
Globální výrobní sektor se v roce 2021 vzpamatoval ze šoku způsobeného Covidem-19. Index průmyslové výroby v největších ekonomikách dosáhl v létě 2021 předpandemické úrovně. Vyčerpané zásoby, rostoucí ceny komodit a nedostatek některých komponent, jako jsou polovodiče, však nadále vytvářejí tlak na globální dodavatelské řetězce. I když se poptávka zotavuje, průmyslová odvětví, jako je automobilový průmysl, hi-tech zboží nebo letecký průmysl, se potýkají s narušenými dodavatelskými řetězci a nemohou fungovat na plnou kapacitu.
Podle průzkumu společnosti Euromonitor International Voice of the Industry Covid-19, který byl proveden v dubnu 2021, přibližně třetina společností na celém světě uvedla, že nedostatek dodávek a problémy s dopravou budou v nadcházejících šesti měsících nadále ovlivňovat jejich dodavatelské řetězce. Řízení dodavatelského řetězce zůstává pro výrobce hlavní prioritou a firmy nadále investují do diverzifikace dodavatelského řetězce, digitálních strategií a zlepšení komunikace uvnitř společnosti i se zákazníky. Větší transparentnost a komunikace mohou učinit dodavatelské řetězce pružnějšími a pomoci společnostem lépe se přizpůsobit měnící se situaci.
Ceny za přepravu vzrostly několikanásobně
Kromě nedostatku dodávek jsou dalšími problémy, které ovlivní globální výrobce v roce 2021, inflace a rostoucí náklady na dopravu. Rostoucí inflace byla do značné míry způsobena vyčerpáním zásob a oživením cen komodit a v roce 2022 se očekává zmírnění inflačních tlaků s postupným zlepšováním dodávek materiálů. Problémem však zůstávají dopravní překážky, jejichž řešení bude trvat déle. Například průměrná cena za přepravu 40stopého kontejneru dosáhla v červenci 2021 přibližně 8 400 dolarů, což je čtyřikrát více než v předchozím roce. To se týká zejména odvětví s dlouhými dodavatelskými řetězci, která jsou silně závislá na mezinárodním obchodu, jako je hi-tech zboží, strojní zařízení nebo zboží pro domácnost. Předpokládá se, že náklady na dopravu budou s blížícím se vrcholem vánočních svátků dále růst, a výrobci tak budou pravděpodobně pokračovat v úsilí o lokalizaci výroby a automatizaci, aby zvládli prudce rostoucí náklady na dopravu.
Při pohledu do dlouhodobé perspektivy považují společnosti digitalizaci výroby za klíč k posílení provozu a zabránění podobným problémům v budoucnu. Podle průzkumu Voice of the Industry Covid-19 téměř 60 % firem plánuje přetvořit a zavést digitální strategie a 48 % plánuje expanzi do oblasti elektronického obchodování. Digitální nástroje a nástroje pro řízení dodavatelského řetězce mohou zlepšit odolnost dodavatelských řetězců, zvýšit transparentnost a zkrátit reakční dobu v době mimořádných událostí. Elektronické obchodování se také ukázalo jako mocný nástroj během pandemie a výluk. Nyní chtějí společnosti tento obchodní kanál lépe využít. Předpokládá se, že celosvětový trh elektronického obchodování B2B se do roku 2030 více než zdvojnásobí a dosáhne hodnoty 6,3 bilionu dolarů, přičemž v čele růstu budou maloobchod, poskytovatelé informačních a komunikačních služeb a dodavatelé dopravních prostředků.
V dlouhodobém horizontu změní podobu dodavatelských řetězců digitální strategie, diverzifikace a automatizace
Kromě digitálních nástrojů se společnosti snaží také lépe diverzifikovat své dodavatelské řetězce, aby se v budoucnu vyhnuly podobným potížím. Podle výsledků průzkumu přibližně třetina společností na celém světě plánuje rozšířit okruh dodavatelů, investovat do odolnosti dodavatelského řetězce a posoudit alternativní možnosti logistiky. Diverzifikace výroby může společnostem pomoci zvýšit flexibilitu jejich výrobních sítí a lépe rozdělit zdroje mezi různá výrobní centra. To by se týkalo především odvětví dodávajících kritické komponenty, jako jsou potravinářské výrobky nebo léčiva, nebo odvětví s dlouhými dodavatelskými řetězci, jako jsou gumárenské a plastové výrobky, chemické produkty a strojírenství. Tato průmyslová odvětví hrají také rozhodující roli ve výrobních sítích jiných průmyslových odvětví B2B.
Přibližně 30 % společností na celém světě uvedlo, že plánuje více investovat do automatizace výroby a nových nástrojů pro řízení dodavatelského řetězce. Automatizace výroby může pomoci snížit provozní náklady a zároveň umístit výrobní činnosti blíže ke koncovým spotřebitelům. Automatizace výroby by byla přínosem především pro odvětví s širokým portfoliem výrobků a relativně vysokými náklady na dopravu, jako jsou potravinářský a nápojový průmysl, automobilový průmysl, strojírenství nebo průmysl hi-tech zboží. Pokud by se tyto změny uplatnily v celosvětovém měřítku, mohla by se celosvětová výrobní produkce díky lepšímu plánování výroby, odstranění takzvaných úzkých míst a plynulejšímu procesu navrhování výrobků zvýšit přibližně o 1–1,3 bilionu dolarů ročně.
Index průmyslové výroby ve vybraných zemích, 1/2020 – 8/2021
Zdroj: Euromonitor International z národních statistik
Které z následujících možností podle vás nejpravděpodobněji ovlivní pandemie Covid-19 dodavatelský řetězec vaší společnosti v příštích 6 měsících?
Zdroj: Průzkum Euromonitor International Voice of the Industry Covid-19, duben 2021
Jaká opatření by měl váš podnik v budoucnu zavést nebo přizpůsobit, aby podobným rizikům v budoucnu předešel?
Zdroj: Průzkum Euromonitor International Voice of the Industry Covid-19, duben 2021
Justinas Liuima, konzultant, Euromonitor International