logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očima…
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Na tradičním trhu
    • Lidské zdroje
    • Trh pod lupou
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Nezávislé ocenění důvěry českých spotřebitelů Nejdůvěryhodnější značka 2025 vyhlásilo výsledky...
  • Společnost Vivantis působící na poli beauty e-commerce otevřela svou první kamennou prodejnu v...
  • Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického...
  • Společnost Unibail-Rodamco-Westfield (URW) otevřela rebrandované nákupní centrum Westfield Černý...

Biopotraviny v Česku: potenciál roste, bariéry zůstávají

27. října 2025
Publicistika 0
394
Biopotraviny v Česku: potenciál roste, bariéry zůstávají

Letošní ročník, už dvacátý v řadě, kampaně Měsíc biopotravin ukázal, že lidé mají o lokální a kvalitní bioprodukty zájem. A české farmy mají potenciál tento trend využít. Malí producenti ale často narážejí na nároky velkých obchodních řetězců, které preferují spíše objemné dodávky.

Inspirací pro Českou republiku může být Švýcarsko, kde spolupráce řetězců s ekofarmáři a jednotné značení produktů zajišťují stabilní odbyt biopotravin. Něco podobného by mohlo vzniknout i v tuzemsku, kde probíhá debata o vzniku jednotné značky Bio z Česka, která by jasně označovala původ a kvalitu tuzemské bioprodukce.

Terénní akce i on-line kampaň

Letošní Měsíc biopotravin hodnotí Ministerstvo zemědělství ČR (MZe ČR) jako úspěšný. Proběhla řada akcí přímo v terénu – farmářské slavnosti, dny otevřených dveří či trhy – program zasáhl až do října. „Velký úspěch měly i soutěže s partnery a kampaně s výrobci biopotravin, které jsme každý den sdíleli na sociálních sítích. Připravili jsme také populárně naučné příspěvky influencerek, webinář se známou influencerkou Hanou Zemanovou a řadu receptů,“ přibližuje Karla Mráčková z tiskového oddělení MZe ČR.

Přečtěte si také
Do měsíce biopotravin se zapojily Billa i Albert

To si také váží spolupráce s obchodními řetězci, které biopotraviny podporovaly formou akcí a pomáhaly šířit osvětu o ekologickém zemědělství mezi zákazníky. Do budoucna plánuje MZe ČR více zapojit ekologické zemědělce, sjednotit komunikaci loga a posílit jak terénní aktivity, tak on-line podporu a web mesicbiopotravin.cz. „Chceme s větším předstihem oslovit zemědělce a výrobce biopotravin, aby se podařilo zrealizovat více akcí po celé republice. Rádi bychom se vrátili k terénnímu konceptu kampaně, aby veřejnost měla jednodušší přístup k lokálním biopotravinám a mohla podpořit místní ekoprodukci,“ dodává Karla Mráčková.

Tuzemskému biozemědělství se daří

Aktuálně v režimu bio hospodaří zemědělci na více než 17,5 % zemědělské půdy, což představuje přes 618 tisíc hektarů. Většinu tvoří travní porosty, ale dynamicky přibývá i orná půda, její podíl dosahuje už pětiny. To přináší vyšší produkci tradičních bio plodin, jako je špalda, pohanka či žito, které jsou čím dál oblíbenější u spotřebitelů i potravinářských výrobců. Přesto téměř polovina Čechů považuje nabídku bio obilovin v obchodech za nedostatečnou. A to je příležitost pro obchodníky.

Přečtěte si také
Fairtrade Česko a Slovensko: Prodeje fairtradového kakaa a banánů meziročně rostly, káva zaznamenala poprvé pokles
Fairtrade

Z průzkumů mezi členy Pro-Bio Svazu ekologických zemědělců (Pro-Bio) vyplývá, že každý druhý farmář uvažuje o rozšíření portfolia bio obilovin. Jen menší část je však připravena pustit se do jejich finalizace; chybí jim kapitál, technologie i zkušenosti. To otevírá prostor pro mlýny, pekárny a potravinářské firmy, které mohou část kapacit vyčlenit na bio produkty s vyšší přidanou hodnotou.

Veřejné stravování = stabilní odběr

Další motor růstu pro biopotraviny představuje veřejné stravování. Od letošního školního roku musí jídelny nad 180 strávníků nakupovat minimálně dvě procenta biopotravin, od roku 2028 to bude pět procent. Tento trend zasáhne i nemocnice, domovy seniorů či menzy. Tuto změnu podporuje podle průzkumu Pro-Bio realizovaného ve spolupráci s agenturou Ipsos více než polovina Čechů. Důležitost původu potravin zdůraznilo 70 % dotázaných. Pro dodavatele potravin jde o stabilní a předvídatelný odbyt, který může podpořit dlouhodobý růst poptávky po biosortimentu. V zahraničí už je tento model běžný, například v Dánsku tvoří biopotraviny 60 % jídla ve veřejném stravování, v Rakousku téměř třetinu.

Česká republika je soběstačná v oblasti bio mléčných výrobků, obilovin a hovězího masa a farmáři jsou podle Kateřiny Urbánkové, manažerky Pro-Bio, na tuto změnu připraveni: „Mnoho farmářů už nyní spolupracuje s veřejnými institucemi a věřím, že tuto změnu zvládnou bez problémů.“ Zařazení biopotravin přináší lepší stravovací návyky, podporu lokálních ekonomik a snížení dopadů na životní prostředí, a to při minimálním dopadu na cenu porcí.

Malí farmáři vs. velké řetězce

Rozhýbat je ovšem třeba i trh s nabídkou lokálních biovýrobků v obchodních řetězcích. Problém s dodávkami biopotravin od českých ekologických farmářů není v nedostatku zájmu, ale spíše ve velikosti produkce. Většina tuzemských ekofarem jsou maloproducenti, zatímco velké obchodní řetězce preferují dodavatele schopné zajistit velké objemy, které pokryjí všechny pobočky v jejich síti. A to komplikuje malým farmářům vstup do běžných distribučních kanálů. Zatímco velké řetězce vyžadují od dodavatelů maximální objemy, zařadit do nabídky menší lokální producenty umí například Skupina Coop. Sice se na kategorii biopotravin primárně nezaměřuje, od lokálních farmářů i ekofarmářů ale produkci odebírá. Nevýhodou je ovšem vyšší cena, která se pojí s menšími objemy dodávek. „Pro nás je ale nejvíc důležité nabízet zákazníkům kvalitní lokální produkci,“ komentuje Lukáš Němčík, místopředseda představenstva pro služby a komunikaci Skupiny Coop.

Inspirace švýcarskou cestou

Jak uvádí Kateřina Urbánková, celkovým řešením by mohla být větší podpora ekofarmářů přímo od řetězců, podobně jako je to například ve Švýcarsku: „Dlouhodobě tu funguje spolupráce mezi obchodními řetězci a ekofarmáři prostřednictvím organizace Bio Suisse a její značky Knospe.“ Bio Suisse sdružuje tisíce ekologických producentů a obchodníci, například Migros či Coop, podporují domácí ekologické zemědělství finančně i logisticky. Řetězce investují do výzkumu, spolupracují s farmáři a nabízejí produkty s jednotným označením, což spotřebitelům zaručuje vysokou kvalitu a jasný původ výrobků. Farmáři se rovněž sdružují do družstev, aby měli silnější a stabilnější nabídku pro obchodní sítě.

Pomohlo by i sdružování do družstev, dobrým příkladem je například Družstvo České biomléko. Celkově jde o kombinaci lepší koordinace mezi farmáři, jednotného značení a podpory od řetězců i státu, která by českým bioproduktům umožnila proniknout do větších distribučních sítí a dostat se k širšímu okruhu spotřebitelů.

Vznikne Bio z Česka?

Kroky nebo alespoň vize k vytvoření jednotné značky tu je. V rámci semináře České biopotraviny: Jak zvýšit jejich dostupnost a konkurenceschopnost na trhu, který pořádal Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR) společně s MZe ČR a Českou technologickou platformou pro ekozemědělství, zaznělo doporučení pro vznik jednotné značky typu Bio z Česka. Označovala by český původ a kvalitu a zároveň navázala na existující národní značky, jako je například Regionální potravina.

Na červnový seminář už navázala podle Romany Nýdrle, ředitelky pro obchod SOCR ČR, další jednání: „Potkali jsme se s kolegy z MZe ČR – odbor environmentální a ekologického zemědělství, se kterými jsme prodiskutovali doporučení retailu směřující k podpoře české bio produkce. Vše je samozřejmě otázkou priorit budoucí vlády, jestli společné návrhy získají její podporu a budou zařazeny do Koncepce zemědělské politiky ČR 2030. Právě ta je strategickým rámcem, jenž stanovuje dlouhodobé cíle, směry a priority českého zemědělství.“ SOCR ČR také dál spolupracuje s Pro-Bio a chystá společné setkání s obchodníky s cílem diskutovat potenciál vzniku uvedené značky.

Byznysová výzva: bio není jen „nice to have“

Biopotraviny už dávno nejsou okrajovým segmentem, ale strategickou kategorií. Pro obchodníky znamenají možnost odlišit se, navýšit marži a oslovit zákazníky, kteří hledají kvalitu a udržitelnost. Do roku 2030 má podíl ekologického zemědělství vzrůst na 25 % půdy, což zajistí stabilní surovinovou základnu. Klíčové bude, aby obchodníci a výrobci dokázali nabídnout hotové produkty, které zákazníci snadno zařadí do každodenního jídelníčku. Trh s biopotravinami roste a přináší příležitosti pro všechny články hodnotového řetězce, od zemědělců přes zpracovatele až po retail a gastro segment. Kombinace rostoucí spotřeby, legislativních stimulů a nedostatečné nabídky na trhu vytváří prostředí, ve kterém může každý hráč s jasnou strategií získat konkurenční výhodu.

Třešnička na dortu aneb saláty na střeše

Zajímavostí tzv. městského zemědělství je například pěstování bio salátu a bylinek na střechách průmyslových hal. Inovativní přístup využívá hydroponické systémy, kdy rostliny rostou bez půdy v živném roztoku, což výrazně šetří vodu a umožňuje produkci čerstvých plodin přímo v městském prostředí. Kromě ekologických přínosů, jako je zlepšení mikroklimatu a snížení městského tepelného ostrova, přináší tyto střešní farmy také lokální produkci, čímž se zkracuje dodavatelský řetězec a zajišťuje čerstvost nabízených potravin. Mezi průkopníky celé myšlenky patří například nizozemská společnost Urban Farmers, pařížský projekt Agripolis, který provozuje jednu z největších střešních farem v Evropě, nebo newyorská firma Gotham Greens, jež má desítky tisíc metrů čtverečních skleníků umístěných na střechách supermarketů a výrobních hal.

V České republice se tomuto konceptu věnují různé společnosti a projekty. Například DB Schenker v Liberci využívá střechu svého logistického centra k pěstování bylinek a salátů na ploše 100 m². Bez použití zeminy, pouze s pomocí cirkulujícího živného roztoku tu měsíčně vyprodukují na 2 500 salátů. Část sklizně míří do místní kantýny, firma ale dokáže zásobit i bistra a restaurace v Liberci a blízkém okolí a na bio kvalitu svých salátů má certifikaci.

Ačkoli tento způsob pěstování nemůže pokrýt celkovou poptávku po salátu či bylinkách, představuje zajímavý fenomén pro lokální spotřebu. Díky hydroponickému pěstování na střechách se zkracuje dodavatelský řetězec, snižují emise z dopravy a spotřebitelé získávají čerstvé produkty s minimální ekologickou stopou. Střešní farmy tak určitě nebudou náhradou klasického zemědělství, ale jeho chytrým doplňkem, který pomáhá městům být o něco soběstačnějšími a udržitelnějšími.

 

K tématu biopotraviny se vyjádřili vybraní odborníci:

„Rozšiřujeme privátní řadu o cenově dostupnou značku biopotravin.“

Do portfolia našich privátních značek zařazujeme novou řadu Jeden Tag Bio – cenově dostupnou značku, která zpřístupní biopotraviny širšímu okruhu zákazníků. Současně startujeme také vlastní bio značku Váš výběr – čisté složení a zdravý základ bez kompromisů. Tato řada vedle kaší a vloček zahrnuje také přírodní datlový a agávový sirup, které jsou ideální náhražkou klasického cukru při vánočním pečení. Jedná se o malé kroky v regálech, ale velký posun, aby bio bylo dostupné pro všechny.

Aneta Turnovská, tisková mluvčí, Globus Česká republika

 

„Lidé bio chtějí, bariérou je vyšší cena.“

I když si k bio potravinám díky jejich kvalitě a často i chuti nachází cestu stále více zákazníků, největší bariérou pro ně zůstává vyšší cena. Dávala by proto smysl ještě větší osvěta zákazníků a více podobných iniciativ, jako je Září – Měsíc biopotravin, ale zároveň přiblížení cen bio potravin běžným produktům. Ať už nějakou formou zvýhodnění jejich cen ze strany státu, jako je například zařazení do nižší sazby DPH, nebo formou pobídek pro zemědělce a tak dále.

Jiří Vávra, senior category manager, Košík.cz 

 

„Za osm let jsme zvýšili bio sortiment pětinásobně. Chceme posílit podíl českých dodavatelů.“

Několikrát ročně připravujeme pro zákazníky speciální katalog bio produktů se sloganem Bio za cenu neBio, nabídli jsme ho také v září v rámci Měsíce biopotravin. Během kampaně jsme zákazníkům přinesli více než stovku bio výrobků za zvýhodněné ceny, od čerstvého ovoce a zeleniny přes pečivo až po mléčné produkty. Speciální katalog navíc ukázal, jak si mohou zákazníci jednoduše připravit v bio kvalitě celé menu od snídaně až po večeři. Rádi bychom nabídli zákazníkům širší nabídku bio produktů od českých farmářů a producentů. V Česku funguje spousta menších bio farem, ale jen málokteré zvládnou zásobovat celou obchodní síť. Bylo by skvělé, kdyby měly lepší podmínky a jejich výrobky se tak dostaly k více lidem po celé republice.“

Jiří Mareček, ředitel komunikace, Albert

 

„Ucelenou bio kategorii nemáme, biokvalitu ale nabízíme.“

Tradičně se zaměřujeme na co nejširší nabídku od lokálních producentů, kteří mají mnohdy kvůli menší produkci problém stát se dodavateli pro zahraniční řetězce. A velmi často je jejich produkce v biokvalitě. Samostatně ale kategorii plošně nesledujeme ani nepodporujeme. Důležité pro nás je nabízet zákazníkům velmi kvalitní, lokální produkci.

Lukáš Němčík, místopředseda představenstva pro služby a komunikaci, Skupina Coop

 

Jak se daří biopotravinám v tuzemských řetězcích

Zájem o biopotraviny v řetězcích zůstává stabilní, ať už jde o ovoce, zeleninu, mléčné výrobky či dětskou výživu. Penny staví na lokálních dodavatelích, Lidl láká i na biotextil, Kaufland či Globus rozšiřují nabídku podle sezony a Albert sází na privátní značku Nature’s Promise. On-line supermarket Košík.cz pak hlásí růst i bez oficiálních kampaní. A v on-line supermarketu Rohlík.cz jsou nejoblíbenější bio rajčata, bio jablka a bio avokádo.

V Penny tvoří 70 % biosortimentu lokální produkce

Prodeje biopotravin v řetězci Penny jsou napříč rokem stabilní a bylo tomu tak i v září letošního roku, jak potvrdila Martina Dvořáková, mediální zástupkyně společnosti Penny Market Česká republika: „Biopotraviny u nás tvoří nabídku v řádu jednotek procent, největší zájem vidíme v kategorii dětské výživy nebo ovoce a zeleniny.“ V nabídce má firma asi 50 bioproduktů, z toho více než polovina je pod vlastní značkou, například dětská pyré Vitálka nebo ovoce a zelenina My Bio. Přibližně 70 % sortimentu pak tvoří lokální produkty a retailer sortiment pravidelně obnovuje na základě aktuálních trendů. Bio je také součástí pravidelných akčních nabídek. „Do budoucna bychom uvítali snížení administrativní zátěže pro místní dodavatele, aby se mohli více soustředit na obchodní činnost a optimalizaci nákladů, což by umožnilo nabízet tyto výrobky zákazníkům za příznivější ceny,“ dodává Martina Dvořáková.

Lidl nabízí nejen biopotraviny, ale také biotextil

Prodejny společnosti Lidl Česká republika se v září poprvé zapojily do kampaně MZe ČR Bio dává smysl. „Sledujeme rostoucí zájem spotřebitelů nejen o biopotraviny, ale také o složení a původ zboží,“ říká Kateřina Štichová z oddělení externí komunikace. V rámci stálého sortimentu nabízí Lidl v biokvalitě základní potraviny, například jogurty, olej, těstoviny nebo ovesné vločky. K dispozici jsou rovněž položky jako rajčatový protlak, zrnková káva, rostlinné alternativní nápoje a sortiment pro děti pod značkou Lupilu, zahrnující příkrmy. A v nabídce je také výběr ovoce a zeleniny v biokvalitě. Minimálně dvakrát ročně řetězec sortiment rozšiřuje o mléčné produkty, ryby či vína v rámci speciálních akcí.

Kromě potravin nabízí Lidl také oblečení a domácí textil z biobavlny, který je k dispozici po celý rok v e-shopu. „Největší zájem evidujeme především o bio hovězí mleté maso, čerstvá mléka, jogurty či zrnkovou kávu a ovocné shoty,“ přibližuje Kateřina Štichová. V dodávkách bioprodukce převažují především zahraniční partneři, ačkoli Lidl spolupracuje i s řadou českých firem. „Jedním z důležitých kritérií je pro nás kapacita. Proto hledáme dodavatele, kteří jsou dlouhodobě schopní garantovat stabilní dodávky do všech prodejen ve stejné kvalitě,“ říká Kateřina Štichová. A přiznává, že by větší a rozmanitější nabídku ze strany lokálních výrobců potravin určitě uvítali.

V Kauflandu jde nejvíc na odbyt bio ovoce, zelenina a mléčné výrobky

Podobně to vidí ve společnosti Kaufland Česká republika, kde by ocenili hlavně širší nabídku ovoce a zeleniny v biokvalitě. „V některých českých segmentech je nabídka výrobců a pěstitelů bohužel velmi omezená,“ popisuje tisková mluvčí Renata Maierl. Podíl biopotravin tvoří v sortimentu firmy nižší jednotky procent a mezi nejoblíbenější kategorie biopotravin se řadí ovoce, zelenina a mléčné produkty, dále ořechy, sušené plody a v neposlední řadě dětská výživa. „Biopotraviny prodáváme pod naší privátní značkou K-Bio. Úspěšné prodejní kategorie kopírují úspěšné kategorie biopotravin jako celku,“ doplňuje Renata Maierl. V rámci letošní kampaně Září – Měsíc biopotravin se firma coby partner projektu zapojila s dárkovými balíčky biopotravin do soutěže, která probíhala na facebookové stránce MZe ČR. Prodej biopotravin ale Kaufland podporuje kontinuálně v průběhu celého roku.

Zájem o biopotraviny je v Globusu stabilní, v září se lehce zvýšil

V hypermarketech Globus každoročně v září připravují speciální katalog bio potravin, který pomáhá zákazníkům orientovat se v nabídce. „Biopotraviny systematicky zařazujeme napříč celým sortimentem, a to včetně konvenčních oddělení, čerstvého ovoce a zeleniny, dětské výživy či trvanlivých potravin,“ přibližuje rozložení sortimentu Aneta Turnovská, tisková mluvčí společnosti Globus Česká republika. Zájem o biopotraviny je podle ní během roku stabilní, v září firma zaznamenala mírně zvýšenou poptávku. Nejvíce biopotravin kupují zákazníci v kategorii mléčných výrobků, vajec a surovin k vaření a pečení.

„K nejoblíbenějším biopotravinám patří dlouhodobě také dětská výživa a fermentované nápoje. Zákazníci u nás současně oceňují kvalitu a šíři nabídky bio ovoce a zeleniny. Nejoblíbenější jsou mléčné bioprodukty, z plodů jsou to pak banány a citrony,“ konkretizuje Aneta Turnovská. V současné době zařazuje Globus do sortimentu bio peckové ovoce, po jeho sezoně zamíří do regálů bio citrusy. Z dětské stravy se daří i bio ovocným kapsičkám, dětským sušenkám (křupky, snacky) a v neposlední řadě masozeleninovým příkrmům.

Zásadní roli v bionabídce hraje samostatná sekce Globus Zdravý svět, kde zákazníci aktuálně najdou více než 400 bioproduktů. „V sortimentu baby potravin pak evidujeme okolo 160 položek v biokvalitě a v oddělení ovoce a zeleniny, které sezonně obměňujeme, nabízíme aktuálně 29 položek,“ specifikuje. Zájem zákazníků o biopotraviny je dlouhodobě stabilní, nejvíce biopotravin kupují aktuálně v kategorii mléčných výrobků, vajec a surovin k vaření a pečení. Sortiment v Globusu průběžně rozšiřují, v poslední době to byly například dětské snacky, různé druhy kombuchy, koření, letní zmrzliny nebo nové značky cereálií.

V Košík.cz rostlo bio i bez oficiální kampaně

On-line supermarket Košík.cz se do akce Září –[1] Měsíc biopotravin nezapojuje a na toto období neměl ani připravenou ucelenou biokampaň. „Běžely ale individuální kampaně a akční nabídky různých kategorií, ve kterých se objevovaly i biopotraviny. V září jsme tak zaznamenali růst prodejů biosegmentu o zhruba deset procent,“ prozrazuje Jiří Vávra, senior category manager online supermarketu Košík.cz. Biopotraviny podle něj tvoří v celkových objemových prodejích necelých pět procent.

V rámci jednotlivých kategorií se toto číslo samozřejmě výrazně mění. „Mezi nejlépe prodávané položky patří dlouhodobě ty z čerstvého sortimentu, konkrétně ovoce a zelenina nebo mléčné produkty, a to díky menšímu rozdílu v ceně oproti obdobným ne-bio produktům. Zákazníci oceňují i naši nabídku značky Allnatura a její produkty dostupné napříč všemi sortimenty,“ přibližuje nabídku Jiří Vávra. Bio výrobky nabízí i v rámci privátních značek Authentic a francouzských privátek Naturalia, Monoprix a Casino. Do budoucna chystají v Košík.cz rozšíření například bio pečicích směsí. Kromě potravin se totiž v nabídce daří biokosmetice a biodrogerii, třeba bio odličovacím tamponům. I tady se Košík.cz chystá na rozšíření sortimentu.

Albert má v sortimentu téměř 300 položek biopotravin značky Nature’s Promise Bio

Nejprodávanějšími bio položkami v síti obchodů Albert jsou dlouhodobě Nature’s Promise Bio banány a Nature’s Promise Bio bílý jogurt. „Obecně zákazníci nejvíce oceňují čerstvé ovoce a zeleninu, mléčné produkty a pečivo v biokvalitě. Vedle samotného zdraví hraje pro zákazníky stále větší roli i přínos biopotravin pro půdu, biodiversitu a životní prostředí,“ je přesvědčen Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert.

Albert dlouhodobě rozšiřuje biosortiment, za posledních osm let jej zvýšil pětinásobně. Klíčová je právě privátní značka Nature’s Promise Bio s téměř 300 produkty. Ty nabízí širokou škálu výrobků od čerstvé zeleniny a ovoce přes mléčné a masné výrobky až po trvanlivé potraviny, pomazánky nebo dětskou výživu. Naposledy Albert zařadil do nabídky privátní značky novinky v podobě Bio Ghee či Bio mandlové mouky. Další biovýrobky, například kávu či čaj, nabízí Albert pod značkou Perla.

„Sortiment tvoří mix českých i zahraničních produktů, dlouhodobě ale chceme posílit podíl českých dodavatelů,“ připouští Jiří Mareček. Firma dlouhodobě spolupracuje s českými dodavateli, mezi něž patří například ProBio, Semix Pluso či Racio. „Zákaznický zájem během zářijové kampaně potvrdil, že biopotraviny mají v jejich nákupních košících stále významnější místo. Tento trend sledujeme dlouhodobě i v prodejích, které v kategorii biopotravin stabilně rostou,“ dodává Jiří Mareček.

Billa nabízí bioprodukty také pod značkou Srdce domova

Letošní prodeje biopotravin vzrostly v síti obchodů Billa meziročně o 30 %, u ovoce a zeleniny to bylo dokonce o 70 %. Za vysokými čísly stojí rozšíření nabídky i cenová politika. Řetězec proto rozšiřuje nabídku nejen pod zavedenou značkou Billa Bio, ale nově i v rámci privátní značky Srdce domova. „Produkty z bioprodukce mají mezi spotřebiteli velký potenciál, proto jsme se rozhodli jejich portfolio rozšířit. Zákazníci je naleznou v regálech našich obchodů i na e-shopu billa.cz,“ informuje Daniela Korotvičková, vedoucí oddělení nákupu Billa Česká republika. Momentálně nabízí firma více než 300 biovýrobků v prodejnách a přes 380 v e-shopu, přičemž k privátním značkám Billa Bio a Bon Via přibyde devět novinek Srdce domova. Mezi tři nejprodávanější bioprodukty pod značkou Billa Bio patří kokosový olej, dětské ovocné pyré jablko–banán a sójový nápoj.

V Rohlík.cz tvoří bio maso 10 procent obratu kategorie

V Rohlík.cz tvoří biopotraviny pevnou část nabídky dlouhodobě a on-line supermarket je systematicky podporuje, aby byly dostupné co nejširšímu okruhu zákazníků. V rámci věrnostního programu Xtra mají zákazníci 10% slevu na všechny biopotraviny. „V průměru se bio ovoce a zelenina objevují v každém osmém až desátém nákupním košíku zákazníků,“ říká Anna-Marie Lichtenbergová, mluvčí společnosti Rohlík.cz. Výrazné zastoupení má bio sortiment v Rohlíku například v mase. Přibližně 20 % masných položek v nabídce je v bio kvalitě a na celkovém obratu kategorie tvoří bio maso kolem 10 %. Největší podíl má bio hovězí, které představuje zhruba 25 % celé kategorie hovězího masa.

„Podle našich nákupních dat patří mezi nejoblíbenější kategorie biopotravin ovoce a zelenina. Nejčastěji jde o rajčata, mrkev, jablka nebo avokádo. Rostoucí oblibě se těší také mléčné výrobky, například jogurty, sýry nebo mléko, a zákazníci stále častěji zařazují i bio trvanlivé potraviny, jako jsou těstoviny nebo luštěniny,“ přibližuje Anna-Marie Lichtenbergová. A biopotraviny jsou i součástí privátních značek. Patří sem například bio sýry od značky Mill nebo uzený losos od značky Pappudia. V rámci trvanlivého sortimentu pak nabízí Rohlík.cz pod značkou Yutto bio ořechy a rostlinné nápoje, ovesné a mandlové. A když je řeč o dodavatelích, v Rohlík,cz sází na ty místní. „Dlouhodobě stavíme na lokálních dodavatelích, u ovoce, zeleniny, pečiva či mléčných výrobků nabízíme a preferujeme bioprodukty od českých farmářů a producentů,“ dodává Anna-Marie Lichtenbergová. Bioprodukty se ale nachází i mezi sortimentem ze zahraničí. Rohlík.cz se tak snaží nabídnout zákazníkům co nejširší bio výběr, ale zároveň podporovat lokální farmáře.

 

Data:

Bio v číslech (ČR 2025)

17,5 % – podíl ekologického zemědělství na celkové zemědělské půdě (618 tis. ha)

20 % – podíl orné půdy v režimu EZ, zbytek tvoří hlavně trvalé travní porosty

133 tis. tun – produkce bio obilí v roce 2023 (+14 % meziročně)

Nejpěstovanější obiloviny – pšenice, oves, tritikále (žitovec), žito a špalda

45 % Čechů – považuje nabídku bio obilovin v obchodech za nedostatečnou

2 % → 5 % – minimální podíl biopotravin ve školních jídelnách (od 2025, resp. 2028)

Nejlepší biopotravina roku 2025 – Bio smetana (Naše farmy Pá-Pá)

 

Aktuálně z trhu:

Češi si za kávu zřejmě připlatí. Nové unijní regulace a slabší sklizeň ženou ceny vzhůru

Cena kávy na světových trzích dosahuje historického maxima a podle odborníků lze očekávat další zdražení i na evropském trhu. Důvodem není jen slabší sklizeň v Brazílii či extrémní výkyvy počasí, ale také nové evropské předpisy, které zásadně mění podmínky pro dovoz bio kávy.

Podle společnosti Efico, která propojuje pěstitele s evropskými pražírnami už od roku 1926, prochází kávový trh největší proměnou za poslední dekádu.

„Nařízení EU o ekologické produkci zrušilo systém, který umožňoval producentům mimo EU certifikovat bio produkty podle vlastních národních standardů. Od října letošního roku musí splňovat stejné podmínky jako farmáři v EU. Drobní pěstitelé se tak musejí potýkat s další certifikací, což zvyšuje jejich náklady a zpožďuje dodávky,“ komentuje situaci Adéla Ladman, provozní ředitelka Upraženo. Kombinace regulačních změn spolu s klimatickými výkyvy a poklesem sklizně v Brazílii o více než 5 % vytváří tlak na dostupnost a cenu kávy. Arabica dosáhla v srpnu 2025 nejvyšší hodnoty za posledních šest let.

Tento vývoj podle odborníků povede k dočasnému výpadku části certifikované bio kávy. Menší pěstitelé v Latinské Americe a Africe musejí projít novou, nákladnou certifikací, což dále zvyšuje tlak na ceny i dodávky. Podle Mezinárodní organizace pro kávu (ICO) už nyní klesá objem dostupné bio kávy na evropském trhu. „Evropský trh se potýká s omezenou nabídkou, což ovlivňuje ceny v celém dodavatelském řetězci,“ potvrzuje EFICO.

Zdražení se však nemusí dotknout všech. Některé pražírny se dokázaly na situaci připravit. „Díky dlouhodobé spolupráci s partnery jsme nakoupili zelené zrno za nejnižší ceny za posledních 18 měsíců. Protože si držíme stabilní marži, věříme, že v příštím období budeme moci kávu dokonce zlevnit,“ dodává Adéla Ladman z Upraženo, české pražírny specializující se na výběrovou kávu.

Zda se káva stane dalším symbolem „regulační inflace“, nebo se ceny v Evropě stabilizují díky pružnosti trhu, ukáží následující měsíce.

 

Jitka Hemolová, jitka.hemolova@atoz.cz

Článek vyšel také v časopisu Zboží&Prodej 10/2025.

 

Související články:

Do měsíce biopotravin se zapojily Billa i Albert FairtradeFairtrade Česko a Slovensko: Prodeje fairtradového kakaa a banánů meziročně rostly, káva zaznamenala poprvé pokles Ekodrogerie Econea.cz po 11 letech mění majitele, vlastníkem se stala společnost Felicea Equity Pavla Boušky Biopotravinou roku 2024 se stal Bio Přeštík v plechu

Doporučujeme

Komerční sdělení

Personalizace v logistice e-commerce – případová studie FM Logistic a Lindt

Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického průmyslu. Tento trend rychle roste rovněž v potravinářském sektoru, kde spotřebitelé očekávají, že si budou moci vytvořit produkty na míru podle svých individuálních preferencí. To je pro výrobce náročná výzva, ale také obrovská příležitost, jak si vybudovat loajalitu a vyniknout na trhu. Spolupráce společnosti […]

Soumrak nad EAN kódy?

V poslední době dostávám otázku, zda je SLUNO připraveno na přechod z klasických čárových EAN kódu na 2D kódy. Tento přechod bývá označován za největší změnu od zavedení automatické identifikace pomočí čárových kódů. Jelikož OBIS (náš obchodní informační systém) je určen primárně jako ERP pro maloobchodní společnosti, tak je to pro nás klíčová otázka a […]

Vánoční balicí sady STEPA – novinka od českého výrobce

Vánoce bez stresu – i při balení dárků. Naše nové vánoční balicí sady přinášejí vše, co lidé dnes hledají: jednoduchý výběr, sladěné barvy, krásný výsledek a jistotu, že dárky budou pod stromečkem vypadat dokonale. Praktická volba i malá radost navíc – „nice-to-have“, které se v sezóně mění v must-have. Co sada obsahuje 4× role (70×200 […]

Perfect Catering mění firemní akce v nezapomenutelné zážitky

Jsme tvůrci atmosféry, kde se branding klienta potkává s kulinářskou kreativitou. Kanapky ve firemních barvách, jedlé květy, kouřové efekty, originální koktejly, signature drinky a show barmanů – to vše už v Perfect Catering tvoří základ. V každém detailu hraje roli vizuální wow efekt, který přenese značku klienta přímo na talíř. Udáváme trendy, které spojují udržitelnost, […]

Břevnovský klášter, jedinečný prostor pro váš příští event

Hledáte reprezentativní místo pro vaši firemní akci, které nadchne hosty a zároveň nabídne skvělé zázemí? Objevte břevnovský klášter, místo s příběhem, noblesou a jedinečnou atmosférou, kde historie a moderní event management tvoří dokonalou harmonii. Reprezentativní prostory zvládnou malý workshop i velkou společenskou událost. Přízemí pojme až 300 osob: hlavní prostor Sala Terrena je ideální pro […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

13.–14. 11. 2025, kongres Czech Retail Days, Praha

20.–22. 11. 2025, Gastro Sweet Fest, Praha

27.–28. 11. 2025, kongres Slovlog, Bratislava

16.–25. 1. 2026, Grüne Woche, Berlín

27.–28. 1. 2026, kongres Samoška, Olomouc

1.–4. 2. 2026, ISM, Kolín nad Rýnem

Profily

Obchod očima Jana Hübnera, zakladatele a CEO společnosti Shopingy: V nákupních centrech expandují polské značky a non-food diskontní řetězce

27. října 2025

Harald Tscherne, spolumajitel, Intersport Austria: Expanze bez udržitelného byznysu nedává smysl

20. října 2025
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz

Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Newsletter
Přihlaste se k odběru newsletteru a mějte každý týden v e-mailové schránce přehled aktuálního dění v retailu.



© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required