logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Téměř dvě třetiny internetových Čechů nakupují alespoň několikrát měsíčně potraviny, které patří...
  • V polovině března oznámilo Ministerstvo zemědělství ČR (MZe ČR) vznik pracovní mezirezortní...
  • Maloobchodní řetězec Lidl se stal oficiálním partnerem evropského fotbalového šampionátu, který...
  • Nepotravinářský diskontní řetězec Action uzavřel rok 2022 s příznivými finančními výsledky. Díky...

Bezhotovostní platby a samoobslužné pokladny jsou novým normálem

17. září 2020
Publicistika 0
3933
Bezhotovostní platby a samoobslužné pokladny jsou novým normálem

Nechat si namarkovat zboží pokladní, nebo použít samoobslužnou pokladnu či rovnou skener a načítat si zboží do platebního košíku již během nákupu? Umožnit zaplatit za nákup hotově nebo bezkontaktně? Mohlo by se zdát, že jde o drobnosti a volba je na obchodníkovi, protože zákazníci nakonec stejně využijí to, co jim nabídne. A může tomu tak být. Ale pokud spotřebitel nedostane možnost výběru, příště se již možná nevrátí anebo se ze spokojeného zákazníka stane rozladěný.

Nové způsoby nákupů a následné moderní metody plateb přinášejí do maloobchodu změny. Od zažitého se liší, a to hned v několika ohledech – jak z hlediska pohodlnosti, tak v současné době i obav z nákazy covidem-19 a v případě bezkontaktního placení absencí hotovosti. Pro obchodníka, který nové formy poskytne, se změní hodně. Musí provést adekvátní investice, udělat technické i technologické úpravy v provozovně, a také musí počítat s dodatečnými poplatky, administrativou či dobou, kdy reálným finančním obnosem disponuje.

Přečtěte si také
Spotřebitelé rádi markují sami

Někde lze platit už jen kartou

Koronakrize výrazně přispěla k tomu, že zákazníci začali více využívat nové metody nakupování a placení. „Během pandemie výrazně vzrostl počet bezhotovostních transakcí, narostl i počet zákazníků, kteří využívali samoobslužné pokladny či možnost nákupu pomocí skeneru či mobilního telefonu. Část zákazníků se následně sice vrátila k tradičním platbám v hotovosti, ale někteří zůstali u bezhotovostního placení,“ prozrazuje Václav Koukolíček, tiskový mluvčí společnosti Tesco Stores ČR. Jak informuje Lutfia Volfová, tisková mluvčí společnosti Globus ČR, v jejich obchodech před koronavirem se skenery Scan & Go v ruce nakupovalo 25 % zákazníků a nákupy činily 40 % obratu. V koronakrizi se obrat z nákupu skenery zvýšil o 80 %. A také o 400 % narostl obrat nákupů přes mobilní aplikaci Můj Globus. Vedle toho, že s ní ušetří čas, splňuje požadavky na hygienickou bezpečnost.

Přečtěte si také
Chytrý telefon nebo hodinky používá k placení už třetina Čechů

„Během nouzového stavu jsme zaznamenali větší zájem o platby u samoobslužných pokladen a zvýšený počet bezhotovostních plateb u obsluhovaných pokladen. Zákazníkům jsme také v prodejnách komunikovali naši radu, aby z důvodů vlastní bezpečnosti platili bezhotovostně kartou. Tento trend trvá i nyní,“ prozrazuje Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert. To je také jeden z důvodů, proč jejich nově instalované samoobslužné pokladny umožňují pouze platbu kartou. Ty přitom instalují ve vybraných prodejnách po celém Česku, především tam, kde to dává z hlediska zákaznického chování a potřeb smysl. Aktuálně slouží v téměř stovce obchodů a zákazníky jsou v daných lokalitách oblíbené.

Jde o minimalizaci kontaktů mezi zákazníkem a obsluhou

V dnešní složité zdravotní a zároveň ztížené sociálně-společenské době je tak vidět enormní nárůst plateb prostřednictvím platebních terminálů. S tím jsou samozřejmě přímo spojeny i technologie bezhotovostních plateb. „Platba klasickou kartou zůstává, ale stále více se rozšiřuje platba pomocí mobilních telefonů a chytrými hodinkami či náramky. Tento trend se přímo promítá i do dalších moderních technologií nákupu, jako je self-scanning a samoobslužné prodejny. V návaznosti na provozní náklady prodejen bude tento trend jen sílit,“ uvádí Karel Glatt, obchodní zástupce společnosti Mettler-Toledo. Podle Roberta Klímy, key account managera společnosti Novum Global, téměř všichni obchodníci zareagovali v rámci ochrany spotřebitele i svého personálu před pandemií zcela logicky tak, že minimalizovali jakékoli kontakty mezi zákazníkem a obsluhou. Tím pádem procentuálně výrazně stoupl podíl bezhotovostních plateb a nákupů přes samoobslužné pokladny.

Provozovatelé těchto zařízení vidí velký progres nových způsobů ve svých systémech, a tak umějí vyčíslit, jak se změnil poměr způsobu platby a používání self-scanningu a samoobslužných pokladen. „Bezhotovostní platba se zcela určitě zvýšila. Obchodníci k tomu i vybízejí. Můžeme potvrdit, že procento transakcí realizovaných u našich zákazníků na samoobslužných zařízeních SuperSmart Powered by Bizerba v období pandemie se radikálně zvýšilo,“ dodává Vít Peňáz, key account manager společnosti Bizerba Czech & Slovakia.

Je to prostě služba zákazníkovi

Velké nadnárodní řetězce bezhotovostní platby za zboží umožňují. Většina menších maloobchodníků, včetně vietnamských, již na tuto vlnu také naskočila. Kde je však ještě jistá rezerva, jsou drobní obchodníci, a to nejen ti, kteří prodávají potraviny. „Myslím si, že je všeobecně známo, že bezhotovostní způsob platby existuje, a jeho procento se navyšuje. Na druhou stranu stále je velké procento zákazníků, a to zejména v menších městech, kteří dávají přednost platbě v hotovosti, nejsou ani majiteli platebních karet. Pořízení platebního terminálu a jeho provoz znamenají náklady a je pouze na zvážení obchodníka, zda se mu vyplatí dát zákazníkovi na výběr v platbě. Stále se jedná o službu zákazníkovi,“ informuje Vít Peňáz.

Vždy tak záleží na preferenci zákazníků, v řadě míst jsou totiž stále zvyklí platit v hotovosti. „V případě, že by narůstal počet těch, kteří by vyžadovali bezhotovostní platbu, obchodníci by se jistě přizpůsobili,“ uvádí Václav Koukolíček. Finanční hotovost je totiž u některých maloobchodníků brána jako samozřejmost a jistý druh nezávislosti. „Je však patrné, že bezhotovostní platby zaznamenávají stále větší nárůst a oblibu. Z tohoto hlediska bude pro tuto skupinu obchodníků nutné se přizpůsobit dnešním trendům, protože bez zákazníků, kteří mají právo volby, jak uskuteční platbu, to zkrátka nejde,“ míní Karel Glatt. Podle Roberta Klímy svoji roli hraje také určité konzervativní chování v daných městech a vesnicích, ale i zde se procento zvyšuje – v rámci pandemie výrazně.

Robotizace a automatizace postupuje

Obchody jen a pouze se samoobslužnými pokladnami jsou zatím, a to nejen v ČR, pohledem do budoucna. Ve velkých marketech se budeme setkávat s oběma možnými způsoby platby, tedy pomocí pokladní i stroje. „Konzervativní zákazník velmi nerad opouští zažité návyky. A v rámci pultového prodeje produktů, jako je řeznictví, malé prodejny potravin a další, je způsob platby vždy navázán na obsluhu. Ale i zde se již uplatňuje nová forma platby v hotovosti, a to hotovostními platebními automaty, kde obsluha do kontaktu s hotovostí vůbec nepřichází. Tím se samozřejmě snižuje hygienické riziko kontaminace obsluhy i zákazníka,“ poodkrývá Karel Glatt. Firma Mettler-Toledo je se svými produkty připravena uspokojit veškerou klientelu. Napojení jejich vah na periferie typu platebního automatu, skenerů a platebních automatů hotovosti je v dnešní době samozřejmostí.

Stále přitom existuje řada zákazníků, kteří preferují osobní kontakt a vyhledávají klasické pokladny. „Ideální je tak vždy mít kombinaci jak pokladní, tak samoobslužné pokladny a nechat na zákazníkovi, aby si sám zvolil způsob, který je mu bližší a pohodlnější,“ vysvětluje Václav Koukolíček. Jak však informuje Robert Klíma, rozhodně malými krůčky spějeme k tomu, že jednou to bude stroj. To je evoluce. „Důležité pro obchodníka bude, aby v prodejně byla fajn atmosféra pro zákazníka, doplněné zboží, případná komunikace se zákazníkem přímo v obchodě – o to se bude starat obsluha. Akt placení by měl být jednoznačně na straně systému,“ dodává. Chování zákazníků se změnilo a mění. „Někteří dávají přednost rychlému a bezkontaktnímu nakupování. Self-scanning a samoobslužná zařízení se stávají standardem a mají budoucnost, což se potvrdilo i v období karantény. Nelze ale jednoznačně standardizovat, proč, kde a kam. Každý region, každé město má svá specifika, kulturu a chování,“ naznačuje Vít Peňáz. Většina zákazníků si už zvykla, že samoobslužné pokladny existují. To ale neznamená, že je většina používá. Někteří stále dávají přednost osobnímu kontaktu.

Jak však vysvětluje Jiří Mareček, je nutné si uvědomit, jaké jsou nové dovednosti a kvalifikace prodavačky a prodavače, co bude zapotřebí umět v moderním, na služby orientovaném obchodě do budoucna a na co připravovat a vzdělávat zaměstnance. „Našim kolegům chceme ulehčit práci, aby měli více času na péči o zákazníka. Proto se manuální a mechanické úkoly snažíme nahrazovat robotikou. Robotizovali a elektronizovali jsme systém papírování s dodavateli při vystavování objednávek, přijímání zboží i faktur,“ konkretizuje. Jde o robotizaci, kterou zákazník nepostřehne, ale dodavatelé ji oceňují a kolegové nemusí tisknout žádné papíry, vše je prováděno elektronicky a do značné míry také automaticky. „Kolegům ve vybraných prodejnách pomáhají také elektronické cenovky, díky nimž nemusejí vystřihovat a roznášet po prodejně desetitisíce papírových cenovek. Počty obchodů s těmito cenovkami pořád rozšiřujeme,“ dodává Jiří Mareček.

Z pohledu Globusu je zákazníkům nutné nabídnout obojí. „Každý má své preference při nákupu, na oblibě získávají moderní nakupovací technologie, jako jsou aplikace nebo skenery. Ale vnímáme, že je stálý podíl zákazníků, kteří jsou zvyklí na pokladny s obsluhou. Pro ty se snažíme poznatky a technologické novinky spojené se selfscanningem zakomponovat i do terminálu obsluhy tak, abychom pokladním ušetřili čas a práci navíc. Tak se mohou více věnovat zákazníkovi,“ uzavírá Lutfia Volfová.

Za jednodušší a rychlejší nakupování

Globus byl vůbec prvním obchodem v ČR, který skenery Scan & Go zavedl (v roce 2013) a rozšířil na všechny své pobočky (v roce 2016). V roce 2018 spustil aplikaci se skenerem pro chytré telefony. Dnes jde o robustní aplikaci s možností sdíleného nákupního seznamu, který se umí při nákupu odškrtávat, uživatelům nabízí aktuální informace o sortimentu i slevách a lze v ní mít i virtuální věrnostní kartu. Aplikaci Můj Globus, kterou má staženou v chytrých mobilech s operačními systémy Android a iOS 186 tisíc zákazníků, masivně využili k rychlým a bezpečným nákupům v době koronaviru.

Tento řetězec však už není jediný, který samoobslužné nakupování u nás nabízí. Nějakou formu provozuje skoro každý řetězec a dále se vylepšují. Například vybrané supermarkety Kaufland od srpna umožňují nakupovat přes mobilní aplikaci. „Jde o pilotní projekt, který je dostupný zatím ve dvou prodejnách, v Praze na Jarově a v Olomouci. Zákazníci si zboží jednoduše sami naskenují, vloží ho do tašky a rychle se odbaví u expresních pokladen. Služba K-Scan přináší spoustu výhod. Zákazníkům šetří čas, mají neustále přehled o ceně nákupu a zboží už nemusí z košíku vykládat na pás. Bonusem je automaticky aplikovaná K-Card sleva,“ popisuje Renata Maierl, tisková mluvčí společnosti Kaufland ČR. Novinka bude od října k dispozici v dalších 28 prodejnách.

Koncem července došlo také ke spuštění samoobslužného skenování v řetězci Albert. „Zákazníci tuto možnost najdou v zrekonstruované prodejně v Jesenici u Prahy, kde zkoušíme řadu novinek a celkově posouváme koncept supermarketů a nakupování v nich k pohodlnějšímu, inspirativnějšímu a příjemnějšímu. Skenování je jednou z novinek,“ uvádí Jiří Mareček. Kromě Jesenice se do pilotního provozu postupně zapojí ještě další prodejny s odlišnou lokací, velikostí prodejní plochy či potřeb zákazníků. Na základě toho dojde k vyhodnocení a rozhodnutí o další implementaci. V Jesenici se nachází 24 skenerů. Kromě nich mohou zákazníci k nákupu využít i vlastní mobilní telefony. Do telefonu si stáhnou z obchodu Google Play nebo App Storu aplikaci Albert Scan, kde se pomocí telefonního čísla zaregistrují. V ní pak následně vyberou, jestli chtějí nakupovat s vlastním telefonem nebo si zapůjčí zařízení, tedy speciální skener. Pokud zvolí druhou možnost, zobrazí se jim na displeji QR kód, který jim umožní vyjmout skener ze stojanu.

 

Názor odborníka:

„Technologie si našly své příznivce.“

Skenery Scan & Go i aplikace Můj Globus jsou u našich zákazníků velmi oblíbené a používání moderních technologií neustále roste. Zatímco se skenery nakupují spotřebitelé spíše velké rodinné nákupy, aplikace v mobilních telefonech používají zákazníci většinou k rychlému nákupu. Na konci obojího je pro ně fakt, že nakupují rovnou do tašky, nevykládají zboží na pás a na speciálních pokladnách jen zaplatí souhrnnou částku.

Lutfia Volfová, tisková mluvčí, Globus ČR

 

Pavel Gregor, pavel.gregor@atoz.cz

 

Článek na téma Platební terminály, self-scanning a samoobslužné pokladny najdete i v časopisu Zboží&Prodej 9/2020.

 

Související články:

Spotřebitelé rádi markují sami Chytrý telefon nebo hodinky používá k placení už třetina Čechů

Doporučujeme

Čerpačka

Komerční sdělení

Vlastníte již prodejnu s potravinami a chtěli byste ji zmodernizovat?

Spolupráce s aliancí Můj obchod přináší mnoho různých benefitů, jak ve formě podpory prodeje ve vaší prodejně nebo výhodných nákupních podmínek, tak spolupráci s největším velkoobchodem v České republice. Kromě již zmíněných výhod je aliance Můj obchod také schopna pomoct s modernizací vaší prodejny a celkového dizajnu. Od multifunkčního pokladního systému, navíc s možností samoobslužné kasy, přes regálový systém […]

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Přípravy jsou v plném proudu, odborná komise složena

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Přípravy jsou v plném proudu, odborná komise složena Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil některé novinky z příprav této zbrusu nové konference, která se uskuteční 20. dubna 2023 v pražském kongresovém centru WPP Campus. Má novou odbornou radu, základní koncept hlavního programu i panelové diskuze a skladbu doprovodného programu. Propojit vědu a […]

EASTLOG 2023 zvolil hlavní téma, připravuje workshop pro Ukrajinu a má novou programovou ředitelku

EASTLOG 2023 zvolil hlavní téma, připravuje workshop pro Ukrajinu a má novou programovou ředitelku Kongres EASTLOG, který se řadí po bok největších středoevropských akcí zaměřených na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavní téma pro nadcházející ročník, který se uskuteční 24. až 26. května 2023 v O2 universu v Praze. EASTLOG 2023 se zaměří na […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER ZaPnews

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

22. 3. 2023, seminář Best of 3D, Praha

28. 3. 2023, kongres Pharma Profit, Praha

19. 4. 2023, kongres Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

23.–27. 5. 2023, veletrh Thaifex – Anuga Asia, Bangkok

Profily

Zdenka Trávnická, mikroTržnice

mikroTržnice: Ukázaná platí

22. března 2023
Vladimir Gnjidić

Vladimir Gnjidić, komerční a nákupní ředitel, makro ČR: Jdeme proti trendu slevových akcí

20. března 2023
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required