logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
  • ZAPjobs
    • Volné pozice
    • Naše nabídka
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Alza.cz i po roce od představení portálu Alza Marketplace pracuje na rozšiřování jeho služeb pro...
  • Skupina Coop pokračuje v otevírání automatických prodejen, kde lze nakupovat 24 hodin denně a...
  • Přes 65 tisíc čtverečních metrů retail parků přibylo loni v České republice – ta tak celkově...
  • Loni v České republice nevyhověla kontrole čtvrtina testovaných medů. Z 54 vzorků objevili...

Adéla Kovková, nákupčí privátních značek uzenin, lahůdek a rostlinné stravy pro CZ, SK a HU, Tesco Stores ČR: Nic není těžké, jen to občas zabere víc času  

26. května 2022
Nákupčí 0
535
Adéla Kovková, nákupčí privátních značek uzenin, lahůdek a rostlinné stravy pro CZ, SK a HU, Tesco Stores ČR: Nic není těžké, jen to občas zabere víc času  

Práce v absolventském programu ve společnosti Tesco Stores ČR při studiu na vysoké škole ji nadchla natolik, že zůstala 13 let. Za tu dobu si prošla různými pracovními pozicemi od práce na prodejní ploše po vedoucí oddělení a po krátké přestávce na mateřské dovolené pevně zakotvila v oddělení nákupu. „Každý den mám před sebou nové možnosti a příležitosti, a to mě na mé práci baví. Sázím v ní hlavně na kvalitní komunikaci, schopnost jít si za svým cílem, ale i ochotu dělat kompromisy,“ říká Adéla Kovková, která má na starost privátní značky uzenin, lahůdek a rostlinné stravy pro český, slovenský a také maďarský trh. Věří, že právě komunikace založená na dobré vůli, ale hlavně odborné způsobilosti a dobré znalosti oboru pomáhá zlepšovat dodavatelsko-odběratelské vztahy.

V oddělení nákupu začínala nejprve s menšími kategoriemi. „Nejdřív to bylo grilování, později lahůdky pro celou Českou republiku, která se v průběhu let rozrostla o oblast takzvaného emerging market,“ popisuje Adéla Kovková. Právě ta zahrnuje celkově kategorie zdravé stravy, mezi které patří také rostlinné výrobky a alternativy. V září roku 2020 povýšila a zaštítila kategorii privátních značek pro český, slovenský a maďarský trh v oblasti rostlinné stravy, lahůdek a uzenin. „Nedá se říct, že by tahle práce a pozice byla má první volba, dospěla jsem k ní časem prostřednictvím zkušeností z jiných pozic. Vzhledem k tomu, jak moc mě má práce baví a naplňuje, vím jistě, že bych v tuto chvíli neměnila,“ uvádí.

Přečtěte si také
Obliba a spotřeba rostlinných alternativ mléčných výrobků rychle roste

Zákazník musí dostat, co očekává

Práce nákupčího je podle ní velmi pestrá a plná výzev nejen při jednáních s dodavateli, ale také při řešení šíře a kvality sortimentu. A nejtěžší je na ní časová náročnost. „Práce mě ale baví a mám to nastavené tak, že nic není těžké, jen to občas zabere víc času,“ přibližuje svou filozofii práce Adéla. Nezbytné je podle ní sledovat aktuální trendy a potřeby trhu a operativně reagovat, aby zákazník dostal to, co očekává. A při tom všem je třeba sledovat také zájmy a potřeby firmy.

Přečtěte si také
Dana Večeřová, prezidentka Potravinářské komory ČR: Nic není černobílé, v této podobě ale Nutri-Score nepodporujeme

Nákupčí musí mít rád čísla

Mezi klíčové dovednosti pro pozici nákupčího řadí schopnost orientovat se v číslech. Ale nejen v nich. Zároveň musí být empatický. Chytrý, ale ne vychytralý. Snad jen trochu mazaný, zejména při obchodním vyjednávání. Musí umět jednat rychle a flexibilně, ale zároveň rozvážně, aby nezpůsobil zbytečné komplikace. „Nákupčí musí poznat, kdy je třeba být vstřícný a třeba i trochu ustoupit, aby ve výsledku dosáhl nejen svých cílů, ale i spokojenosti všech zúčastněných,“ vysvětluje specifika své práce. Část z těchto vlastností by měl mít člověk tak trochu „v krvi“, zbytek lze získat díky správnému přístupu, neustálému vzdělávání a praxí v oboru. Ke své práci běžně využívá data z trhu i průzkumy a rovněž zpětnou vazbu od zákazníků: „Jakýkoli nápad na novinku je dobrý a měl by se minimálně zvážit. Doufám, že to naši zákazníci na prodejnách vidí.“

Na obchodním vztahu je potřeba pracovat

Při vyjednávání nelze hledět pouze na okamžitý výsledek. „Na obchodním vztahu je nutné pracovat dlouhodobě, a toho lze dosáhnout jen korektním jednáním z obou stran,“ je přesvědčena. Pokud má situace skončit ideálním řešením, a to je win-win, jednající musí ze schůzky odcházet s tím, že dosáhli nejlepšího možného výsledku pro obě strany. A to nikdy není lehká výzva. Obě strany musí zohlednit nejen zájmy a potřeby svých stran, ale také možnosti a obvyklé podmínky na trhu, stejně tak výrobní a logistické možnosti dodavatele.

Technologie pomáhají, vztahy ale nenahradí

Práce nákupčího čím dál více usnadňují moderní technologie, třeba umělá inteligence, která pomáhá s vyšší efektivitou a optimalizací. Tohle všechno je velmi důležité, ale pokud nemá nákupčí s dodavatelem dobré vztahy a nedokážou spolu komunikovat, celou práci to rozhodně neusnadní. A v současné době krizí, ať už jsou to následky covidu, konflikt na Ukrajině, nebo nedostatek surovin, je to vidět o to víc. „Dobré vztahy, pochopení, snaha vyjít si vstříc a třeba si i vzájemně pomáhat často přináší větší efekt než sebevyspělejší technologie,“ věří. Proto ve své práci sází hlavně na kvalitní komunikaci, a i přes to, že si jde rozhodně za svými cíli, je ochotná dělat kompromisy.

Být součástí koloběhu

Práce musí také přinášet radost. A tu vnímá hlavně tehdy, kdy se jí podaří dopřát zákazníkům to, co si přejí a potřebují. Do obchodů Tesco se už pod její taktovkou dostala spousta novinek, kterou si zákazníci oblíbili a zařadili ji do svých pravidelných nákupních košíků: „Možnost jim to zajistit a být součástí toho koloběhu, kde je na konci spokojený zákazník, který měl možnost si koupit v danou chvíli to, co opravdu chtěl, mě baví. Na každou takovou novinku, kterou mám zařazenou v prodeji, jsem hrdá. A práce mi dává smysl.“

Zdravý rozum i rady zkušených kolegů

Adéla Kovková se snaží poslouchat „zdravý rozum“, zároveň ale čerpá od svých zkušenějších kolegů a snaží se využít všechny své životní a profesní zkušenosti. Tak, aby se za svou práci nemusela stydět: „Pokud si každý den mohu říct, že jsem odvedla to nejlepší, co jsem v danou chvíli mohla, pak jsem spokojená a chci v tom pokračovat.“ Stejně jako jsou pro ni vzorem její rodiče, kteří ji vždy v životě podporovali, inspiruje se svými zkušenějšími kolegy, kteří jí dávají užitečné rady pro práci i soukromý život. „Někteří z nich mi ukazují cesty k cílům, kterých bych v budoucnu chtěla dosáhnout. Nikoho konkrétního ale jmenovat nechci,“ usmívá se.

Každý den je jiný

Na práci ji baví to, jak je pestrá a každý den je jiný. „Samozřejmě, že práce nákupčího je i o rutinních činnostech, ale tento obor je tak dynamický, že nikdy nevíte, co budete řešit další den. Počasí může ovlivnit ceny surovin a vy je budete muset zohlednit v jednáních o cenách v co nejkratší možné době. Někdo onemocní a vy si musíte všechny stanovené cíle změnit ze dne na den. A taky to může být klidnější den, kdy má člověk čas přemýšlet nad novinkami, jejich vývojem a nad tím, jak je dostat na trh k zákazníkům,“ představuje svou každodenní práci. Někdy se víc těší na klidnou práci s reporty a čísly, ve kterých hledá smysl a řád, jindy si zas naplno užívá osobní schůzky a jednání.

Pořád je třeba sledovat trendy

Každá z kategorií, kterým se věnuje, se neustále vyvíjí a má své specifické trendy. V uzeninách je to hledání zdravějších variant s nižším obsahem soli či tuku, a naopak s vyšším obsahem masa. V lahůdkách se od dob covidu zase dobře daří hotovým jídlům, ve kterých zákazníci vyhledávají hlavně vyváženost a pestrost. A oblast rostlinných alternativ expanduje nejrychleji a Tesco na trend odpovídá privátní řadou Plant Chef. I tady se objevují nové trendy, zákazníci se už třeba tak nezaměřují na sóju a hledají další možnosti. „Škála výrobků, které mám na starost, je tak široká a pestrá, že je stále co zlepšovat. A tak se soustředím na hledání dalších a dalších možností,“ dodává.

Volný čas je rodina a vypnutý telefon

Volný čas tráví hlavně se svým synem Markem. Společně s jeho kamarády a dalšími rodiči jezdí na výlety a navštěvují památky. „Marek má velmi rád zvířata, a tak často naše kroky míří na různé farmy a do zoologických zahrad. A já mám v těch chvílích vypnutý telefon a věnuji se jen jemu,“ prozrazuje Adéla Kovková0020své priority rodinného života. Když pak zbude ještě trochu volného času, tráví jej s oblíbenou hudbou nebo knihou.

Data a informace ze života Adély Kovkové:

13 let v obchodu s potravinářským zbožím

6,5 roku v oddělení nákupu 

250 položek napříč třemi zeměmi

1 dítě (syn Marek, 7 let)

záliby: četba, cestování, hudba a hlavně rodina

 

Motto Adély Kovkové:

Můžeš být i hloupý, ale musíš si se vším umět poradit.

 

Jitka Hemolová, jitka.hemolova@atoz.cz

O Adéle Kofkové se dočtete také v časopisu Zboží&Prodej 5/2022.

 

 

Související články:

Obliba a spotřeba rostlinných alternativ mléčných výrobků rychle roste Dana Večeřová, prezidentka Potravinářské komory ČR: Nic není černobílé, v této podobě ale Nutri-Score nepodporujeme Jana Adámková, provozní manažerka, CBA Nuget; do 31. 12. 2021 manažerka marketingu, Družstvo CBA CZ: Děláme věci jinak, než je zvykem CatScan: Dezinfekce kralovala i pracím prostředkům

Doporučujeme

ZAPjobs

Připravujeme

Připravujeme

Archiv pracovních pozic

Komerční sdělení

Veletrh SIAL Paris 2022 představí inovace ze světa potravin

Mezinárodní potravinářský veletrh SIAL Paris 2022, který je spouštěčem a hybatelem obchodních kontraktů, nabízí pro tento ročník jedinečný pohled na trendy, které mění svět potravin, a představuje nejlepší inovace ze všech koutů světa. SIAL Paris je východiskem debat kolem ústředního tématu tohoto ročníku, jímž je výzva Osvojte si změnu. Myšlenka vznikla v roce 2020 s […]

Proč nás stále nutí kouřit?

Česká republika nadále patří mezi kuřácké velmoci. Cigaretu si denně zapálí zhruba dva miliony z nás a ročně vykouříme asi 23 miliard průmyslově vyrobených cigaret. Na nemoci způsobené kouřením ročně umírá v ČR 16 až 18 tisíc lidí, což je zhruba pětina všech úmrtí. Kouření je jednou z hlavních příčin nemocnosti a úmrtnosti. V souvislosti s kouřením tabáku vznikají […]

Inovace, kam se podíváš

Dlouho odkládanou inovační konferenci jsme letos oblékli do vizuálů agenta 007, který má díky svému kolegovi „Q“ vždy k dispozici spoustu inovací. A stejně tak i my jsme svým cca 180 zákazníkům připravili nespočet novinek a inspirace. Největší byl Aston Martin DB5 v téměř reálných rozměrech, avšak z vlnité lepenky. Detaily a precizní doplňky uchvátily každého. Během konference […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER ZaPnews

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

26.–29. 7. 2022, Veletrhy Biofach a Vivaness

8. 9. 2022 Komunitní e-commerce konference ShopCamp

8. 9. 2022, Kongres Čerpačka

13.–14. 10. 2022, Kongres Obalko

15.–19. 10. 2022, Veletrh SIAL Paris

Profily

Atila Yenisen, CEO, Makro, aliance Můj obchod: Leták a dobré ceny už dnes nestačí

26. května 2022

Adéla Kovková, nákupčí privátních značek uzenin, lahůdek a rostlinné stravy pro CZ, SK a HU, Tesco Stores ČR: Nic není těžké, jen to občas zabere víc času  

26. května 2022
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editor
Jana Havlíčková
tel.: +420 733 553 554
e-mail: jana.havlickova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required