logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Multimédia
    • Fotogalerie
    • Video
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • Daniel Jesenský
    • Miloš Toman
    • Roman Molek
    • Petra Nulíčková
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
    • TOP 30 2020
    • TOP 30 2019
    • TOP 30 2018
    • TOP 30 2017
    • Objednání plakátu
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Řetězec Marks & Spencer informoval o změně v nabídce potravin pro český trh. Chlazené...
  • Pavel Vavřínek byl s účinností od 1. března 2021 jmenován obchodním ředitelem společnosti...
  • Tuzemští maloobchodníci, kteří mohou v pondělí 12. dubna obnovit provoz, finišují s přípravami...
  • V březnu letošního roku byla po celkové rekonstrukci slavnostně otevřena maloobchodní prodejna...

Vystavení láká holografickou projekcí

18. března 2020
Publicistika 0
969
Vystavení láká holografickou projekcí

V únoru, opět po roce, uspořádala asociace POPAI CE seminář, který shrnoval úspěchy vybraných projektů, jež získaly ocenění POPAI Awards 2019 o nejlepší loňské reklamní prostředky v in-store komunikaci, a navazoval na ně. Akce nabízí jedinečnou příležitost formou případových studií, ale také následným dotazováním prezentujících seznámit se s návrhy od zadání až po jejich implementaci a úspěšnost v místě prodeje.

Na semináři se sešli jak odborníci z oboru, tak především tvůrci jednotlivých řešení oceněných v listopadové soutěži. Tentokrát jich bylo sedm a každý vyprávěl zajímavý příběh. Účastníci tak získali informace o tom, jak účinně komunikovat v místech prodeje i jinde, kde jsou v kontaktu se spotřebiteli.

Jeden produkt může mít spoustu forem

Jedním z prezentovaných projektů byl Krmelcovník, vítěz konceptu pro bezobalový prodej. Ekologický displejový koncept vyrobený z plně recyklovatelné vlnité lepenky s propracovanou konstrukcí nabízející hygienický a pohodlný prodej zboží bez obalů je společným dílem Biopekárny Zemanka a společnosti Thimm pack´n´display. První jmenovaná firma produkuje sladké biosušenky a slané biokrekry od roku 2006. „Všechny produkty si pečeme podle vlastních receptur a připravujeme tak, aby měly nejen vysokou kvalitu, ale i skvělou chuť,“ prozrazuje manažerka obchodu Blanka Pacovská. Při jejich výrobě používají výhradně suroviny z kontrolovaného ekologického zemědělství a jejich produkty neobsahují umělé ztužené tuky, bílý rafinovaný cukr, chemické konzervanty, umělá barviva ani aromata. Tím splňují kritéria certifikace bio a jsou nabízeny nejen v prodejnách zdravé výživy, ale i v obchodních řetězcích nebo v on-line obchodech.

„Bezobalově dodáváme naše výrobky již od jara 2016, od samého počátku tohoto hnutí u nás. Každý nový trend si žádá nový postup a i u nás prochází postupným vývojem. Nejprve jsme dodávali zboží ve vratných plastových boxech. Nyní nabízíme i tuto novou alternativu, která odbourá používání plastů a obchodníkům i zákazníkům usnadní život. Toto nové řešení je nejen šetrnější k našim výrobkům, zaručuje hygieničnost, ale umožňuje i samoobslužnost zákazníků,“ říká Blanka Pacovská. Na první pohled se může zdát, že Biopekárna Zemanka a Thimm pack´n´display jsou velmi rozdílné – jedna je zaměřena na ruční výrobu, druhá naopak disponuje plně automatickými stroji. Při bližším pohledu je však zřejmé, že hodnoty obou firem jsou v mnohém shodné – jde především o udržitelný přístup k podnikání, nadšení pro vlastní obor a silný prozákaznický přístup.

První prototypy byly zdokonaleny základě zpětné vazby

V neposlední řadě si obě společnosti zakládají na atmosféře rodinné firmy a nutno říci, že i to při spolupráci usnadnilo vzájemnou komunikaci. „Nikdy jsme si nemysleli, že budeme dělat obal pro bezobal. A vidíte, děláme ho. Vyvinuli jsme ekologický a praktický zásobník pro dlouhodobé použití. Kromě výhod, které zásobník přináší samotným prodejcům v bezobalových obchodech, je důležité zmínit i to, že pro výrobce potravin může znamenat nabídka takové prodejní formy i rozšíření portfolia zákazníků, neboť zájem o bezobalový prodej stále roste. Krmelec je digitálně potištěný a plně recyklovatelný,“ deklaruje Petr Kaczor, regional sales manager společnosti Thimm pack´n´display.

Zásobník na čtyři kilogramy se skládá ze dvou dílů – z vyměnitelné náhradní náplně, která je vyrobena z vlnité lepenky certifikované pro přímý styk s potravinou, a z pláště, který slouží dlouhodobě u prodejce. Plášť je potištěný digitálním tiskem, díky kterému lze rychle a bez vedlejších nákladů reagovat na sezonní akce, nové příchutě nebo jednoduše zohlednit potřeby konečného příjemce. Navíc díky stohovacím nosům a kvalitnímu materiálu může obchodník efektivně využít prostor, který má k dispozici, a podle svých možností a preferencí může použít buď jeden, nebo více zásobníků sestavit do krmelcovníku. „První prototypy zásobníku byly zdokonaleny především na základě zpětné vazby od našich prodejců. Krmelcovníkem jsme mimo jiné vyřešili i to, že obchodníci nemívají dostatek místa na prodej podobných produktů,“ pochvaluje si Blanka Pacovská. Zákazníci si z displeje mohou sami nabrat potřebné množství výrobků. Pokud náplň dojde, obchodník ji vymění za novou, přičemž se mění i ta součást, která u výklopníku zamezuje zamaštění pláště. Výdejní prostor výrobků je zakryt víkem, které zboží chrání před okolními vlivy.

Zpětně získaná data se musí zpracovat

Ze světa dat a technologií vzešel projekt Digital Wall bay pro Samsung Brand Store v nákupním centru Westfield Chodov. „V agentuře pracujeme s daty a ta potom propojujeme s retailem. A to je i příklad spolupráce se Samsungem. Hlavním úkolem projektu bylo zaujmout zákazníky v digitální době a nechat vyniknout smartphony Samsung,“ prozrazuje Nicole Lypinska, kreativní ředitelka společnosti Cheil Czech and Slovak. Proto došlo k zapojení zákazníka, kterému se na základě jeho preferencí a toho, jak vystavený konkrétní model smartphonu používá, doručuje konkrétní digitální obsah určený právě jemu na míru. O sběr dat se stará kamera. Technologie je postavena na platformě Android a ta doručuje obsah, který je zobrazen na velkém zobrazovacím zařízení v místě, kde má zákazník možnost si konkrétní model mobilu vyzkoušet. „Na základě rozpoznání obličejů lidí jsme vytvořili několik profilů zákazníků. Obsah pro ně jsme si potom přizpůsobili sami na základě zadání. Naopak zpětně získaná data poskytujeme Samsungu pro jejich další zpracování,“ dodává Nicole Lypinska. I díky tomu Samsung může stanovovat další strategii při vývoji, ale i komunikaci směrem k zákazníkům – například co je na telefonech nejvíce zajímá.

O tom, jak lze velmi dobře změnit design celé prodejny, a to včetně vybavení, přišel na seminář pohovořit Adam Klofáč, obchodní ředitel firmy Moris design. Jeho tým měl totiž možnost vytvořit nový trend obchodů předního hráče na trhu chovatelských potřeb a pet byznysu. „Začali jsme store-checkem pěti evropských zemí, abychom se zorientovali v segmentu pet foodu a konkurence. Potom jsme refreshli logo, vytvořili nový color code a až následně spolu s klientem vytvořili zadání konceptu,“ poodkrývá start proměny Adam Klofáč. Po ukotvení vytvořili design concept, tedy katalog všech interiérových prvků. Následně všechny interiérové a exteriérové prvky prototypovali a testovali ve vlastních prostorách firmy, které nabízí zdarma klientům. „Klient Super zoo se pro nás rozhodl i z toho důvodu, že máme vše pod naší střechou. Absolvoval s námi roční komunikaci, vývoj, designování, výrobu, montáž, servis a stavbu mohl prožívat s námi,“ prozrazuje Adam Klofáč. Výsledkem je koncept, jehož součástí je rozsáhlá expozice s živými zvířaty, kde je možné se pokochat autentickou přírodou přímo uvnitř obchodu. Ať už je to výběh pro morčata a králíky nebo voliéry s papoušky ara či simulace Sonorské pouště. Následná zpětná vazba od zákazníků formou průzkumu potvrdila, že změna byla jakýmsi pomyslným startem v tomto malém nákupním převratu v pet food byznysu v ČR.

Emoce vyvolává důvěru zákazníka

Realizace shop-in-shop BMW Motorrad získala ocenění v kategorii automobily. Šlo o nepřehlédnutelný obchod v prodejně sportovních potřeb, který měl za úkol podpořit prezentaci a prodej konkrétní značky umístěné právě uvnitř shop-in-shopu. „Jsme česká firma, továrna, která umí pracovat se dřevem, kovem a plastem a díky silné technologické základně jsme schopni navrhnout, vyrobit a instalovat cokoliv pro využití v místě prodeje,“ uvádí Eva Čapková, obchodně-projektová manažerka společnosti Unibon. Zadáním od klienta bylo vytvořit místo, kde by jejich spolupracující značky mohly prezentovat své výrobky a dát jim možnost sezonního rozšíření prodejních ploch. „Nájemci jsou tedy různí, a tak vystavení muselo být variabilní. Základem je hliníková kostka a různé doplňky. Vše je možné podle požadavků přizpůsobit v místě prodeje. Protože koncept stojí uprostřed prodejny, je důležité, aby byl pohledový ze všech stran. Nechyběla ani pokladní zóna,“ popisuje Eva Čapková. Projekt měl úspěch a došlo k jeho rozšíření do dalších poboček řetězce sportovních potřeb.

Konvergence značky do reálných služeb a produktů dokáže zákazníkovi přiblížit konkrétní detailní řešení, na které si může dokonce sáhnout. Vodafone je historicky vnímán především jako poskytovatel mobilních tarifů, přestože nabízí kompletní portfolio dalších služeb. „Našim úkolem tak bylo navrhnout prezentační prostor k představení uceleného řešení operátora. Vymysleli jsme koncept ‚Pod jednou střechou‘, který lokalizovaně seznamuje zákazníka s různými typy internetového připojení. V něm má zákazník vše po ruce, všechno si může osahat a vyzkoušet, a to včetně na první pohled neuchopitelných věcí,“ vysvětluje Linda Petrová, strategická a kreativní ředitelka společnosti Wellen. Cílem bylo zprostředkovat zákazníkovi pozitivní zážitek, což dává vzniknout emoci – ta vyvolává důvěru zákazníka. To vše prostřednictvím vystavených technologií doplněných o komunikaci parametrů a jednotlivých služeb. „V tomto konceptu jsme nevystavovali produkty Vodafonu, ale zaměřili jsme se na to, co zákazníkům zprostředkují,“ dodává Michal Přeček, creative group head společnosti Wellen.

Prodejnost narostla téměř o pětinu

Digitál se stále více objevuje na akcích různého druhu. Ve společnosti Plzeňský Prazdroj tomu jdou napřed, a tak jedním z jejich projektů je Excelent multiplayer hra. „Jde o hru pro více hráčů, která je určená k aktivaci na různých místech, od obrazovky v klubu po projekci na budovu vysokoškolských kolejí,“ sděluje brand ambasador Petr Parák. Hra představuje značku piva Excelent v retro stylu a hrou odkazuje na slavné tituly z minulosti herních konzolí. „Mechanika je jednoduchá. Spotřebitel si na akci koupí pivo, hosteska mu na základě toho vydá kartičku s QR kódem, ten si naskenuje ve smartphonu, a aniž by musel něco instalovat, stane se z něj účastník tankové bitvy na plátně,“ poodkrývá Petr Parák. Původně tato podoba byla naplánovaná pro čtyři akce, ale protože sklidila úspěch, technická řešení pro realizaci jsou nyní dvě a objevují se na různých akcích po celém Česku. Na těchto místech budují značku, vytvářejí cool aktivaci, a navíc podporují prodej produktu – meziroční nárůst na vybraných akcích se projevil ve vyšší prodejnosti Excelentu o 18 %.

 

Pavel Gregor, pavel.gregor@atoz.cz

 

Článek o nejlepších loňských projektech in-store komunikace najdete v časopisu Zboží&Prodej 3/2020.

Související články:

Starejte se o zákaznickou zkušenost

Doporučujeme

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

Anketa

Podle jakých kritérií nakupující pořizují nabíjecí baterie?


Archiv anket
Nahrávání ... Nahrávání ...

Nejčtenější zprávy

  • Lidl otevře 15 nových prodejen a u Buštěhradu staví obří logistické centrum 20.5k views | posted on 13. června 2019
  • Outlet Arena Moravia otevře v Ostravě na podzim 13.7k views | posted on 24. července 2018
  • TEDi otevře v květnu první české obchody 11.5k views | posted on 7. února 2020
  • Lidl zvyšuje nástupní mzdu o 25 procent 10.6k views | posted on 31. května 2016
  • Lidl otevře 10 prodejen, 50 současných dostane novou tvář 8.9k views | posted on 3. srpna 2016

Komerční sdělení

Pozvánka na webinář: Odstraňte hlavní limity efektivity ve vašem skladu

Hledáte odpovědi na otázky ohledně automatizace vašeho skladu nebo distribučního centra? Přemýšlíte nad tím, jaký automatizovaný sytém by byl pro vás nejvhodnější? Nebo Vás zajímá, jaký výkon při vychystávání je možné díky automatizovaným skladovým systémům dosáhnout a jakou mají ROI? V případě, že hledáte odpovědi na tyto a jiné otázky týkající se automatizovaných skladových systémů, potom […]

Kalendář akcí

15. 4. 2021, Jak retail může pomoci (nejen) dodavatelům POP

21. 4. 2021, Snídaně se Samoškou, on-line

13. 5. 2021, Fórum LOG-IN, on-line

3. 6. 2021, Kongres Samoška, Praha

4.–7. 4. 2022, Alimentaria, Barcelona

Multimédia

Fotogalerie: Coop Tuty Dukovany v novém slušivém kabátě

26. března 2021

Valencijská inspirace: supermarket Mercadona

4. prosince 2020

Profily

Martin Čivrný, manažer udržitelnosti, Makro Cash & Carry ČR: Baví mě pracovat systematicky, krok po kroku od začátku do konce

18. března 2021

Tomáš Prouza, prezident SOCR ČR: Úplně se tu rozpadl systém vládnutí

18. března 2021

Archiv zpráv

Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editor
David Čapek
tel.: +420 728 403 070
e-mail: david.capek@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required