
Dvacet dva let na pozici manažera kvality je dost dlouhá doba na to, aby člověk mohl říct s naprostou jistotou, že jej tahle práce opravdu baví a naplňuje. Zvlášť když máte to štěstí, že oddělení kvality v rychloobrátkovém řetězci vlastně budujete od samého počátku tak, jako to měla Milada Valášková.
Do retailu přešla po jedenáctileté praxi v mikrobiologické a chemické laboratoři vyšetřování potravin, na kterou ráda vzpomíná. „To byla velká devíza, ze které jsem čerpala i nadále. Znalosti složení a značení potravin jsem mohla bezezbytku využít právě na pozici manažera kvality v obchodním řetězci,“ připomíná začátky, ve kterých prakticky položila v řetězci Billa základy toho, jak má takové oddělení kvality vypadat. Jeho podobu tvoří a řídí už 22 let.
„Je to práce velice živá a zajímavá, na které mě nesmírně baví různorodost,“ přibližuje Milada Valášková svou práci. Obchodní sektor, zejména v oblasti potravin, se v posledních letech velice rychle vyvíjí, spotřebitelé citlivě reagují na moderní možnosti technologického zpracování a složení potravin, zejména používání přídatných látek, aditiv. A tvář trhu se mění i z pohledu nových potravin, způsobu prodeje i zdravého životního stylu. „Konkurence na trhu je veliká a já jsem ráda a vděčná za to, že u tohoto rozvoje mohu být,“ usmívá se Milada Valášková. Se všemi výše zmíněnými trendy se pak samozřejmě upevňuje nutnost a také důležitost postavení oddělení kvality ve firmě. „A takové oddělení kvality v obchodním řetězci můžeme s nadsázkou přirovnat ke kolečku v soustrojí firmy, které správně doplní hlavní kola,“ je přesvědčená Milada Valášková. Jednotlivá kola pak představují nákup a prodej, všichni jsou na sobě závislí a jen při dobré spolupráci stroj „šlape“ tak, jak má.
Z laboratoře do retailu
Začátky v pozici manažera kvality ale při příchodu z prostředí laboratoře nebyly jednoduché. „Musela jsem se hodně učit jak z pohledu odbornosti, legislativy zaměřené na potraviny i non-food, tak se naučit základní podmínky rozvoje trhu, což pro mě bylo něco úplně nového,“ specifikuje přechod do retailu Milada Valášková. Tyto znalosti pak využívala v linii směru zavádění nových privátních značek, kde každý obchodní subjekt, který prodává své privátní značky, jde vysloveně s kůží na trh. Společnost Billa je v tomto případě v pozici výrobce, který na sto procent ručí za sortiment výrobků pod svými privátními značkami. A tak všechny požadavky na to, jak mají privátní značky vypadat, procházejí rukama právě Milady Valáškové – každý výrobek ze všech privátních řad, ať už je to Clever, značky Billa a Billa Premium, Naše Bio, nebo také Česká farma a u českého masa a českých masných výrobků značka Vocílka.
Od definice složení potravin po jednání s úřady
Jak se vlastně kvalita výrobků privátních značek kontroluje a co práce manažerky kvality obnáší? „Výrobky si sami vyvíjíme, stanovujeme složení výrobku, jeho kvalitativní parametry, obal i značení. Po celou dobu uvádění výrobku na trh kontrolujeme průběžně zachování stanovené kvality, kdy spolupracujeme s nezávislými akreditovanými laboratořemi a interně provádíme průběžná hodnocení základních senzorických parametrů,“ vypočítává Milada Valášková kroky, které v rámci celého procesu pečlivě hlídá.
Formou auditů na principu mezinárodních potravinářských standardů IFS pak firma spolupracuje s výrobci a seznamuje se přímo se zavedením správné výrobní a technologické praxe v konkrétním zpracovatelském závodě. Celkový počet hodnocení a auditů se ročně blíží k tisícovce a tuhle práci musí zvládnout se svým devítičlenným týmem. Už z toho je zřejmé, že oddělení kvality je práce kolektivní, týmová, kde ale každý musí být schopen odborně a rychle reagovat, protože témata k řešení jsou velmi různorodá. „To je právě to, co mě nesmírně baví, nabíjí a posouvá jak odborně, tak lidsky,“ přisvědčuje Milada Valášková.
Do práce oddělení kvality ale patří také velmi důležité terénní kontroly na místech prodeje, kde se musí uplatnit odborné znalosti legislativy, značení, technologie, ale také je tu potřeba notná dávka empatie při jednání s lidmi. Takových terénních kontrol provádí tým kvality okolo osmi set ročně na všech místech prodeje obchodního řetězce Billa. A to je pěkná řádka míst, aktuálně 239. Profesní znalosti a jasná a srozumitelná komunikace jsou také nutné při jednání s představiteli státních dozorových institucí, do jejichž kompetence patří ověřování správnosti nastavených systémů řízení kvality. Spolupráce je tu velmi důležitá. Obě strany chtějí totéž – dodržovat zákonné požadavky a prodávat vysoce kvalitní sortiment výrobků.
Poctivost, pokora, profesionalita a pečlivost
Na své profesní dráze se Milada Valášková vždy snaží o dodržení čtyř P: poctivosti a pokory v práci, profesionality a pečlivosti. Důležité je z jejího pohledu také rovnost v jednání. Sem patří i samozřejmé dodržení domluvených podmínek a termínů. „To je velmi důležité a jsem přesvědčená, že když člověk přistupuje k práci s takovým nastavením, vrátí se mu to pozitivně v práci i od ostatních,“ míní. Samozřejmě to prý neznamená, že by se nikdy nesetkala s nezdarem či neudělala chybu. Nemá ale v povaze zavřít dveře a nechat věci plavat. Do vínku jí díky oněm čtyřem P byla dána také houževnatost, která ji nedovolí polevit. „V takovém případě musím prostě zabojovat, pracovat s plným nasazením dál, i když to zrovna v takovýchto případech není lehké,“ prozrazuje recept na úspěch.
Padesát na padesát
Plné nasazení v pracovním a někdy i trochu bitevním poli je třeba na druhé straně vybalancovat v soukromém životě. Volné chvíle tak Milada Valášková tráví nejraději sportováním nebo kulturou. Lyže, procházky přírodou pěšky nebo na kole jsou pro ni ten nejlepší odpočinek, kdy si spolehlivě vyčistí hlavu od pracovních problémů. A velmi podobně ji do té správné pohody přenese i kulturní zážitek, ať už je to divadlo nebo koncert kvalitní hudby. A velmi důležitá je pro správný „work-life balance“ také podpora rodiny a tolerance partnera. „Samozřejmě jsou situace, kdy vysněná hranice padesát na padesát, tedy práce versus rodina, zrovna nefunguje a pracovní záležitosti se upřednostní,“ přiznává.
Dlouhodobě se ale prací na úkor rodinného i svého osobního života pohltit nenechá, životní priority má opravdu srovnané. Volné chvíle tak kromě svého osobního relaxu věnuje naplno právě rodině, především synovi, kterému už může předávat své zkušenosti o tom, jak si co nejlépe pracovní a osobní život vybalancovat. „Myslím, že jsem měla velké štěstí při výběru práce. Už dvacet dva let mě to stále baví a práce je mým koníčkem,“ uzavírá Milada Valášková.
Data a informace ze života Milady Valáškové:
63 let
22 let v oboru řízení kvality + 11 let mikrobiologická a chemická laboratoř vyšetřování potravin
9 lidí v týmu kontroly (na 239 pobočkách po celé ČR)
1 syn (35 let)
záliby: lyže, kolo, procházky, divadlo a koncerty kvalitní hudby
Jitka Hemolová, jitka.hemolova@atoz.cz
O Miladě Valáškové se dočtete také v časopisu Zboží&Prodej 10/2020.