V logistických pozicích u velkých retailerů sbíral léta zkušenosti, doplnil je těmi z finančnictví a nakonec se rozhodl, že smysluplnější bude podnikat na vlastní pěst. S tím také přišla potřeba šířit hmatatelné hodnoty a působit v tom, co má smysl. Okruh možností se tak radikálně zúžil, a protože se v té době velmi aktivně zajímal o nabídku kvalitních potravin na českém trhu, dostalo jeho podnikání celkem jasné kontury.
Nejprve se do nabídky kvalitních potravin pustil pod franšízou Náš Grunt. Brzy ale pochopil, že chce věci dělat trochu jinak, s někým trochu jiným a hlavně po svém. Rád si totiž vybírá to nejlepší na trhu a k tomu potřebuje volnost v rozhodování. Franšíza tedy běžela a Martin Prokop už čile přemýšlel nad tím, jak svůj obchod vylepšit, aby mu to dávalo větší smysl. Ten se totiž prolíná jeho podnikáním od začátku do konce.
Průzkum zákazníků v prodejně i on-line mu ukázal, kterým směrem by se chtěl do budoucna pustit. Měl jasnou představu – dodávku kvalitních potravin od českých farmářů v maximální čerstvosti na zakázku. Dalo by se říct, že ve světě, kde zákazník očekává všechno vždy a všude, jde Martin Prokop trochu proti proudu. Druhý, hlubší pohled do celé problematiky vás ale nenechá na pochybách, že jeho cesta není z říše fantazie. Je jen trochu složitější. Oslovuje jen některého zákazníka. „Vždycky to tak fungovalo, pokud lidé chtěli na malém městě nákup na víkend, museli si objednat chleba či mléčné výrobky dopředu. A tuhle myšlenku jsem začal rozvíjet,“ vysvětluje Martin Prokop. Není totiž čerstvějšího zboží než toho, které je vyrobené na zakázku.
A tak se pustil do hledání cesty, jak lidem tenhle model, který považuje za naprosto životaschopný, přiblížit a jak propojit chytrým mostem české farmáře s koncovými zákazníky. „Farmáři se chtějí soustředit na to, co umějí – na farmaření, na výrobu kvalitních potravin. Nemají mnoho času na distribuci, objíždění farmářských trhů a nabízení produkce. To chci změnit,“ předestírá své vize. A tak zhmotnil onen „most“, vybudoval e-shop a dál rozvíjel a budoval vazby s farmáři. Po dvou letech se rozloučil s franšízou Náš Grunt a představil novou značku Z farmy domů. Kromě kamenné prodejny přibyl i stejnojmenný e-shop.
Jen to, co sám jím
Majitel hornopočernické prodejny říká, že prodávat může s klidným svědomím jen to, o čem je přesvědčen, že je dobré. „Nejsem vlastně dobrý obchodník,“ míní, když vysvětluje, že by lidem těžko vysvětloval, aby si koupili něco, čemu on sám nevěří. Takové výrobky se ale na pult jeho prodejny nedostanou. Zatímco dříve aktivně vyhledával nabídku té nejlepší produkce, dnes se mu dodavatelé ozývají sami. A on pečlivě vybírá. „Učím zákazníky zkoušet nové věci, doporučovat jim a mám radost, když se vracejí a jsou spokojení. Pak má moje přidaná hodnota smysl,“ vysvětluje.
V obchodě nabízí sortiment mléčných výrobků z řad českých farem, například od BioVavřince, farmy Krhanice a Držovice, v nabídce jsou také mlékárny Kopecký nebo Tonka. Pekařskou nabídku zastřešuje několik pekařství, od Krakonošova, Zlivic a Dvorníku až po pekárnu Hostivař H2. Maso sem dodává například farma Loužná, FitaFér kuře z Rašovic nebo Pršutérie Chovaneček. Zeleninu a ovoce přiváží z farmy Svačinovi, nabídku zelných salátů dodává zelárna Lobkowicz, a kde to jde, tam volí Martin Prokop bioprodukci. A to i u exotických druhů, jako jsou třeba banány nebo citrusové plody. Nechybějí hotová jídla, ať už jde o poctivé vývary od společnosti Konečně vývar, kaše od firmy Naše kaše nebo jídla od společnosti farma Loužná či sortiment čerstvých těstovin od Pasta mamma. V nápojích zaujme třeba řada dobře ochucených limonád v čele s Bio colou Bohemsca, která je vyrobena na bázi bylin, ovoce, koření a colového ořechu a neobsahuje kyselinu fosforečnou.
Zákazníci vědí, proč jdou k nám
Kdo je typickým zákazníkem obchodu? Podle jeho majitele jsou to lidé, kteří si v životě uvědomují přínos kvalitního jídla. A ačkoli jde stále o mikroskupinu, blýská se na lepší časy. Lidé sice mění své priority pomalu, ale přece jen mění. Obvykle jsou to tedy rodiče, kteří s narozením dětí přehodnocují své hodnoty a priority. „Chodily sem hodně maminky, které chtěly dopřát to nejlepší svým dětem, ale časem si uvědomují, že to vlastně chtějí dopřát i sobě, protože to přece dává smysl,“ vysvětluje Martin Prokop. Další velkou zákaznickou skupinou jsou lidé, kteří si prošli nějakou nemocí, potravinovými intolerancemi, zkrátka ti, kteří vědí, že už nechtějí své tělo živit pseudopotravinami, ale skutečně kvalitními věcmi. „Dříve nebo později to doběhne všechny lidi,“ zamýšlí se Martin Prokop nad konvenční produkcí. Málokdo dnes také podle něj vnímá otázku sytivosti potravin. „On je rozdíl, jestli si dáte nadýchaný chleba nebo ten kvalitní žitno-pšeničný. Sníte méně, nemáte potřebu se přecpávat, ta sytivost je zásadní,“ říká. A tak lidem trpělivě vysvětluje, jaké pečivo volit, co je čerstvé mléko a proč ho pít a proč nekupovat kalibrovaná kuřata, ale pořádně si hlídat původ masa. Nejlépe by všechny potraviny nacenil právě podle jejich sytivosti. „Ve finále bychom zjistili, že to, co prodáváme a zdá se občas zákazníkům drahé, vlastně drahé vůbec není, a možná je to mnohdy dokonce levnější než konvenční potraviny.“ Jeho rada zákazníkům je tedy velmi prostá – kupujte kvalitní základní potraviny, není nutné jich kupovat tolik a také není nutné mít na výběr z dvaceti druhů.
Plýtvání je problém pro všechny
„V supermarketu nepřichází v úvahu, aby něco nebylo. Lidé jsou zvyklí na co nejširší výběr a už si to neumějí představit jinak. Ale celá ta myšlenka je prostě nesmyslná,“ říká Martin Prokop a poukazuje na plýtvání. Je přesvědčen, že se lidé musí znovu naučit rozumnému nakládání s potravinami a začít do svých myšlenek pouštět ty o udržitelnosti. Prostě přemýšlet zdravým selským rozumem. Skutečně si potřebuji koupit v akci čtyři jogurty, když sním jen dva a zbytek vyhodím? Podle některých průzkumů se v akcích vyhodí přes 40 % potravin, protože lidé takové množství jídla zkrátka nesnědí. S vědomím všeho nelogického Martin Prokop postavil systém, kterému věří.
„V e-shopu nemáme žádné přebytky, neplýtváme. Jde o zakázkovou výrobu, kde si zákazník s předstihem objedná a dostane svou zakázku naprosto čerstvou. Vyzvednout si ji může v prodejně, na pěti dalších odběrných nebo ji Zfarmydomu.cz doručí v Praze až domů nebo do práce. Nejde ale podle něj o konkurenci klasickým on-line retailerům, jako jsou Rohlík.cz nebo Košík.cz. „Nemyslím si, že by něco tihle hráči změnili, přesunuli jen kamenný byznys do on-line. Nic ale lidi neučí a to je škoda. Chci to dělat jinak – bez zbytečného plýtvání, s ohledem na udržitelnost zdrojů. Mám zkrátka jinou představu o čerstvosti. Když prodávám zákazníkům mléko, vím, že bylo včera nadojeno. Tento systém je jediný, který takovou čerstvost dokáže zajistit,“ vysvětluje Martin Prokop.
Do budoucna sází na rozvoj IT technologií, které umožňují rozvíjet tzv. chytré domácnosti a spotřebiče v nich. „Chytré lednice jsou podle mě záležitostí několika málo let,“ míní a dodává, že až to nastane, bude jeho e-shop připraven. A v dlouhodobém měřítku věří, že je to strategie, kterou zákazníci ocení.
- 40 let, ženatý, dvě děti (8, 6)
- 5 let zkušeností v retailové logistice, podnikání ve finanční oblasti, od roku 2014 vlastní obchod s kvalitními potravinami (Náš Grunt, od roku 2017 Z farmy domů – obchod a e-shop)
- Vstává každý den ve 4.15 hod. a už tři roky nebyl na dovolené.
- Mezi jeho zájmy a koníčky patří rodina, běh a pilates.
Z farmy domů:
Sídlo: Náchodská 469/137, 193 00 Praha – Horní Počernice
Počet zaměstnanců: 4 včetně majitele, směny ranní a odpolední
Otevírací doba: pondělí až pátek od 7–19 hodin (v sobotu od 8 do 12.30), neděle a svátky je zavřeno
Prodejní plocha: prodejna (65 m²) a zázemí (35 m²)
Otevřeno od: 2014
Vybavení prodejny:
Chladicí a mrazicí zařízení Nord Line 2 ks
Klíčové pro uchování mraženého a chlazeného masa.
Chladicí zařízení ISLOO 2 ks
Udržují čerstvost mléčných A uzenářských výrobků, hotových jídel a lahůdek.
Prodejní pult
Je vyroben na míru a na odiv zákazníkům dává hlavně krájené uzenářské lahůdky a sýry.
Martinovy bestsellery:
bochníků kváskového žitno-pšeničného chleba z Krakonošova pekařství z Vysokého nad Jizerou se prodá za měsíc.
100 ks
je měsíční prodej FitaFér Rašovického kuřete, které žije oproti konvenční produkci kuřat déle – minimálně 56 dní.
šunky nejvyšší jakosti od Libora Nováka z Českých Budějovic se prodá každý měsíc.
Jitka Hemolová, jitka.hemolova@atoz.cz
O prodejně čtěte také v časopisu Zboží&Prodej 5/2019.