Společnost CBRE uskutečnila rozsáhlý průzkum trhu retailových nemovitostí se zaměřením na region střední a východní Evropy. Výsledkem jsou data vyplývající z analýzy 180 regionálních obchodních center v České republice, Polsku a na Slovensku, což představuje téměř 4,5 milionu metrů čtverečních maloobchodních ploch a přes miliardu zákazníků v roce 2018.
Pozitivní vývoj HDP, snižující se nezaměstnanost a rostoucí průměrné mzdy se projevily významným růstem kupní síly domácností a výdaji na maloobchod. Obraty v obchodních centrech v roce 2018 díky tomu také rostly. K nejvyššímu meziročnímu nárůstu došlo v ČR (4,2 %), následovalo Polsko (1,6 %) a poté Slovensko (1,1 %). „Průměrné obraty rostly i přes nově zavedená omezení prodeje o nedělích v Polsku a o státních svátcích na Slovensku, a také navzdory velmi dynamicky se rozvíjejícímu světu e-commerce,“ komentuje Katarína Brydone, head of retail společnosti CBRE, a dodává: „V následujících letech se očekává lehké zpomalování dynamiky růstu e-commerce. V roce 2023 očekáváme, že se její podíl v ČR stabilizuje na 17 procent a v Polsku a na Slovensku na 10 procent z celkových tržeb.“
Kupní síla obyvatelstva v regionu CEE umožňuje budovat hustou síť obchodů
Středoevropané stále nakupují, a i nadále budou většinu svých nákupů realizovat v kamenných obchodech. Český regionální trh je už několik let stabilizovaný s minimálními novými retailovými plochami, nebo se ve výjimečných případech jedná o rozšíření už existujících center. Do budoucna trend téměř nulové výstavby bude pokračovat. Nabídka center je stabilizovaná a centra procházejí modernizací. Přestože současnou hustotu 174 metrů čtverečních maloobchodních ploch na 1000 obyvatel v regionech ČR může někdo považovat za vysokou, u našich sousedů je ještě větší. V polských regionech se pohybuje na úrovni 216 metrů čtverečních na 1000 obyvatel a ve slovenských regionech 178 metrů čtverečních na 1000 obyvatel. Rychlá výstavba, která byla v prvních dvaceti letech po revoluci, ustupuje a trhy CEE jsou v současnosti vyzrálé. Proto je výstavba v CEE limitovaná a v současné době se staví 4 % z celkového objemu nákupních ploch, tj. 297 tisíc metrů čtverečních v polských regionech a 38 tisíc metrů čtverečních ve slovenských regionech.
„V českých regionech je aktuální výstavba ještě nižší, a to jedno procento z celkového objemu maloobchodních ploch nákupních center. Velký potenciál pro rozšiřování nákupních galerií lze získat v pokračujícím remodelingu obchodních center, který je trendem současnosti. Především díky optimalizaci výměry hypermarketů (tzv. downsizing) je možné rozšiřovat nabídku center o další atraktivní nájemce a zavádět nové služby. Český zákazník disponuje ve srovnání s ostatními zeměmi CEE nejvyšší kupní silou ve výši 235 500 korun ročně. Na Slovensku je to o necelých 30 000 korun na osobu méně, tedy přibližně 208 000 korun ročně, a v Polsku je to 181 700 korun, “ říká Klára Bejblová, CEE retail research & consultancy společnosti CBRE.
Nadále dominuje móda, ovšem až 8% nárůst plochy zaznamenal specializovaný maloobchod
Podíl jednotlivých sektorů na celkové ploše nákupních galerií se v CEE v roce 2018 výrazně nezměnil. Hlavní pozici zaujímá móda, a to s 35 až 42 %. Přesto k největšímu meziročnímu nárůstu v rozsahu 4 až 8 % došlo u specializovaných maloobchodů (například parfumerie, knihkupectví, lékárna, hračky či optika). Aktuálně jsou druhým nejvýznamnějším sektorem v ČR (15% podíl) a na Slovensku (16 %). V Polsku druhé místo s 12 % shodně zaujímají domácnost & nábytek a elektronika.
„Významný růst zaznamenává také sektor gastronomie. V ČR u něj dokonce během posledních tří let došlo k 40procentnímu nárůstu obratů v poměru k maloobchodní ploše. Na rostoucí oblíbenost gastronomie velmi dobře reaguje stále se rozšiřující základna konceptů. Kromě lokálních maloobchodníků, kteří jsou pro tento sektor zásadní, je vidět zvyšující se zájem ze strany mezinárodních provozovatelů. V roce 2018 byla gastronomie s 21procentním podílem ze všech nově vstupujících mezinárodních značek třetím nejaktivnějším sektorem,“ komentuje Milan Mašša, head of retail advisory & transaction services společnosti CBRE.