
Platforma „Nakup bezpečně“ umožňuje on-line nákup potravin, léků a drogerie pro všechny zákazníky v tuzemsku. Pro obchodníky je bezplatná a nabízí tak férovou možnost, jak v nelehkých časech omezit rizika spojená s aktuální situací a přitom zachovat obchod. Proč právě tahle platforma a co přesně díky ní mohou obchodníci získat?
Vznik platformy inicioval Tomáš Čupr, zakladatel Rohlík.cz, Dámejídlo.cz a dalších projektů. Iniciativu jako smysluplnou aktivitu pro tuzemský retailový trh mediálně podporují časopis Zboží&Prodej a projekt pro tradiční trh Samoška. Detaily popisuje Tomáš Čupr v rozhovoru pro Zboží&Prodej.
Proč zrovna tahle služba? Co stálo na počátku?
Teď je to hlavně téma bezpečnosti. Lidé se na jednu stranu obávají jít do obchodů, takže roste objem objednávek u on-line obchodníků, kteří jsou přetížení, a navíc fungují jen ve velkých městech. A tam, kde se lidé do obchodu vydají, tak zase hrozí ve frontách a mezi regály to, že se lidé vzájemně nakazí. A to je riziko nejen pro zákazníky, ale i pro zaměstnance obchodů, na ty nemůžeme zapomínat. Tak jsme hledali řešení, které by tuhle situaci pomohlo vyřešit.
Takže tím primárním cílem je, aby se lidé takzvaně neshlukovali v obchodech?
To je teď hlavní cíl. Ten další je podpořit malé obchodníky. On s tím dnes bojuje každý – na jednu stranu obchodník potřebuje prodávat, aby nezkrachoval, na druhou stranu právě ten fakt, že se u něj lidé v obchodě shlukují, celé situaci s šířením koronaviru moc nepomáhá. A lidé si zkrátka potřebují nakoupit a mít tu jistotu, že nehrozí prázdné regály a nebudou o hladu. Aktuálně je teď třeba snížit interakci v obchodě, která je za normální situace samozřejmá a důležitá. Aktuální kapacita on-line obchodů nedostačuje, a navíc malé obce, až na výjimky, obvykle nemají možnost on-line nákupu vůbec.
Služba pro obchodníky je zdarma. Nabízí se otázka, co z toho máte?
Náklady. A dobrý pocit, že pomáhám.
Může se tedy zapojit jakýkoli obchodník, nebo je to omezené?
Primárně je řešení určeno pro obchodníky s rychloobrátkovým zbožím, prodejny potravin, drogerie a lékárny. Do prodejen potravin patří samozřejmě široká škála obchodníků – pekařství, řeznictví, prodej ovoce a zeleniny… Pod jedním účtem si obchodník může zaregistrovat i více obchodů.
Plánujete rozšířit platformu i pro další obchodníky?
Platforma není, alespoň pro teď, určena pro ty, kteří mají aktuálně zákaz maloobchodního prodeje. Jsme ale připraveni projekt rozšiřovat i pro tyto obchodníky, jednáme o tom. Pokud dodržíme všechna hygienická a bezpečnostní opatření, můžeme takto pomoci zmírnit ekonomické dopady, které tvrdě dopadají na ty obchodníky, kteří mají zatím od státu nařízenou stopku prodeje.
Potřebuje obchodník speciální technické vybavení, aby se mohl zapojit?
Stačí počítač, mobilní telefon a připojení na internet. Informace o objednávkách vidí obchodník v systému, ale také mu přijde informace na e-mail, takže on-line musí být určitě. Zřídili jsme linku, na které se mohou obchodníci se vším poradit a na všechno se doptat, je k dispozici od osmi hodin ráno do osmi hodin večer na čísle 800 400 289.
Zapojit se mohou i lékárny, to myslíte včetně výdeje léků na předpis?
Lékárny se určitě zapojit mohou, půjde ale jen o OTC sortiment.
Představme si tedy typický obchod na vesnici nebo menší provozovnu ve městě, jak přesně se může obchodník zapojit, co má udělat?
Je to velmi jednoduché. Obchodník se zaregistruje na webu přes formulář, kde vyplní standardní údaje o svém podnikání, název obchodu, místo podnikání, otevírací dobu a také to, kolik zákazníků je schopen obsloužit ve třicetiminutovém slotu. To je velmi důležité. Na službu, kterou poskytujeme opravdu zdarma, podepíšeme smlouvu o poskytování služeb. Tu zašleme e-mailem, obchodník ji vytiskne, podepíše, naskenuje a pošle nám ji zpět. Vše je on-line. A obchodník nemusí mít obavy. Zrušit svoji účast v projektu může kdykoli.
Jak se obchodník v systému odliší od ostatních, respektive jak tu může využít svůj brand, logo?
To všechno jde, rádi to uděláme i na přání tak, aby to aliancím vyhovovalo.
A teď sortiment, jak ho obchodník do systému dostane?
Sortiment, který chce obchodník prodávat on-line, je třeba do systému jednoduše „naťukat“. Pokud se teď děsíte, že do systému bude třeba naťukat stovky položek, tak obavy nejsou na místě. K dispozici je tu přes dvacet tisíc EAN kódů na běžné potraviny a nápoje různorodých značek, takže není třeba vše zadávat ručně. Pokud bude chtít obchodník přidat mléko konkrétní značky, systém mu pomůže díky chytrému „našeptávači“ ji rychle vyhledat a přidat do nabídky. Obchodník pak ještě doplní svoje ceny.
Aliance mívají různé slevové akce, bude s tím možné v rámci platformy pracovat?
Platforma se vyvíjí, vznikla za šest dní a určitě se bude podle potřeb vyvíjet dál. Věřím, že všechno se dá vyřešit, podle různých specifikací se to dá vymyslet.
A co skladové zásoby? Jak se řeší tato část?
Obchodník si musí určit, kolik zboží chce prodat přes tuto platformu, zkrátka kolik toho chce prodat on-line. Každý obchodník ví, kolik zboží má na skladě, jaký zhruba je jeho denní prodej různých položek. A může si říct, že chce třeba konkrétně mléka dané značky prodat sto kusů a dalších sto, které má, si ponechat v nabídce v obchodě. I tam by měl ale zákazníky motivovat k tomu, aby příště učinili nákupy raději on-line. Chrání tím sebe i své okolí.
Jak to tedy potom funguje v praxi? Zákazník si vyhledá nejbližšího obchodníka na webu?
Ano, zákazník si vybere obchod, kde by chtěl nakoupit, je to typicky podle vzdálenosti, zajímat ho nejspíš bude nejbližší obchod. Jednoduše si zvolí produkty, které chce nakoupit, vyznačí, kdy si může nákup vyzvednout a zaplatí bezpečně – kartou on-line. Pak počká na SMS zprávu, která ho bude informovat, že jeho zboží je přichystáno k výdeji. Obchodník má minimálně půl hodiny na to, aby zboží nachystal, a zákazník si může zboží objednat maximálně 59 minut předem.
Co vše v tuto chvíli musí udělat obchodník?
Objednávka mu přijde do e-mailu a také do systému, kde ji musí „převzít“. Takže ví, jaké zboží zákazník chce a kdy si ho přijde vyzvednout. Obchodník si nákup připraví, namarkuje ho do pokladny a vytiskne účtenku, stejně jako kdyby se nákup realizoval v obchodě. Pak zadá do systému, že nákup je připraven k vyzvednutí. Až tehdy dostane zákazník informaci o tom, že si může nákup vyzvednout. Až přijde, obchodník mu jednoduše předá nákup i s účtenkou. Kontakt je minimální. A to je to, o co v tuhle chvíli jde. Projekt je pořád v procesu, teď jsme hledali jednoduchá řešení, která mohou začít hned fungovat, ale do budoucna to můžeme určitě napojit na pokladny.
A tržba? Platba jde přes vaši platformu. Jak se dostane k obchodníkům?
Všechny poplatky a transakce s platbami přes karty jdou přes platformu. Tržby posíláme na účet obchodníka vždy jednou týdně. Je tu podmínka – částka musí přesáhnout deset tisíc korun, takže u některých obchodníků může být výplata o něco delší. Tím, že platba proběhne on-line, ušetříme zákazníkům čas strávený ve frontách a přispějeme k tomu, že v těchto dnech budeme minimalizovat kontakty s ostatními lidmi na minimum.
Pro ty malé může podmíněný obrat představovat problém. Má obchodník možnost získat tržbu jinak?
Jednou za měsíc vyčistíme vše a pojede se zase od nuly. Ale když tenhle interval nebude stačit, tak ho prostě zkrátíme.
Nákup si zákazník musí vyzvednout osobně. Bude to v budoucnu jinak?
Pracujeme na tom. Určitě bude do budoucna možná i rozvážka zboží. Teď je mimořádná situace a na tu mimořádně reagujeme. Aby byla zajištěna bezpečnost lidí a zároveň si lidé mohli nakoupit zboží, které potřebují. Věříme, že digitalizace je budoucnost obchodu, takže si na ni postupně zvyknou i ti zákazníci, kteří doposud váhali. Konečně, nevíme, kdy se může podobná výjimečná situace objevit znovu. Bude prima být připraveni.
Co se stane s platformou, až pomine krize?
Službu chceme určitě zachovat, obchodníci nemusí mít obavy. Jaká bude její další konkrétní podoba, ukáže čas. Všechno se velmi rychle vyvíjí.
Jitka Hemolová, jitka.hemolova@atoz.cz
Nová služba umožní zákazníkům bezpečně nakoupit a prodejcům nabízet své produkty on-line