Do obchodu pro koření, bylinky a sůl chodí téměř všechny české domácnosti. Až 95 % nakoupí koření a kořenicí směsi, 80 % sůl a 70 % ochucovadla. Za koření utratí největší část svého rozpočtu, a to téměř dvě třetiny. Nejlevnější v přepočtu na jeden kilogram je sůl, nejdražší naopak bylinky a jejich směsi. Populárnější jsou jednodruhová koření a bylinky, kupuje je devět z deseti domácností, zatímco směsi vloží do svých košíků osm z deseti. Potvrzují to data YouGov Shopper panelu za březen 2024 až únor 2025.
Sůl tvoří stále největší část objemu kategorie koření, sůl a ochucovadla. Domácnosti ji koupí v průměru jednou za čtyři měsíce. Nejvíce nakupují sůl na podzim, především v říjnu a listopadu. Zároveň i nadále zůstává nejlevnějším dochucovadlem a domácnosti ji v průměru kupovaly za 16,40 Kč/kg. Podobně jako u jiných produktů, dochází i u koření k nárůstu cen. „Největší nárůst oproti stejnému období v roce 2021/2022 bylo zaznamenáno u soli, kterou domácnosti kupovaly více než o čtvrtinu dráž. Cenová hladina bylinek a jejich směsí se zvýšila pouze o deset procent,“ vysvětluje Kateřina Králová, konzultantka YouGov.
Vedou moderní formáty
Sůl nakupují nejméně malé domácnosti s mladými členy do padesáti let (71 %). Velké domácnosti s dospělými dětmi nakupují sůl nejčastěji. Ochucovadla jsou nejpopulárnější mezi domácnostmi s teenagery, naopak nejméně je vyhledávají opět mladé domácnosti bez dětí a rodiny s dětmi ve věku do pěti let. Pro kategorii koření, bylinek a ochucovadel je typický nižší podíl nákupů v promocích. Pouze jedna třetina výdajů na trhu je alokována na promoční nákupy, což je výrazně méně v porovnání s trhem rychloobrátkového zboží, kde promoční podíl dosahuje více než jedné poloviny výdajů. Nejvyšší výdaje na nákupy v promocích byly zaznamenány u ochucovadel (36 %) a nejnižší u soli (23 %).
Jedna čtvrtina výdajů na kategorii je alokována na výrobky privátních značek, u soli je podíl výdajů na ně dokonce třetinový. „Domácnosti preferují nákupy v moderních formátech, a to zejména v diskontech a hypermarketech,“ uvádí Kateřina Králová. V nich nakoupí dochucovadla sedm z deseti domácností. V supermarketech je nakupuje každá druhá domácnost. Na internetu nakoupila koření a dochucovadla každá desátá domácnost, ale průměrné výdaje jsou dvojnásobné (62 Kč) oproti diskontům, hyper- a supermarketům.

Obliba asijské kuchyně
V budoucnu výrobci vidí trh s kořením a ochucovadly optimisticky. „Spotřebitelé stále víc objevují nové chutě a rádi experimentují v kuchyni, a to díky velkému množství receptů na sociálních sítích, které chtějí vyzkoušet, a případně se seznámit s kořením, o kterém nevěděli, že existuje. Hodně zákazníků se zajímá o zdravější alternativy a poctivé produkty bez zbytečné chemie,“ zmiňuje David Malík, obchodní ředitel společnosti Drana. Proto věří, že oblíbené budou hlavně přírodní směsi koření a produkty s jasným původem, které nabízí.
Zuzana Jirsová, senior product manager pro segment koření značky Vitana (Orkla Foods Česko a Slovensko), očekává trend, který je patrný v zahraničí, čili větší variabilitu formátů balení: „Kromě klasických sáčků jsou to například kořenky, mlýnky a dózy. Dále obecně platí, že kromě tradiční kuchyně je velkým každoročním tahounem celého segmentu trend grilování.“ Tam značka Vitana letos přinesla novinky Grilovací koření nepálivé a Grilovací koření na ryby. Vedle toho mají nově grilovací omáčky ve variantách Salsa a Trhané maso a dále marinády Teriyaki a Pikantní.
„V kategorii se odráží vliv růstu obliby asijské kuchyně, dlouhodobě zaznamenáváme nárůst prodaných kusů,“ odhaluje Adriana Matýsková, obchodní zástupkyně společnosti F. W. Tandoori. Mezi nejoblíbenější položky se nově dostávají pálivé omáčky Sriracha thajské značky Flying Goose. Mají dvě varianty, klasickou velmi pálivou a jemnější Srirachu Mayo, kombinace pálivé omáčky s rostlinnou majonézou.
Zájem bude podobný
Z hlediska ochucovadel, konkrétně grilovacích omáček, společnost Unilever ČR očekává v následujících letech kontinuální rychlý růst. „Velkým skokovým rokem byl rok 2024, rekordní růst, kdy rostla kategorie v hodnotě, ale i v prodaných kusech. To se odrazilo v nárůstu penetrace domácností v této kategorii,“ specifikuje Jan Diehel, manažer CSP & Marketing, Foods Czech & Slovak Republic. Hellmannʼs má plány, aktivity a portfolio, které by tento růst měly ještě více posilovat. „U grilovacích omáček je z našeho portfolia stabilní poptávka po tradičních variantách typu barbecue nebo burger. Zároveň ale zákazníci rádi zkoušejí nové, méně známé příchutě, jako například Mango omáčku nebo Hot Dog Belgickou omáčku,“ prozrazuje.
„Očekáváme podobný zájem jako v posledních letech. Významnými impulzy pro nákup koření bývá v zimě kupříkladu pečení, kdy je výrazný zájem o přísady do pečiva a bodují vanilka, skořice, perníkové koření, směs na svařené víno či punč. Před Vánoci jsou rovněž populární multipacková dárková balení,“ dokládá Aneta Turnovská, tisková mluvčí společnosti Globus ČR. V grilovací letní sezoně podle ní dominují grilovací směsi, jako jsou pepře či v posledních letech nově Maldonská sůl. Pro nakládání a grilování mas, zeleniny i sýrů je také poměrně nově populární růžový pepř či uzená paprika. Vedle novinek ale Češi stále rádi zavařují, a tak v létě nakupují velké množství hořčičného semínka, kopru či celého pepře.

Edukovaný český spotřebitel
Zákazníci se čím dál více zajímají, odkud koření pochází a jak vznikají jednotlivé směsi. „Díky sociálním sítím jsou otevřenější novým chutím a exotickým receptům, které rádi vyzkoušejí doma. Vidíme, že roste poptávka po produktech, které neobsahují zbytečné konzervanty a umělé přísady,“ vzkazuje David Malík. V rámci spotřebitelského chování Jarmila Botlíková, marketingová manažerka společnosti Podravka – Lagris, neregistruje nějaké dramatické změny, takže všeobecně se podle ní dá říci, že prim stále hraje kvalita a s ní spojený důraz na zdravý životní styl.
Kategorie grilovacích omáček je rovněž hodně impulzní, spotřebitelé reagují méně na cenu a více na novinky, kampaně a tipy na recepty s použitím těchto omáček. „V chování spotřebitelů spíše vidíme poptávku po více chutích, jako je čedar, mexická omáčka, chilli omáčky a podobně, než aby výrazným způsobem rezonoval zdravý životní styl,“ informuje Jan Diehel. Omáčky jako takové jsou jen část jídla, která dodává zážitek a speciální chuť, takto to většinou vnímají i konzumenti. „Český spotřebitel je v porovnání s předchozími lety rozhodně více edukován, co se znalosti asijské kuchyně týká. Je to vidět ze zvýšené poptávky,“ upozorňuje Adriana Matýsková. Proto se těší velké oblibě jejich omáčka Exotic Food Teriaki, která je velmi populární společně s korejskými nudlemi Udon.
Rostou prodeje v propagačních akcích
Trh je navíc cenově senzitivní. O to důležitější je tradice a důvěryhodnost, aby zákazník věděl, že si za své peníze kupuje odpovídající hodnotu. V tomto směru patří na českém trhu mezi ikonické značky Vitana. „Stále důležitější je pro zákazníky i lokálnost. Koření proto zpracováváme v Česku a vybrané druhy odebíráme od českých dodavatelů,“ poodkrývá Zuzana Jirsová. Třetím důležitým aspektem je praktičnost. Proto mají v nabídce například uzavíratelné sáčky se zipem. „Vedle sezonnosti, která ovlivňuje nákupy, je cítit působnost sociálních sítí a influencerů. To se týká nejen kombinací koření, chutí, ale i požadavků na autentičnost či praktická balení a udržitelnost v oblasti obalů,“ konstatuje Aneta Turnovská. A potvrzuje, že poptávka je po uzavíratelných baleních koření, které zachovávají čerstvost, vůně a chuť po delší dobu.
„V posledních zhruba pěti letech vnímáme, že spotřebitelé častěji vyhledávají zdravější a kvalitnější varianty tradičních potravin. Roste i podíl prodeje v propagačních akcích. Kečupy Spak kupuje významná skupina zákazníků, které záleží na vysokém podílu rajčat v kečupu, původu a receptuře, která neobsahuje konzervanty,“ podotýká Michal Neškera, obchodní a marketingový ředitel značky Spak. Rajčata používaná pro jejich kečupy pochází z jižní Evropy a vyrábí se v Česku. Spotřebitelé rovněž v případě výrobku Spak Master ketchup často volí skleněné balení produktu, ale roste i obliba praktického PET rodinného balení. Důležité pro ně je, aby obaly byly plně recyklovatelné.
Zajištění stálého zdroje surovin
Žijeme v globalizovaném světě, což se týká zejména trendů v přejímání módních i dalších tendencí v pokrmech. „Proto je pro nás nutné sledovat nejen jejich vývoj v tuzemsku, ale i popularitu mimo Česko, abychom nabídli včas v naší široké nabídce všechny novinky. Na základě zákaznické poptávky jsme rozšířili nabídku jednodruhových koření i směsí u naší privátní značky Váš Výběr,“ zmiňuje Aneta Turnovská. Nově namísto dvanácti koření chystají 27 druhů. V tom jsou zahrnuty i oblíbené směsi na grilování, gyros, brambory, mletá masa, guláš či provensálské bylinky.
Hlavní výzvou při výrobě koření a ochucovadel je zajistit kvalitní a stálý zdroj surovin, zvláště u méně obvyklých druhů koření. „Potvrzujeme, že zákazníci stále častěji žádají ekologičtější obaly, což je pro malou firmu určitá výzva. Zároveň je pro nás důležité rychle reagovat na trendy a přizpůsobit naše receptury tomu, co právě zákazníci chtějí,“ sděluje David Malík. Klíčové téma je rovněž uvedená udržitelnost. „Kromě toho u nás průběžně pracujeme na inovacích obalů z hlediska následné recyklace a funkčnosti. Třeba již zmíněné prakticky uzavíratelné sáčky přispívají k tomu, že se kořením neplýtvá,“ říká Zuzana Jirsová.

Speciální formáty
Společnost Podravka – Lagris při vývoji nových produktů primárně řeší potřeby zákazníků, které zvláště v dnešní uspěchané době můžou působit až protichůdně. „Na jedné straně je kladen vysoký důraz na kvalitu pokrmů, tedy i použitých ingrediencí, ale zároveň je preferováno jednoduché a rychlé řešení. Novinkou, která všechny tyto požadavky splňuje beze zbytku, jsou naše kořenicí pasty Podravka Natur v praktickém balení v tubě. Dovolím si teď použít slova známého kuchaře Huga Hromase, který naše pasty výstižně nazval zeleninou v tubě,“ vyzdvihuje Jarmila Botlíková. V nabídce mají zeleninovou, cibulovou, česnekovou a bazalkovou, takže vesměs ingredience, které se používají takřka do všech jídel, ale zároveň nevyžadující zdlouhavé loupání, čištění a krájení. Výrobky nabízejí čistě přírodní složení, bez lepku, jsou veganské a s obsahem soli pod dvě procenta, přičemž obsažená sůl je čistě kvůli konzervaci, takže ideální i pro maminky s malými dětmi.
„Letos neuvádíme novinky z hlediska chuti, to teprve přijde, ale spíše expandujeme s naším portfoliem více do speciálních formátů 250 ml a 430 ml Squeeze, který je přívětivější pro použití a spotřebitelé jej preferují před klasickým sklenicovým formátem,“ popisuje Jan Diehel. Společnost Spak nedávno uvedla na trh dvě nové grilovací omáčky, Honey Mustard a Chipotle. „U salátových dressingů Bylinkový a Francouzský letos vylepšujeme recepturu. Nadále zůstáváme u tradičních surovin, primárně u českého prémiového jogurtu, který spotřebitelé preferují,“ uzavírá Michal Neškera.
Názor odbornice:
„Grilování je stále obrovsky populární.“
V rámci kategorie koření a ochucovadel jsou trendy poměrně stabilní. Již několik let platí, že nejsilnějším segmentem je jednodruhové koření, což potvrzují i velikosti regálů na prodejní ploše. Obliba koření je rovněž úzce spjata s grilováním, které se stále těší obrovské popularitě napříč populací.
Jarmila Botlíková, marketingová ředitelka, Podravka – Lagris
Data:
Slevy přibývají
Podle analýzy srovnávače cen potravin Kupi.cz akcím v kategorii koření a ochucovadel vládnou kečupy, majonézy a tatarské omáčky. Slevové akce na jednodruhová koření se v letácích objevují méně často. V akcích se vyskytují nejčastěji výrobky značky Hellmannʼs. Nejvíce akčních nabídek, a to celkem 343, se dalo najít během roku v obchodech na tatarskou omáčku Hellmannʼs. Ve srovnání s rokem 2023 je to o 74 % více akcí.
Druhé místo obsadila majonéza Hellmannʼs s 337 slevami a opět výrazným meziročním nárůstem počtu akcí o 73 %. Třetí příčku získal kečup stejné značky se 145 slevami, těch ale oproti roku 2023 překvapivě o 8 % ubylo. V první desítce se kromě kečupů dalších značek (Spak, Heinz, Hamé) umístily ještě tekuté koření Maggi, koření Vitana, mlýnek s kořením Kotányi nebo Majolka Boneco.
Ne vždy však akční nabídky odpovídají tomu, co nejvíce hledají uživatelé Kupi.cz. Ti se v roce 2024 nejčastěji zajímali o slevové akce na kečup, dále tatarskou a sójovou omáčku. „Vyhledávali ale i slevy na hořčici, pepř, jablečný ocet, vanilkový lusk, chilli, vinný ocet nebo kmín. I když se akce na koření a ochucovadla objevují v letákových nabídkách v průběhu celého roku, suverénně nejvíce jich bývá k dostání během grilovací sezony, tedy zhruba od dubna do srpna,“ sděluje Monika Kopčilova, datová analytička Kupi.cz. Tatarky a majonézy mají druhý vrchol ještě před Vánocemi. Obecnému trendu se vymyká koření spojené s pečením, tedy skořice, badyán, hřebíček, perníkové koření, citronová kůra nebo vanilkový lusk, na které lze v akcích narazit téměř výhradně před Vánocemi, případně Velikonocemi.
Privátní značky pod drobnohledem: koření
Analýza společnosti Ipsos z jara 2025 se zaměřila na sortiment koření vlastních značek vybraných obchodních řetězců. Nejširší nabídku v této kategorii mají Kaufland a Albert. Nejzastoupenější kategorií je jednodruhové koření.
V sortimentu koření se podíl privátních značek pohybuje v rozpětí 3 % až 53 %. Nejvyšší podíl má Penny a Lidl. V absolutních číslech však jednoznačně vedou Kaufland a Albert. Řetězce se zaměřují zejména na koření základní kvality za nízké ceny. Průměrná cena je 15,90 Kč, kterou navyšují zejména výrobky s vyšší gramáží. Nejnižší nepromoční cena je 5,90 Kč. Koření vyšší kvality prodává Albert, který jako jediný nabízí bio koření pod vlastní značkou Natureʼs Promise, a Billa, která nabízí prémiové koření v mlýnku pod značkou Billa Premium.
Řetězce pod vlastní značkou nabízejí pouze vybrané druhy koření, nikoliv kompletní sortiment. Postupně ho rozšiřují o nové produkty, za poslední rok se nabídka rozrostla o 9 %. Vzhledem k nízkým cenám se koření objevuje v promočních akcích jen zřídka. Ale během svátků a grilovací sezony řetězce doplňují stálý sortiment o sezonní produkty, například speciální směsi koření.

Aktuálně z trhu:
Rodinný recept na úspěch: Spak slaví 90 let od založení a uvádí nové omáčky
Pavel Gregor, pavel.gregor@atoz.cz
Článek vyšel i v časopisu Zboží&Prodej 6-7/2025.

