
Stejně jako jedna vlaštovka jaro nedělá, ani jedno centrální světlo v obchodě nevytvoří dostatečně funkční osvětlení. Absence správného světla může být v podnikání kamenem úrazu, protože ve tmě se zkrátka nic neprodá. Trendem je přitom světlo všude a v různých kombinacích. Jako zdroj se nejčastěji využívá LED osvětlení, které navíc snižuje provozní náklady.
Přívětivou atmosféru obchodu zajistí jen dokonalá souhra několika proměnných. Mezi ně se řadí funkční osvětlení. Jen to totiž povede a dovede zákazníky k nákupu. Dynamické osvětlení vitrín dá přitom zboží čerstvý či neodolatelný vzhled. „Osvětlení se velkou měrou podílí na vytvoření atraktivní, úspěšné, a přitom energeticky úsporné prodejny. S použitím moderních technologií lze osvětlení snadno přizpůsobit celkovému designu interiéru,“ odhaluje Edita Klembasová, marketingová specialistka společnosti Feschu Lighting & Design. Základem úspěchu je však jejich správné rozmístění.
Na výrobě se podílejí 3D tiskárny
Pokud jde o prodeje, v současné době trhu s osvětlením jednoznačně vévodí LED svítidla. LED technologie mají výrazně nižší spotřebu elektrické energie a svítidla jsou variabilnější. „Systémy osvětlení prodejen by měly kombinovat liniová svítidla s bodovým osvětlením a individuálním nasvícením jednotlivých výstavních ploch. Liniová svítidla osvětlují prostor uliček, případně asymetricky pouze regály. Účelem bodových, akcentních svítidel je zvýraznit některé sortimentní skupiny, nejčastěji ovoce, zeleninu, pečivo, maso, uzeniny, sýry a další zboží,“ vysvětluje Jan Paulík, jednatel společnosti RN studio EU. Dodává, že zároveň se pro každou tuto skupinu používají jiná barvená spektra tak, aby zboží správně vyniklo. „Kromě katalogového osvětlení je momentálním trendem také osvětlovat na míru. Tedy nejen vybírat a používat ideální technologie, barvy světla, ale také celkově ladit design svítidla,“ dokládá Edita Klembasová. Prostřednictvím spolupráce osvětlovacího technika a designéra je dnes totiž ideální volba propojit špičkový vzhled a perfektní funkčnost použitého osvětlení se samotným designem prodejny. Ve dne lze prostorách prodejen použít i jiný než jen elektrický zdroj světla. „Například světlovody mají čisté denní světlo z oblohy. Nefungují na elektřinu ani nevyzařují nerovnoměrné barvy, a tak nezkreslují celkový stav těla,“ říká Jakub Brandalík, ředitel a majitel společnosti Lightway.
Ve společnosti Albert Česká republika si jsou vlivu designu osvětlení vědomi. „Současné technologie 3D tisku umožňují vyrobit svítidlo takřka jakéhokoliv tvaru,“ uvádí Pavel Adamečko, který je odpovědný za energetické úspory. Využití 3D tisku vidí jako trend i společnost Signify (dříve Philips Lighting). Nejenže takto světla vyrábí ve svých továrnách, ale zájemci si je mohou na internetu sestavit z předdefinovaných vzorů nebo si spolu s návrhářem vytvořit úplně originální design. Mezi první zájemce v Česku patřil právě obchodní řetězec Albert či Kaufland. „Aktuálně v prodejnách preferujeme akcentní svítidla v černé barvě. Trh s osvětlením v retailu se přitom jednoznačně ubírá od konvenčních svítidel směrem k LED zdrojům. LED technologie mají několikanásobně nižší spotřebu elektrické energie, životnost až 50 tisíc hodin a umožňují využít rychlomontážní systémy. Se zaváděním těchto světelných systémů jsme začali před čtyřmi lety. Aktuálně je máme nainstalovány ve více než dvou stovkách prodejen a do roku 2022 je chceme mít ve všech,“ konkretizuje Pavel Adamečko. Ve svítidlech využívají nejrůznější druhy optik s ohledem na typ regálu a šířku uliček. Také pro zboží v sekcích ovoce a zelenina, pekárna a obsluhovaný úsek používají akcentní osvětlení, přičemž kladou větší důraz na intenzitu a barvu.
LED diody mají obrovskou výhodu
Zajímavý názor z praxe připojuje Marek Končitík, obchodní ředitel společnosti Dago: „Naši zákazníci světlem šetří. Pokud má osvětlení v prodejnách fungovat, musí být investice nemalá. Je to většinou zásah do sádrokartonových stropů, součástí je úprava rozvodů elektřiny, nutnost investovat do samotného osvětlení a k tomu náleží další potřebné součásti. Obchodníci se snaží šetřit a tento prodejní prvek většinou ignorují nebo ho realizují ve vlastní režii. Na druhou stranu je však zajímavé, že investují do světla, které je součástí shop in shopů, případně samotného POS materiálu.“ V takovém případě zadavatel na světle nešetří a většinou je součástí celého řešení. Jeho instalace je jednodušší, není zapotřebí nic přestavovat či provádět zásahy do elektriky.
Osvětlení zboží nebo celého POS nosiče je tak čím dál tím víc využívaným jevem. Obchodníci si přejí, aby prodávané zboží bylo v prodejně vidět. A světlo jim k tomu značně pomáhá. V dnešní době se světelné prvky dávají do všech POS, které si jen lze představit – od malých wobblerů a poutačů po velké regálové systémy, které nesou dominantní osvětlené toppery. Velmi žádané je studené LED světlo, které neohřívá vystavené zboží, což je důležité hlavně při prezentaci potravin. Kromě klasických LED svítidel jsou trendy také LED pásky a LED diody. „Pásky můžeme aplikovat prakticky všude, kde chceme daný prostor nasvětlit. Díky své drobnosti lze pásek ve vystavení dobře schovat a esteticky nenarušuje vněm komunikace,“ informuje Marek Končitík. LED diody mají obrovskou přednost v tom, že je možné je napájet i pomocí baterie, což je výhoda pro POS materiály. Tím, že mají velmi malou spotřebu, vydrží i na baterii blikat či svítit celé týdny i měsíce bez potřeby jejich výměny.
Centrálně nastavitelné technologie snižují provozní náklady
Kombinace nejmodernějších LED svítidel a možnosti jejich řízení nabízejí provozovatelům příležitost přizpůsobovat nejen hladinu osvětlení, ale i kvalitu světla. „Stále častěji se setkáváme se svítidly s čidlem, která reagují na pohyb nebo přizpůsobují teplotu chromatičnosti a další parametry přirozenému venkovnímu osvětlení nebo se mění podle osvětlovaných předmětů. Na trhu se již také běžně nacházejí svítidla, která lze ovládat pomocí technologie Bluetooth z mobilní aplikace,“ sděluje Daniel Černý, předseda představenstva společnosti Halla. Novinkou není ani automatická vzájemná komunikace mezi svítidly, která tak mohou reagovat třeba na aktuální pohyb zákazníků v prodejně. „Centrálně nastavitelné intenzity osvětlení v prodejně se využívá zejména z úsporných důvodů. Kromě intenzity může být individuálně nastavena i barva spektra, a to hlavně v místech, kde se často mění sortiment,“ podotýká Jan Paulík. Veškerá svítidla v řetězci Albert používají DALI (Digital Addressable Lighting Interface) předřadníky. Centrální řídicí systém tak umožnuje individuální ovládání intenzity jednotlivých světel nebo jejich sekcí. „V rámci zlepšení údržby a obsluhy implementujeme do osvětlovací soustavy moderní platformu vzdálené správy, díky které můžeme sledovat životnost svítidla včetně poruchy,“ doplňuje Pavel Adamečko. V případě, že dojde k poruše, správce na dálku vidí, o které svítidlo jde, a dokáže okamžitě objednat výměnu.
Nové technologie tak postupují mílovými kroky kupředu a osvětlení dnes není jenom světlo. „Osvětlením je dnes možné zákazníka sledovat, počítat, navigovat k jeho oblíbenému zboží a zároveň mu například pustit reklamu, pokud se delší dobu zdrží na jednom místě prodejny. Nové technologie umožňují kromě regulace intenzity navodit různou atmosféru v průběhu dne. Například jasnější osvětlení po ránu a teplejší večer, což spotřebitelé lépe snášejí, a proto se do prodejny budou vracet,“ reaguje Edita Klembasová.
Firma Imoon vyrábí svítidla, která svítí jiným světlem na zeleninu a jiným na boty – senzor vyhodnotí druh zboží a přepne svítidlo do verze, pod kterou se boty nejlépe prodávají. S chytrým osvětlovacím řešením, jako je například Interact Retail, lze přitom dosáhnout úspor v mnoha oblastech. Například co se týče nákladů na energie přizpůsobováním hladiny vnitřního osvětlení s ohledem na intenzitu denního světla, roční dobu nebo aktuální ceny energií. „Další oblastí je minimalizace provozních nákladů pomocí vzdáleného ovládání osvětlení ve všech pobočkách podniku najednou nebo zefektivnění údržby pomocí nástrojů správy osvětlení, která umožňuje okamžitý vhled do systému s možností prevence chyb namísto jejich následných oprav,“ vzkazuje Martina Bohuňková, odbornice na osvětlení společnosti Signify. Marek Končitík komentuje nové možnosti v technologiích slovy, že to, co bylo před pár lety neobvyklé, je dnes běžný standard. „Pro nás je důležité, že technologie a celý vývoj světelného průmyslu jde neustále dopředu,“ konstatuje.
Jednolité světlené pozadí není žádané
Není pochyb o tom, že osvětlení má na spotřebitele velký vliv. Marketingovými výzkumy bylo opakovaně prokázáno, že světelný vjem v místě prodeje je velmi silný impulz pro upoutání spotřebitele. „Světelné prvky v podobě blikajících diod či měnící se intenzity osvětlení u LED pásků nedovolí nakupujícímu přehlédnout POS nosič, tedy komunikovaný produkt,“ doporučuje Marek Končitík. Pokud je prodejní místo řádně nasvětlené, cítí se v něm každý lépe, tráví v něm více času a ve finále i více nakoupí. „Správná volba osvětlenosti, kvalitní podání barev a teplota chromatičnosti použitého světla ovlivňuje rozhodování zákazníků. Při navrhování osvětlení prodejny je důležité také zamezit rušivému oslnění v prodejnách, které nepříznivě ovlivňuje nejen zákazníky a tím i prodej, ale také zaměstnance v prodejně,“ poukazuje Daniel Černý.
Zákazníka je však nejprve třeba přesvědčit, aby do obchodu vůbec vstoupil. „K tomu slouží výloha, která by měla na první pohled upoutat. Intenzivnější nasvětlení zadní části prodejny pak může zákazníky doslova vtáhnout dovnitř. Je přirozené, že zákazníci jdou za světlem. Nemá například smysl celou prodejnu přesvětlit, aby zářila na dálku. To by bylo neekonomické,“ míní Martina Bohuňková. V dobře osvětlené prodejně se zákazník lépe orientuje, cítí se příjemně a bude se do ní rád vracet. Vhodně zvoleným osvětlením lze zvýraznit produkty, které by jinak zanikly v okolním šumu. Stejně tak je třeba zvýraznit různé poutače a informační tabule, které, pokud mají nižší intenzitu osvětlení než okolí, zaniknou.
„Cílem je nasvítit prostor tak, aby nevzniklo jednolité světlené pozadí, ale například aby řada regálů byla nasvícena více než podlaha mezi nimi. Tím vzniká kontrast, díky kterému se zákazník více zaměří na prodávané produkty a méně například na dlaždice pod nohama. Ve spojení s vhodně dimenzovaným osvětlením informačních tabulí lze dosáhnout toho, že spotřebitelé vidí cíl svého zájmu přes celý obchod a mají tak dokonalý přehled. To je v dnešní uspěchané době nedocenitelné, protože zákazník má více času podívat se i na produkty, které by ve svém marném hledání přehlížel,“ shrnuje Edita Klembasová. Jan Paulík k tomu závěrem znovu dodává, že zboží, které je dostatečně nasvětlené správným spektrem, se zároveň lépe prodává.
Názor odborníka:
„Více svítidel umožňuje lepší variabilitu.“
Osvětlení prodejny by mělo vycházet z jejího zaměření, a to jak z pohledu funkčnosti, tedy použití správných světelných zdrojů, teploty chromatičnosti světla a vyzařovacích úhlů, tak designu samotných svítidel, který musí taktéž zapadat do charakteru prodejny. Trendem je více svítidel menších rozměrů, která umožňují variabilitu v nastavení a směrování podle potřeby osvětlovaných předmětů.
Daniel Černý, předseda představenstva, Halla
Pavel Gregor, pavel.gregor@atoz.cz