logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
  • ZAPjobs
    • Volné pozice
    • Naše nabídka
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Výzkumná platforma GWI nabízí od 19. května nově data i za český trh. Největší světová...
  • K prodeji přes tzv. internetová tržiště se odhodlává čím dál více obchodníků. Největší český...
  • dm drogerie markt získala ocenění pečetí Green Brands 2022/2023. Ta je na dobu dvou let...
  • E-shoppeři budou v nejbližší době uzpůsobit internetové obchody v souladu s novou právní úpravou...

Justinas Liuima: Firmy hledají digitální nástroje pro posílení dodavatelského řetězce

1. září 2021
Komentáře 0
720
Justinas Liuima: Firmy hledají digitální nástroje pro posílení dodavatelského řetězce

Globální výrobní sektor se v roce 2021 vzpamatoval ze šoku způsobeného Covidem-19. Index průmyslové výroby v největších ekonomikách dosáhl v létě 2021 předpandemické úrovně. Vyčerpané zásoby, rostoucí ceny komodit a nedostatek některých komponent, jako jsou polovodiče, však nadále vytvářejí tlak na globální dodavatelské řetězce. I když se poptávka zotavuje, průmyslová odvětví, jako je automobilový průmysl, hi-tech zboží nebo letecký průmysl, se potýkají s narušenými dodavatelskými řetězci a nemohou fungovat na plnou kapacitu.

Podle průzkumu společnosti Euromonitor International Voice of the Industry Covid-19, který byl proveden v dubnu 2021, přibližně třetina společností na celém světě uvedla, že nedostatek dodávek a problémy s dopravou budou v nadcházejících šesti měsících nadále ovlivňovat jejich dodavatelské řetězce. Řízení dodavatelského řetězce zůstává pro výrobce hlavní prioritou a firmy nadále investují do diverzifikace dodavatelského řetězce, digitálních strategií a zlepšení komunikace uvnitř společnosti i se zákazníky. Větší transparentnost a komunikace mohou učinit dodavatelské řetězce pružnějšími a pomoci společnostem lépe se přizpůsobit měnící se situaci.

Přečtěte si také
Povilas Sugintas: Pohled na trh s kosmetikou a osobní hygienou v ČR rok po vypuknutí pandemie

Ceny za přepravu vzrostly několikanásobně

Kromě nedostatku dodávek jsou dalšími problémy, které ovlivní globální výrobce v roce 2021, inflace a rostoucí náklady na dopravu. Rostoucí inflace byla do značné míry způsobena vyčerpáním zásob a oživením cen komodit a v roce 2022 se očekává zmírnění inflačních tlaků s postupným zlepšováním dodávek materiálů. Problémem však zůstávají dopravní překážky, jejichž řešení bude trvat déle. Například průměrná cena za přepravu 40stopého kontejneru dosáhla v červenci 2021 přibližně 8 400 dolarů, což je čtyřikrát více než v předchozím roce. To se týká zejména odvětví s dlouhými dodavatelskými řetězci, která jsou silně závislá na mezinárodním obchodu, jako je hi-tech zboží, strojní zařízení nebo zboží pro domácnost. Předpokládá se, že náklady na dopravu budou s blížícím se vrcholem vánočních svátků dále růst, a výrobci tak budou pravděpodobně pokračovat v úsilí o lokalizaci výroby a automatizaci, aby zvládli prudce rostoucí náklady na dopravu.

Při pohledu do dlouhodobé perspektivy považují společnosti digitalizaci výroby za klíč k posílení provozu a zabránění podobným problémům v budoucnu. Podle průzkumu Voice of the Industry Covid-19 téměř 60 % firem plánuje přetvořit a zavést digitální strategie a 48 % plánuje expanzi do oblasti elektronického obchodování. Digitální nástroje a nástroje pro řízení dodavatelského řetězce mohou zlepšit odolnost dodavatelských řetězců, zvýšit transparentnost a zkrátit reakční dobu v době mimořádných událostí. Elektronické obchodování se také ukázalo jako mocný nástroj během pandemie a výluk. Nyní chtějí společnosti tento obchodní kanál lépe využít. Předpokládá se, že celosvětový trh elektronického obchodování B2B se do roku 2030 více než zdvojnásobí a dosáhne hodnoty 6,3 bilionu dolarů, přičemž v čele růstu budou maloobchod, poskytovatelé informačních a komunikačních služeb a dodavatelé dopravních prostředků.

Přečtěte si také
Není konopí jako konopí

V dlouhodobém horizontu změní podobu dodavatelských řetězců digitální strategie, diverzifikace a automatizace

Kromě digitálních nástrojů se společnosti snaží také lépe diverzifikovat své dodavatelské řetězce, aby se v budoucnu vyhnuly podobným potížím. Podle výsledků průzkumu přibližně třetina společností na celém světě plánuje rozšířit okruh dodavatelů, investovat do odolnosti dodavatelského řetězce a posoudit alternativní možnosti logistiky. Diverzifikace výroby může společnostem pomoci zvýšit flexibilitu jejich výrobních sítí a lépe rozdělit zdroje mezi různá výrobní centra. To by se týkalo především odvětví dodávajících kritické komponenty, jako jsou potravinářské výrobky nebo léčiva, nebo odvětví s dlouhými dodavatelskými řetězci, jako jsou gumárenské a plastové výrobky, chemické produkty a strojírenství. Tato průmyslová odvětví hrají také rozhodující roli ve výrobních sítích jiných průmyslových odvětví B2B.

Přibližně 30 % společností na celém světě uvedlo, že plánuje více investovat do automatizace výroby a nových nástrojů pro řízení dodavatelského řetězce. Automatizace výroby může pomoci snížit provozní náklady a zároveň umístit výrobní činnosti blíže ke koncovým spotřebitelům. Automatizace výroby by byla přínosem především pro odvětví s širokým portfoliem výrobků a relativně vysokými náklady na dopravu, jako jsou potravinářský a nápojový průmysl, automobilový průmysl, strojírenství nebo průmysl hi-tech zboží. Pokud by se tyto změny uplatnily v celosvětovém měřítku, mohla by se celosvětová výrobní produkce díky lepšímu plánování výroby, odstranění takzvaných úzkých míst a plynulejšímu procesu navrhování výrobků zvýšit přibližně o 1–1,3 bilionu dolarů ročně.

Index průmyslové výroby ve vybraných zemích, 1/2020 – 8/2021

Zdroj: Euromonitor International z národních statistik

Které z následujících možností podle vás nejpravděpodobněji ovlivní pandemie Covid-19 dodavatelský řetězec vaší společnosti v příštích 6 měsících?

Zdroj: Průzkum Euromonitor International Voice of the Industry Covid-19, duben 2021

Jaká opatření by měl váš podnik v budoucnu zavést nebo přizpůsobit, aby podobným rizikům v budoucnu předešel?

Zdroj: Průzkum Euromonitor International Voice of the Industry Covid-19, duben 2021

 

Justinas Liuima, konzultant, Euromonitor International

 

Související články:

Povilas Sugintas: Pohled na trh s kosmetikou a osobní hygienou v ČR rok po vypuknutí pandemie Není konopí jako konopí Staňte se součástí digitální transformace retailu

Doporučujeme

ZAPjobs

Připravujeme

Připravujeme

Archiv pracovních pozic

Komerční sdělení

Spolupráce CHEP a Penny zvyšuje udržitelnost dodavatelského řetězce

V důsledku výzev poslední doby roste v retailu více než kdy jindy význam logistických řešení přispívajících ke stabilitě a odolnosti dodavatelských řetězců a zároveň zohledňujících zelené aspekty podnikání. Jedním z nich je paletový pooling, služba založená na sdílení a opětovném využívání přepravních či displejových palet. Jeho benefity v praxi ilustruje příklad spolupráce poskytovatele poolingu CHEP a maloobchodního řetězce […]
přeprava

Přeprava vlastními silami, nebo externě?

Slibně rozjíždějící se start-upy nebo menší podnikatelé často ani neuvažují o tom, že by mohli využívat služeb externích firem pro přepravu svého zboží. Pak je pro ně obvykle překvapením, že si mohou ušetřit starosti i náklady. Aspektů pro volbu interního nebo externího zajištění těchto služeb je však více. Co je důležité zvážit? Zaměření na business […]

Nové on-line marketplace Kaufland.cz a Kaufland.sk: Prodávejte ve více než 5 000 kategoriích

Kaufland spouští nové marketplace na Slovensku a v Česku a už nyní provozuje velmi úspěšný marketplace Kaufland.de. Úspěšný německý koncept Kaufland.de se od roku 2023 spustí i v dalších zemích. Prodejci díky tomu budou mít možnost nabízet své produkty na on-line marketplace ve třech různých zemích, přičemž stačí pouze jedna registrace. Profitovat budou především ze […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER ZaPnews

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

19. 5. 2022, Digitální nástroje a řešení v retailu

24.–28. 5. 2022, Thaifex, Bangkok

2. 6. 2022, Kongres Samoška

26.–29. 7. 2022, Veletrhy Biofach a Vivaness

8. 9. 2022, Kongres Čerpačka

Profily

Miloš Škrdlík, jednatel, Maloobchodní síť Brněnka, místopředseda, Asociace českého tradičního obchodu: Brněnka mění zažité scénáře

20. dubna 2022

Ondřej Kuchař: Z jazykového experta pekařským kavárníkem

20. dubna 2022
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editor
Jana Havlíčková
tel.: +420 733 553 554
e-mail: jana.havlickova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required