
Od ledna letošního roku vede marketingové oddělení ve společnosti Asko-Nábytek a jejím cílem je, aby zákazníci při výběru nábytku vnímali firmu jako první volbu. K cíli jí pomohou rozmanité zkušenosti, které během své dvacetileté kariéry posbírala. Vyzkoušela si práci v casinu, pracovala jako provozní hotelu, zkušenosti sbírala na straně agentur i v retailu, kde v pozici marketingové manažerky společnosti Billa strávila téměř deset let.
Chtěla být knihovnicí nebo zdravotní sestřičkou, ale souhra náhod ji dovedla k marketingu. Rozhodně toho nelituje. Má ráda práci s lidmi, a i když je to občas náročné, výsledky stojí za to. „Marketing mi umožňuje realizovat se jak kreativně, tak obchodně, a nakonec i manažersky,“ vysvětluje Andrea Štěpánová, proč ji právě tato práce, kde se člověk stále učí, tak láká. Skok z rychloobrátkového zboží k poněkud pomaleji se točícímu nábytku v sobě měl kus výzvy přejít do nekorporátního prostředí.
„Výsledek práce je pak vysvědčením celého týmu – ukáže se, jak se práce vyplatila,“ dodává s tím, že ji nejvíc těší, když je za ní její práce vidět. „Vždycky zbystřím, když někde vidím náš billboard nebo zaslechnu v rádiu naši reklamu. Hrdost ale přichází až později – teprve až když práce přinese konkrétní výsledky pro firmu. Když naše úsilí přinese společnosti zisky, teprve pak si můžeme říct, že jsme odvedli dobrou práci,“ míní. To chce samozřejmě dobrý a sehraný tým, který táhne za jeden provaz: „Myslím, že tohle ve firmě funguje, nejen naše oddělení, ale vlastně všichni zaměstnanci táhnou za jeden provaz a je to znát.“ V pozici manažerky marketingu pracovala pro Asko-Nábytek už od roku 2017, práci ve firmě i své kolegy tedy dobře zná. Nová pozice ředitelky marketingu s sebou samozřejmě přináší nové výzvy.
„Člověk má v nové pozici jistý respekt a pocit zodpovědnosti. A to jak vůči samotné společnosti, tak i vůči kolegům a zaměstnancům, které nechci zklamat. V zájmu mém i společnosti je poskytovat všem kolegům možnost rozvíjet se a dodat jim pocit podpory ze strany vedení firmy,“ vypočítává své nové závazky. Baví ji předávání zkušeností a znalostí, a tak je možné, že pokud v budoucnu nezůstane u reklamy a marketingu, potkáme ji třeba v odvětví vzdělávacích a školicích aktivit. Už teď má určitě co předávat a sdílet.
Umění naslouchat a selský rozum
Nejen ve své práci, ale i v osobním životě se Andrea Štěpánová řídí hlavně logikou v kombinaci se selským rozumem. Díky tomuto spojení pak dokáže přetavit zdlouhavá a složitá řešení problémů do jasných a rychlých rozhodnutí, která splní svůj účel. Pro to je ale podle ní třeba nebýt sólovým hráčem, který nehledí vpravo ani vlevo. Všichni musí fungovat jako celistvý tým, ve kterém si lidé vzájemně dokáží také naslouchat, učit se z chyb, inspirovat se k zajímavým a netradičním řešením. „Opravdu se vyplatí poslouchat názory ostatních, na to jsem během svého profesního života už přišla,“ usmívá se.
Koho tedy vlastně Andrea poslouchá a kdo je pro ni inspirací? „Velmi ráda se setkávám s lidmi, od kterých se mohu něco naučit. Ve firmě je to určitě jednatel Michal Moureček, akční muž, který má tah na branku a pořád se učí a zdokonaluje. Neváhá ostatním předat své zkušenosti, nemá problém lidi kolem sebe pochválit a poradit jim, když to potřebují,“ přibližuje atmosféru ve firmě. I ve svém osobním životě naslouchá různým vzorům, názorům i příběhům: „Často mě ovlivňují knihy, které čtu. Ze zkušeností moudrých a odvážných lidí se vždy snažím si něco odnést a naučit se to aplikovat ve svém životě.“
Rychlejší doba si žádá akční přístup
V marketingu a retailu se Andrea Štěpánová pohybuje už dvě desítky let a vnímá, jak se obor dynamicky mění. „Doba je čím dál tím rychlejší, zákazník má mnohem vyšší nároky na to, co kupuje. Očekává širší nabídku sortimentu, kvalitnější zboží i lepší služby. A to je dobře. Pokud chceme, aby se nám dařilo vše naplnit, musíme jim vycházet vstříc a poskytovat kvalitní produkty, kvalifikované poradenství od prodejců i pestrou nabídku,“ je přesvědčena. K tomu ale patří i neustálá připravenost ke změnám. Ví, že když se něco podaří, je důležité neusnout na vavřínech a stanovovat si další, náročnější cíle. Velké pokroky vnímá v e-commerce. E-shop firmy se neustále vyvíjí a v podstatě jde o nekonečný proces. Jako absolutní prioritu ale vnímá hlavně rozvoj zaměstnanců. Ti se pak setkávají se zákazníky tváří v tvář a jsou pro ně kvalifikovanými poradci. Oni jsou těmi, které si zákazník bude pamatovat.
Od interního časopisu po velké kampaně
Andrea na své práci oceňuje její různorodost a široký záběr. Každý den je proto trochu jiný a to je to, co ji naplňuje. Má ráda každodenní operativní porady s celým týmem, stejně jako si užívá týmové debaty nad prvními návrhy kampaní. Baví ji, když dojde k perfektnímu výsledku společnou prací, ať už jde právě o velké kampaně nebo interní časopis pro zaměstnance. Příliš pak nepřekvapí, že člověka s kreativní duší zrovna dvakrát nebaví administrativa. „Operativa kolem faktur není zrovna to, nad čím bych skákala radostí, ale vím, že i tato práce se udělat musí. Jen ji beru jako takové nutné zlo,“ přiznává. I tuto činnost si pak ale s radostí odškrtne ve svém dlouhém seznamu úkolů v to-do listu.
Z kanceláře na čtyřkolku
Je čas na práci a čas na relax. A Andrea Štěpánová říká, že když má relaxovat, musí trochu „upustit páru“. Marketingové kormidlo nábytkářské společnosti a náročnou práci s velkou zodpovědností proto ve volném čase vymění za řídítka čtyřkolky: „Je to má a manželova nová vášeň, opravdu jsme tomu propadli.“ Akční vybití pak střídá s klidnější jógou, nejraději ale tráví volný čas s knihou. Ráda si oddychne od pracovního světa útěkem do historie, začte se do kvalitního thrilleru a nepohrdne ani fantasy žánrem. „Knihy jsou pro mě droga, nedokážu si bez nich představit život,“ vysvětluje.
K jejím zálibám patří také cestování, zejména objevování nových míst, ať už jde o nové kraje, jejich historii, přírodu, kulturu či gastronomii. Sklenka vína a dobrého jídla v nově poznaném kraji je vítaným odpočinkem. Ačkoli má svoji práci velmi ráda, rodina a volný čas jsou pro ni neméně důležité. „Člověk nestíhá všechno, co by chtěl, doba je velmi rychlá, ale nevyplatí se ochuzovat ani jedno – ani práci, ani rodinu. Chce to jen velmi dobrý time management,“ prozrazuje tajemství rovnováhy. A dodává jedno otřepané, nicméně fungující pravidlo, kterým se také řídí: Když se chce, tak to jde.
Data a informace ze života Andrey Štěpánové:
42 let
20 let v marketingu
10 lidí v týmu
20 měst má na starost v ČR a SR
2,5 mil. letáků 30× ročně míří k zákazníkům
záliby: knihy o cestování a poznávání světa, sport, čtyřkolka
Jitka Hemolová, jitka.hemolova@atoz.cz
O Andree Štěpánové se dočtete také v časopisu Zboží&Prodej 6-7/2020.