logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
  • ZAPjobs
    • Volné pozice
    • Naše nabídka
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Česká republika se v dostupnosti platebních terminálů řadí k evropskému průměru, na tisícovku...
  • Výrobce balených cukrovinek, skupina Ferrero, zveřejnila aktuální informace o úspěšném...
  • Do sítě výdejních schránek společnosti OX Point se během měsíce integroval druhý velký dopravce....
  • Pití kvalitního italského prosecca se stalo fenoménem a získalo si oblibu po celém světě. V roce...

Fairtrade zboží se dařilo, rostlo kakao, káva, cukr, banány i květiny

10. května 2022
Data 0
439
Fairtrade zboží se dařilo, rostlo kakao, káva, cukr, banány i květiny

I loni rostly v ČR prodeje zboží s etickou certifikací Fairtrade, která označuje produkty, za něž pěstitelé dostali odpovídající odměnu a které vznikly bez zapojení dětské práce a ničení životního prostředí. Nejvíce se u nás prodalo opět fairtradového kakaa, a to o téměř dvě třetiny více oproti předchozímu roku. Nárůst zaznamenal i prodej fairtradové kávy: při přepočtu na šálky kávy vypil každý obyvatel ČR loni v průměru téměř 15 espress připravených z férové suroviny.

Fairtradový příplatek za zboží prodané v ČR, tedy peníze navíc, které pěstitelé vynakládají na rozvoj komunit a zlepšení efektivity pěstování, vzrostl o více než o třetinu na 37 milionů Kč. Tyto prostředky využívají pěstitelé stále častěji také na boj s dopady klimatické změny a na preventivní opatření, která je mohou před oteplováním klimatu chránit.

Přečtěte si také
Zboží&Prodej 9/2021: Nejrychleji roste káva zrnková a kapslová

„Systém Fairtrade zdaleka neřeší jen sociální, pracovní a ekonomické problémy pěstitelů. Všímá si také otázek životního prostředí. S tím souvisí prohlubující se dopady klimatické změny na pěstitele v Latinské Americe, Africe a Asii. Stále více se totiž ukazuje, že sociální nespravedlnost, která i dnes často pěstování řady komodit provází, má určitou paralelu i v nespravedlnosti klimatické. Ti, kdo  přispívají ke změně klimatu nejméně, se musejí vypořádávat s nejtěžšími následky klimatické změny,“ říká ředitel Fairtrade Česko a Slovensko Lubomír Kadaně a navazuje: „V důsledku změn klimatu v zemích globálního Jihu se pěstitelé potýkají s novými chorobami a škůdci, jsou ohroženi nepravidelnými a nižšími srážkami na jednu stranu nebo na druhou naopak povodněmi. Pěstitelé zapojení do systému díky Fairtrade využívají nové odrůdy, učí se pracovat s vodními zdroji nebo diverzifikují plodiny.“

Klimatická změna není fér

Patrick van Damme, děkan Fakulty tropického zemědělství ČZU v Praze vysvětluje: „Klimatická změna není fér. Jejími dopady bývají často nejvíc postiženi ti, kteří sami vytvářejí nejnižší uhlíkovou stopu. Právě fairtradoví zemědělci a výrobci o tom vědí své a mnozí z nich se již nyní potýkají se ztrátou půdy, úrody a živobytí.“ A dodává: „Organizovaný Fairtrade má jedinečnou příležitost upozorňovat na následky klimatické změny, protože má velmi blízko ke „svým“ farmářům a k modelu, který svým stoupencům /členům-farmářům umožňuje získat vyšší životní příjmy díky realizaci vhodných investic a zavádění efektivních řešení.“

Přečtěte si také
Ředitelem Fairtrade Česko a Slovensko je Lubomír Kadaně

„Rostoucí prodeje znamenají větší podporu pro pěstitele těchto surovin v zemích Afriky, Asie a Latinské Ameriky, které byly zasažené pandemií i souvisejícím narušením mezinárodního obchodu,“ říká Lubomír Kadaně, ředitel Fairtrade Česko a Slovensko.

Podíl fairtradové kávy na celkové spotřebě dosáhl 3, 4 procenta

 Fairtradové kávy, která je jakousi vlajkovou lodí Fairtrade, se loni na našem trhu prodalo 1 326 tun, tedy o 37 % více než v roce 2020. Jde o hmotnost nepražených zrn, která odpovídá zhruba 946,5 tunám pražené zrnkové kávy. Z tohoto množství fairtradové kávy by se dalo připravit více než 151 milionů šálků espressa. To pro lepší představu znamená, že každý obyvatel ČR včetně nemluvňat vypil v roce 2021 téměř 15 šálků fairtradové kávy. Vztaženo k celkové spotřebě kávy v ČR, kterou udává Český statistický úřad (2,4 kg na osobu a rok), činí podíl fairtradové kávy 3,4 % (v roce 2020 to bylo zhruba 3,1 %).

„Dá se říci, že pro některé pěstitele byl Fairtrade záchranou. Stará se o odbyt zboží z naší oblasti do Evropy, kde jeho obliba roste. Od té doby, co je COOPEVICTORIA napojená na Fairtrade, nám nikdy nebylo zle. Odbyt fairtradové kávy v Evropě roste a o cukrové třtině platí to samé, “ potvrzuje Luis Carlos Rojas Bolaňo, pěstitel kávy a cukrové třtiny z Kostariky z fairtradového družstva COOPEVICTORIA.  

Mezi největšími prodejci fairtrade kávy jsou Tchibo, Benzina Orlen i Lidl

Mezi největší prodejce fairtradové kávy v ČR patří Tchibo Praha, Unipetrol Benzina v rámci svých provozoven Stop café na čerpacích stanicích Benzina, dále Lidl ČR, který nabízí fairtradovou kávu Lidl2go v rámci nápojových automatů ve svých provozovnách, OMV ČR v rámci konceptu Viva café. Fairtradovou kávu však nabízí i řada kaváren a lokálních pražíren, například Fair & Bio pražírna, síť kaváren mamacoffee a řada dalších.

Více než 100% nárůst má fairtrade třtinový cukr

Z fairtradových komodit se tradičně nejvíce prodalo fairtradového kakaa,  více než 100% nárůst sledujeme i u třtinového cukru. O 60 % vzrostla v roce 2021 na českém trhu spotřeba fairtradového kakaa, prodalo se ho celkem 4 245 tun, převážně ve formě čokolády, cukrovinek, zmrzlin a snídaňových cereálií. Lídrem v prodeji fairtradového kakaa je společnost Lidl, která během loňského roku prodeje z fairtradových kakaových  bobů oproti roku 2020 zvýšila o více než 66 %. Další je společnost Penny Market a  třetím největším prodejcem fairtradového kakaa byla loni společnost Kaufland. Fairtradového třtinového cukru se loni v ČR spotřebovalo 151 tun (nárůst o 104 %). Lídrem v této oblasti je společnost Unilever, která v ČR prodává zmrzlinu Ben & Jerry´s s obsahem fairtradových surovin (kromě cukru jde například o kakao a vanilku).

Fairtrade růže rostly o téměř 400 %

Největší nárůst o 377 % sledujeme u fairtradových růží, třetinový nárůst sledujeme i u prodeje fairtradových banánů. Teprve v  předloňském roce se na českém trhu objevily dvě celosvětově významné fairtradové komodity: banány a květiny, které se u nás dosud prodávaly pouze sporadicky. Řezaných fairtradových květin se prodalo 3 182 000 kusů. Největší podíl na tomto objemu má řetězec Lidl a následují prodeje v Kauflandu. „Pěstování květin je pro země globálního Jihu velmi významné, protože jim přináší potřebnou cizí měnu a tisícům lidí poskytuje práci. Fairtrade usiluje o to, aby tyto přínosy nebyly vyvažované ústupky na straně etiky a ekologie,“ vysvětluje Lubomír Kadaně.

Fairtradových banánů se v ČR a na Slovensku prodalo v loňském roce 695 tun, jedná se o nárůst 37 %. Nejvíce se na tomto objemu podílí řetězec Kaufland, dále je zákazníci naleznou v banánových džusech Pfanner nebo ve zmrzlině Ben & Jerry´s společnosti Unilever.

Za fairtradové produkty, které si loni koupili čeští zákazníci, získala družstva farmářů v zemích globálního Jihu na fairtradovém příplatku přes 37 milionu korun, tedy o více než 38 % než v roce 2020. „To jsou peníze, které pěstitelé mohou použít na zvyšování produkce výroby a projekty, jako jsou budování studní, škol a zdravotnických zařízení, investice do dopravy, do efektivnějšího pěstování  a během koronakrize i na zajištění bezpečnosti a zdraví,“ upřesňuje Lubomír Kadaně.

Češi znají Fairtrade velmi dobře

Průzkum naznačil opakovaně vysokou znalost Čechů certifikace Fairtrade a známky FAIRTRADE. Nezisková organizace Fairtrade Česko a Slovensko si v březnu a dubnu tohoto roku nechala od společnosti Median opět po roce zpracovat průzkum, v němž zjišťovala znalost certifikace Fairtrade a známky FAIRTRADE. Pokud jde o povědomí o známce FAIRTRADE, podle průzkumu ji zná 66 % českých spotřebitelů, 38 % respondentů uvedlo, že přesně ví, co toto označení znamená.

Spontánní znalost tohoto označení průzkum zjistil u 16 procent respondentů (nárůst o 5 procent). Jednalo se o čtvrté nejčastěji spontánně uváděné označení informující o původu zboží nebo zaručující naplnění určitých podmínek při výrobě (vyšší znalost zaznamenala označení KLASA, Bio a Český výrobek).

Související články:

Zboží&Prodej 9/2021: Nejrychleji roste káva zrnková a kapslová Ředitelem Fairtrade Česko a Slovensko je Lubomír Kadaně Obliba a spotřeba rostlinných alternativ mléčných výrobků rychle roste Život bez kávy si nedokáže představit 6 z 10 Čechů

Doporučujeme

ZAPjobs

Připravujeme

Připravujeme

Archiv pracovních pozic

Komerční sdělení

Sluno mění po 30 letech své logo a vizuální identitu

Firma U & Sluno, která dodává software velkým retailerům, zveřejnila ve středu 20. července svůj nový firemní design. Po 30 letech existence výrazně mění své logo. Novou vizuální identitu podpořily i webové stránky firmy, které prošly redesignem na začátku tohoto roku. Největší změnou je nové logo, ze kterého zmizelo písmeno U a &. „Rozhodli jsme […]

FeelEco rozšířilo prodejní plochu o Datart

Česká značka FeelEco, která nabízí výjimečné přírodní produkty pro péči o zdraví, rodinu a domácnost, rozšiřuje distribuční síť a nově je k dostání také v prodejnách a na e-shopu Datart, a to v České republice i na Slovensku. Cílem je rozšíření služeb a zvýšení dostupnosti nákupu. Přírodní drogerie a kosmetika FeelEco doposud byla k dostání […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER ZaPnews

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

12.-16. 9. 2022 Světový veletrh nápojů a tekutých potravin DRINKTEC 2022

22. 9. POPAI: Udržitelnost není jen marketing

8. 9. 2022 Komunitní e-commerce konference ShopCamp

8. 9. 2022, Kongres Čerpačka

13.–14. 10. 2022, Kongres Obalko

Profily

Michaela Zikmundová, manažerka sortimentu, dm drogerie markt CZ: Technologie nenahradí osobní kontakt

30. června 2022

Michal Moureček, jednatel, Asko – Nábytek ČR: Digitalizace posune svět do jiné nákupní dimenze

30. června 2022
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required