má. Samozřejmě je důležité přinášet i v těchto segmentech inovace, ale ty nehrají klíčovou roli,“ zmiňuje Michaela Plecitá, marketingová manažerka značky Vitana (Orkla Foods Česko a Slovensko).
Ve společnosti Lidl Česká republika si všímají, že prozatím existují spíše méně významné trendy spojené například s udržitelností balení (papírový pytlík u těstovin místo plastové fólie) případně zájem o alternativní těstoviny z jiné suroviny než pšeničné mouky. „Silnějším a dlouhodobě viditelným trendem je napříč sortimentem rostoucí zájem o convenience produkty, tedy již předpřipravené, případně velmi snadné a rychlé na přípravu. Na tento požadavek zákazníků jsme například zareagovali zařazením Směsi obilovin a luštěnin do mikrovlnné trouby pod značkou Golden Sun,“ uvádí tisková mluvčí Eliška Froschová Stehlíková.
Spotřebitelé objevují cizrnu, čočku nebo fazole
V posledních dvou až třech letech je na trhu patrný posun. Roste zájem o produkty s přidanou nutriční hodnotou, celozrnné, proteinové nebo luštěninové těstoviny zažívají nárůst prodejů, stejně jako hnědá rýže, divoká rýže nebo méně tradiční druhy luštěnin jako cizrna, adzuki či mungo. Důvod je jednoduchý, spotřebitelé se zajímají o zdravý životní styl a snahu redukovat spotřebu masa. Proto masové pokrmy nahrazují rýží, těstovinami, nebo luštěninami. „Toto přesně naplňují naše konjakové těstoviny, konkrétně značku Orient Gourmet – Shirataki wok, Shirataki spaghetti, či Shirataki rýže. Velmi oblíbené jsou zelené sójové boby Edamame značky Itasan, které jsou velmi zdravé, mají vysoký podíl bílkovin, nízké hodnoty sacharidů, není to škrobová zelenina, jako například zralá sója,“ vyzdvihuje Adriana Matýsková, obchodní zástupkyně společnosti F. W. Tandoori. Využívají se třeba do tzv. poke bowlů. Velmi oblíbené jsou i předvařené Udon nudle značky Orient Gourmet, které jsou uvařené za tři minuty a během chvíle si lze připravit velmi populární Teriaki Udon nudle.
To, že trh prochází změnou, potvrzuje i Petra Vavříčková, marketingová ředitelka společnosti Semix Pluso: „U luštěnin očekáváme pokračující růst v souvislosti s rostoucím zájmem o rostlinnou stravu a potraviny s vyšším obsahem bílkovin a vlákniny. Spotřebitelé se od tradiční rýže či pšeničných těstovin stále více přesouvají k alternativám, jako jsou cizrna, čočka nebo fazole.“ Rovněž zaznamenávají zájem o inovativní formy, například instantní luštěninové směsi, nebo těstoviny z luštěninové mouky. Trh se vyvíjí také nejen pod vlivem rostoucího důrazu na udržitelnost, ale i lokální původ surovin.

Stále oblíbené promoční aktivity
Sociální sítě hrají v těchto kategoriích čím dál větší roli, a to hned na několika úrovních. Už dávno nejde jen o fotky jídla. Dnes ovlivňují nejen to, co spotřebitelé jedí, ale i to, co nakupují, jak vaří a jak přemýšlejí o výživě. „Protože jde o komoditní trh, je možné preference zákazníků oslovovat ‚obchvatem‘, tedy například tím, že k základní surovině značka nabízí i produkty, které spolu s ní vytvoří kompletní pokrm. Zde se dají nabízet nové trendy a zajímavé chutě, protože Češi mají novinky v jídle rádi. V naší řadě Chutě světa nabízíme například základy jídel Chilli con carne, Red curry nebo Tikka masala,“ zmiňuje Michaela Plecitá. I podle Jany Bartošové mají sociální média velký vliv na nákupní chování spotřebitelů, zejména prostřednictvím receptových tipů, trendů zdravé výživy a osobních doporučení influencerů. Značky, které komunikují autenticky a vizuálně atraktivně, si snáze získávají důvěru a loajalitu zákazníků. Samozřejmou nutností je kvalitní produkt.
Podle Bohumila Vráblíka, generálního ředitele společnosti Cerealis, jsou mezi spotřebiteli nejoblíbenějším tvarem těstovin dlouhodobě špagety a torti. „Vnímají přitom komunikaci značek v jednotlivých kanálech, digitální prostor narůstá na oblibě a postupně ukrajuje stále větší část rozpočtu komunikace v tradičních médiích,“ deklaruje. Podíl privátních značek se vyvíjí podle ekonomické situace, v jaké se daný trh nachází, zejména pokud jde o výši prodejních cen a koupěschopnost spotřebitelů. „Neustále ale existuje velmi výrazná závislost spotřebitelských rozhodnutí na promočních aktivitách značek, jejichž nákup je preferován v případě, že se promoční ceny značek blíží běžným prodejním cenám privátních značek,“ dodává. A toho si všímají například v řetězci Lidl, kde u těchto skupin produktů všeobecně vnímají trend narůstajícího promočního podílu.
Trendem je autentičnost
V Česku je velmi široká nabídka rýže, luštěnin i těstovin a panuje velmi konkurenční prostředí mezi tradičními značkami s vysokým podílem těch privátních. „I z tohoto důvodu neustále hledáme nové výrobky, které bychom mohli spotřebiteli nabídnout. Výsledkem je několik novinek, které jsme letos na trh uvedli. Nejvíce si slibujeme od prémiové vietnamské rýže ST25, která je mezi rýžemi naprostou jedničkou,“ představuje Jana Bartošová, marketingová manažerka společnosti LA Food.
Spotřebitelé se více zajímají o původ, složení a funkci potravin. „Proto je trendem jednoduchost, autentičnost a zároveň vyšší očekávání v oblasti nutričních benefitů, například vyšší obsah bílkovin, přirozená bezlepkovost nebo pozitivní vliv na trávení a střevní mikrobiom. Vlivem sociálních sítí roste význam edukace a inspirace, nakupující chtějí nejen zdravě jíst, ale chtějí i rozumět tomu, co jejich tělu prospívá,“ popisuje Petra Vavříčková. Díky tomu zůstávají citliví na kvalitu a důvěru v dodavatele.

Objevují se nové tvary
Velkou výzvou při výrobě je sladit výživové parametry s chuťovou atraktivitou a jednoduchým použitím. Trh tlačí na udržitelnost, omezení přídatných látek, ale zároveň očekává komfortní formy, jako jsou instantní směsi nebo předpřipravené produkty. „V oblasti luštěnin narážíme na technologická omezení, například potřebu předmáčení nebo delší dobu tepelné úpravy. Máme k dispozici více než 25 let vlastní vývojové centrum, kde pečlivě sledujeme, jak aktuální zákaznické preference, tak i výživové a vědecké trendy. Na jejich základě vyvíjíme receptury, které se následně vyrábějí v našem závodě, a díky tomu máme kontrolu nad celým procesem od nápadu až po hotový výrobek,“ prozrazuje Petra Vavříčková. Díky jejich zaměření na vlastní vývoj a inovace vznikla divize klíčených luštěnin a obilovin, ve které vznikají inovativní produkty, jako jsou Ovsánek, Ovsánek drink či rostlinná řada Pro Planetu. Produkty ve zmíněné rostlinné řadě splňují všechny parametry, které zákazníci vyhledávají, tedy rostlinný původ, nutriční vyváženost a omezení přídatných látek.
„Klíčené luštěniny následně používáme i do řady našich dalších produktů pro navýšení jejich nutričního profilu. Například Luštěninové tyčinky naslano jsou vyrobené z ovsa, klíčené čočky a klíčené fazole mungo,“ vyjmenovává Petra Vavříčková. Tento produkt patří pod kategorii zapékaných müsli tyčinek naslano, u kterých bylo technologicky náročné vše vyladit tak, aby dosáhli požadovaného výsledku a mohli spotřebitelům tyto nutričně bohaté svačinky v podobě malých tyčinek nabídnout. „I my cítíme společenskou odpovědnost. Proto v letošním roce uvedeme na trh řadu Adriana Tradizionale v papírovém obalu. Co se týká dalších inovací, postupně zavádíme nové tvary a představujeme designové obaly,“ konkretizuje Bohumil Vráblík. Na trh již uvedli nový hravý design dětského tvaru Zoo nebo zářivě zelené obaly letní edice těstovin Adriana, které se hodí nejen na těstovinové saláty.
K tmavé přibyla světlá
Vzhledem ke stále se zrychlující době jsou zákazníky preferovány produkty, jejichž příprava je časové méně náročná. „Proto jsou oblíbené například předvařené těstoviny,“ informuje Adriana Matýsková. Naprostým číslem jedna je však zmíněná neměnná kvalita. „Přílohy jsou zákazníci zvyklí vařit podle dlouhodobě naučených schémat. Pokud je podle těchto celoživotních postupů výsledek vždy v pořádku, zákazník se k nim vrací. Pokud se třeba rýže převaří nebo naopak nedovaří, o zákazníka přijdete,“ doplňuje Michaela Plecitá.
Ve společnosti LA Food mají velkou radost, že se jim za posledních několik měsíců podařilo na trh uvést několik významných novinek pod značkou Menu Gold. „Rozšířili jsme řadu mini tvarů semolinových těstovin o nové druhy, hvězdičky a mušličky. Spotřebitelům nabízíme nový a zcela nezvyklý druh černobílých fazolí jin jang, které jsou nejen velmi chutné, ale lahodí i oku,“ specifikuje Jana Bartošová. K tmavé pohance přidali pohanku světlou, která vyniká svou jemnou chutí a univerzálním použitím.
Názor odborníka:
„Bodují dvouminutové těstoviny.“
Trh těstovin je v dlouhodobém horizontu velmi stabilní. Trendem dnešní doby je bezesporu rychlost. Zákazníci proto oceňují dvouminutové těstoviny, které jim ušetří čas i spotřebovanou energii. Také proto jsme pod značkou Adriana takové zavedli. Lze je připravit i jednoduše na pánvi spolu s ostatními ingrediencemi.
Bohumil Vráblík, generální ředitel, Cerealis
Data:
32,3 %
spotřebitelů konzumuje rýži 1x týdně.
Zdroj: Median, MML-TGI 24/III – 24/IV
Většina z kupujících kategorie zvolila běžnou rýži
Na nákup těstovin, rýže a luštěnin se domácnosti v období od 3/2024 do 2/2025 vydaly v průměru devatenáctkrát a utratily za ně více než 990 Kč. Podle dat YouGov Shopper panelu jsou z uvedených příloh nejoblíbenější těstoviny, které se nachází alespoň jednou za rok v nákupních košících 95 % domácností. V průměru je nakoupily čtrnáctkrát do roka a jejich průměrné výdaje za kategorii činily více než 640 Kč. Prakticky všichni kupující těstovin nakupují trvanlivé produkty, nejoblíbenější jsou vřetena, špagety a kolínka. Čerstvé klasické těstoviny oslovily k nákupu 11 % a bramborové těstoviny (gnocchi) 42 % z kupujících těstovin. Mezi jednotlivými segmenty jsou velké cenové rozdíly. Za kilogram klasických čerstvých těstovin domácnosti zaplatily 91 Kč, zatímco za kilogram trvanlivých těstovin nebo čerstvých bramborových těstovin něco přes 50 Kč.
„Přibližně osm z deseti domácností nakupovalo rýži, a to více než pětkrát ročně. Jejich průměrné výdaje za kategorii v posledních dvanácti měsících činily 335 korun,“ vypočítává Hana Paděrová, senior konzultantka YouGov. Většina z kupujících kategorie nakupovala běžnou rýži. Více než čtyři desetiny oslovila etnická rýže, 4 % nakoupila rýži na rizoto, více než 3 % ze všech kupujících kategorie mají v oblibě divokou rýži a téměř stejný počet domácností nakoupilo rýži na sushi. V průměru za jeden kilogram rýže zaplatily 50 Kč. Za kilogram divoké rýže utratily přes 90 Kč, za rýži na rizoto přes 80 Kč a bezmála 80 Kč stál i kilogram sushi rýže.

Charakteristický je rozvinutý segment privátních značek
Luštěniny se v posledním roce objevily v nákupních košících šesti z deseti domácností, které uskutečnily v průměru tři a půl nákupů za rok. Jejich celkové výdaje za kategorii přesáhly 140 Kč. Nejoblíbenější luštěninou je čočka, kterou nakoupilo více než 90 % kupujících kategorie. „Třetina z kupujících luštěnin nakoupila hrách a necelá čtvrtina fazole,“ zmiňuje Hana Paděrová. Průměrná cena za kilogram luštěnin je 60 Kč. K dražším luštěninám patří fazole, za které domácnosti zaplatily 73 Kč za kilogram. Naopak nejlevnější je hrách s průměrnou cenou 39 Kč za kilogram.
Pro trh zmiňovaných příloh je charakteristický silně rozvinutý segment privátních značek, jejichž podíl činil ve výdajích 47 %. Nákupy v akci jsou nejdůležitější v kategorii těstovin, kde dosáhl promoční podíl 53 % na spotřebitelských výdajích. Těsně nad hranici 50 % se dostal promoční podíl i v kategorii rýže, zatímco na akční nákupy luštěnin směřovalo 39 % výdajů. Luštěniny, rýže a těstoviny se kupují převážně na moderním trhu. V hyper-, supermarketech a diskontech skončilo v posledním roce 80 % z celkových výdajů za daný trh. Přibližně třetina výdajů směřovala do diskontů, skoro stejný podíl si připsaly hypermarkety a 16% podíl patřil supermarketům.
Spotřebu rýže a těstovin podpořila stabilizace cen
Podle společnosti Euromonitor International, která se zabývá analýzou dat, byla celková spotřeba rýže a těstovin v České republice v roce 2024 relativně stabilní. Mezi jednotlivými segmenty však lze pozorovat rozdíly ve výkonnosti. Instantní nudle vykazovaly zdravý růst objemu maloobchodního prodeje, zatímco růst rýže byl mírnější. Objem maloobchodního prodeje suchých těstovin se na konci sledovaného období snížil.
Obecně byla spotřeba podpořena stabilnějšími cenami díky snížení DPH. Důležité je, že maloobchodníci s potravinami dodrželi svůj slib snížit spotřebitelské ceny v první polovině roku 2024. Zatímco maloobchodní prodejní ceny ve druhé polovině roku vzrostly, průměrné běžné jednotkové ceny rostly ve srovnání s rokem 2023 mnohem pomaleji. Spotřeba v oblasti stravovacích služeb také těžila z ekonomické a cenové stabilizace. V důsledku toho se do restaurací vrátilo více spotřebitelů, protože inflační tlak na ceny se snížil.
Viditelným trendem byla obliba privátních značek. Vysoký inflační tlak na ceny a rozpočty domácností tento vývoj poptávky podpořil. Preferování produktů těchto značek přetrvávalo i přes stabilnější ekonomické podmínky na trhu. Nabídka privátek představuje řešení pro spotřebitele, kteří hledají kvalitní produkty za dostupné ceny. Mnoho spotřebitelů v České republice vnímá privátní značku jako nabídku kvality srovnatelné se značkovými produkty. Kvalita a balení produktů a samotné balení navíc mohou znamenat, že si někteří zákazníci ani neuvědomují, že kupují privátní značku, nikoli značkové zboží.
Vzhledem k tomu, že cena zůstává hlavním faktorem při nákupním rozhodování mnoha spotřebitelů, cenové akce a slevy se pro výrobce a dodavatele tradičních značek stávají stále důležitějšími. Značkové produkty konkurují nabídkou vysoce kvalitních výrobků a inovací doplněnou podporou zaměřenou na marketing a budování značky. Akce a slevy, které snižují cenové rozdíly oproti privátním značkám, tak mohou nabídce značkovým produktům přidat další konkurenční výhodu. Dlouhá trvanlivost však znamená, že si mnoho spotřebitelů zvyklo nakupovat rýži a těstoviny pouze nebo převážně během cenových akcí. Podíl nákupů uskutečněných během cenových akcí a slevových období se v roce 2024 nadále zvyšoval, což představovalo trvalou výzvu pro marže hráčů s tradičními značkami.
Primárním hlediskem ceny je rostoucí důležitost velikosti balení. To se odráží ve stávajících trendech, jako je rostoucí popularita větších balení velikosti XXL i menších, praktičtějších balení. Větší domácnosti a spotřebitelé hledající úspory upřednostňují velké nákupy, přičemž velká balení se těší zvýšené poptávce. To umožňuje spotřebitelům snížit celkové výdaje díky nižším jednotkovým cenám větších balení. Na druhou stranu menší balení zvyšují pohodlí a zároveň snižují cenu produktu. Více spotřebitelů si je vědomo možnosti utratit méně za individuální balení. Zejména ti, kteří nemají velkou rodinu, a proto nepotřebují velkoobjemová balení.
Zároveň je patrný posun směrem k volně balené rýži. Spotřebitelé si uvědomují, že balená rýže je navzdory svému pohodlí často za vyšší cenu za kilogram. Tento trend zdůrazňuje rostoucí povědomí konzumentů o nákladové efektivitě a preferenci hodnoty před pohodlím. Přechod na volně balenou rýži je dále podpořen rostoucím povědomím o negativních zdravotních dopadech plastů při přípravě rýže. Z těchto důvodů může přechod na nebalenou rýži přetrvávat i za zlepšující se ekonomické situace.
Pavel Gregor, pavel.gregor@atoz.cz
Článek vyšel i v časopisu Zboží&Prodej 6-7/2025.


