V nákupních centrech a retail parcích dnes zažívají kromě polských a korejských značek a nepotravinářských diskontů velký úspěch také outletová centra. „V současné době jsou asi nejúspěšnějším segmentem nákupních center. Pro mnoho značek jsou dnes outlety jedním ze základních pilířů jejich existence. Nejedná se již o prodej starších kolekcí, ale hlavně o speciální produkci zboží určené výhradně pro outlety,“ uvádí v rozhovoru Jan Hübner, zakladatel a CEO společnosti Shopingy, která monitoruje změny nájemní struktury nájemců v nákupních centrech a sleduje 7 000 nákupních center, retail parků a outletů v téměř celé Evropě.
Jaké jsou dnes nejsilnější trendy v tuzemských nákupních centrech a retail parcích, co se týká složení nájemců a zájmu zákazníků?
V současné době pozorujeme dva hlavní trendy. Tím prvním je expanze polských značek. Vedle již u nás zavedených polských brandů jako například CCC, Sinsay, Gate, House a podobně se začínají objevovat další značky jako Hebe, Medicine, Kodano. Nájemci z Polska se tak stávají klíčoví pro většinu tuzemských pronajímatelů. Druhým trendem je potom velký rozvoj diskontních řetězců. Již etablované Action, Tedi, Pepco či Kik letos doplnil i německý Woolworth. Je potřeba poznamenat, že oba tyto trendy nevznikly v poslední době, ale trvají již několik let a lze je pozorovat i v jiných evropských zemích.
Výraznou změnu přinesla covidová pandemie. Jak se tato doba dnes odráží v nákupních centrech a retail parcích?
Covidová pandemie určitě změnila strukturu nájemců v nákupních centrech, i když ne tak dramaticky, jak se v průběhu pandemie očekávalo. Apokalyptické prognózy prázdných budov se nenaplnily a návštěvníci se do center vrátili. Nájemci se určitě začali chovat daleko obezřetněji, co se týká otevírání nových poboček. Řada do té doby známých a zavedených značek z trhu zmizela, ale objevily se nové. Za hlavní výsledek pandemie bych považoval již zmíněný celoevropský boom diskontních non-food nájemců. Centra se také stávají více místem trávení času a s tím roste i podíl služeb na nájemní struktuře, například coworkingových prostor.
Které z aktuálních trendů v cizině lze časem očekávat také u nás?
Tuzemský trh více méně kopíruje trendy v ostatních evropských zemí. K těm nejnovějším patří například prodej asijských produktů. Jedná se hlavně o menší markety asijských potravin a prodejny korejské kosmetiky. Tyto typy obchodů se začínají letos silně rozvíjet ve všech evropských zemích včetně ČR. Zatím se u nás příliš neprojevil rozvoj udržitelných obchodů, jako jsou například second handy. Tento trend je velmi silný ve Skandinávii a začíná se objevovat i na dalších evropských trzích.
Čemu lze připsat současný zvýšený zájem o outletová centra?
Outletová centra jsou v současné době asi nejúspěšnějším segmentem nákupních center. Pro mnoho značek jsou dnes outlety jedním ze základních pilířů jejich existence. Nejedná se již o prodej starších kolekcí, ale hlavně o speciální produkci zboží určené výhradně pro outlety. Díky nižší ceně pak outlety mohou úspěšně konkurovat on-line prodejům. Dalším důvodem úspěchu je pak jiná struktura nájemních smluv ve srovnání s klasickými centry. Management center má díky obratovému nájemnému větší vliv na fungování jednotlivých obchodů. V České republice jsou čtyři outletová centra a struktura jejich nájemců je naprosto srovnatelná s outletovými centry v zahraničí.
Jakým způsobem Shopingy monitoruje nákupní centra v tuzemsku i Evropě?
Shopingy je unikátní digitální platforma, která monitoruje změny nájemní struktury nájemců v nákupních centrech. V současné době sledujeme 7 000 nákupních center, retail parků a outletů v téměř celé Evropě. Od loňského roku monitorujeme i outlety v USA a Kanadě. Platforma jako jediná na trhu zaznamenává každý měsíc nově otevřené a zavřené obchody v nákupních centrech. K našim zákazníkům patří největší globální hráči na trhu, a to z oblasti nájemců, provozovatelů center a realitních agentur. Patří mezi ně například ECE. Pandora, Rituals, Via Outlets, JD Sports, CBRE a mnoho dalších. Do konce roku plánujeme spuštění naší služby i pro země Blízkého východu.
Data z naší platformy pomáhají klientům například při rozhodování o expanzi značek nebo při hledání nových nájemců v nákupních centrech. Naší ambicí je pomocí digitalizace a umělé inteligence změnit současný způsob pronájmů prostor v nákupních centrech na globální úrovni.
Více informací lze najít na www.shopingy.com.

