logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očima…
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Na tradičním trhu
    • Lidské zdroje
    • Trh pod lupou
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Nezávislé ocenění důvěry českých spotřebitelů Nejdůvěryhodnější značka 2025 vyhlásilo výsledky...
  • Společnost Vivantis působící na poli beauty e-commerce otevřela svou první kamennou prodejnu v...
  • Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického...
  • Společnost Unibail-Rodamco-Westfield (URW) otevřela rebrandované nákupní centrum Westfield Černý...

Zboží&Prodej 6–⁠⁠⁠⁠⁠⁠7/2025: U obalů pro domácnost je zásadní funkčnost

21. července 2025
Publicistika 0
498
Zboží&Prodej 6–⁠⁠⁠⁠⁠⁠7/2025: U obalů pro domácnost je zásadní funkčnost

Kategorie obalů pro domácnost v posledním roce rozhodně neprošla bouřlivým vývojem. Spíš se upevňovaly trendy, které se začaly objevovat v letech minulých. Obecně lze konstatovat, že u produktů, jako jsou například pytle na odpadky, potravinové fólie či pečicí papír, spotřebitelé vyžadují, aby byly maximálně funkční a praktické.

Šetrnost vůči životnímu prostředí se promítá do mnoha kategorií a obaly pro domácnost nejsou výjimkou. „Trh s obaly pro domácnost se v posledních dvou letech vyznačuje rostoucím zájmem o ekologičtější a trvanlivější alternativy, a to i přesto, že spotřeba tradičních obalů zůstává vysoká. Konkrétně se více prodávají obaly z recyklovaných materiálů a ty, které jsou certifikované pro recyklovatelnost,“ potvrzuje Rita Gabrielová, manažerka komunikace a PR společnosti Rossmann.

Přečtěte si také
Společnost Tetra Pak jmenovala Alexe Henriksena novým generálním ředitelem pro východní Evropu

Směr udržitelná řešení

Také Iva Pavlousková, external communication manager společnosti Tesco Stores ČR, poukazuje na to, že v posledních letech hrají u obalů pro domácnost klíčovou roli inovace zaměřené na udržitelnost. „Tento trend je podporován nejen měnícím se chováním spotřebitelů, ale také novou legislativou Evropské unie, která klade důraz na snižování množství obalového odpadu a podporu cirkulární ekonomiky. Jako Tesco jsme se zavázali jít příkladem. Naše odpadkové pytle vyrábíme z recyklovatelných materiálů, obaly označujeme přehlednými instrukcemi pro správné třídění a klademe důraz na srozumitelnost i praktičnost. Chceme, aby se zákazník při výběru mohl rozhodovat jednoduše a odpovědně,“ vysvětluje.

Podobně se vyjadřuje i Jiří Mareček, ředitel komunikace společnosti Albert Česká republika: „Trh se spotřebními obaly pro domácnost se v posledních dvou letech výrazně posouvá směrem k udržitelnějším řešením. Spotřebitelé stále častěji vyhledávají produkty z recyklovatelných materiálů nebo takové, které lze opakovaně použít. V prodejnách Albert si zákazníci mohou pořídit například znovupoužitelné síťované sáčky na ovoce, zeleninu a pečivo nebo pytle na odpadky vyrobené ze stoprocentně recyklovaného plastu.“

Přečtěte si také
Obalová magie bude k vidění na 12. kongresu Obalko

Z hlediska objektivity je ovšem třeba uvést, že šetrnost a udržitelnost je sice takříkajíc velké téma, ale bylo by chybou si myslet, že spotřebitelé nic jiného než ekologicky šetrné produkty nekupují. „V tomto segmentu pozorujeme výrazný odliv zákaznické poptávky. Může to být i odhalením, že rozložitelnost, kompostovatelnost a recyklovatelnost materiálů není taková, jak tvrdí výrobci, a to především u bioplastů. I pro nás je obtížné se v tom zorientovat, natož pak pro úplného laika. Dále je to způsobené vysokou cenou. Například eko pytle na odpadky jsou řádově dražší než ty klasické a zákazníkům už to pak nedává úplně smysl, když se jedná o jednorázový produkt na ,vyhození‘,“ konkretizuje Jana Rudová, produktová manažerka e-shopu Econea.cz.

Pytel na odpadky musí něco vydržet

Funkčnost, praktičnost a kvalitní zpracování jsou kritéria, která spotřebitelé při výběru zmiňovaných produktů zohledňují. Pokud jde o pytle na odpadky, jejich výběr začíná u vhodného objemu, který takzvaně pasuje k velikosti odpadkového koše. Další faktory ovlivňující výběr se pak už týkají výše jmenované funkčnosti, praktičnosti a kvality.

Podle Jiřího Peroutky, manažera komunikace společnosti dm drogerie markt, se spotřebitelé kromě objemu pytle nejvíce zaměřují na možnost jeho snadného zavázání, když je plný, a na jeho pevnost. „V poslední době získávají na popularitě pytle, které umožňují jednoduché uzavření po naplnění. Dalším významným benefitem může být parfemace, která slouží k minimalizaci nežádoucí pachové stopy,“ říká. A dodává, že v poslední době se zdá, že zájem o produkty s praktickými funkcemi, jako je snadné uzavření pytle, roste, zatímco tradiční produkty bez těchto inovací mohou být méně žádané než dříve.

Vůně a zatahovací šňůrky nebo uši

Také Rita Gabrielová poukazuje na to, že zaznamenávají poměrně zřetelné spotřebitelské preference směrem ke kvalitě a současně k praktičnosti. „Při nákupu odpadkových pytlů spotřebitelé hledají pevnější fólie s relevantním obsahem mikronů. Sáčky pod 15 mikronů se nedoporučují na těžší odpad a pro větší objemy odpadu například 50 litrů a více je vhodnější fólie s obsahem 20 mikronů a více. Tyto údaje lze číst na všech přebalech tohoto zboží. A pokud bych měla zmínit nějakou velmi oblíbenou formu obalů pro domácnost, pak jsou to pytle s vůní a zatahovací šňůrkou nebo s ušima,“ konstatuje.

I Jiří Mareček potvrzuje, že velmi oblíbené jsou parfémované sáčky na odpadky, které pomáhají eliminovat nepříjemné pachy. „Novinkou letošního roku jsou pak sáčky s elastickým zatahováním, které lépe drží na okraji koše a zvyšují komfort při používání,“ doporučuje.

S obchodníky jsou zajedno i výrobci. Rovněž Pavel Horák, jednatel společnosti Alufix Bohemia, vyzdvihuje růst oblíbenosti zatahovacích pytlů do odpadkových košů, které poskytují lepší komfort pro spotřebitele. A zároveň podotýká, že to promítají do svého portfolia a novinek, s nimiž přicházejí na trh: „Mezi naše novinky patří odpadkové pytle s unikátním elastickým páskem Alufix ElasticFix. Pružná zatahovací páska se natáhne po obvodu odpadkového koše, díky tomu k němu zůstane pytel připevněný, což zamezí jeho zasouvání a spadnutí dovnitř do koše. Odpadkové pytle Alufix Elastic Fix zatahovací vyrábíme v objemu 35 a 60 litrů.“

Další porce praktických vychytávek

Praktické vychytávky nejsou ale doménou pouze pytlů na odpadky, nýbrž i dalších obalů. Jak uvádí Iva Pavlousková, u potravinových fólií či sáčků se oceňuje snadná manipulace, možnost opakovaného použití a lepší přilnavost: „Tedy parametry, které odpovídají dnešnímu důrazu na praktičnost a udržitelnost.“

Podle Rity Gabrielové například u fólií na ochranu potravin spotřebitelé preferují ultratenké formy. „Inovují se také alobaly. V našich prodejnách nabízíme kupříkladu verze pro grilování, které jsou oproti klasickým alobalům silnější a které lépe udrží teplotu masa na grilu. Novinky se objevují také v kategorii pečicích papírů. Letošní oblíbenou novinkou jsou kulaté papíry do fritéz, které svým tvarem minimalizují množství odpadu, které by vzniklo úpravou klasických formátů,“ vysvětluje.

Stejně jako u pytlů na odpadky i u dalších obalů pro domácnost se výrobci snaží u svých produktů zohlednit praktičnost a funkčnost a doplnit je různými vychytávkami. „U našich produktů klademe důraz na uživatelský komfort. Typickým příkladem je integrovaná řezačka u potravinové fólie Fresh’n’Roll, která usnadňuje manipulaci a zamezuje plýtvání. Spotřebitelé oceňují praktické balení, jednoduchou manipulaci a pevnost materiálu. Trendem je zvýšený důraz na funkčnost a kvalitu zpracování oproti čistě cenovým parametrům,“ zmiňuje Tereza Rafajová z obchodního útvaru společnosti Mirel Vratimov. A doplňuje, že je znát, že spotřebitelé si čím dál víc uvědomují rozdíl mezi ,běžnou fólií‘ a ,fólií, která opravdu funguje‘.

Vliv rostoucího prodeje horkovzdušných fritéz

Za novinku s několika benefity, která reflektuje současné trendy, lze označit Alufix Pečicí papír 3v1 pro použití v horkovzdušné fritéze. „Reagujeme na významný růst prodejů horkovzdušných fritéz a potřeby zdravějšího životního stylu. Proto jsme připravili unikátní pečicí papír, který zajistí pohodlný způsob vaření bez obav z připálení jídla a následného intenzivního čištění. Navíc prodlužuje životnost koše fritézy a usnadňuje její údržbu. Papír ovšem lze také využít pro přípravu jídel v klasické či mikrovlnné troubě, na pánvi, v koláčových a dortových formách, na grilovací desce nebo v parním hrnci,“ specifikuje Pavel Horák.

Ne vše, co je uvedeno na trh, ale slaví úspěch. V souvislosti s funkčností, na kterou spotřebitelé kladou důraz, je třeba zmínit i názor Jany Rudové: „Některé ekologické varianty produktů neobstojí, co se týká funkčnosti. U pečicího papíru bez silikonů jsme zaznamenali snížený komfort používání a kladli jsme si otázku, jestli pak dává smysl papír používat a není lepší ho z procesu pečení úplně nevynechat.“

Značka versus cena

Není sporu o tom, že spotřebitelé u obalů vyžadují kvalitu, ale nikdo také nepopírá, že cena hraje při výběru tohoto zboží velmi důležitou cenu. Podle Jiřího Peroutky spotřebitelé primárně hledí na funkčnost produktu, a pokud je srovnatelná, rozhodují se na základě ceny: „To vede k tomu, že privátní značky hrají klíčovou roli, protože nabízejí funkčně srovnatelné produkty za výrazně výhodnější ceny.“

Rovněž Iva Pavlousková připouští, že cena je u této kategorie stále velmi silným faktorem, zejména u běžně používaných produktů, jako jsou pytle na odpadky nebo potravinová fólie. „Privátní značky zde výrazně posílily svou pozici, a to díky výbornému poměru ceny a kvality a také schopnosti pružně reagovat na aktuální trendy, jako je důraz na udržitelnost. Tradiční značky si stále drží důvěru části spotřebitelů, hlavně u specifických či inovativních produktů. Ale privátní značky si svou kvalitou, praktičností i ekologickým přesahem získávají čím dál větší loajalitu,“ popisuje. Na důležitost ceny při volbě produktu poukazuje také Jiří Mareček: „Přestože stoupá důraz na funkčnost a udržitelnost, zákazníci při výběru stále zohledňují cenu a častěji volí produkty našich privátních značek.“

Další názor týkající se pytlů na odpadky připojuje Pavel Horák: „Obecně se trh polarizuje a nakupující si raději připlatí za kvalitní pytel do odpadkových košů, u nichž mají jistotu, že se jim nepřihodí nepříjemná situace při vynášení odpadků, nebo naopak jdou do naprosto nejlevnějších variant.“

V souvislosti s cenou a jejím vlivem na výběr produktů nepřekvapí, že ve jmenované kategorii se velké oblibě těší letákové akce, slevy a podobně. „Český spotřebitel výrazně reaguje na cenové nabídky v letácích nebo na druhotná vystavení se sníženou cenou,“ potvrzuje Pavel Horák.

Roste význam e-commerce

Kromě výše popsaných zásadních trendů v kategorii obalů pro domácnost je třeba zmínit i některé další. Jiří Mareček upozorňuje, že klesá poptávka po klasických svačinových sáčcích, které spotřebitelé nahrazují znovupoužitelnými alternativami, jako jsou potravinové krabičky. A dodává: „Pokud jde o pytle do odpadkových košů, největší zájem je aktuálně o střední a velké pytle s uchy pro snadné zavírání a přenášení.“

Jana Rudová konstatuje, že u opakovaně využitelných produktů, jako jsou svačinové kapsičky a textilní ubrousky, je třeba počítat se snižujícím se odbytem: „Zákazník nemá potřebu se pro nové produkty vracet, ale roky si vystačí s těmi, co už si pořídil, což je ideální z environmentálního hlediska, ale horší pro výrobce a prodejce.“ A připojuje ještě jeden názor: „Do celé ,obalové‘ problematiky se může promítat i únava lidí ze zelené politiky a marketingu ve stylu ,zachraňme planetu‘, jejichž účinek může být leckdy přesně opačný. Nové trendy určitě sledujeme, ale zároveň se snažíme k nim přistupovat s kritickým odstupem a nepropadat ,greenwashingovým‘ tvrzením nebo nefunkčním líbivým novinkám.“

K nepřehlédnutelným trendům patří bezesporu rostoucí význam e-commerce. „Nejvýznamnějším distribučním kanálem zůstávají obchodní řetězce. Postupně však roste i význam e-shopů včetně toho našeho wwwpotravinovefolie.cz, a to zejména díky pohodlnému nakupování, možnosti doplnit domácí zásoby o další produkty a přímému doručení až domů,“ připouští Tereza Rafajová.

Podle Pavla Horáka jsou v případě obalů pro domácnost hlavním prodejním kanálem mezinárodní řetězce, což ale na tuzemském trhu platí obecně. „Pozorujeme ovšem růst prodejů v e-shopech. Tradiční trh se více zaměřuje na nejlevnější varianty pytlů do odpadkových košů, bohužel často na úkor kvality,“ uzavírá.

 

 

Názor odbornice:

„Cena zůstává důležitým faktorem.“

Značka je pro zákazníky důležitá, ale ne vždy dominantní. Propisuje se především do vnímání kvality, ale v pořadí důležitosti nepředběhne cenu, která stále hraje velkou roli. Tradiční značky s dlouhou historií na trhu těží z výhody spojené s důvěrou spotřebitelů. A pokud bychom srovnávali české a zahraniční značky, je tu vždy rozdíl v ceně a dostupnosti. Ekonomickou alternativou pro řadu zákazníků jsou vlastní značky řetězců.

 

Rita Gabrielová, manažerka komunikace a PR, Rossmann

 

 

Markéta Grulichová, marketa.grulichova@atoz.cz

Článek vyšel i v časopisu Zboží&Prodej 6-7/2025.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Související články:

Společnost Tetra Pak jmenovala Alexe Henriksena novým generálním ředitelem pro východní Evropu Obalová magie bude k vidění na 12. kongresu Obalko Program letošního Obalka je kompletní. Motto zní: Obalová magie

Doporučujeme

Komerční sdělení

Personalizace v logistice e-commerce – případová studie FM Logistic a Lindt

Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického průmyslu. Tento trend rychle roste rovněž v potravinářském sektoru, kde spotřebitelé očekávají, že si budou moci vytvořit produkty na míru podle svých individuálních preferencí. To je pro výrobce náročná výzva, ale také obrovská příležitost, jak si vybudovat loajalitu a vyniknout na trhu. Spolupráce společnosti […]

Soumrak nad EAN kódy?

V poslední době dostávám otázku, zda je SLUNO připraveno na přechod z klasických čárových EAN kódu na 2D kódy. Tento přechod bývá označován za největší změnu od zavedení automatické identifikace pomočí čárových kódů. Jelikož OBIS (náš obchodní informační systém) je určen primárně jako ERP pro maloobchodní společnosti, tak je to pro nás klíčová otázka a […]

Vánoční balicí sady STEPA – novinka od českého výrobce

Vánoce bez stresu – i při balení dárků. Naše nové vánoční balicí sady přinášejí vše, co lidé dnes hledají: jednoduchý výběr, sladěné barvy, krásný výsledek a jistotu, že dárky budou pod stromečkem vypadat dokonale. Praktická volba i malá radost navíc – „nice-to-have“, které se v sezóně mění v must-have. Co sada obsahuje 4× role (70×200 […]

Perfect Catering mění firemní akce v nezapomenutelné zážitky

Jsme tvůrci atmosféry, kde se branding klienta potkává s kulinářskou kreativitou. Kanapky ve firemních barvách, jedlé květy, kouřové efekty, originální koktejly, signature drinky a show barmanů – to vše už v Perfect Catering tvoří základ. V každém detailu hraje roli vizuální wow efekt, který přenese značku klienta přímo na talíř. Udáváme trendy, které spojují udržitelnost, […]

Břevnovský klášter, jedinečný prostor pro váš příští event

Hledáte reprezentativní místo pro vaši firemní akci, které nadchne hosty a zároveň nabídne skvělé zázemí? Objevte břevnovský klášter, místo s příběhem, noblesou a jedinečnou atmosférou, kde historie a moderní event management tvoří dokonalou harmonii. Reprezentativní prostory zvládnou malý workshop i velkou společenskou událost. Přízemí pojme až 300 osob: hlavní prostor Sala Terrena je ideální pro […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

13.–14. 11. 2025, kongres Czech Retail Days, Praha

20.–22. 11. 2025, Gastro Sweet Fest, Praha

27.–28. 11. 2025, kongres Slovlog, Bratislava

16.–25. 1. 2026, Grüne Woche, Berlín

27.–28. 1. 2026, kongres Samoška, Olomouc

1.–4. 2. 2026, ISM, Kolín nad Rýnem

Profily

Obchod očima Jana Hübnera, zakladatele a CEO společnosti Shopingy: V nákupních centrech expandují polské značky a non-food diskontní řetězce

27. října 2025

Harald Tscherne, spolumajitel, Intersport Austria: Expanze bez udržitelného byznysu nedává smysl

20. října 2025
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz

Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Newsletter
Přihlaste se k odběru newsletteru a mějte každý týden v e-mailové schránce přehled aktuálního dění v retailu.



© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required