
Co v dnešní době zajímá provozovatele prodejen nejvíce a co všechno jim může analýza chování zákazníka prozradit?
„Největší zájem mezi klienty je v současnosti o footfall. Zajímá je, jaký je po covidu návrat návštěvníků na prodejnu. Jestli se návštěvnost vrátí do starých kolejí, bude lepší nebo horší,“ říká Jan Čulík, projektový manažer M2C Space.
Poptávka je zejména po tzv. hard datech, neboli pevných exaktních údajích, jako jsou počet osob vstupujících do prodejny a počet osob, které míří k určitému sortimentu umístěném v konkrétní části prodejny, tzn. celková návštěvnost prodejny a k tomu konverzně sledovaný podíl nějakého zájmového sortimentu. Využít k tomu lze i párování s účtenkami prostřednictvím nového systému TrackSys od společnosti M2C. Provozovatel prodejny tak dostává informaci, že do prodejny přišlo např. tisíc lidí a z toho pět set bylo u regálu s čerstvým masem. Za stejné období u uvedeného počtu tisíce zákazníků následně na účtenkách vidí, že u pokladny bylo třeba jen sto padesát lidí. Z konverze pak vyplývá, že z tisíce lidí se pět set pohybovalo okolo regálů s masem a z toho pouze sto padesát si jich něco koupilo.
„S účtenkovým systémem TrackSys jsme rovněž schopni provozovateli prodejny poskytnout informaci o tom, že prodavač s konkrétním identifikačním číslem se nám v systému v průběhu všech našich směn objevuje a vždy je u toho podezření na „přátelský nákup“. Většinou toto podezření na vzdáleném dohledu M2C Space potvrdíme a reportujeme klientovi. Řetězec Albert, kterému jsme na „klíč“ vytvořili účtenkový systém BillExp, si tuto technologii pochvaluje. Efektivita se mu díky účtenkovému systému zvýšila o 250 procent,“ říká Jan Čulík a dodává: „V současné době jednáme s dalšími řetězci, kteří o účtenkový systém TrackSys projevili značný zájem.“
Zájem je ale i o sledování kritických míst na prodejně. Jako příklad můžeme uvést křižovatku regálů, kde lze vysledovat, zda po příchodu od hlavního vstupu jdou návštěvníci spíše doprava nebo naopak doleva. Na základě toho lze vyhodnotit, zda je prodejna správně „postavena“ a jak se tam zákazníci chovají. M2C využívá moderní technologii, díky které je možné sledovat trajektorie pohybu návštěvníků v prodejně. Pokud zákazníci chodí po trasách, které neodpovídají zájmům provozovatele, může právě na základě vyhodnocení „přeskládat“ prodejnu podle svého obchodního záměru. Velmi ceněná je i detailní analýza. Zda na prodejnu chodí spíše ženy nebo muži, s dětmi nebo bez nich, jestli mají zákazníci dobrou či špatnou náladu, jak se tváří atd.
Jde samozřejmě o určitou kombinaci dat. Dobrá nálada zákazníka může odrážet i jiné skutečnosti. Jaké je právě venku počasí, roční období, jestli má obchodní centrum aktuálně nějakou akci, jestli je na sídlišti nebo v centru, jestli má obsazené parkoviště apod.
Analýzu lze využít i pro plánování úklidu prodejny v návaznosti na návštěvnost. Pokud počet zákazníků na prodejně v určitém časovém úseku klesá, lze úklid nasmlouvat a realizovat dříve než na konci provozní doby prodejny.