logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
  • ZAPjobs
    • Volné pozice
    • Naše nabídka
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Česká republika se v dostupnosti platebních terminálů řadí k evropskému průměru, na tisícovku...
  • Výrobce balených cukrovinek, skupina Ferrero, zveřejnila aktuální informace o úspěšném...
  • Do sítě výdejních schránek společnosti OX Point se během měsíce integroval druhý velký dopravce....
  • Pití kvalitního italského prosecca se stalo fenoménem a získalo si oblibu po celém světě. V roce...

Cenovky nejsou jen zobrazovače cen

21. ledna 2021
Téma 0
1789
Cenovky nejsou jen zobrazovače cen

Trend etiket je v posledních letech jasný. U cenovek postupuje mílovými kroky zavádění jejich elektronických podob. Nabízejí jasné výhody v čele s eliminací chyb až po šetření provozních nákladů. V prodejnách i přesto dominují jejich papírové podoby, protože jsou zavedené a obsluha je na ně zvyklá. V případě etiket na zboží se začaly používat nové technologie tisku a více se myslí na životní prostředí. Jsou už k dispozici i digitální verze papírových účtenek.

Etikety na potravinách jsou čím dál tím odolnější, design líbivější, přičemž dávají vyniknout novým kreativním nápadům. Hodně se však myslí také na udržitelnost. Zatímco etikety používají obchodníci k označování předbaleného zboží, pokladní pásky potom v pokladnách a ve váhopokladnách. U pokladních pásek jsou nejčastější šíře 57 a 71 mm v nejrůznějších délkách. U etiket stále převládají ty o šíři 58 mm také v různých návinech. Etikety s předtiskem je vhodné používat například k prezentaci údajů obchodníka (jména, loga a podobně), které se dlouhodobě nemění. Etikety bez předtisku je naopak vhodné použít, pokud se údaje u výrobku často mění, například v případě složení, data spotřeby, data balení, hmotnosti a podobně, a tisknout je až těsně před jejich aplikací. Důraz je přitom kladen na roli samolepicí etikety jako marketingového nástroje. Etiketa je totiž plnohodnotnou součástí obalu.

Každá etiketa může být unikátní

Papírové etikety jsou stále populárnější a dnes již dokážou imitovat recyklovaný nebo ruční materiál. „Ale samozřejmě záleží na aplikaci. Co se týká technologií, jasným trendem je přechod do digitálního tisku. V našem případě je to především tonerová elektrofotografie, ale i používání inkjetových strojů,“ sděluje Milan Duška, produktový manažer divize produkčního tisku společnosti Konica Minolta Business Solutions Czech. Výrobce do přechodu tlačí především snižující se náklady jednotlivých etiket a tlak na efektivitu výroby. Aktuálně při výrobě etiket dominuje kreativita, nové technologie a kvalitní tisk. Jsou tu však i další nové eventuality, které hrají prim. „Zejména možnost etikety personalizovat, tedy využít toho, že každá etiketa v nákladu může být unikátní, ať už je to jen změna textu, nebo celé grafiky. Trochu jednodušší varianta je vyrábět menší série etiket, například sezonní,“ vyzdvihuje Milan Duška. Další trend se bezpochyby odehrává v zušlechťování etiket. I pro parciální lakování, horkou ražbu nebo výsek se budou více využívat digitální technologie tak, aby upoutaly pozornost zákazníka nebo podpořily image prémiové značky.

Firma Konica Minolta Business Solutions Czech nabízí již třetí řadu digitálních tonerových strojů pro potisk etiket. „Konkrétně se jedná o stroj AccurioLabel 230, který bych označil za první skutečný produkční stroj v pomyslné výkonnostní řadě digitálních strojů. Je vhodný jako doplněk ke konvenčním flexostrojům pro tisk malých a středních zakázek nebo pro využití variabilních dat. Dalším zajímavým strojem je MGI JetVarnish 3DW s inkjetovou technologií, který umí v roli zušlechtit vytištěnou etiketu právě parciálním lakem nebo horkou ražbou metalickou fólií,“ prozrazuje Milan Duška. To vše digitálně, bez potřeby štočků a s minimální dobou přípravy.

Účtenka jako reklamní prostor

V případě označování váženého zboží v prodejnách jsou evidentním trendem po celé Evropě běžně používané transparentní etikety. Vyrábějí se z termocitlivého materiálu a tisk lze provádět přímo na klasických etiketovacích vahách či jakýchkoliv zařízeních pro tisk etiket. Díky podbarvení bílou barvou je čárový kód pro čtečky perfektně čitelný. Podstatná je také linerless neboli nekonečná etiketa navinutá na kotouči jako pokladní páska s lepicí vrstvou a bez nosného silikonového papíru. V praxi nekonečná etiketa znamená, že její délka závisí na množství informací, které má být spotřebiteli předáno. Software zařízení zajišťuje optimalizaci rozložení textu, a to s ohledem na redukci prázdného nepotištěného místa. Zároveň zachovává grafické rozložení jednotlivých údajů, které mají být natištěny. Závěrem střihač ukončí etiketu v místech, kde již není žádný text. Úspora spotřebního materiálu je díky této technologii zajímavá, dosahuje řádově desítek procent plochy.

Nedávnou novinkou je kombinace těchto dvou etiket – linerless transparentní etiketa –, jejíž hlavní výhodou je přizpůsobení se délce textu, čímž se šetří nejenom místo, ale především náklady. V případě tisku pokladních pásek se zvyšuje tlak na rychlost tisku, ale zároveň i na dobrou čitelnost. Samozřejmostí musí být plná kompatibilita a dobrá integrace těchto zařízení například do informačních systémů. Dlouho se tak hovoří o tom, že účtenka je zajímavý reklamní prostor pro účely prezentace nových produktů nebo služeb. Některé obchodní řetězce na to přišly, a tak její zadní stranu již takto využívají. Zajímavou novinkou, která pochází tak trochu z e-shopů, je příchod její virtuální podoby. Obchodníci je totiž mohou zákazníkům nabídnout v digitální podobě, například prostřednictvím aplikací pro smartphony, jak to dělá řetězec Lidl. Účtenka má potom neomezenou životnost a vždy je lehce dohledatelná. Ve virtuálním prostoru je zákazníkovi ukládána do jeho elektronického profilu, například v podobě PDF.

Papírové varianty nejsou ekonomické

Jak papírovým účtenkám, tak ani etiketám však alespoň prozatím umíráček nezvoní. Zatímco v případě předbaleného a váženého zboží se bez papírových etiket ani v budoucnu obchod neobejde (dočkat by se však mohl většího zapojení QR kódů, RFID a NFC technologie), u cenovek to tak jednoznačné není. „Stále je vidět, že převažuje tisk cenovek na papír, který se rozstříhá a vkládá do regálových lišt. Všichni si myslí, že to je ekonomicky nejvýhodnější a nejdostupnější řešení. Ale zdání klame – při dlouhodobém používání papírových etiket rostou provozní náklady. Někdo etikety musí připravit, vytisknout, rozstříhat, roznést po prodejně a tak dále,“ vyjmenovává Robert Klíma, key account manager společnosti Novum Global. Je tak zapotřebí zapojit více personálu a tím pochopitelně rostou provozní náklady. „Ušetřený čas za tyto činnosti by se přitom dal jistě využít na jiné potřebné práce v prodejně. Proto je na pořadu dne začít přemýšlet o tom, zda nenastal čas na přechod k elektronickým cenovkám. Snižují provozní náklady, eliminují chybovost a čas zaměstnanců, který mohou využít produktivněji, a navíc šetří přírodu. Zkuste si jen představit, kolik tun papíru musí ročně padnout na přeceňování na papírových cenovkách,“ dodává Robert Klíma.

Nelze však zapomínat ani na to, že obchodníci jsou vázáni zákony a různými nařízeními, jež upřesňují, jak mají být v prodejnách vystaveny ceny a co vše musí etikety obsahovat. „Je tedy nutné dodržovat zákonné normy, jako je uvedení správné ceny, správného označení zboží včetně informací, které jsou v těchto zákonných normách jasně specifikovány. Dále je tu nutnost mít stejné ceny jak v pokladním systému, tak na etiketě. Jakmile se ceny liší, je to postihnutelné kontrolními orgány a nezřídka také pokutované,“ uvádí Robert Klíma. To se samozřejmě odráží na tom, že se musí často přeceňovat, tedy spotřebovávat materiál, ze kterého je etiketa vyrobena. V případě digitální verze se na ni vejde vše a aktualizace informací zabere sekundy.

Síla digitální cenovky dřímá ve smartphonu

Digitální verze cenovek budou v budoucnosti stále populárnější. A nebude to dlouho trvat a jejich funkčnost se nebude točit jen kolem zobrazení cen. „Elektronické cenovky jsou dnes navrženy tak, aby komunikovaly se spotřebiteli. Proto, aby se dalo využít více jejich funkcionalit, je zapotřebí mít smartphone, PDA, terminál či počítačovou váhu a v nich vhodnou aplikaci, která dává elektronické cenovce novou dimenzi. A to je i důvod, proč se zatím tváří pouze jako zobrazovač ceny,“ prozrazuje Robert Klíma. Obchodníci sami využívají jen pár funkcionalit: rychle přeceňují, mění položky, zobrazují si informace o položce, kontrolují skladovou zásobu, případně aktivují LED diodu a podobně. Ty ale nejsou moc vidět. Zákazníci je musí objevit přes různé aplikace, které se stále ještě vyvíjejí. Jakmile bude více dostupných aplikací pro běžné spotřebitele, které dokážou využít nějakou funkci digitální cenovky, bude na ně pohlíženo jinak.

„Představte si, že přijdete do obchodu, namíříte telefonem na digitální cenovku v pultu s masem a rázem se ve smartphonu zobrazí super recepty včetně seznamu potřebných ingrediencí. Rozhodnete se pro jeden z těchto receptů a navigace vás dovede k místu, kde jsou tyto ingredience dostupné. Aplikace navíc zobrazí, kolik vás tyto ingredience budou stát. Obchodník to zároveň může podpořit nějakou marketingovou akcí, například slevou. A to tak, že když se zákazník k dané položce přiblíží telefonem, vyskočí na něj akční cena,“ poodkrývá Robert Klíma. Elektronické cenovky nabízejí mnoho možností podpory prodeje. A je jen na obchodnících, které předloží svým zákazníkům.

Možnosti jsou, jen je uchopit

Budoucnost digitálních cenovek je tak velká. Funkcí je mnoho, jsou dostupné již dnes a technologie neuvěřitelně postupují. „Jejich nasazení ale souvisí s obsahem a aktivitou obchodníků. Je jen na nich, zda využijí LED diody pro zvýraznění promoakcí, NFC čip pro komunikaci s mobilním zařízením, monitorování stock-outů, produktový planogram nebo vše. Je to jen o reálném uchopení možností a jejich nasazení v rámci maloobchodních procesů,“ deklaruje Stanislav Zrcek, jednatel společnosti Diebold Nixdorf.

Zajímavou novinkou z poslední doby jsou zcela určitě full HD cenovkové lišty, které mohou v reálném čase zobrazovat produktové informace a v kombinaci s digitálními cenovkami tak přitáhnout pozornost spotřebitele. Technicky zajímavou novinkou je i možnost integrace ESL (Electronic Shelf Labels) řešení do stávající wi-fi infrastruktury obchodníka. Jde o možnost, kdy systém digitálních cenovek, který usnadní označování zboží v regále nebo jinde v prodejně, je napojen na stávající skladový nebo pokladní systém. „Naše firma nabízí elektronické cenovky nové generace použitelné především pro regálové využití a máme i unikátní elektronické cenovky eLabel určené především pro obslužné úseky. Po dotyku na cenovku přenášejí informaci o produktu do váhy a odpadá tak nutnost opisování PLU, kódu pro dohledání ceny,“ sděluje Robert Klíma. Obsluha potom vezme zákazníkem vybraný produkt, dotkne se cenovky, v tom okamžiku se na váze objeví vybraná položka a pak se už jen váží a tiskne účtenka nebo etiketa. „Tím dokážete značně urychlit obsluhu a omezit dlouhé fronty, které se u těchto úseků dost často tvoří,“ dodává závěrem Robert Klíma.

 

Názor odborníka:

„Směr je jednoznačný.“

Klasické analogové etikety jsou dnes na hraně svých možností. Informují o ceně, alergenech, případně akci. Obchodníci by se měli postarat hlavně o to, aby byly aktuální a poskytovaly spotřebiteli pravdivé informace, což je mnohdy problém.

Stanislav Zrcek, jednatel, Diebold Nixdorf

 

Pavel Gregor, pavel.gregor@atoz.cz

 

Článek na téma Etikety najdete i v časopisu Zboží&Prodej 1/2021.

 

Související články:

Žádné související články.

Doporučujeme

ZAPjobs

Připravujeme

Připravujeme

Archiv pracovních pozic

Komerční sdělení

Sluno mění po 30 letech své logo a vizuální identitu

Firma U & Sluno, která dodává software velkým retailerům, zveřejnila ve středu 20. července svůj nový firemní design. Po 30 letech existence výrazně mění své logo. Novou vizuální identitu podpořily i webové stránky firmy, které prošly redesignem na začátku tohoto roku. Největší změnou je nové logo, ze kterého zmizelo písmeno U a &. „Rozhodli jsme […]

FeelEco rozšířilo prodejní plochu o Datart

Česká značka FeelEco, která nabízí výjimečné přírodní produkty pro péči o zdraví, rodinu a domácnost, rozšiřuje distribuční síť a nově je k dostání také v prodejnách a na e-shopu Datart, a to v České republice i na Slovensku. Cílem je rozšíření služeb a zvýšení dostupnosti nákupu. Přírodní drogerie a kosmetika FeelEco doposud byla k dostání […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER ZaPnews

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

12.-16. 9. 2022 Světový veletrh nápojů a tekutých potravin DRINKTEC 2022

22. 9. POPAI: Udržitelnost není jen marketing

8. 9. 2022 Komunitní e-commerce konference ShopCamp

8. 9. 2022, Kongres Čerpačka

13.–14. 10. 2022, Kongres Obalko

Profily

Michaela Zikmundová, manažerka sortimentu, dm drogerie markt CZ: Technologie nenahradí osobní kontakt

30. června 2022

Michal Moureček, jednatel, Asko – Nábytek ČR: Digitalizace posune svět do jiné nákupní dimenze

30. června 2022
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required