
Digitalizace retailu je v současnosti hlavním tématem v oboru. Koncept samoobslužných prodejen je již delší dobu úspěšně využíván například v USA či Asii. Postupně se rozšiřuje také do Evropy, kde se primárně uplatňují kontejnerová řešení. Jsem přesvědčen, že tzv. automatické prodejny naleznou využití také u nás, neboť šetří zdroje i čas a současně představují rozšíření dosavadních služeb. Díky tomuto řešení si mohou zákazníci nakoupit i v pozdních hodinách mimo standardní otevírací dobu.
V současnosti testuje Skupina Coop první hybridní provozovnu ve Strakonicích, která byla otevřena v polovině března letošního roku. Po skončení běžné otevírací doby přechází prodejna do automatického režimu, v němž si zákazníci pohodlně nakoupí bez asistence personálu. I mimo běžné otevírací hodiny je jim k dispozici celý obchod, uzavřené jsou pouze pulty s lahůdkami či uzeninami, které jsou v provozu ve standardním provozu. Z tohoto důvodu však mají automatické obchody rozšířenou nabídku baleného zboží.
Dostupnost, srozumitelnost a aplikovatelnost
Naše agentura Knowinstore navrhla koncept pro Skupinu Coop, oslovila dodavatele technického řešení a projektově řídila celou implementaci. Po pěti týdnech provozu je na celkové hodnocení zatím brzy, nicméně již nyní lze říct, že automatický prodej přitahuje nové zákazníky a zároveň zvyšuje efektivitu celé prodejny. Zákazníci se poměrně rychle naučili využívat systém kombinující bankovní identitu, samoobslužnou pokladnu a platbu kartou. Obecně lze říct, že toto řešení je velmi dostupné, srozumitelné pro zákazníky a aplikovatelné pro český trh. Jeho velký potenciál vidím rovněž v oblasti služeb a kultury, například v informačních centrech, muzeích a dalších. Možností je celá řada, tuto technologii lze použít prakticky kdekoliv.
Tímto ovšem digitalizace retailu nekončí. Na řadě jsou další inovace, které zrychlí, zefektivní a zpříjemní zákaznickou zkušenost.
Pavel Kozler, executive director, Knowinstore
Komentář najdete i v časopise Zboží&Prodej č. 291 (5/2022).