logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očima…
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
    • Trh pod lupou
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Jak časopisu Zboží&Prodej exkluzivně potvrdil předseda představenstva Vladimír Stehno, Coop...
  • On-line prodejce potravin Rohlik Group, který letos dosáhl ročního obratu 750 milionů eur a po...
  • Colin O’Toole je novým marketingovým ředitelem pro Česko, Slovensko a Maďarsko ve společností...
  • V dynamickém světě maloobchodu je nezbytné nejen držet krok s trendy, ale také je určovat....

Justinas Liuima: Firmy hledají digitální nástroje pro posílení dodavatelského řetězce

1. září 2021
Komentáře 0
1469
Justinas Liuima: Firmy hledají digitální nástroje pro posílení dodavatelského řetězce

Globální výrobní sektor se v roce 2021 vzpamatoval ze šoku způsobeného Covidem-19. Index průmyslové výroby v největších ekonomikách dosáhl v létě 2021 předpandemické úrovně. Vyčerpané zásoby, rostoucí ceny komodit a nedostatek některých komponent, jako jsou polovodiče, však nadále vytvářejí tlak na globální dodavatelské řetězce. I když se poptávka zotavuje, průmyslová odvětví, jako je automobilový průmysl, hi-tech zboží nebo letecký průmysl, se potýkají s narušenými dodavatelskými řetězci a nemohou fungovat na plnou kapacitu.

Podle průzkumu společnosti Euromonitor International Voice of the Industry Covid-19, který byl proveden v dubnu 2021, přibližně třetina společností na celém světě uvedla, že nedostatek dodávek a problémy s dopravou budou v nadcházejících šesti měsících nadále ovlivňovat jejich dodavatelské řetězce. Řízení dodavatelského řetězce zůstává pro výrobce hlavní prioritou a firmy nadále investují do diverzifikace dodavatelského řetězce, digitálních strategií a zlepšení komunikace uvnitř společnosti i se zákazníky. Větší transparentnost a komunikace mohou učinit dodavatelské řetězce pružnějšími a pomoci společnostem lépe se přizpůsobit měnící se situaci.

Ceny za přepravu vzrostly několikanásobně

Kromě nedostatku dodávek jsou dalšími problémy, které ovlivní globální výrobce v roce 2021, inflace a rostoucí náklady na dopravu. Rostoucí inflace byla do značné míry způsobena vyčerpáním zásob a oživením cen komodit a v roce 2022 se očekává zmírnění inflačních tlaků s postupným zlepšováním dodávek materiálů. Problémem však zůstávají dopravní překážky, jejichž řešení bude trvat déle. Například průměrná cena za přepravu 40stopého kontejneru dosáhla v červenci 2021 přibližně 8 400 dolarů, což je čtyřikrát více než v předchozím roce. To se týká zejména odvětví s dlouhými dodavatelskými řetězci, která jsou silně závislá na mezinárodním obchodu, jako je hi-tech zboží, strojní zařízení nebo zboží pro domácnost. Předpokládá se, že náklady na dopravu budou s blížícím se vrcholem vánočních svátků dále růst, a výrobci tak budou pravděpodobně pokračovat v úsilí o lokalizaci výroby a automatizaci, aby zvládli prudce rostoucí náklady na dopravu.

Při pohledu do dlouhodobé perspektivy považují společnosti digitalizaci výroby za klíč k posílení provozu a zabránění podobným problémům v budoucnu. Podle průzkumu Voice of the Industry Covid-19 téměř 60 % firem plánuje přetvořit a zavést digitální strategie a 48 % plánuje expanzi do oblasti elektronického obchodování. Digitální nástroje a nástroje pro řízení dodavatelského řetězce mohou zlepšit odolnost dodavatelských řetězců, zvýšit transparentnost a zkrátit reakční dobu v době mimořádných událostí. Elektronické obchodování se také ukázalo jako mocný nástroj během pandemie a výluk. Nyní chtějí společnosti tento obchodní kanál lépe využít. Předpokládá se, že celosvětový trh elektronického obchodování B2B se do roku 2030 více než zdvojnásobí a dosáhne hodnoty 6,3 bilionu dolarů, přičemž v čele růstu budou maloobchod, poskytovatelé informačních a komunikačních služeb a dodavatelé dopravních prostředků.

V dlouhodobém horizontu změní podobu dodavatelských řetězců digitální strategie, diverzifikace a automatizace

Kromě digitálních nástrojů se společnosti snaží také lépe diverzifikovat své dodavatelské řetězce, aby se v budoucnu vyhnuly podobným potížím. Podle výsledků průzkumu přibližně třetina společností na celém světě plánuje rozšířit okruh dodavatelů, investovat do odolnosti dodavatelského řetězce a posoudit alternativní možnosti logistiky. Diverzifikace výroby může společnostem pomoci zvýšit flexibilitu jejich výrobních sítí a lépe rozdělit zdroje mezi různá výrobní centra. To by se týkalo především odvětví dodávajících kritické komponenty, jako jsou potravinářské výrobky nebo léčiva, nebo odvětví s dlouhými dodavatelskými řetězci, jako jsou gumárenské a plastové výrobky, chemické produkty a strojírenství. Tato průmyslová odvětví hrají také rozhodující roli ve výrobních sítích jiných průmyslových odvětví B2B.

Přibližně 30 % společností na celém světě uvedlo, že plánuje více investovat do automatizace výroby a nových nástrojů pro řízení dodavatelského řetězce. Automatizace výroby může pomoci snížit provozní náklady a zároveň umístit výrobní činnosti blíže ke koncovým spotřebitelům. Automatizace výroby by byla přínosem především pro odvětví s širokým portfoliem výrobků a relativně vysokými náklady na dopravu, jako jsou potravinářský a nápojový průmysl, automobilový průmysl, strojírenství nebo průmysl hi-tech zboží. Pokud by se tyto změny uplatnily v celosvětovém měřítku, mohla by se celosvětová výrobní produkce díky lepšímu plánování výroby, odstranění takzvaných úzkých míst a plynulejšímu procesu navrhování výrobků zvýšit přibližně o 1–1,3 bilionu dolarů ročně.

Index průmyslové výroby ve vybraných zemích, 1/2020 – 8/2021

Zdroj: Euromonitor International z národních statistik

Které z následujících možností podle vás nejpravděpodobněji ovlivní pandemie Covid-19 dodavatelský řetězec vaší společnosti v příštích 6 měsících?

Zdroj: Průzkum Euromonitor International Voice of the Industry Covid-19, duben 2021

Jaká opatření by měl váš podnik v budoucnu zavést nebo přizpůsobit, aby podobným rizikům v budoucnu předešel?

Zdroj: Průzkum Euromonitor International Voice of the Industry Covid-19, duben 2021

 

Justinas Liuima, konzultant, Euromonitor International

 

Související články:

Žádné související články.

Doporučujeme

Komerční sdělení

Navyšte tržby díky marketingu s umělou inteligencí

V dynamickém světě maloobchodu je nezbytné nejen držet krok s trendy, ale také je určovat. Odpoutejte se od zajetých marketingových kolejí a povyšte své podnikání na novou úroveň s pomocí umělé inteligence. Rychlost a efektivita je v dnešní době klíčem k úspěchu. Inteligentní marketingová řešení v této době umožňují, aby vaše sdělení bylo promyšlené, úderné a […]

Pravý český česnek byl po dekády doménou zahrádkářů. Teď se jeho výrazná chuť a vůně vrací do obchodů i restaurací

V Česku se koncem srpna poprvé po desítkách let dostal na pulty obchodů pravý český česnek vypěstovaný na tuzemských polích. Běžný spotřebitel si první 1,5tunové sklizně zpočátku možná ani nevšimne, ale pro provozovatele restaurací, bister a dalších gastropodniků jde o přelomovou zprávu. Zákazníci českých obchodů a restaurací se dosud museli spokojit s jídly připravovanými nejčastěji z čínského […]

Distributor pro 21. století – komplexní péče o značky

Orbico CZ&SK je distributorem, který se dokáže přizpůsobit moderní době a nejen to, dokáže předvídat vývoj trendů a adaptovat se na neočekávané změny a nepředvídatelné situace. Propojuje značky se spotřebiteli, nabízí holistický přístup zaměřený na konkrétní cílové skupiny, pokrývá všechny kanály a využívá moderní systémy. Kromě klasické B2B distribuce operuje i s B2C platformami, a tak dokáže […]

Transformace dodavatelských řetězců pomocí vratných obalů

Optimalizace dodavatelského řetězce se v dnešním, stále více konkurenčním obchodním prostředí stala klíčovou otázkou pro organizace, které usilují o efektivnější provoz, snížení nákladů a odpovědnost vůči životnímu prostředí. Prostor tak dostávají řešení v podobě vratných obalů. „Uvědomme si, jak velké množství tradičních obalů se denně protočí pouze v rámci FMCG. Právě zde se alternativa vratných […]

Konferenční program kongresu OBALKO 11: návod, jak sjet obalové tsunami

Konferenční program kongresu OBALKO 11: návod, jak sjet obalové tsunami Jízda na vlně. To letos čeká české a slovenské obalové profesionály a profesionálky, kteří zamíří 19. a 20. října 2023 na 11. ročník obalového kongresu OBALKO. Letos nese podtitul „Obalové tsunami je tu, zůstaňte na vlně“. Programová ředitelka kongresu Kateřina Osterrothová popisuje důvody pro výběr […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

7.–⁠11. 10. 2023, veletrh Anuga, Kolín nad Rýnem

17. 10. 2023, konference Plant-Powered Perspectives, Bratislava

19.–20. 10. 2023, kongres Obalko, Praha

23. 11. 2023, POPAI Day, Praha

30.–⁠31. 1. 2024, kongres Samoška, Olomouc

Profily

Obchod očima… Daniela Buryše, generálního ředitele Kofoly ČeskoSlovensko: Letní sezona byla lepší, než jsme čekali

25. září 2023

Miroslav Kopřiva, CEO, Intersport ČR: Soustředíme se na zážitek

25. září 2023
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required