
„Spoléhali jsme se na předvánoční prodej a teď nám zavřeli trhy,“ svěřil se mi jeden podnikatel. „Nevím, jestli to přežijeme.“ Není sám. Řada obchodníků se spoléhá, že na konci roku doženou nedostatečné tržby, a tak nějak se jim podaří prolézt do dalšího období své podnikatelské existence. Když se jich ptám, proč se spoléhají jen na Vánoce, odpovídají: „A na co jiného?“
Z jejich pohledu ubíhá rok v prodejně jednotvárně a bez vzrušením, až přijdou Vánoce, kdy nastane nákupní horečka, končící na Nový rok únavou a depresí. Jsou pevně přesvědčeni, že to tak musí být. Nemusí. Jen jsme zapomněli slavit svátky, a především je slavit spolu se zákazníky. Ty křesťanské z větší části upadly v zapomnění a nové se nedostaly do obecného povědomí. Nic vám však nebrání, abyste je zákazníkům nepřipomínali.
Tak třeba 8. srpna máme Den koček a o dva týdny později zase Den psů. Jestliže máte v sortimentu krmení pro domácí mazlíčky, můžete toho výhodně využít. Kdo by miláčkovi nepřilepšil, když má ten svátek? V září pak přijde Mezinárodní den čokolády. Asi nemusím napovídat, co s ním můžete a máte udělat.
A tak to jde po celý rok. Od těch známějších, jako je svatý Valentýn a Velikonoce, až svátky, o kterých většina lidí ani neví. To všechno můžete využít, abyste podpořili prodej. Ale nejde jen o okamžité tržby. Sváteční chvíle, které na zákazníky každou chvíli čekají ve vaší prodejně, jsou také důvodem, aby se k vám vraceli a byli věrní. A věrnost je dnes hodnota, která za tu trochu práce navíc stojí.
Nečekejte tedy až na konec roku, kdy se může něco zvrtnout. Vánoce by měly být tečkou za vaším celoročním úsilím, nápaditostí a šikovným marketingem. Tak co to příští rok popadnout hned od začátku a naplánovat si na každý měsíc alespoň jeden svátek?
Miloš Toman