logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
  • ZAPjobs
    • Volné pozice
    • Naše nabídka
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Nákupní aliance Můj obchod slaví na českém trhu 10 let. Pro společnost Makro patří její rozvoj...
  • Jaká témata vás čekají v časopisu Zboží&Prodej 5/2022? Rozhovor: Nákupní aliance Můj obchod...
  • Práce v absolventském programu ve společnosti Tesco Stores ČR při studiu na vysoké škole ji...
  • Na pozici CEO pro Českou republiku a Slovensko, kterou dosud zastával současný COO skupiny DoDo...

Mere oslovuje nízkou cenou každý den

8. prosince 2021
Téma 0
1536
Mere oslovuje nízkou cenou každý den

Od letošního října je na českém maloobchodním trhu nový hráč, společnost Torgretail CZ. Aktuálně u nás provozuje dva obchody, a to v Mostě a v Příbrami. Do konce roku plánuje otevřít třetí a do dvou let by u nás chtěla mít 50 prodejen. V plánu na příští rok je také vstup na Slovensko. Její původně ruský koncept tvrdého diskontu se pod značkou Mere rozvíjí od roku 2009, v Evropě působí třetím rokem. Ověřený formát a zkušenosti z trhů, jako je Bulharsko, Německo, Španělsko, Itálie nebo Velká Británie, má ambice oslovit tuzemské spotřebitele, kteří hledají možnosti levného nákupu.

V případě nově otevíraných prodejen Mere nejde o obchod v sousedství, jako je například Billa nebo Albert. „Všechny řetězce jsou pro nás v podstatě konkurencí, ale naši zákazníci k nám přicházejí jednou, maximálně dvakrát za týden. Jde většinou o rodiny či majitele malých obchodů s potravinami nebo restaurací. Mohou u nás nakupovat bez omezení takové množství výrobků, jaké potřebují. Když k nám přijdou, vidí zboží za perfektní cenu a chtějí třeba celou paletu, tak jim ji prodáme,“ vysvětluje manažerka nákupu Natalie Sinkina.

Přečtěte si také
Michal Andrle, výkonný ředitel, Flosman: Víme, v čem jsme dobří

Výběr lokality určují specifické podmínky

Pro obchody Mere jsou stanoveny speciální podmínky. Lokalita musí být vedle silnice s velkým parkovištěm a přístupem pro kamiony dodavatelů. Prodejní plocha musí být od 800 do 1200 metrů čtverečních, stropy musí být vysoké dva až čtyři metry. Důvod? Obchody jsou zároveň i sklady, kde je zboží nabízeno převážně na paletách. „V Čechách máme zatím málo takových nabídek. Navrhují nám, abychom stavěli, ale my nestavíme, máme zájem pouze o nájmy,“ sděluje Natalie Sinkina. Dodává, že obchody nezahrnují lednice, pouze chladicí prostor na 60 metrech čtverečních, kam mohou zákazníci i s vozíky a vybrat si zboží, které potřebují. Pokud jde o zřízení centrálního skladu, dochází k němu až v okamžiku, kdy má tento retailer v dané zemi minimálně 10 obchodů. K tomu už došlo třeba v Německu nebo v pobaltských zemích.

Každá pobočka společnosti, která má centrálu v Rusku, je v každém státě samostatnou jednotkou. Může sdílet nebo doporučit kontakty na dodavatele, se kterými má dobrou zkušenost. Ale každou řídí samostatné vedení, které má k dispozici nákupní oddělení. Český tým aktuálně tvoří zhruba deset lidí. Stejný počet pracovníků má na starosti také jednotlivá místa prodeje. Otevírací doba je od 8 do 20 hodin každý den, kromě státních svátků. Pokud jde o dva české obchody, jejich prodeje splňují očekávání.

Menší počet položek zvyšuje obrátkovost

Sortiment zahrnuje zhruba 400 položek potravinářského i nepotravinářského zboží. Podíl mezi místními a dováženými produkty je zhruba 70 k 30 procentům. Asi desetinu tvoří nabídka zboží z Ruska. Právě tamní potraviny, jako je třeba čaj, patří k nejžádanějším. „Nově máme v nabídce třeba ruské kvalitní dětské mýdlo. Jinak na základě našeho standardu neposkytujeme zákazníkům příliš velký výběr mezi nabízenými položkami. Podle statistik našich prodejů je ideální mít v sortimentu z dané produktové kategorie dvě položky, obě za výhodnou cenu. Tím dosahujeme vysoké obrátkovosti zboží,“ specifikuje Natalie Sinkina. Doplňuje, že mezi nejžádanější kategorie patří alkohol, balené masné výrobky a uzeniny, stejně tak i domácí potřeby. Jedním z hitů je podle ní balení 40 rolí třívrstvého toaletního papíru z Polska za 104 korun, nebo taky zrnková káva 1 kg za 106 korun. „Naše ceny se pohybují v nízkém a středním segmentu, prémiový u nás nenajdete. Jsme schopni prodávat i výrobky s blížícím se datem minimální trvanlivosti, čemuž odpovídá jejich cena. Samozřejmostí je přitom upozornění zákazníků na tuto skutečnost,“ upřesňuje.

„Naše strategie je nabídnout zákazníkovi co nejnižší cenu. Dáváme si na zboží přirážku od 15 do 18 procent, což je náš jediný příjem. Naše marže může klesat, aby cena byla opravdu dostupná. Máme stále stejné ceny, takzvané akční nabídky neděláme. Šetříme na všem tak, aby naše náklady byly co možná nejnižší. To znamená převážně paletový prodej bez krásných regálů,“ přibližuje Natalie Sinkina. Vyjadřuje se i k aktuální situaci na trhu: „Máme už teď informace od všech našich dodavatelů, že od nového roku budou muset jejich výrobky zdražit, minimálně o 15 až 20 procent. Jejich náklady na energie, dopravu a tak dále rostou.“

Přednost mají místní dodavatelé

Prodejce vždy dává přednost spolupráci s lokálními dodavateli, především z logistických důvodů. Roli hraje také velikost dodavatelské společnosti. Čím menší, tím lepší. Jeho politika přitom je, že nezalistuje zboží, u kterého bude rozdíl oproti ceně na trhu menší než 20 procent. Má tak nastavený centrální účetní systém, kterým se řídí všechny pobočky. Je možné zalistovat i výrobky velkých tradičních značek, ale pouze se slevou 40 procent.

„Když přijde jiný dodavatel a nabídne za daný výrobek nižší cenu, dáváme možnost tomu stávajícímu, aby snížil cenu. Pokud může, domluvíme se na nové ceně. Když ne, doprodáme jeho zboží a následně přecházíme k jinému dodavateli. Snažíme se, aby naše spolupráce s dodavateli byla bezproblémová a příjemná, aby vše probíhalo k oboustranné spokojenosti. Novým dodavatelům zároveň otevíráme trh,“ uvádí Natalie Sinkina. Rozhoduje podle ní pouze nabídnutá cena, neexistují žádné poplatky, které jsou běžné u jiných řetězců. Nepraktikují se ani žádné pokuty, třeba za nedodání smluveného množství zboží. „Může se stát cokoliv, a pokud nastane problém, vždy dodavatelům vycházíme vstříc. Není pro nás problém ani o dva týdny opožděná dodávka. Na základě vzájemné domluvy počkáme na další závoz,“ deklaruje.

Politika investorů obchodníka je vůbec neinzerovat. Nejlepší reklama je podle nich to, co si lidé o kvalitě a ceně nabízených výrobků řeknou mezi sebou. Vše probíhá bez letáků, komunikaci se zákazníky zajišťují obchody a facebookový profil. Vedoucí prodejen ale mohou, po domluvě s dodavateli, realizovat marketingové akce, například ochutnávky.

Mere se představuje:

Maloobchodní řetězec prodejen Mere je součástí skupiny společností Svetofor, jednoho z největších ruských maloobchodních operátorů v diskontním segmentu. Prodejny Svetofor se nacházejí v Rusku, Bělorusku a ve střední Asii, a to v celkovém počtu více než 2 500 míst prodeje. Skupina Svetofor byla založena v roce 2009 a její rozvoj v rámci Evropy začal v roce 2016. O rok později, v listopadu 2017, byla otevřena kancelář v Rumunsku. To se tak stalo první zemí, kde výrobci FMCG mohli začít využívat koncept Mere. Dnes jsou tyto prodejny ve formátu hard diskontu kromě Rumunska také v Belgii, Francii, Itálii, Německu, Polsku, Rakousku, Španělsku, Velké Británii, v pobaltských státech a na Ukrajině. Připravuje se vstup do Bulharska. V každé zemi je ústřední řídicí kancelář a nákupní oddělení, což zjednodušuje interakci mezi dodavatelem a prodejnami. Podle jejích zástupců společnost přispívá k rozvoji optimální infrastruktury pro obchodní sektor, je obchodním nástrojem, který umožňuje místním a regionálním výrobcům a dodavatelům prodávat jejich výrobky co nejrychleji a ve velkých objemech.

 

Petr Hříbal, petr.hribal@atoz.cz

 

Článek vyšel i v časopisu Zboží&Prodej 11-12/2021.

 

Související články:

Michal Andrle, výkonný ředitel, Flosman: Víme, v čem jsme dobří

Doporučujeme

ZAPjobs

Připravujeme

Připravujeme

Archiv pracovních pozic

Komerční sdělení

Spolupráce CHEP a Penny zvyšuje udržitelnost dodavatelského řetězce

V důsledku výzev poslední doby roste v retailu více než kdy jindy význam logistických řešení přispívajících ke stabilitě a odolnosti dodavatelských řetězců a zároveň zohledňujících zelené aspekty podnikání. Jedním z nich je paletový pooling, služba založená na sdílení a opětovném využívání přepravních či displejových palet. Jeho benefity v praxi ilustruje příklad spolupráce poskytovatele poolingu CHEP a maloobchodního řetězce […]
přeprava

Přeprava vlastními silami, nebo externě?

Slibně rozjíždějící se start-upy nebo menší podnikatelé často ani neuvažují o tom, že by mohli využívat služeb externích firem pro přepravu svého zboží. Pak je pro ně obvykle překvapením, že si mohou ušetřit starosti i náklady. Aspektů pro volbu interního nebo externího zajištění těchto služeb je však více. Co je důležité zvážit? Zaměření na business […]

Nové on-line marketplace Kaufland.cz a Kaufland.sk: Prodávejte ve více než 5 000 kategoriích

Kaufland spouští nové marketplace na Slovensku a v Česku a už nyní provozuje velmi úspěšný marketplace Kaufland.de. Úspěšný německý koncept Kaufland.de se od roku 2023 spustí i v dalších zemích. Prodejci díky tomu budou mít možnost nabízet své produkty na on-line marketplace ve třech různých zemích, přičemž stačí pouze jedna registrace. Profitovat budou především ze […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER ZaPnews

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

24.–28. 5. 2022, Thaifex, Bangkok

2. 6. 2022, Kongres Samoška

26.–29. 7. 2022, Veletrhy Biofach a Vivaness

8. 9. 2022, Kongres Čerpačka

Profily

Atila Yenisen, CEO, Makro, aliance Můj obchod: Leták a dobré ceny už dnes nestačí

26. května 2022

Adéla Kovková, nákupčí privátních značek uzenin, lahůdek a rostlinné stravy pro CZ, SK a HU, Tesco Stores ČR: Nic není těžké, jen to občas zabere víc času  

26. května 2022
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editor
Jana Havlíčková
tel.: +420 733 553 554
e-mail: jana.havlickova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required