logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
  • ZAPjobs
    • Volné pozice
    • Naše nabídka
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Nákupní aliance Můj obchod slaví na českém trhu 10 let. Pro společnost Makro patří její rozvoj...
  • Jaká témata vás čekají v časopisu Zboží&Prodej 5/2022? Rozhovor: Nákupní aliance Můj obchod...
  • Práce v absolventském programu ve společnosti Tesco Stores ČR při studiu na vysoké škole ji...
  • Na pozici CEO pro Českou republiku a Slovensko, kterou dosud zastával současný COO skupiny DoDo...

Z farmy domů: Sázka na zakázkovou výrobu

23. května 2019
Profily 0
3216
Z farmy domů: Sázka na zakázkovou výrobu

V logistických pozicích u velkých retailerů sbíral léta zkušenosti, doplnil je těmi z finančnictví a nakonec se rozhodl, že smysluplnější bude podnikat na vlastní pěst. S tím také přišla potřeba šířit hmatatelné hodnoty a působit v tom, co má smysl. Okruh možností se tak radikálně zúžil, a protože se v té době velmi aktivně zajímal o nabídku kvalitních potravin na českém trhu, dostalo jeho podnikání celkem jasné kontury.

Nejprve se do nabídky kvalitních potravin pustil pod franšízou Náš Grunt. Brzy ale pochopil, že chce věci dělat trochu jinak, s někým trochu jiným a hlavně po svém. Rád si totiž vybírá to nejlepší na trhu a k tomu potřebuje volnost v rozhodování. Franšíza tedy běžela a Martin Prokop už čile přemýšlel nad tím, jak svůj obchod vylepšit, aby mu to dávalo větší smysl. Ten se totiž prolíná jeho podnikáním od začátku do konce.

Jde o záruku čerstvosti

Průzkum zákazníků v prodejně i on-line mu ukázal, kterým směrem by se chtěl do budoucna pustit. Měl jasnou představu – dodávku kvalitních potravin od českých farmářů v maximální čerstvosti na zakázku. Dalo by se říct, že ve světě, kde zákazník očekává všechno vždy a všude, jde Martin Prokop trochu proti proudu. Druhý, hlubší pohled do celé problematiky vás ale nenechá na pochybách, že jeho cesta není z říše fantazie. Je jen trochu složitější. Oslovuje jen některého zákazníka. „Vždycky to tak fungovalo, pokud lidé chtěli na malém městě nákup na víkend, museli si objednat chleba či mléčné výrobky dopředu. A tuhle myšlenku jsem začal rozvíjet,“ vysvětluje Martin Prokop. Není totiž čerstvějšího zboží než toho, které je vyrobené na zakázku.

A tak se pustil do hledání cesty, jak lidem tenhle model, který považuje za naprosto životaschopný, přiblížit a jak propojit chytrým mostem české farmáře s koncovými zákazníky. „Farmáři se chtějí soustředit na to, co umějí – na farmaření, na výrobu kvalitních potravin. Nemají mnoho času na distribuci, objíždění farmářských trhů a nabízení produkce. To chci změnit,“ předestírá své vize. A tak zhmotnil onen „most“, vybudoval e-shop a dál rozvíjel a budoval vazby s farmáři. Po dvou letech se rozloučil s franšízou Náš Grunt a představil novou značku Z farmy domů. Kromě kamenné prodejny přibyl i stejnojmenný e-shop.

Jen to, co sám jím

Majitel hornopočernické prodejny říká, že prodávat může s klidným svědomím jen to, o čem je přesvědčen, že je dobré. „Nejsem vlastně dobrý obchodník,“ míní, když vysvětluje, že by lidem těžko vysvětloval, aby si koupili něco, čemu on sám nevěří. Takové výrobky se ale na pult jeho prodejny nedostanou. Zatímco dříve aktivně vyhledával nabídku té nejlepší produkce, dnes se mu dodavatelé ozývají sami. A on pečlivě vybírá. „Učím zákazníky zkoušet nové věci, doporučovat jim a mám radost, když se vracejí a jsou spokojení. Pak má moje přidaná hodnota smysl,“ vysvětluje.

V obchodě nabízí sortiment mléčných výrobků z řad českých farem, například od BioVavřince, farmy Krhanice a Držovice, v nabídce jsou také mlékárny Kopecký nebo Tonka. Pekařskou nabídku zastřešuje několik pekařství, od Krakonošova, Zlivic a Dvorníku až po pekárnu Hostivař H2. Maso sem dodává například farma Loužná, FitaFér kuře z Rašovic nebo Pršutérie Chovaneček. Zeleninu a ovoce přiváží z farmy Svačinovi, nabídku zelných salátů dodává zelárna Lobkowicz, a kde to jde, tam volí Martin Prokop bioprodukci. A to i u exotických druhů, jako jsou třeba banány nebo citrusové plody. Nechybějí hotová jídla, ať už jde o poctivé vývary od společnosti Konečně vývar, kaše od firmy Naše kaše nebo jídla od společnosti farma Loužná či sortiment čerstvých těstovin od Pasta mamma. V nápojích zaujme třeba řada dobře ochucených limonád v čele s Bio colou Bohemsca, která je vyrobena na bázi bylin, ovoce, koření a colového ořechu a neobsahuje kyselinu fosforečnou.

Zákazníci vědí, proč jdou k nám

Kdo je typickým zákazníkem obchodu? Podle jeho majitele jsou to lidé, kteří si v životě uvědomují přínos kvalitního jídla. A ačkoli jde stále o mikroskupinu, blýská se na lepší časy. Lidé sice mění své priority pomalu, ale přece jen mění. Obvykle jsou to tedy rodiče, kteří s narozením dětí přehodnocují své hodnoty a priority. „Chodily sem hodně maminky, které chtěly dopřát to nejlepší svým dětem, ale časem si uvědomují, že to vlastně chtějí dopřát i sobě, protože to přece dává smysl,“ vysvětluje Martin Prokop. Další velkou zákaznickou skupinou jsou lidé, kteří si prošli nějakou nemocí, potravinovými intolerancemi, zkrátka ti, kteří vědí, že už nechtějí své tělo živit pseudopotravinami, ale skutečně kvalitními věcmi. „Dříve nebo později to doběhne všechny lidi,“ zamýšlí se Martin Prokop nad konvenční produkcí. Málokdo dnes také podle něj vnímá otázku sytivosti potravin. „On je rozdíl, jestli si dáte nadýchaný chleba nebo ten kvalitní žitno-pšeničný. Sníte méně, nemáte potřebu se přecpávat, ta sytivost je zásadní,“ říká. A tak lidem trpělivě vysvětluje, jaké pečivo volit, co je čerstvé mléko a proč ho pít a proč nekupovat kalibrovaná kuřata, ale pořádně si hlídat původ masa. Nejlépe by všechny potraviny nacenil právě podle jejich sytivosti. „Ve finále bychom zjistili, že to, co prodáváme a zdá se občas zákazníkům drahé, vlastně drahé vůbec není, a možná je to mnohdy dokonce levnější než konvenční potraviny.“ Jeho rada zákazníkům je tedy velmi prostá – kupujte kvalitní základní potraviny, není nutné jich kupovat tolik a také není nutné mít na výběr z dvaceti druhů.

Plýtvání je problém pro všechny

„V supermarketu nepřichází v úvahu, aby něco nebylo. Lidé jsou zvyklí na co nejširší výběr a už si to neumějí představit jinak. Ale celá ta myšlenka je prostě nesmyslná,“ říká Martin Prokop a poukazuje na plýtvání. Je přesvědčen, že se lidé musí znovu naučit rozumnému nakládání s potravinami a začít do svých myšlenek pouštět ty o udržitelnosti. Prostě přemýšlet zdravým selským rozumem. Skutečně si potřebuji koupit v akci čtyři jogurty, když sním jen dva a zbytek vyhodím? Podle některých průzkumů se v akcích vyhodí přes 40 % potravin, protože lidé takové množství jídla zkrátka nesnědí. S vědomím všeho nelogického Martin Prokop postavil systém, kterému věří.

„V e-shopu nemáme žádné přebytky, neplýtváme. Jde o zakázkovou výrobu, kde si zákazník s předstihem objedná a dostane svou zakázku naprosto čerstvou. Vyzvednout si ji může v prodejně, na pěti dalších odběrných nebo ji Zfarmydomu.cz doručí v Praze až domů nebo do práce. Nejde ale podle něj o konkurenci klasickým on-line retailerům, jako jsou Rohlík.cz nebo Košík.cz. „Nemyslím si, že by něco tihle hráči změnili, přesunuli jen kamenný byznys do on-line. Nic ale lidi neučí a to je škoda. Chci to dělat jinak – bez zbytečného plýtvání, s ohledem na udržitelnost zdrojů. Mám zkrátka jinou představu o čerstvosti. Když prodávám zákazníkům mléko, vím, že bylo včera nadojeno. Tento systém je jediný, který takovou čerstvost dokáže zajistit,“ vysvětluje Martin Prokop.

Do budoucna sází na rozvoj IT technologií, které umožňují rozvíjet tzv. chytré domácnosti a spotřebiče v nich. „Chytré lednice jsou podle mě záležitostí několika málo let,“ míní a dodává, že až to nastane, bude jeho e-shop připraven. A v dlouhodobém měřítku věří, že je to strategie, kterou zákazníci ocení.

 

Martin Prokop:

  • 40 let, ženatý, dvě děti (8, 6)
  • 5 let zkušeností v retailové logistice, podnikání ve finanční oblasti, od roku 2014 vlastní obchod s kvalitními potravinami (Náš Grunt, od roku 2017 Z farmy domů – obchod a e-shop)
  • Vstává každý den ve 4.15 hod. a už tři roky nebyl na dovolené.
  • Mezi jeho zájmy a koníčky patří rodina, běh a pilates.

 

Z farmy domů:

Sídlo: Náchodská 469/137, 193 00 Praha – Horní Počernice

Počet zaměstnanců: 4 včetně majitele, směny ranní a odpolední

Otevírací doba: pondělí až pátek od 7–19 hodin (v sobotu od 8 do 12.30), neděle a svátky je zavřeno

Prodejní plocha: prodejna (65 m²) a zázemí (35 m²)

Otevřeno od: 2014

 

Vybavení prodejny:

Chladicí a mrazicí zařízení Nord Line 2 ks

Klíčové pro uchování mraženého a chlazeného masa.

Chladicí zařízení ISLOO 2 ks

Udržují čerstvost mléčných A uzenářských výrobků, hotových jídel a lahůdek.

Prodejní pult

Je vyroben na míru a na odiv zákazníkům dává hlavně krájené uzenářské lahůdky a sýry.

 

Martinovy bestsellery:

500

bochníků kváskového žitno-pšeničného chleba z Krakonošova pekařství z Vysokého nad Jizerou se prodá za měsíc.

 

 

100 ks

je měsíční prodej FitaFér Rašovického kuřete, které žije oproti konvenční produkci kuřat déle – minimálně 56 dní.

 

 

65 kg

šunky nejvyšší jakosti od Libora Nováka z Českých Budějovic se prodá každý měsíc.

 

 

Jitka Hemolová, jitka.hemolova@atoz.cz

 

O prodejně čtěte také v časopisu Zboží&Prodej 5/2019.

Související články:

Žádné související články.

Doporučujeme

ZAPjobs

Připravujeme

Připravujeme

Archiv pracovních pozic

Komerční sdělení

Spolupráce CHEP a Penny zvyšuje udržitelnost dodavatelského řetězce

V důsledku výzev poslední doby roste v retailu více než kdy jindy význam logistických řešení přispívajících ke stabilitě a odolnosti dodavatelských řetězců a zároveň zohledňujících zelené aspekty podnikání. Jedním z nich je paletový pooling, služba založená na sdílení a opětovném využívání přepravních či displejových palet. Jeho benefity v praxi ilustruje příklad spolupráce poskytovatele poolingu CHEP a maloobchodního řetězce […]
přeprava

Přeprava vlastními silami, nebo externě?

Slibně rozjíždějící se start-upy nebo menší podnikatelé často ani neuvažují o tom, že by mohli využívat služeb externích firem pro přepravu svého zboží. Pak je pro ně obvykle překvapením, že si mohou ušetřit starosti i náklady. Aspektů pro volbu interního nebo externího zajištění těchto služeb je však více. Co je důležité zvážit? Zaměření na business […]

Nové on-line marketplace Kaufland.cz a Kaufland.sk: Prodávejte ve více než 5 000 kategoriích

Kaufland spouští nové marketplace na Slovensku a v Česku a už nyní provozuje velmi úspěšný marketplace Kaufland.de. Úspěšný německý koncept Kaufland.de se od roku 2023 spustí i v dalších zemích. Prodejci díky tomu budou mít možnost nabízet své produkty na on-line marketplace ve třech různých zemích, přičemž stačí pouze jedna registrace. Profitovat budou především ze […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER ZaPnews

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

24.–28. 5. 2022, Thaifex, Bangkok

2. 6. 2022, Kongres Samoška

26.–29. 7. 2022, Veletrhy Biofach a Vivaness

8. 9. 2022, Kongres Čerpačka

Profily

Atila Yenisen, CEO, Makro, aliance Můj obchod: Leták a dobré ceny už dnes nestačí

26. května 2022

Adéla Kovková, nákupčí privátních značek uzenin, lahůdek a rostlinné stravy pro CZ, SK a HU, Tesco Stores ČR: Nic není těžké, jen to občas zabere víc času  

26. května 2022
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editor
Jana Havlíčková
tel.: +420 733 553 554
e-mail: jana.havlickova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required