logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Téměř dvě třetiny internetových Čechů nakupují alespoň několikrát měsíčně potraviny, které patří...
  • V polovině března oznámilo Ministerstvo zemědělství ČR (MZe ČR) vznik pracovní mezirezortní...
  • Maloobchodní řetězec Lidl se stal oficiálním partnerem evropského fotbalového šampionátu, který...
  • Nepotravinářský diskontní řetězec Action uzavřel rok 2022 s příznivými finančními výsledky. Díky...

Fairtrade zboží se dařilo, rostlo kakao, káva, cukr, banány i květiny

10. května 2022
Data 0
747
Fairtrade zboží se dařilo, rostlo kakao, káva, cukr, banány i květiny

I loni rostly v ČR prodeje zboží s etickou certifikací Fairtrade, která označuje produkty, za něž pěstitelé dostali odpovídající odměnu a které vznikly bez zapojení dětské práce a ničení životního prostředí. Nejvíce se u nás prodalo opět fairtradového kakaa, a to o téměř dvě třetiny více oproti předchozímu roku. Nárůst zaznamenal i prodej fairtradové kávy: při přepočtu na šálky kávy vypil každý obyvatel ČR loni v průměru téměř 15 espress připravených z férové suroviny.

Fairtradový příplatek za zboží prodané v ČR, tedy peníze navíc, které pěstitelé vynakládají na rozvoj komunit a zlepšení efektivity pěstování, vzrostl o více než o třetinu na 37 milionů Kč. Tyto prostředky využívají pěstitelé stále častěji také na boj s dopady klimatické změny a na preventivní opatření, která je mohou před oteplováním klimatu chránit.

„Systém Fairtrade zdaleka neřeší jen sociální, pracovní a ekonomické problémy pěstitelů. Všímá si také otázek životního prostředí. S tím souvisí prohlubující se dopady klimatické změny na pěstitele v Latinské Americe, Africe a Asii. Stále více se totiž ukazuje, že sociální nespravedlnost, která i dnes často pěstování řady komodit provází, má určitou paralelu i v nespravedlnosti klimatické. Ti, kdo  přispívají ke změně klimatu nejméně, se musejí vypořádávat s nejtěžšími následky klimatické změny,“ říká ředitel Fairtrade Česko a Slovensko Lubomír Kadaně a navazuje: „V důsledku změn klimatu v zemích globálního Jihu se pěstitelé potýkají s novými chorobami a škůdci, jsou ohroženi nepravidelnými a nižšími srážkami na jednu stranu nebo na druhou naopak povodněmi. Pěstitelé zapojení do systému díky Fairtrade využívají nové odrůdy, učí se pracovat s vodními zdroji nebo diverzifikují plodiny.“

Klimatická změna není fér

Patrick van Damme, děkan Fakulty tropického zemědělství ČZU v Praze vysvětluje: „Klimatická změna není fér. Jejími dopady bývají často nejvíc postiženi ti, kteří sami vytvářejí nejnižší uhlíkovou stopu. Právě fairtradoví zemědělci a výrobci o tom vědí své a mnozí z nich se již nyní potýkají se ztrátou půdy, úrody a živobytí.“ A dodává: „Organizovaný Fairtrade má jedinečnou příležitost upozorňovat na následky klimatické změny, protože má velmi blízko ke „svým“ farmářům a k modelu, který svým stoupencům /členům-farmářům umožňuje získat vyšší životní příjmy díky realizaci vhodných investic a zavádění efektivních řešení.“

„Rostoucí prodeje znamenají větší podporu pro pěstitele těchto surovin v zemích Afriky, Asie a Latinské Ameriky, které byly zasažené pandemií i souvisejícím narušením mezinárodního obchodu,“ říká Lubomír Kadaně, ředitel Fairtrade Česko a Slovensko.

Podíl fairtradové kávy na celkové spotřebě dosáhl 3, 4 procenta

 Fairtradové kávy, která je jakousi vlajkovou lodí Fairtrade, se loni na našem trhu prodalo 1 326 tun, tedy o 37 % více než v roce 2020. Jde o hmotnost nepražených zrn, která odpovídá zhruba 946,5 tunám pražené zrnkové kávy. Z tohoto množství fairtradové kávy by se dalo připravit více než 151 milionů šálků espressa. To pro lepší představu znamená, že každý obyvatel ČR včetně nemluvňat vypil v roce 2021 téměř 15 šálků fairtradové kávy. Vztaženo k celkové spotřebě kávy v ČR, kterou udává Český statistický úřad (2,4 kg na osobu a rok), činí podíl fairtradové kávy 3,4 % (v roce 2020 to bylo zhruba 3,1 %).

„Dá se říci, že pro některé pěstitele byl Fairtrade záchranou. Stará se o odbyt zboží z naší oblasti do Evropy, kde jeho obliba roste. Od té doby, co je COOPEVICTORIA napojená na Fairtrade, nám nikdy nebylo zle. Odbyt fairtradové kávy v Evropě roste a o cukrové třtině platí to samé, “ potvrzuje Luis Carlos Rojas Bolaňo, pěstitel kávy a cukrové třtiny z Kostariky z fairtradového družstva COOPEVICTORIA.  

Mezi největšími prodejci fairtrade kávy jsou Tchibo, Benzina Orlen i Lidl

Mezi největší prodejce fairtradové kávy v ČR patří Tchibo Praha, Unipetrol Benzina v rámci svých provozoven Stop café na čerpacích stanicích Benzina, dále Lidl ČR, který nabízí fairtradovou kávu Lidl2go v rámci nápojových automatů ve svých provozovnách, OMV ČR v rámci konceptu Viva café. Fairtradovou kávu však nabízí i řada kaváren a lokálních pražíren, například Fair & Bio pražírna, síť kaváren mamacoffee a řada dalších.

Více než 100% nárůst má fairtrade třtinový cukr

Z fairtradových komodit se tradičně nejvíce prodalo fairtradového kakaa,  více než 100% nárůst sledujeme i u třtinového cukru. O 60 % vzrostla v roce 2021 na českém trhu spotřeba fairtradového kakaa, prodalo se ho celkem 4 245 tun, převážně ve formě čokolády, cukrovinek, zmrzlin a snídaňových cereálií. Lídrem v prodeji fairtradového kakaa je společnost Lidl, která během loňského roku prodeje z fairtradových kakaových  bobů oproti roku 2020 zvýšila o více než 66 %. Další je společnost Penny Market a  třetím největším prodejcem fairtradového kakaa byla loni společnost Kaufland. Fairtradového třtinového cukru se loni v ČR spotřebovalo 151 tun (nárůst o 104 %). Lídrem v této oblasti je společnost Unilever, která v ČR prodává zmrzlinu Ben & Jerry´s s obsahem fairtradových surovin (kromě cukru jde například o kakao a vanilku).

Fairtrade růže rostly o téměř 400 %

Největší nárůst o 377 % sledujeme u fairtradových růží, třetinový nárůst sledujeme i u prodeje fairtradových banánů. Teprve v  předloňském roce se na českém trhu objevily dvě celosvětově významné fairtradové komodity: banány a květiny, které se u nás dosud prodávaly pouze sporadicky. Řezaných fairtradových květin se prodalo 3 182 000 kusů. Největší podíl na tomto objemu má řetězec Lidl a následují prodeje v Kauflandu. „Pěstování květin je pro země globálního Jihu velmi významné, protože jim přináší potřebnou cizí měnu a tisícům lidí poskytuje práci. Fairtrade usiluje o to, aby tyto přínosy nebyly vyvažované ústupky na straně etiky a ekologie,“ vysvětluje Lubomír Kadaně.

Fairtradových banánů se v ČR a na Slovensku prodalo v loňském roce 695 tun, jedná se o nárůst 37 %. Nejvíce se na tomto objemu podílí řetězec Kaufland, dále je zákazníci naleznou v banánových džusech Pfanner nebo ve zmrzlině Ben & Jerry´s společnosti Unilever.

Za fairtradové produkty, které si loni koupili čeští zákazníci, získala družstva farmářů v zemích globálního Jihu na fairtradovém příplatku přes 37 milionu korun, tedy o více než 38 % než v roce 2020. „To jsou peníze, které pěstitelé mohou použít na zvyšování produkce výroby a projekty, jako jsou budování studní, škol a zdravotnických zařízení, investice do dopravy, do efektivnějšího pěstování  a během koronakrize i na zajištění bezpečnosti a zdraví,“ upřesňuje Lubomír Kadaně.

Češi znají Fairtrade velmi dobře

Průzkum naznačil opakovaně vysokou znalost Čechů certifikace Fairtrade a známky FAIRTRADE. Nezisková organizace Fairtrade Česko a Slovensko si v březnu a dubnu tohoto roku nechala od společnosti Median opět po roce zpracovat průzkum, v němž zjišťovala znalost certifikace Fairtrade a známky FAIRTRADE. Pokud jde o povědomí o známce FAIRTRADE, podle průzkumu ji zná 66 % českých spotřebitelů, 38 % respondentů uvedlo, že přesně ví, co toto označení znamená.

Spontánní znalost tohoto označení průzkum zjistil u 16 procent respondentů (nárůst o 5 procent). Jednalo se o čtvrté nejčastěji spontánně uváděné označení informující o původu zboží nebo zaručující naplnění určitých podmínek při výrobě (vyšší znalost zaznamenala označení KLASA, Bio a Český výrobek).

Související články:

Žádné související články.

Doporučujeme

Čerpačka

Komerční sdělení

Vlastníte již prodejnu s potravinami a chtěli byste ji zmodernizovat?

Spolupráce s aliancí Můj obchod přináší mnoho různých benefitů, jak ve formě podpory prodeje ve vaší prodejně nebo výhodných nákupních podmínek, tak spolupráci s největším velkoobchodem v České republice. Kromě již zmíněných výhod je aliance Můj obchod také schopna pomoct s modernizací vaší prodejny a celkového dizajnu. Od multifunkčního pokladního systému, navíc s možností samoobslužné kasy, přes regálový systém […]

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Přípravy jsou v plném proudu, odborná komise složena

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Přípravy jsou v plném proudu, odborná komise složena Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil některé novinky z příprav této zbrusu nové konference, která se uskuteční 20. dubna 2023 v pražském kongresovém centru WPP Campus. Má novou odbornou radu, základní koncept hlavního programu i panelové diskuze a skladbu doprovodného programu. Propojit vědu a […]

EASTLOG 2023 zvolil hlavní téma, připravuje workshop pro Ukrajinu a má novou programovou ředitelku

EASTLOG 2023 zvolil hlavní téma, připravuje workshop pro Ukrajinu a má novou programovou ředitelku Kongres EASTLOG, který se řadí po bok největších středoevropských akcí zaměřených na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavní téma pro nadcházející ročník, který se uskuteční 24. až 26. května 2023 v O2 universu v Praze. EASTLOG 2023 se zaměří na […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER ZaPnews

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

22. 3. 2023, seminář Best of 3D, Praha

28. 3. 2023, kongres Pharma Profit, Praha

19. 4. 2023, kongres Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

23.–27. 5. 2023, veletrh Thaifex – Anuga Asia, Bangkok

Profily

Zdenka Trávnická, mikroTržnice

mikroTržnice: Ukázaná platí

22. března 2023
Vladimir Gnjidić

Vladimir Gnjidić, komerční a nákupní ředitel, makro ČR: Jdeme proti trendu slevových akcí

20. března 2023
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required