
Menší prodejny se po vládním nařízení znovu otevřely, i když s řadou omezení. Návrat k běžnému provozu není ještě v dohledu, obchody proto musí rychle reagovat na nová opatření. Jak mohou v této době prodejci zákazníkům usnadnit nakupování a zároveň dobře a jednoduše komunikovat opatření o dodržování potřebných vzdáleností?
Obchod má podle průzkumů pouze dvě minuty na to, aby zákazníka zaujal něčím novým. Jak může prodejce získat pozornost zákazníka za tak krátký časový úsek? Jednou z cest je rychlá aktualizace informací a nabídek na prodejní ploše a snadnější orientace v prodejně.
„Používání plánovaných marketingových kampaní k oslovení zákazníků a podpoření prodeje klíčových produktů je pro kamenné prodejny stejně podstatné jako schopnost rychle reagovat na vládní restrikce. Základem je rychlý přístup k široké škále tištěných marketingových materiálů,“ říká Lenka Niemiecová, trade marketing manažerka ve společnosti OKI Europe, s tím, že obchody s nepřehlédnutelnou vizuální komunikací na prodejní ploše mají oproti konkurenci zřetelnou výhodu.
Jasné značení uvnitř prodejen podle ní zlepšuje spokojenost zákazníků, neboť jim pomáhá nalézt to, co hledají. Značení však lze použít i strategicky. Prodejci mohou zákazníky směrovat k produktům s vysokou marží, k sezónnímu zboží nebo k produktovým řadám, které se hůře prodávají. Zatímco nálepky a nápisy ve výlohách patří mezi osvědčené způsoby, jak upoutat kolemjdoucí, umísťování oboustranných visacích bannerů a značení hraje důležitou roli zejména při zvyšování spontánních nákupů.
Široká nabídka může být matoucí
Výsledky průzkumu psychologů z Kolumbijské a Stanfordské univerzity ukázaly, že široká nabídka produktů může mít, oproti očekávanému zvýšení spokojenosti a prodejů, spíše nepříznivý vliv a zákazníka od koupě odradit.
„Důvodem je, že zákazníci se při pohledu na velké množství zboží mohou cítit zahlceni. Proto je dobré zákazníky při výběru podpořit, zboží vhodně kategorizovat a dát nakupujícím pocit jistoty, k čemuž slouží přehledné cenovky a podstatné informace o produktech,“ radí Lenka Niemiecová. Při prodeji potravin mají stravovací a nutriční požadavky zákazníků čím dál vyšší prioritu, takže prodejní materiály lze například použít i pro zvýraznění hlavní ingredience nebo zdůraznění skutečnosti, že produkt je například bezlepkový nebo že neobsahuje ořechy.
Maloobchodní značení dnes
Dodržování společenského odstupu je jedním z důležitých požadavků v dnešní době. Podlahové samolepky pomáhají zajistit, aby zákazníci v prodejně dodržovali rozestupy, zejména když se tvoří fronty u pokladen. Značení také může upozorňovat na náhlé změny, například na omezení nákupu a na aktuální informace o zásobách produktů. Když bude potřebné zboží vyprodáno, zákazníci potřebují vědět, kdy bude opět v nabídce.
Maloobchodníci obvykle čekají na dodání značení z firemní centrály, nebo se spoléhají na služby externích dodavatelů. „To může vést k prodlení, kvůli kterému jednotlivé prodejny nedokážou rychle umístit důležitou a relevantní komunikaci na prodejní plochu,“ upozorňuje Lenka Niemiecová.
Například tiskárny značky OKI formátu A3 určené pro maloobchod podle ní navzdory malým rozměrům umožňují vytvářet tisková značení na média různých velikostí, formátů a gramáží. Umí vytisknout kromě běžných dokumentů i visací směrová značení a nálepky na okna, bannery s výškou až 1,3 m a značení v regálech včetně wobblerů. Poradí si i s voděodolnými médii pro použití uvnitř i vně prodejny.
Schopnost jasně komunikovat se zákazníky prostřednictvím tištěného značení na vyžádání a v profesionální kvalitě zajistí, že prodejna zůstane pro zákazníky bezpečným místem s přehlednou orientací.