logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
  • ZAPjobs
    • Volné pozice
    • Naše nabídka
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Nákupní aliance Můj obchod slaví na českém trhu 10 let. Pro společnost Makro patří její rozvoj...
  • Jaká témata vás čekají v časopisu Zboží&Prodej 5/2022? Rozhovor: Nákupní aliance Můj obchod...
  • Práce v absolventském programu ve společnosti Tesco Stores ČR při studiu na vysoké škole ji...
  • Na pozici CEO pro Českou republiku a Slovensko, kterou dosud zastával současný COO skupiny DoDo...

Martina Černá, ředitelka pro udržitelnost a zdraví, Albert ČR: Chci dělat svá rozhodnutí tak, abych se mohla na sebe ráno kouknout do zrcadla

21. října 2021
Žena v retailu 0
727
Martina Černá, ředitelka pro udržitelnost a zdraví, Albert ČR: Chci dělat svá rozhodnutí tak, abych se mohla na sebe ráno kouknout do zrcadla

Když se věnujete udržitelnosti opravdu do detailu, zaslouží si celá oblast kapitána, který ji řídí. Maloobchodní řetězec Albert, který pozici ředitele pro udržitelnost a zdraví letos v létě oficiálně vytvořil, si zvolil Martinu Černou, která se udržitelným tématům věnuje v Albertu už spoustu let. A má k nim, i díky celoživotnímu dobrovolnictví, velmi blízko.

Ačkoli měla o sobě jako malá jasnou představu jako o budoucí herečce, zpěvačce nebo veterinářce (jak už to tak malé holčičky mají), profesně nakonec zamířila úplně jinam. „Jsem hodně sociálně založený člověk, zaměřuji se hlavně na lidi,“ vypráví Martina Černá. A proto její kroky vedly do oblasti zákaznické péče a později k HR. Vždy se snaží přemýšlet o tom, jaký dopad bude mít konkrétní aktivita na okolí. Je přesvědčena, že ne vždy se vyplatí jít zkratkou a hledat rychlá řešení: „Pokud si zkrátíte cestu po trávě, můžete ji pošlapat a ona přestane růst. Podle mého je lepší trávu obejít, i když to může znamenat několik kroků navíc. Nejen v práci, ale i v osobním životě se snažím neodkládat věci a pomáhat lidem okolo, protože to nás nic nestojí.“

Přečtěte si také
Novou pozici ředitelky pro udržitelnost a zdraví v Albertu obsadí Martina Černá

Být v přítomném okamžiku

Dobrovolnictví je její celoživotní téma právě proto, že je jí práce s lidmi tak blízká. Profesní kariéru odstartovala v oblasti zákaznického servisu, vyzkoušela si i logistiku a po rodičovské dovolené zamířila do HR, aby se starala o lidské zdroje. Pomáhala v Alzheimer centru, vyzkoušela si také práci dobrovolníka na dětském oddělení v nemocnici. „Děti vyžadují stoprocentní pozornost. Naučilo mě to být maximálně v přítomném okamžiku,“ vzpomíná. Tuto schopnost teď bohatě uplatňuje v osobním i v pracovním životě a nově ji také může naplno promítnout do své nové role. Na každou ze svých pozic v zákaznickém servisu, logistice i HR vzpomíná v dobrém a umí si představit, že by se do jakékoliv z těch oblastí klidně vrátila. Pokud by si ale mohla vybrat a byla finančně zabezpečená, zřejmě by se vydala cestou neziskové společnosti a do dobrovolnických aktivit se vrhla na plný úvazek.

Přečtěte si také
Nelakujte realitu na zeleno

Zdraví, uhlíková stopa i komunity

K udržitelnosti měla vždy blízko, už v rámci své práce v HR byla členkou týmu odpovědného za tuto oblast. Důraz na problematiku i agenda ale stále narůstaly a bylo potřeba pro tyto aktivity vyčlenit samostatnou pozici. „Teď se věnuji koordinaci celé agendy v oblasti zdraví a zdravých výrobků, prevenci přebytků a plýtvání potravinami, redukce plastů a uhlíkové stopy v rámci našeho byznysu i třetích stran. A také se starám o komunitní aktivity a projekty se sociálním zaměřením, například náš program Bertík pomáhá,“ přibližuje detaily nové pozice.

Je přesvědčená, že Albert jako velká firma může ve spolupráci s obchodními partnery a dodavateli věci měnit k lepšímu a ukázat ostatním, že to jde. „Mám radost, když vidím, jak pomáháme těm, kteří to potřebují, například potravinovými či peněžitými dary. A celé komplexní téma udržitelného maloobchodu je pro nás naprosto zásadní,“ říká. A vypočítává, co všechno je třeba řešit, aby byl maloobchod opravdu udržitelný – snižovat uhlíkovou stopu, objem použitých plastů jak na obaly pro zboží, tak v logistice, zaměřit se na neustálé snižování potravinových přebytků či zdravější stravování. Témat je opravdu mnoho.

Důležitý je širší rozhled

Pokud má být maloobchod skutečně udržitelný, je podle ní třeba se na potraviny dívat širší optikou a mít oči dokořán. „Nelze je vnímat jen na cestě ze skladu do prodejny,“ upozorňuje. Dodává, že součástí filozofie udržitelnosti musí být i podpora dodavatelů a osvěta v celém dodavatelském řetězci. „Firmy často nevědí, jak si třeba spočítat uhlíkovou stopu, a my jim pomáháme a učíme je, jak na to,“ vysvětluje. A osvětu je třeba šířit všemi směry, od dodavatele po zákazníky, a zapomenout se nesmí ani na interní zaměstnance. I ti musí mít o aktivitách v oblasti udržitelnosti co největší přehled, aby mohli být na svou firmu pyšní. „A myslím, že je to opravdu na místě. Máme spoustu závazků, ať už je to snížení uhlíkové stopy o polovinu od roku 2018 do 2030 nebo nulový plastový odpad u výrobků našich vlastních značek do roku 2025,“ vypočítává ambiciózní cíle. Řešení zahrnuje redukci obalových materiálů a posun k recyklovatelným a opakovaně použitelným plastům. Kromě toho chce mít Albert do roku 2025 čtvrtinu plastových obalů u produktů vlastní značek z recyklovaných materiálů.

Inspirace na západě

„Můj pracovní den je teď hodně živelný vzhledem k tomu, že je má pozice stále poměrně nová,“ usmívá se Martina na otázku, jak vypadá její pracovní den. Hodně se setkává s kolegy napříč jednotlivými oblastmi uvnitř společnosti, tvoří strategické plány se zahraničními kolegy v rámci mateřské společnosti Ahold Delhaize, koordinuje práci stážistům. Věří, že u zemí na západ, které jsou přece jen o pár kroků napřed, se můžeme v mnoha věcech inspirovat. A inspiraci hledá také v knihách a osobnostech kolem sebe. „Ačkoli nemám nějaký konkrétní profesní vzor, inspirují mě lidé, kteří něco vybudovali a neváhají peníze využít ve prospěch komunit, například Michelle Obama,“ poodhaluje svoje zdroje. Aktuálně má také rozečtenou knihu Inspirace Baťa, na které oceňuje hlavně způsob, jakým Tomáš Baťa k lidem a svému podnikání přistupoval.

Trend částečného přechodu do on-line prostředí je podle ní do budoucna spojen se vznikem nových profesních příležitostí a také zvýšenou potřebou celoživotního vzdělávání zaměstnanců. V udržitelnosti vidí trend hlavně v užší spolupráci s dodavateli, v osvětě zákazníků, příklonu k lokálním a hyperlokálním produktům a ke zdravému životnímu stylu, ke kterému se snaží Albert zákazníky inspirovat.

Největším koníčkem je kůň

„Umět si stanovit hranice, kdy pracuji, a kdy jsem naopak s rodinou a relaxuji, to je klíčové,“ je přesvědčena Martina. A vzpomíná na pandemický rok, kdy bylo všechno o dost náročnější: „Střídali jsme se v různých pokojích, protože děti měly domácí výuku. Ale navzájem jsme se dokázali podporovat. Já jsem se je snažila motivovat, aby se aktivně zapojovaly do výuky, a ony mě zase upozornily, když jsem se zasekla na pracovních věcech až do večera.“ Děti už ale nastoupily na střední školu, Martina kombinuje práci v kanceláři s tou z domova, kde má klid a možnost se soustředit, a svět se vrací zase trochu do normálu.

I ten, ve kterém se Martina věnuje své velké zálibě, u které dokáže maximálně vypnout a relaxovat. Jejím koníčkem je totiž opravdový kůň. „Pečuji o něj s dcerou a zabírá nám to asi devadesát procent volného času,“ usmívá se. Obě dvě dámy jezdí parkúr a svého „koníčka“ už přivedly i k závodům. A i když jsou to zatím jen hobby závody, dá se čekat, že je Martina časem posune zase o kus dál. Už se totiž chystá na jezdeckou licenci, která jí umožní zúčastnit se oficiálních závodů pořádaných Českou jezdeckou federací.

 

Data a informace ze života Martiny Černé:

11 let se zabývá udržitelnými tématy

10 let v Albertu

2 děti (15 a 17 let)

1. 7. 2021 vznikla samostatná pozice ředitele pro udržitelnost a zdraví

záliby: jízda na koni, parkúr

 

Jitka Hemolová, jitka.hemolova@atoz.cz

 

O Martině Černé se dočtete také v časopisu Zboží&Prodej 10/2021.

 

Související články:

Novou pozici ředitelky pro udržitelnost a zdraví v Albertu obsadí Martina Černá Nelakujte realitu na zeleno Marketing společnosti Coca-Cola HBC nově řídí Martina Lovětínská

Doporučujeme

ZAPjobs

Připravujeme

Připravujeme

Archiv pracovních pozic

Komerční sdělení

Spolupráce CHEP a Penny zvyšuje udržitelnost dodavatelského řetězce

V důsledku výzev poslední doby roste v retailu více než kdy jindy význam logistických řešení přispívajících ke stabilitě a odolnosti dodavatelských řetězců a zároveň zohledňujících zelené aspekty podnikání. Jedním z nich je paletový pooling, služba založená na sdílení a opětovném využívání přepravních či displejových palet. Jeho benefity v praxi ilustruje příklad spolupráce poskytovatele poolingu CHEP a maloobchodního řetězce […]
přeprava

Přeprava vlastními silami, nebo externě?

Slibně rozjíždějící se start-upy nebo menší podnikatelé často ani neuvažují o tom, že by mohli využívat služeb externích firem pro přepravu svého zboží. Pak je pro ně obvykle překvapením, že si mohou ušetřit starosti i náklady. Aspektů pro volbu interního nebo externího zajištění těchto služeb je však více. Co je důležité zvážit? Zaměření na business […]

Nové on-line marketplace Kaufland.cz a Kaufland.sk: Prodávejte ve více než 5 000 kategoriích

Kaufland spouští nové marketplace na Slovensku a v Česku a už nyní provozuje velmi úspěšný marketplace Kaufland.de. Úspěšný německý koncept Kaufland.de se od roku 2023 spustí i v dalších zemích. Prodejci díky tomu budou mít možnost nabízet své produkty na on-line marketplace ve třech různých zemích, přičemž stačí pouze jedna registrace. Profitovat budou především ze […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER ZaPnews

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

24.–28. 5. 2022, Thaifex, Bangkok

2. 6. 2022, Kongres Samoška

26.–29. 7. 2022, Veletrhy Biofach a Vivaness

8. 9. 2022, Kongres Čerpačka

Profily

Atila Yenisen, CEO, Makro, aliance Můj obchod: Leták a dobré ceny už dnes nestačí

26. května 2022

Adéla Kovková, nákupčí privátních značek uzenin, lahůdek a rostlinné stravy pro CZ, SK a HU, Tesco Stores ČR: Nic není těžké, jen to občas zabere víc času  

26. května 2022
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editor
Jana Havlíčková
tel.: +420 733 553 554
e-mail: jana.havlickova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required