
Práce v absolventském programu ve společnosti Tesco Stores ČR při studiu na vysoké škole ji nadchla natolik, že zůstala 13 let. Za tu dobu si prošla různými pracovními pozicemi od práce na prodejní ploše po vedoucí oddělení a po krátké přestávce na mateřské dovolené pevně zakotvila v oddělení nákupu. „Každý den mám před sebou nové možnosti a příležitosti, a to mě na mé práci baví. Sázím v ní hlavně na kvalitní komunikaci, schopnost jít si za svým cílem, ale i ochotu dělat kompromisy,“ říká Adéla Kovková, která má na starost privátní značky uzenin, lahůdek a rostlinné stravy pro český, slovenský a také maďarský trh. Věří, že právě komunikace založená na dobré vůli, ale hlavně odborné způsobilosti a dobré znalosti oboru pomáhá zlepšovat dodavatelsko-odběratelské vztahy.
V oddělení nákupu začínala nejprve s menšími kategoriemi. „Nejdřív to bylo grilování, později lahůdky pro celou Českou republiku, která se v průběhu let rozrostla o oblast takzvaného emerging market,“ popisuje Adéla Kovková. Právě ta zahrnuje celkově kategorie zdravé stravy, mezi které patří také rostlinné výrobky a alternativy. V září roku 2020 povýšila a zaštítila kategorii privátních značek pro český, slovenský a maďarský trh v oblasti rostlinné stravy, lahůdek a uzenin. „Nedá se říct, že by tahle práce a pozice byla má první volba, dospěla jsem k ní časem prostřednictvím zkušeností z jiných pozic. Vzhledem k tomu, jak moc mě má práce baví a naplňuje, vím jistě, že bych v tuto chvíli neměnila,“ uvádí.
Zákazník musí dostat, co očekává
Práce nákupčího je podle ní velmi pestrá a plná výzev nejen při jednáních s dodavateli, ale také při řešení šíře a kvality sortimentu. A nejtěžší je na ní časová náročnost. „Práce mě ale baví a mám to nastavené tak, že nic není těžké, jen to občas zabere víc času,“ přibližuje svou filozofii práce Adéla. Nezbytné je podle ní sledovat aktuální trendy a potřeby trhu a operativně reagovat, aby zákazník dostal to, co očekává. A při tom všem je třeba sledovat také zájmy a potřeby firmy.
Nákupčí musí mít rád čísla
Mezi klíčové dovednosti pro pozici nákupčího řadí schopnost orientovat se v číslech. Ale nejen v nich. Zároveň musí být empatický. Chytrý, ale ne vychytralý. Snad jen trochu mazaný, zejména při obchodním vyjednávání. Musí umět jednat rychle a flexibilně, ale zároveň rozvážně, aby nezpůsobil zbytečné komplikace. „Nákupčí musí poznat, kdy je třeba být vstřícný a třeba i trochu ustoupit, aby ve výsledku dosáhl nejen svých cílů, ale i spokojenosti všech zúčastněných,“ vysvětluje specifika své práce. Část z těchto vlastností by měl mít člověk tak trochu „v krvi“, zbytek lze získat díky správnému přístupu, neustálému vzdělávání a praxí v oboru. Ke své práci běžně využívá data z trhu i průzkumy a rovněž zpětnou vazbu od zákazníků: „Jakýkoli nápad na novinku je dobrý a měl by se minimálně zvážit. Doufám, že to naši zákazníci na prodejnách vidí.“
Na obchodním vztahu je potřeba pracovat
Při vyjednávání nelze hledět pouze na okamžitý výsledek. „Na obchodním vztahu je nutné pracovat dlouhodobě, a toho lze dosáhnout jen korektním jednáním z obou stran,“ je přesvědčena. Pokud má situace skončit ideálním řešením, a to je win-win, jednající musí ze schůzky odcházet s tím, že dosáhli nejlepšího možného výsledku pro obě strany. A to nikdy není lehká výzva. Obě strany musí zohlednit nejen zájmy a potřeby svých stran, ale také možnosti a obvyklé podmínky na trhu, stejně tak výrobní a logistické možnosti dodavatele.
Technologie pomáhají, vztahy ale nenahradí
Práce nákupčího čím dál více usnadňují moderní technologie, třeba umělá inteligence, která pomáhá s vyšší efektivitou a optimalizací. Tohle všechno je velmi důležité, ale pokud nemá nákupčí s dodavatelem dobré vztahy a nedokážou spolu komunikovat, celou práci to rozhodně neusnadní. A v současné době krizí, ať už jsou to následky covidu, konflikt na Ukrajině, nebo nedostatek surovin, je to vidět o to víc. „Dobré vztahy, pochopení, snaha vyjít si vstříc a třeba si i vzájemně pomáhat často přináší větší efekt než sebevyspělejší technologie,“ věří. Proto ve své práci sází hlavně na kvalitní komunikaci, a i přes to, že si jde rozhodně za svými cíli, je ochotná dělat kompromisy.
Být součástí koloběhu
Práce musí také přinášet radost. A tu vnímá hlavně tehdy, kdy se jí podaří dopřát zákazníkům to, co si přejí a potřebují. Do obchodů Tesco se už pod její taktovkou dostala spousta novinek, kterou si zákazníci oblíbili a zařadili ji do svých pravidelných nákupních košíků: „Možnost jim to zajistit a být součástí toho koloběhu, kde je na konci spokojený zákazník, který měl možnost si koupit v danou chvíli to, co opravdu chtěl, mě baví. Na každou takovou novinku, kterou mám zařazenou v prodeji, jsem hrdá. A práce mi dává smysl.“
Zdravý rozum i rady zkušených kolegů
Adéla Kovková se snaží poslouchat „zdravý rozum“, zároveň ale čerpá od svých zkušenějších kolegů a snaží se využít všechny své životní a profesní zkušenosti. Tak, aby se za svou práci nemusela stydět: „Pokud si každý den mohu říct, že jsem odvedla to nejlepší, co jsem v danou chvíli mohla, pak jsem spokojená a chci v tom pokračovat.“ Stejně jako jsou pro ni vzorem její rodiče, kteří ji vždy v životě podporovali, inspiruje se svými zkušenějšími kolegy, kteří jí dávají užitečné rady pro práci i soukromý život. „Někteří z nich mi ukazují cesty k cílům, kterých bych v budoucnu chtěla dosáhnout. Nikoho konkrétního ale jmenovat nechci,“ usmívá se.
Každý den je jiný
Na práci ji baví to, jak je pestrá a každý den je jiný. „Samozřejmě, že práce nákupčího je i o rutinních činnostech, ale tento obor je tak dynamický, že nikdy nevíte, co budete řešit další den. Počasí může ovlivnit ceny surovin a vy je budete muset zohlednit v jednáních o cenách v co nejkratší možné době. Někdo onemocní a vy si musíte všechny stanovené cíle změnit ze dne na den. A taky to může být klidnější den, kdy má člověk čas přemýšlet nad novinkami, jejich vývojem a nad tím, jak je dostat na trh k zákazníkům,“ představuje svou každodenní práci. Někdy se víc těší na klidnou práci s reporty a čísly, ve kterých hledá smysl a řád, jindy si zas naplno užívá osobní schůzky a jednání.
Pořád je třeba sledovat trendy
Každá z kategorií, kterým se věnuje, se neustále vyvíjí a má své specifické trendy. V uzeninách je to hledání zdravějších variant s nižším obsahem soli či tuku, a naopak s vyšším obsahem masa. V lahůdkách se od dob covidu zase dobře daří hotovým jídlům, ve kterých zákazníci vyhledávají hlavně vyváženost a pestrost. A oblast rostlinných alternativ expanduje nejrychleji a Tesco na trend odpovídá privátní řadou Plant Chef. I tady se objevují nové trendy, zákazníci se už třeba tak nezaměřují na sóju a hledají další možnosti. „Škála výrobků, které mám na starost, je tak široká a pestrá, že je stále co zlepšovat. A tak se soustředím na hledání dalších a dalších možností,“ dodává.
Volný čas je rodina a vypnutý telefon
Volný čas tráví hlavně se svým synem Markem. Společně s jeho kamarády a dalšími rodiči jezdí na výlety a navštěvují památky. „Marek má velmi rád zvířata, a tak často naše kroky míří na různé farmy a do zoologických zahrad. A já mám v těch chvílích vypnutý telefon a věnuji se jen jemu,“ prozrazuje Adéla Kovková0020své priority rodinného života. Když pak zbude ještě trochu volného času, tráví jej s oblíbenou hudbou nebo knihou.
Data a informace ze života Adély Kovkové:
13 let v obchodu s potravinářským zbožím
6,5 roku v oddělení nákupu
250 položek napříč třemi zeměmi
1 dítě (syn Marek, 7 let)
záliby: četba, cestování, hudba a hlavně rodina
Motto Adély Kovkové:
Můžeš být i hloupý, ale musíš si se vším umět poradit.
Jitka Hemolová, jitka.hemolova@atoz.cz
O Adéle Kofkové se dočtete také v časopisu Zboží&Prodej 5/2022.