logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
  • ZAPjobs
    • Volné pozice
    • Naše nabídka
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Česká republika se v dostupnosti platebních terminálů řadí k evropskému průměru, na tisícovku...
  • Výrobce balených cukrovinek, skupina Ferrero, zveřejnila aktuální informace o úspěšném...
  • Do sítě výdejních schránek společnosti OX Point se během měsíce integroval druhý velký dopravce....
  • Pití kvalitního italského prosecca se stalo fenoménem a získalo si oblibu po celém světě. V roce...

Dodavatelé Albertu se zapojují do GDSN

3. prosince 2020
Téma 0
78207
Dodavatelé Albertu se zapojují do GDSN

Společnost Henkel ČR je prvním dodavatelem společnosti Albert Česká republika, který testuje zasílání produktových kmenových dat přes GDSN (Global Data Synchronization Network). Podle harmonogramu se budou všichni dodavatelé retailera do projektu zapojovat od roku 2021.

Maloobchodní řetězec Albert Česká republika využívá pro výměnu elektronických faktur, objednávek, dodacích listů a dalších dokumentů již řadu let EDI (Electronic Data Interchange). Dalším krokem směrem k efektivnější komunikaci je zavedení centralizovaného řešení pro sdílení produktových kmenových dat. Do roku 2022 hodlá retailer sdílet kmenová data produktů výhradně elektronickou cestou, prostřednictvím globální datové synchronizace GDSN.

Od srpna probíhá pilot GDSN se společností Henkel ČR. Tu si Albert zvolil jako pilotního dodavatele díky dlouhodobým obchodním vztahům. Společnost Henkel na celém světě působí se svými předními inovačními značkami a technologiemi ve třech oblastech: prací a čisticí prostředky, kosmetika a lepidla. Je letitým dodavatelem skupiny Ahold Delhaize i mimo ČR. Zahraniční pobočky Henkelu aktivně využívají datovou synchronizaci pro sdílení produktových kmenových dat dlouhodobě, již od dob, kdy firma patřila (opět se skupinou Ahold Delhaize) mezi průkopníky této technologie na nizozemském a belgickém trhu.

Drogerii budou následovat potraviny a čerstvé zboží

Podle harmonogramu se budou všichni dodavatelé řetězce do projektu zapojovat od roku 2021. Jednotné datum, od kterého by do Albertu již nešlo zalistovat zboží bez některého z elektronických katalogů GDSN, vyhlášeno nebude. Dodavatelé budou rozděleni do jednotlivých fází podle sortimentu. V první vlně k projektu přistoupí dodavatelé z kategorie drogerie, následovat budou partneři dodávající potraviny (vyjma čerstvého zboží). Dodavatelé čerstvých potravin budou součástí poslední vlny zapojování.

Vlastní iniciativa se vyplatí

„Jsme až v poslední vlně,“ může si říci řada firem… I přes relativně dostatečnou časovou rezervu je však třeba, aby se dodavatelé na GDSN začali připravovat již v tomto roce. S dodavateli, kteří se budou zapojovat v první polovině roku 2021, proběhla jednání. Zbytek svých partnerů Albert oslovil dopisem; tyto firmy budou blíže informovány v nadcházejících měsících. Dodavatelům tedy nic nebrání být o krok napřed a mít data ve vybraném GDSN e-katalogu připravená k publikaci s předstihem. V momentě, kdy se dodavatel od Albertu dozví datum zapojení, mu již stačí v daném termínu data publikovat na GLN (Globální lokalizační číslo) Albertu.

Seznam atributů pro zalistování je aktualizován

GS1 Czech Republic společně s pracovní skupinou GDSN aktualizovala datový model pro Českou republiku. Jedná se o seznam atributů, které jsou potřebné pro zalistování do obchodních řetězců Albert Česká republika, Makro Cash & Carry ČR, Globus ČR a Kaufland Česká republika a na kterém se zmíněné obchodní řetězce shodly. GS1 Czech Republic pro dodavatele společnosti Albert Česká republika připravila přehledný seznam atributů, které jsou aktuálně dostupné v datovém modelu pro ČR a které jsou potřebné pro zalistování právě do obchodního řetězce Albert. Pokud některý z údajů, který retailer pro zalistování vyžaduje, nebude mít dodavatel k dispozici, bude třeba ho v rámci interního pořízení dat získat.

Následně dodavatele čeká zřízení přístupu, přes který bude možné data do Albertu zaslat. Zvolit si mohou například e-katalog Synfony od GS1 Czech Republic. K dispozici mají samozřejmě i jakýkoliv jiný certifikovaný e-katalog GDSN. Společnosti, jejichž centrála sídlí mimo Českou republiku, mohou svou mateřskou organizaci kontaktovat s dotazem, zda již nevyužívá některý z e-katalogů a zda licence nepokrývá i český trh.

V případě Synfony, který využívá Albert, lze data vkládat prostřednictvím webové aplikace – vyplňováním příslušných polí – nebo importováním dat z excelu. Není tedy nutné instalovat žádný software. Druhou možností je propojení s informačním systémem dodavatele v režimu M2M (machine-to-machine). K tomu je již potřeba podpora IT oddělení daného dodavatele.

Pomohou prezenční školení a webináře

Od září GS1 Czech Republic vypsala školení. Uživatelé e-katalogu Synfony si na nich osvojí práci s katalogem. Na výběr mají tyto druhy a formy: Prezenční program GDSN e-katalog Synfony nabízí školení v prostorách GS1 Czech Republic v sídle společnosti na Pankráci 30, Praha 4. Výuka zahrnuje informace o globální datové synchronizaci, ovládání e-katalogu Synfony a praktické ukázky vkládání dat. Školení je přístupné registrovaným uživatelům, kteří s GS1 Czech Republic uzavřeli smlouvu o využívání Synfony, a zároveň pro subjekty, které zahájí proces získání e-katalogu zasláním vyplněného registračního formuláře na www.synfony.cz. Školení trvá tři hodiny včetně přestávek a vypsané termíny i registraci na školení lze nalézt na stránkách www.gs1cz.org v sekci Školení.

Webinářový program s názvem GDSN e-katalog Synfony probíhá on-line prostřednictvím aplikace GoToMeeting. Podmínky účasti na školení jsou totožné jako u prezenční formy školení; na webinář si vyhraďte dvě hodiny. Školitelé se zaměřují na základní informace o GDSN a ovládání Synfony.

Uživatelům ostatních e-katalogů GDSN nabízí společnost GS1 Czech Republic webinář GDSN a Datový model. Školení obsahuje úvod do tématu globální datové synchronizace. Školitelé vysvětlují, jak číst datový model a kde najít další informace o atributech. Délka webináře je stanovena na jednu hodinu a třicet minut. Webinář je určený všem dodavatelům společnosti Albert Česká republika, kteří se rozhodnou využívat jiný GDSN e-katalog než Synfony.

 

Názory odborníků:

 

„Důležitá je pro nás kontinuita.“

Rozhodujícími faktory pro vznik harmonogramu implementace byly konkrétní parametry u našich obchodních partnerů: jejich sortiment, počet produktů, povaha a frekvence změn dat o produktech. V procesu zapojování partnerů do GDSN je pro nás důležité mít kontinuitu. Protože je lokální trh v GDSN stále na startovní čáře, musí být náš přístup postupný, rychlý a zároveň robustní. V první fázi budeme do GDSN zapojovat dodavatele pro suché potraviny, drogerii a kategorii non-food a ve druhé fázi se zaměříme na čerstvé potraviny. V obou fázích budeme důsledně sledovat přesnost dat, která je pro maloobchodníky i dodavatele zásadní. Abychom mohli našim dodavatelům pomoci, vytvořili jsme silné partnerství s GS1 Czech Republic. S každým dodavatelem jsme připraveni od začátku podrobně projít proces kvality dat a společně vyřešit případné nepřesnosti nebo nedostatky procesu. Za tímto účelem jsme proškolili interní odborníky a budeme investovat čas a zkušenosti, které jsme získali v pilotním provozu.

Petr Beran, merchandise business support director, Albert Česká republika

 

„Dochází k využití základního benefitu globální datové synchronizace.“

Zapojení řetězce Albert do implementace GDSN v ČR vnímám jako zásadní krok v projektu GDSN ve spolupráci s GS1 Czech Republic. Tímto dochází k úplnému využití základního benefitu globální datové synchronizace: zalistování produktu již připraveného v produktovém katalogu proběhne během pouhých dvou kroků. K publikaci na GLN Albertu a následné synchronizaci stačí pouhých 30 sekund. Všichni, kdo jsme se na realizaci GDSN podíleli, víme, že právě Albert jako druhý aktivní partner dovršil tuto klíčovou roli. Osobně mě velmi těší, že jsme i díky výborné spolupráci v oblasti EDI byli pro pilot přizváni.

Eva Malíková, EDI/ECR project manager, Henkel ČR

 

Co je GDSN:

GDSN (Global Data Synchronization Network) umožňuje obchodním partnerům globální synchronizaci kmenových dat.

GDSN je síť certifikovaných vzájemně kompatibilních elektronických katalogů, aktuálně jich celosvětově funguje více než 40. Dominantním sektorem využití GDSN je maloobchod, následuje zdravotnictví.

GDSN nepředstavuje jedno řešení nebo značku, ale standard, na jehož bázi funguje síť e-katalogů pro sběr a komunikaci produktových kmenových dat. Retaileři proto nejsou nuceni tlačit svoje dodavatele k využívání služeb konkrétního poskytovatele, ale umožňují výběr z několika desítek providerů.

 

Jak funguje GDSN:

Dodavatel má možnost do GDSN vložit kmenová data svých produktů a publikovat je pro vybraný trh, například Českou republiku, nebo pro konkrétní odběratele. Jelikož jsou data v GDSN uložena ve standardním formátu, může si je do svého systému snadno stáhnout kterýkoliv odběratel připojený k GDSN, pokud mu dodavatel stažení dat povolil.

Elektronické produktové katalogy spojují dodavatele a odběratele, jejich výměnu produktových dat. Plně nahrazují nekompatibilní zalistovací karty.

Sdílení produktových dat probíhá prostřednictvím on-line aplikace, která umožňuje i hromadný import dat z Excelu. Zejména větší společnosti jistě ocení možnost integrace s vlastním informačním systémem.

Rychlá výměna produktových informací je dostupná v ČR i celosvětově. Dodržuje platné právní předpisy včetně Nařízení EU 1169/2011. Kromě B2B kmenových dat se v GDSN sdílejí B2C data včetně fotografií, bezpečnostních listů a certifikátů.

 

Čísla:

Průměrný dodavatel na českém trhu stráví až 300 h ročně vyplňováním zalistovaných karet.

GDSN má celosvětově téměř 60 000 zapojených uživatelů

Průměrný dodavatel na českém trhu ztratí nejméně 200 h ročně komunikací změn v zalistovacích kartách.

 

Tři klíčové benefity pro dodavatele:

Rychlejší uvádění výrobků na trh a jejich snazší propagace.

B2B i B2C produktová data se i s digitálním obsahem vkládají pouze jednou pro několik odběratelů zároveň.

Případné změny se automaticky zašlou všem partnerům, kteří data odebírají.

 

Albert Heijn a standardy:

Technologické inovace má skupina Ahold Delhaize hluboko v DNA. Dr. Albert Heijn ze třetí generace majitelů firmy Ahold se zasadil o vznik jednotné evropské struktury pro identifikaci produktů, když jako předseda Nizozemské skupiny pro značení zboží dokázal přesvědčit své protějšky z dalších západoevropských států o vhodnosti třináctimístného čísla známého dnes pod zkratkou GTIN.

V roce 1976 se zrodil čárový kód EAN-13. Následujícího roku byla založena organizace European Article Numbering Association, později EAN International (od roku 2005 GS1). Tehdy Heijn vizionářsky prohlásil: „I když máme zapojeno pouze dvanáct zemí, další se mohou přidávat, dokonce i mimo Evropu. Proto budeme potřebovat pro identifikaci produktů maximální možnou číselnou kapacitu.“

První načtení EAN-13 mimo Evropu ohlásilo v roce 1982 Japonsko. Ve stejném roce byla do EAN International přijata Jugoslávie, následovaná roku 1983 Československem, které se tak stalo 19. členem EAN International a prvním zástupcem východního bloku. Heijnova slova se naplnila a Systém GS1 se stal globálním.

Dr. Albert Heijn působil jako první prezident EAN International v letech 1977 až 1988. Během jeho mandátu byl vyvinut globální standard EANCOM pro elektronickou výměnu dat (EDI). GDSN se začalo používat v roce 2004, jedněmi z prvních byly nizozemské FMCG firmy.

 

Rozhovory:

 

Lucian Vilau, CFO, Albert Česká republika

Albert Česká republika bude od roku 2022 přijímat kmenová data výhradně přes GDSN. Více o průlomovém rozhodnutí říká Lucian Vilau, chief financial officer společnosti.

V retailu působíte přes sedmnáct let. V čem vás tento svět nejvíce fascinuje?

Říká se: retail je detail. Kvůli množství interakcí, které při každodenních činnostech v obchodech řešíme, to platí na sto procent. Miliony transakcí, miliony zákazníků, které je třeba odměnit osobním, personalizovaným zážitkem z nakupování, miliony možných kombinací. Ačkoliv se to tak může zdát, není to jednoduchá záležitost. A to je jedna z věcí, které mě drží blízko k retailu. V každém z oddělení, které jsem vedl, ať to byly finance, logistika nebo IT, jsem se vždy zabýval velkým množstvím dat. Obrovský objem dat přináší výzvy a současně mimořádný vhled do retailu. Z retailu mám nejblíže k potravinám. Jídlo je pro mě skvělým zdrojem inspirace, spojuje lidi, umožňuje nám znovuobjevovat naše kořeny a zároveň poskytuje potenciál pro inovace.

Jak se liší tuzemský maloobchodní trh od ostatních?

Český retailový trh má rozhodně svá specifika. Díky vysokému počtu hráčů s hustými a stále rostoucími sítěmi prodejen je jedním z nejvíce konkurenčních trhů v Evropě. Navíc patří ke špičce v poměru zákazníků zaměřených na hodnotu. V Albertu chceme lidem pomoci lépe se stravovat, mít lepší životosprávu. Tomu přizpůsobujeme naši nabídku. Představili jsme mnoho nových produktových řad a zcela nové kategorie v oddělení Zdravě s Albertem, které nabízíme ve vybraných prodejnách. Otevíráme Fresh bary s nabídkou zdravých svačin, které si zákazníci velmi oblíbili. Jako další důležité předpoklady kvalitního života vnímáme ekologii a udržitelnost. V praxi jde o omezování odpadu a recyklaci obalů, redukci plýtvání a poskytování neprodaného zboží potravinovým bankám.

Jakým největším výzvám dnes český retail čelí?

Obchodníci v Česku stojí před stejnými výzvami jako v kterékoli jiné zemi světa. Tou hlavní je připravenost na budoucnost. Vývoj ukazuje, že maloobchodní sektor patří mezi tři nejohroženější a covidová krize tento průběh pouze urychlila. Maloobchodníci musí najít rychlé řešení k propojení tradičních způsobů práce s novými digitálními řešeními. To platí také pro dlouhodobé cíle udržitelnosti, řešení na bázi blockchainu nebo etické standardy využívání zdrojů, což jsou oblasti, ve kterých je Albert velmi aktivní.

Tuzemský maloobchodní trh je velmi roztříštěný. Jaká je pozice značky Albert a kde by chtěla být?

Naším cílem je čelné postavení jak v kvantitativních měřítkách, jako je podíl na trhu, tak i v kvalitativních parametrech. Předně jsou to čerstvost a zdravotní prospěšnost nabízených potravin, pracovní podmínky, zákaznický komfort či snižování dopadů na životní prostředí. Pozici na trhu chceme posílit pomocí moderních přístupů. Veškeré naše úsilí je proto zaměřeno na přestavbu našich obchodů a zavádění posledních novinek v sortimentu, layoutu prodejen nebo technologií.

Jakou roli v tomto projektu hraje elektronizace?

Digitalizace provozu je páteří naší strategie. Ta má dvě hlavní, vzájemně propojené roviny. Vnitřní spočívá v řešení interních procesů; vnější v řešení procesů souvisejících se zákazníky. Vedle silného tlaku na eliminaci papíru se soustředíme na zvýšení objemu dat přenášených v režimu M2M, neboli machine-to-machine, což je přímý přenos dat mezi počítači, a širší použití RPA, čili Robotic Process Automation, tedy technologie pro automatizaci obchodních procesů založená na autonomní práci SW robotů. Dále sem patří také implementace GDSN.

A na straně zákazníka?

Zde jsme učinili významné kroky v oblasti samoobslužných pokladen, které jsou součástí nových layoutů prodejen. Zavádíme elektronické cenovky, spouštíme pilotní nasazení věrnostní aplikace Můj Albert současně s řešením pro samoobslužné skenování zboží Albert Scan. Další novinky můžete na obou „frontách“ čekat v dohledné době.

Jaké důvody stály za rozhodnutím zavést GDSN?

GDSN jsme již nějakou dobu sledovali. Studovali jsme zkušenosti kolegů v Ahold Delhaize, kteří toto řešení pro sdílení produktových kmenových dat s dodavateli již několik let používají, např. v Nizozemsku. GDSN pro nás znamená optimalizaci procesu, správnost dat a rychlost. Existuje mnoho pozitivních faktorů, na které se chceme v budoucnu zaměřit a využít je. GDSN je příležitost, kterou chceme uchopit a rozvíjet.

Co ovlivnilo načasování projektu?

Zavedení GDSN jsme naplánovali souběžně s modernizací centrálního systému pro zpracování master dat. Pro implementaci jsme si připravili jasnou strategii a snažili jsme se postupovat co nejrychleji. Ať už mluvíme o vnitřních potřebách, reakcích na požadavky různých úřadů nebo legislativních úprav, bylo zřejmé, že systém zalistovacích karet není dostatečně efektivní. Potřebovali jsme změnu. To znamená více dat, rychleji a v nejvyšší kvalitě.

Jste jedním z prvních řetězců na českém trhu v implementaci GDSN. Jak se cítíte v roli průkopníka?

Pro společnost Albert jako obchodníka v sektoru potravin je inovace nezbytným předpokladem pro to, aby se na rychle se měnícím trhu úspěšně orientovala. Platí to z hlediska spotřebitelských trendů i technologií. Jedním z našich úkolů je jít i neprobádanými cestami, objevovat a přicházet s novými řešeními, která změní způsoby práce. Je to prostor, ve kterém se mi nejlépe pracuje a kde se cítím dobře. V mém profesionálním životě bylo mnoho případů, kdy jsem musel začít od nuly a přicházet s návrhy kroků, které se v té době nikdy předtím nerealizovaly.

Jaká je odezva dodavatelů?

Reakce jsou obecně pozitivní. Je zřejmé, že existují různé nuance, které jsou dány hlavně specifickými podmínkami každého z našich dodavatelů. Obecně však nejde o to, zda je to cesta, kterou se mají vydat, ale spíše kdy. A z mého pohledu čím dříve, tím lépe.

Čím se vám daří partnery přesvědčit?

Náš přístup je obecně založen na skutečném partnerství, v tomto případě na budování strategie zapojování firem do GDSN s plnou podporou GS1 Czech Republic. Snažíme se zdůrazňovat fakt, že z přijetí standardu GDSN plynou výhody oběma stranám. Pokud jste myšlenkově nastaveni na cílené hledání dlouhodobých a efektivních řešení, která mají eliminovat plýtvání, bez ohledu na jeho formu, pak je volba jasná. Jsem hluboce přesvědčen, že v přijetí standardu GDSN spočívá hodnota pro nás i pro naše dodavatele, a jsme připraveni se o ni podělit.

Kde vidíte nedostatky v konvenčním způsobu sdílení produktových dat?

Překážky přináší především současné nastavení trhu a jeho úroveň vyspělosti. Mnoho společností se také stále příliš spoléhá na manuální procesy, které poskytují určitou komfortní zónu. Toto se ale obvykle mění po pozitivních příkladech, které trhu přinesli první uživatelé a přijetí již zavedeného a ověřeného standardu implementaci urychlí.

Jaká jsou vaše očekávání ze zavedení GDSN?

Moje očekávání jsou spojena se zrychlením procesů při menších nárocích na zdroje. Dále s rychlejším uváděním nových produktů na trh a uvolněním kapacit, které obě strany budou moci využít pro procesy s vyšší přidanou hodnotou. GDSN nepředstavuje jedno řešení nebo značku, ale standard, na jehož bázi funguje síť e-katalogů pro sběr a komunikaci produktových kmenových dat. Retaileři proto nejsou nuceni tlačit svoje dodavatele k využívání služeb konkrétního poskytovatele, ale umožňují výběr z několika desítek providerů.

Nakolik je tento aspekt důležitý?

Flexibilita při výběru je klíčová. Navíc, jak již bylo zmíněno, standard přináší řešení, které slouží na trhu všem, nejen jednomu hráči nebo několika málo hráčům. Přináší rovnováhu, které by jinak bylo velmi obtížné dosáhnout.

Jak oceňujete v souvislosti s protiinfekčními opatřeními možnosti pokročilých technologií a automatizace ve směru ke snižování podílu lidské interakce?

Poslední měsíce prokázaly, že technologie nabízejí vhodná řešení pro současnou situaci. V Albertu jsme to zažili – například z pracovního hlediska, kdy nám platforma Teams umožňuje přejít ze dne na den na home office a udržet plynulý provoz. Viděli jsme to i na implementaci bezkontaktních plateb v obchodech, které pomohly omezit výměnu bankovek a snížit tak riziko přenosu infekce. V takové situaci je každý papír, který se nepřenese mezi dvěma kancelářemi, přínosem. Používáním elektronické komunikace lze vytvořit bezpečnější prostředí.

Kde vidíte další možnosti pro odstraňování papírové dokumentace?

Z mého pohledu by všechny papírové dokumenty mohly být odstraněny. Smlouvy, objednávky, faktury či formuláře pro master data, vše lze digitalizovat. Jedinou otázkou je, jak rychle. Vidím dvě bariéry. První je setrvačnost: pro někoho je stále těžké si představit, že by faktura mohla být digitální, nikoli papírová. Druhá se týká legislativy, která má obvykle za vývojem trhu zpoždění. Zákonodárci reagují pomalu a uplatňují spíše konzervativní přístup. Obě překážky lze zvládnout, klíčem je vytrvalost a použití řešení, která zajistí stejnou úroveň kontroly jako současná papírová.

 

Andrea Schlossarek, director corporate master data management, Metro

Na kterých trzích Makro/Metro GDSN využívá?

Metro Cash & Carry je mezinárodním lídrem v samoobslužném velkoobchodě ve 24 zemích. V centrále v Německu jsme dlouhodobým uživatelem GDSN od prvního dne a také velmi aktivním členem retailové komunity GS1, což považuji za podmínku úspěchu. GDSN kompetenci máme ještě v Belgii, Nizozemsku, Francii, Rakousku a Maďarsku, ale zatím ne v rozsahu a na úrovni Německa. Nicméně GDSN jako způsob výměny dat je naší vizí ve všech zemích. Z korporátní úrovně pracujeme intenzivně s GS1 Global na projektech, jako je Verify by GS1 a Global Data Model, které by nám měly pomoci standardizovat terminologii a kontext atributů napříč všemi trhy. Hlavními důvody, proč nejsme v expanzi GDSN rychlejší, jsou rozdíly v IT infrastruktuře v jednotlivých zemích a různorodé požadavky a terminologie na jednotlivých trzích.

Můžete přiblížit benefity zavedení GDSN?

GDSN umožňuje vlastníku značky aktualizovat informace o produktu na jednom místě a tato informace je automaticky k dispozici všem propojeným partnerům. Tento princip zaručuje nejvyšší pravděpodobnost, že budeme mít od dodavatelů vždy ta nejnovější data. Bohužel na většině trhů je výměna dat stále velmi bilaterální a to ji činí neefektivní a nákladnou. Hlavním klíčem k úspěchu je uvědomit si, že základní set dat o produktu je závazný a nekomerční. Pokud jsou tyto principy akceptovány, potřebujeme jen systém, ve kterém si můžeme sdílet data mezi propojenými výrobci a prodejci plynule a za použití stejné terminologie a významu. GDSN má schopnost přispívat i k automatizaci celého životního cyklu produktů.

Který z přínosů GDSN považujete za nejvýznamnější?

Hlavním benefitem je správný obsah. Naše vztahy se zákazníky jsou pro nás klíčové – oni od nás očekávají výjimečné produkty, vysokou úroveň kvality a mnoho dalších aspektů. Všechno z toho je založené na správných informacích o produktech a službách, které jim poskytujeme. Jinak řečeno, kmenová data jsou nad zlato, ale jen pokud jsou správná a aktuální.

Mottem GDSN je: Jeden produkt, jedna zkušenost, každý prodejní kanál, získání důvěryhodných dat přímo od zdroje. Ve společnosti Metro věříme, že vlastník značky zná své produkty nejlépe, a chceme informace přímo od něj. Žijeme v době, kdy omnichannelový prodej je běžnou realitou, navíc změny v hospodářství způsobené koronavirem dále tlačí na dostupnost zboží on-line a možnost dovážek v oblasti potravin. Síť GDSN propojuje přes 60 tisíc obchodních partnerů prostřednictvím 43 databází po celém světě. Je to zatím nejefektivnější způsob výměny všech možných dat o produktech, včetně digitálních aktiv, na základě mezinárodních standardů.

Ráda bych zakončila výzvou všem partnerům, aby kontaktovali GS1 a připojili se k projektům, jako je globální datový model. Slibujeme si od něj mj. i zjednodušení výměny dat, standardizaci v rámci Evropy a zvýšení kvality. To by mělo přispět i k dalšímu rozvoji a větší rozšířenosti používání GDSN.

 

Jiří Tříško, business unit manager, Markant Česko

Kde vidíte příležitosti ve zlepšení výměny produktových dat?

Výměně produktových dat by prospěla standardizace a konsolidace do jedné formy, která bude pro všechny zúčastněné strany účinná. Do nedávné doby byly standardem zalistovací karty, což z mého pohledu není efektivní zejména pro stranu dodavatelskou. Efektivní forma je taková, kdy se produktová data bez zvýšeného úsilí dostanou až ke koncovému uživateli těchto dat – zákazník, nákup, logistika a podobně. Aktuálně není problém daný standard na našem trhu najít, je jím GDSN. Problém spočívá v malém zapojení účastníků takové výměny dat. Trh není konsolidován na toto jedno řešení. Je však nutné říci, že se blýská na lepší časy a napojení předběžně avizuje hned několik velkých řetězců, a to v horizontu několika málo měsíců. I společnost Markant je připravena všem svým partnerům s přenosem produktových dat pomoci a zefektivnit tak interní procesy.

Dalším aspektem je samozřejmě kvalita dat. I zde je velký prostor na zlepšení. Myslím, že zvýšení kvality dat se částečně dostaví automaticky s přechodem na jednotnou formu: více prostoru na vyplnění dat, přechod na automatizaci, popřípadě vyšší tlak ze strany odběratelů – jedna chyba se projeví u všech. Další nároky na kvalitu dat se budou objevovat v souvislosti s potřebami on-line prodejů.

Můžete ve stručnosti popsat, jakým způsobem váš systém pro dm drogerii markt stahuje data z GDSN?

Společnost dm drogerie markt nám dala svolení disponovat vlastní schránkou v rámci GDSN, což nám umožňuje veškeré produkty publikované pro dm stáhnout do našeho systému. Konkrétně jsou data exportována ve formě XML souborů, což je GDSN standard, a prostřednictvím AS2 doručována k nám. V našem systému jsme pak schopni provádět kontrolu kvality dat nad rámec GDSN standardu a zároveň umožňujeme doplnění některých dodatečných informací užitečných právě pro dm, například slučování produktů v kolekce variant, což umožňuje lepší zákaznický zážitek na e-shopu dm. Vzhledem k tomu, že drtivá většina dodavatelů dm není zatím do GDSN zapojena, slouží náš systém také jako dodavatelský portál. Veškerá produktová data, GDSN i data přímo zadaná dodavateli do našeho portálu, jsou konsolidovaně zaslána do dm, kde jsou následně využita.

Přístup k datům z GDSN zajišťujete mj. slovenské pobočce dm drogerie markt. Na kterých dalších trzích tuto službu nabízíte?

Společnost Markant působí aktuálně ve všech zemích, kde jsou naši významní partneři – Kaufland, dm, Globus a další. Pokrýváme tedy velkou část Evropy. Co se týče služby napojení na GDSN, jsme připraveni ji nabídnout ve všech zemích, kde působíme.

 

Andrea Opatrná, manažerka datových služeb, GS1 Czech Republic

Mikuláš Černý, manažer PR a komunikace, GS1 Czech Republic

 

Článek najdete také v časopisu Zboží&Prodej 11-12/2020.

 

Související články:

Žádné související články.

Doporučujeme

ZAPjobs

Připravujeme

Připravujeme

Archiv pracovních pozic

Komerční sdělení

Sluno mění po 30 letech své logo a vizuální identitu

Firma U & Sluno, která dodává software velkým retailerům, zveřejnila ve středu 20. července svůj nový firemní design. Po 30 letech existence výrazně mění své logo. Novou vizuální identitu podpořily i webové stránky firmy, které prošly redesignem na začátku tohoto roku. Největší změnou je nové logo, ze kterého zmizelo písmeno U a &. „Rozhodli jsme […]

FeelEco rozšířilo prodejní plochu o Datart

Česká značka FeelEco, která nabízí výjimečné přírodní produkty pro péči o zdraví, rodinu a domácnost, rozšiřuje distribuční síť a nově je k dostání také v prodejnách a na e-shopu Datart, a to v České republice i na Slovensku. Cílem je rozšíření služeb a zvýšení dostupnosti nákupu. Přírodní drogerie a kosmetika FeelEco doposud byla k dostání […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER ZaPnews

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

12.-16. 9. 2022 Světový veletrh nápojů a tekutých potravin DRINKTEC 2022

22. 9. POPAI: Udržitelnost není jen marketing

8. 9. 2022 Komunitní e-commerce konference ShopCamp

8. 9. 2022, Kongres Čerpačka

13.–14. 10. 2022, Kongres Obalko

Profily

Michaela Zikmundová, manažerka sortimentu, dm drogerie markt CZ: Technologie nenahradí osobní kontakt

30. června 2022

Michal Moureček, jednatel, Asko – Nábytek ČR: Digitalizace posune svět do jiné nákupní dimenze

30. června 2022
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required