
Sledování výše marží obchodníků u vybraných položek na vysoce konkurenčním trhu nepřinese zákazníkům žádný efekt. Pro obchodníky však znamená další zvýšenou administrativu.
Pro zjištění důvodů vysokých cen potravin bychom potřebovali nejen sledovat širší škálu položek, ale také celý řetězec. Tedy i náklady a marže zemědělců či výrobců potravin.
Předmětem zájmu by pak neměly být primárně marže, ale především ziskovost. Ta se u nezávislých obchodníků sdružených v Asociaci českého tradičního obchodu pohybuje standardně kolem jednoho procenta.
Obchodníci ve své cenové politice dlouhodobě především reagují na ceny dodavatelů. Tržní prostředí dnes zároveň zajišťuje, že si žádný obchodník nemůže dovolit prodávat za výrazně vyšší ceny než konkurence. To platí dvojnásob pro nezávislé obchodníky. Ti musí být konkurenceschopní vůči velkým řetězcům i přesto, že mají vůči dodavatelům slabší postavení. Také často provozují obchody v menších obcích s nižší nákupní silou.
Aktivita politiků populisticky ukazuje prstem na obchodníky a dalšími vlivy se nezabývá. Například stále rostoucí vstupní náklady za energie či pohonné hmoty jsou jedním z klíčových důvodů aktuálního růstu cen potravin. Přitom tato oblast je sledována jen omezeně a není nijak regulována.
Jan Hrdina, tajemník, Asociace českého tradičního obchodu (AČTO)