
Rok 2019 byl pro české internetové obchody úspěšný, prodalo se zboží za 155 miliard korun. I díky tomu již dosáhla e-commerce podílu na českém maloobchodu ve výši 13 % a tak v tuzemsku hraje stále významnější roli. V platbách se o důraznější slovo hlásí okamžité platby, a to třeba i prostřednictvím smartphonů. Do popředí se dostávají i odložené platby.
V roce 2020 se očekává další růst obratů e-shopů, a to v rozmezí 10 až 15 %. „E-commerce má stále velký potenciál pro další rozvoj. Je zřejmé, že se bude stále více prolínat s kamennými obchody a rozdíly mezi prodejními kanály se budou stírat. Tradiční obchodníci se však budou muset více zaměřit na internet a přizpůsobit se novým trendům,“ říká Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci. Také v letošním roce lze předpokládat celkový nárůst podílu internetového prodeje na celém českém maloobchodě, na což bude mít pozitivní vliv pandemie koronaviru.
Bankovní tlačítka obsahují různé platební metody
S rostoucí oblibou nakupování přes internet přirozeně roste i podíl on-line plateb. „V českých e-shopech tímto způsobem probíhá čtvrtina všech uskutečněných plateb,“ uvádí Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet. Počet bezhotovostních transakcí stoupá celosvětově, Jsou rychlé, bezpečné a lze je provádět odkudkoliv. Ještě v roce 2017 tvořily platby ze stolních počítačů 72 % všech plateb na GoPay platební bráně. O rok později už na mobilech proběhlo 34 % plateb a v roce 2019 se uskutečnilo 44 % všech plateb přes GoPay na mobilech. „Ani první čísla roku 2020 nenaznačují zpomalení. Proto čekáme, že letos se poměr plateb mobil vs desktop úplně vyrovná,“ prozrazuje Jan Vodička, CMO společnosti GoPay. Kromě klasických on-line platebních metod jsou tu však i další metody, například Premium SMS, Paysafecard, kryptoměny a další. V součtu lze zaplatit už více než padesáti způsoby.
Velké oblibě se však těší například také PayPal, Apple Pay, Twisto nebo Android Pay. „Relativní novinkou je platební brána Stripe původem ze San Francisca. Vzhledem k rostoucímu zájmu testuje v České republice svoji beta verzi,“ informuje Adam Šoukal, CEO Platební instituce Roger. V popředí zájmu jsou tak různá bankovní tlačítka a v návaznosti na to rovněž platby z mobilu nebo pomocí chytrých hodinek. „Rozmáhají se i okamžité platby. S tímto řešením rozhodně počítáme a u vybraných bank, protože okamžité platby mezi libovolnými bankami dosud nabízí jen omezený počet bank, již skrze jejich bankovní tlačítka okamžité platby nabízíme,“ sděluje Jiří Ponrt, finanční ředitel společnosti Alza.cz.
Dobírka si udržuje silné zastoupení
Pro on-line platby se pořád nejvíce používají platební karty. „Dále hodně spotřebitelů využívání možnost zaplacení pomocí dobírky, anebo prostřednictvím platebních tlačítek,“ vypočítává Radek Horák, výkonný manažer acquiring a e-commerce ČSOB. Zajímavostí je, že postupně mizí platba běžným bankovním převodem. Časy se mění a i sami prodejci už se nebojí například dobírku krátkodobě zavrhnout, pokud se nachází v logisticky náročnější sezoně, jako jsou Vánoce. Přesto má podle Miroslava Uďana dobírka stále silné zastoupení. „Zákazníci internetových obchodů ji využívají téměř v polovině případů. Rok od roku ale její podíl klesá a postupně ji dohánějí on-line platby kartou, které ji podle našeho odhadu v příštích dvou až třech letech převýší. Na stále větší popularitě získává placení mobilním telefonem, tedy spárování platební karty se smartphonem,“ dodává. „Dříve na nich zákazníci zboží jen vyhledávali, nyní jsou na nich schopni dokončit celý nákupní proces,“ poukazuje Martin Rosa, expert na platební řešení České spořitelny. Jednoduchosti této metody nahrává třeba i ověření platby otiskem prstu.
Zhruba pětinový podíl drží také klasické bankovní převody, vůbec nejméně si zákazníci chodí zaplatit zboží přímo do výdejny nebo pobočky e-shopu. „Platební karty jsou zde již dlouho a většina lidí je umí používat. Novinkou je agregované platební tlačítko platba z účtu, které umožňuje zaplatit jednoduchým zadáním předvyplněného platebního příkazu,“ přibližuje Martin Rosa. Tomu se přizpůsobují i platební metody, které musí být co nejjednodušší, ale zároveň si musí zachovat patřičnou úroveň bezpečnosti. „Postupně roste také počet lidí, kteří si ukládají své platební či kreditní karty do prohlížeče,“ dodává Štěpán Jandl, business consultant společnosti Acomware. Díky tomu stačí z počítače při platbě vybrat pouze uložené údaje a potvrdit.
Zákazníci e-shopu Alza.cz jednoznačně preferují platbu kartou, jednak v AlzaBoxech a CardBoxech na pobočce u obchodníka, i přímo na internetu. „V celkovém objemu činí platba kartou více než polovinu všech plateb za rok 2019. Číslo stoupá na úkor dobírek a hotovosti každý kvartál a jistě poroste i nadále,“ upozorňuje Jiří Ponrt. Tento způsob je rychlý, jednoduchý a bezpečný a díky možnosti si kartu uložit i velmi pohodlný (doslova na pár kliků). Společnost Alza.cz svým zákazníkům nabízí v podstatě kompletní paletu možností pro platby za zboží – pomocí klasického bankovního převodu, dobírky, hotově, pomocí bankovních tlačítek, odložené platby (Třetinka) nebo i formou pronájmu (Alza Neo). Zvláštností je pak možnost platby kryptoměnami „Akceptace kryptoměn má u nás historicky původ v době, kdy tu byla poptávka zákazníků, kteří si kupovali komponenty k jejich těžbě. Dávalo nám proto smysl, aby mohli platit takzvaně v jejich měně,“ dodává Jiří Ponert. Enormní to bylo zejména v letech 2017 a 2018, kdy Bitcoin zaznamenával největší boom.
Odložené platby umožní nakoupit hned i bez peněz
Jinak se v současné době hodně rozvíjejí i možnosti v odložených platbách, jako například prostřednictvím Mall Pay. „Jde o aktuální trend, kdy zákazník může v e-shopu nakoupit okamžitě, ale peníze se mu z účtu odečtou až později. Třeba až tehdy, kdy mu zboží dorazí, vyzkouší si jej a rozhodne si jej nechat,“ popisuje Miroslav Uďan. Pokud by zboží vrátil zpět do obchodu, peníze by mu z účtu nemusely odejít vůbec. „Toto je jednoznačný trend. A to nejen v podobě rostoucího využití kreditních karet, ale i moderních služeb typu Twisto. Pro zákazníky jsou lákavé nejen tím, že dojde k faktickému odložení platby za zboží či službu, ale i z pohledu bezpečnosti. A to zejména proto, že transakci za ně v daný moment platí jiný subjekt,“ poukazuje Štěpán Jandl.
Z pohledu zákazníka je trendem jednoznačně bezpečnost. „Z našich vlastních výzkumů vyplývá, že bezpečnost platby je jedna z hlavních bariér při on-line nákupu, zejména pokud si zákazníky vybere zboží v pro něj neznámém obchodě,“ dodává Štěpán Jandl. Ještě na jednu věc poukazuje Martin Rosa, který se domnívá, že pro obchodníka je důležité, aby platbu (nebo garanci platby) obdržel co nejdříve a mohl tak zboží okamžitě expedovat. Platební brána je nejvhodnějším, i když často poměrně drahým nástrojem, který toto splňuje. „Transakce je provedena okamžitě, nakupující tak nemusí čekat na přepis peněz z jednoho účtu na druhý a urychlí se celý proces doručování,“ uvádí Adam Šoukal. E-shopy se bez platebních bran okrádají o potenciální klienty a činí tím své služby nepohodlné.
Dvoufaktorové ověření bude běžným standardem
Velkou změnou v on-line platbách je stále větší ústup bank z tohoto segmentu služeb. „Na trhu dnes působí mezinárodní poskytovatelé platebních služeb, i když v některých případech nabízejí své služby pod značkou banky nebo ve spolupráci s ní. Ale stejně tak na trhu působí agilní poskytovatelé platebních služeb, znalí místních potřeb, disponující podporou účetních systémů, navíc s atraktivní cenovou nabídkou,“ prozrazuje Filip Ulík, ředitel marketingu společnosti ComGate. Hodně se toho mění také u platebních karet, kde se díky nařízení o evropské směrnici PSD2 více pracuje na zabezpečení ověření klienta. „Legislativa je záležitostí jednotlivých vlád, my ale podporujeme jakékoli iniciativy na omezení šedé ekonomiky a podporu obchodníků a ekonomického růstu. Věříme také, že nastavení rovných podmínek pro používání hotovosti a digitální platby podpoří inovace na trhu,“ deklaruje Marcel Gajdoš, regionální manažer Visa pro Českou republiku a Slovensko.
PSD2 vstoupilo v platnost v září 2019. Platby kartou by od této doby měly být zabezpečeny dvoufaktorovým ověřením, které využívá například biometrické údaje jako jsou otisky prstů. S biometrií jsou platby rychlejší, pohodlnější a bezpečnější. Tyto změny se dotkly převážně poskytovatelů platebních služeb, ale zasáhly i provozovatele internetových obchodů. A když se daří digitálním platbám, daří se i lokálním ekonomikám. „Například místo přepisování kódů z SMS se platby nyní potvrzují v aplikacích, a to buď ve smartbankingu nebo v jiné nezávislé aplikaci,“ říká Radek Horák. Tato společnost pro to používá smart klíč, nebo možnost, kdy klient zadá ePIN a SMS. Vše záleží na vydavatelích karet. Mlha se však vznášela nad tím, jak budou potvrzovat platby kartou lidé bez chytrého telefonu, aniž by bylo nutné zesložitit současný proces ověření přes SMS. „Nejhorší scénáře se naštěstí nenaplnily. Evropská komise vyslyšela volání celého evropského bankovního trhu a rozumně zavedla nový termín, do kdy musí banky silné ověření na platby platebními kartami nasadit,“ informuje Jan Vodička. Jde o 31. prosinec 2020.
Možností je vznik nových univerzálních on-line platebních služeb
Do tohoto sektoru zasahuje poměrně často legislativa. „Velkým tématem bylo zmíněné PSD2, které na jedné straně umožňuje on-line platebním subjektům ovládat skrze své rozhraní bankovní účty klientů. Na druhé straně klade na poskytovatele plateb, aby zajistili vyšší bezpečnostní požadavky při autentizaci plateb i při přihlašování a nastavování klíčových údajů u platebních účtů,“ poodkrývá Jan Vodička. Právě PSD2 nařizuje bankám, aby přes svá API umožnily licencovaným firmám číst informace o bankovních účtech, nebo je rovnou ovládat. „Zpřísnila ověřování při platbě kartou na internetu, a podle našich informací se s tím e-shopy i platební instituce popraly na výbornou,“ reaguje Štěpán Jandl. Díky tomu zákazníci nic významného nepocítili. On-line platební brány jsou tak oblíbené.
„Hodně zákazníkům dnes už nestačí platit dobírkou nebo převodem na účet. Chtějí platit on-line a pokud možno metodami, se kterými již mají zkušenosti, mají je ozkoušené. Kdyby si měl každý e-shop zajišťovat integraci a platebních karet, bankovních tlačítek a dalších metod samostatně, prakticky by tím zablokoval vlastní vývojové kapacity,“ vzkazuje Jan Vodička. Nemluvě o smluvní dokumentaci, kterou by musel s každým poskytovatelem platební metody řešit zvlášť. Platební brána všechny tyto starosti vyřeší za obchodníka. V jedné technické integraci mu poskytuje všechny platební metody a zároveň obchodník uzavírá pouze jednu smlouvu, a to pouze s platební bránou. „Legislativa tak hodně postihla zpracovatele transakcí a vydavatele platebních karet. Nicméně to má také dopady na držitele, protože se hodně mění proces plateb prostřednictvím platební brány,“ vysvětluje Radek Horák. Zejména již zmíněným potvrzováním plateb prostřednictvím aplikací nebo zadáváním tzv. ePINu. „Časem uvidíme, co s trhem udělá také rozvoj otevřeného bankovnictví na základě evropské regulace,“ shrnuje Filip Ulík. Je šance, že vzniknou nové univerzální on-line platební služby, které nebudou potřebovat ani platební kartu.
Někde se s integrací nových metod čeká
Češi již nějakou dobu patří k celosvětovým lídrům v bezkontaktním placení. Podstatným faktorem je jejich ochota přijímat inovace a používat nové technologie při každodenních aktivitách. „Ve Visa jsme si vědomi, že Česká republika patří mezi evropské země s nejrychleji rostoucím e-commerce trhem. Proto se v letošním roce chceme kromě jiného zaměřit především na vylepšení zákaznické zkušenosti při placení on-line, například snižováním počtu kliků nutných pro dokončení objednávky,“ konstatuje Marcel Gajdoš.
Lídři trhu tak spolupracují na zjednodušení platebního procesu s fyzickými platebními kartami, aby bylo například možné nahradit hesla a PIN kódy inovativními a bezpečnými prvky. „Lidé nakupují on-line stále častěji, a tak nová platební řešení míří hlavně do e-shopů. V porovnání s kamennými obchody roste objem on-line nákupů dokonce dvakrát až třikrát rychleji. A zvyšuje se také podíl nákupů v zahraničních e-shopech, které tvoří asi polovinu nákupů,“ říká Marcel Gajdoš. I zde jsou ale rezervy, protože většina domácích e-shopů stále platbu kartou neakceptuje. Visa se proto soustředí na rozvoj akceptační sítě i v této oblasti, stejně jako na edukaci držitelů karet.
Výhodou je hotové napojení do nejpoužívanějších systémů
Zákazníci stále častěji sahají po on-line platebních bránách. „Do budoucna je předpoklad, že toto číslo dále poroste. Obecně je pro obchodníka z hlediska marže však stále nejvýhodnější dobírka, která je tradičně zatížena vyšším poplatkem pro zákazníka schopným generovat prodejci i zisk. A dále platba v hotovosti na pobočce,“ prozrazuje Štěpán Jandl. Další způsoby platby totiž bývají většinou zatíženy poplatky, které se odvádějí jejímu poskytovateli. „Nezapomínejme na to, že platební brána je služba licencovaného poskytovatele platebních služeb, která e-shopu umožňuje jednoduše nabízet více platebních metod prostřednictvím jednoho připojení. Bez platební brány by si obchodník například musel obejít všechny banky, aby mohl nabízet jejich platební tlačítka,“ sděluje Filip Ulík. Další výhodou dobré platební brány je už hotové napojení do nejpoužívanějších systémů pro provoz e-shopu. V takovém případě není nutné nechat si naprogramovat připojení k jednotlivým platebním službám.
Názor odborníka:
„Dlouhodobě nejoblíbenější je on-line platba kartou.“
Nejrozšířenější platební metodou na internetu je dlouhodobě on-line platba kartou. Zhruba 30 procent všech plateb v české e-commerce je realizováno přes platební karty. Důvody jsou nasnadě, je to lety prověřená technologie rozšířená po celém světě, kterou uživatelé znají a důvěřují ji. Za kartami je větší odstup. Na druhém místě jsou on-line bankovní tlačítka a klasické bankovní převody. Na obě metody připadá pět, respektive šest procent objemu e-commerce plateb.
Jan Vodička, CMO, GoPay
Pavel Gregor, pavel.gregor@atoz.cz