logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Globus otevírá prvního června v Obchodním centru Europark v pražských Štěrboholech nový...
  • Na pozici marketingového ředitele pro značky Mall a CZC nastupuje Jan Suchý. Nový ředitel má za...
  • Jestli se do Davle jezdí pro uzeniny, pak do nedalekých Štěchovic míří zákazníci za ovocem a...
  • Zákaznická zkušenost je mantra, která rezonuje v uších všem firmám, ve kterých se podniká...

Michaela Zikmundová, manažerka sortimentu, dm drogerie markt CZ: Technologie nenahradí osobní kontakt

30. června 2022
Nákupčí 0
1845
Michaela Zikmundová, manažerka sortimentu, dm drogerie markt CZ: Technologie nenahradí osobní kontakt

V roce 2007 nastoupila Michaela Zikmundová do společnosti dm drogerie markt na pozici asistentky sortimentní manažerky. Prošla si postupně juniorní, a po získání potřebných zkušeností také seniorní manažerskou pozicí. „dm je můj lovebrand,“ říká s naprostou vážností a bez špetky sentimentu. A tahle láska trvá už téměř 15 let.

V oddělení nákupu Michaela Zikmundová postupně zodpovídala za různé sortimentní kategorie, například péči o vlasy či o pleť, péči o dítě, vůně nebo přírodní kosmetiku a mnoho jiných. „dm je můj lovebrand nejen proto, že tu už od ukončení studií pracuji, ale nabízený sortiment je mi zkrátka velmi blízký,“ vysvětluje.

Přečtěte si také
Adéla Kovková, nákupčí privátních značek uzenin, lahůdek a rostlinné stravy pro CZ, SK a HU, Tesco Stores ČR: Nic není těžké, jen to občas zabere víc času  

Pracovní tempo i celková náplň práce na oddělení nákupu se absolventce provozně-podnikatelského oboru na Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicích doslova zaryly pod kůži. „Práce, ve které jsem obklopena sortimentem a dodavateli, mě velmi baví. A jsem opravdu vděčná, že mě do nosu po skončení studií cvrnkla nabídka práce od dm,“ usmívá se. Každodenní praxi si později doplnila studiem MBA, aby si ještě více rozšířila obzory v managementu obchodu.

Nejtěžší a zároveň nejkrásnější

Přečtěte si také
Živé vysílání pro zákazníky spustila dm drogerie
dm drogerie markt

Práci nákupčího vnímá Michaela ze dvou, téměř protichůdných stran. A přesto se v jejím případě tyhle dva pohledy protínají. „Vyjednávání s dodavateli je ta nejtěžší, ale zároveň nejpoutavější činnost,“ říká. A dodává, že jejím cílem je budovat vztahy, které jsou založeny na důvěře a smysluplnosti. Nejde o to, aby jedna strana prohrála a druhá zažívala pofidérní pocit vítězství: „Pokud budujete vztahy založené na důvěře a smysluplnosti, vyjednávání je o to náročnější, ale zároveň zajímavější.“ Michaela je přesvědčena, že právě takové vyjednávání pak přináší spoustu zajímavých impulzů pro efektivní spolupráci: „Oboustranná důvěra je velmi důležitá proto, abychom našli cestu k těm nejlepším podmínkám pro obě strany.“

Analytika i chuť učit se nové věci

„Tak jako v každé profesi se část dovedností pro pozici nákupčího dá naučit,“ myslí si Michaela. Část schopností a dovedností je ale dobré mít z podstaty věci ve své povaze. Práce v sortiment managementu vyžaduje především analytické myšlení, dobré komunikační schopnosti a v podstatě ochotu a touhu se učit stále něco nového. Podle Michaely se hodí i kreativita. Zdůrazňuje ale, že naprostou samozřejmostí je schopnost převzít stoprocentní zodpovědnost za vedení svěřených kategorií. Část, kterou zkrátka nikdo ani kreativně ,neokecáʻ. Ke správnému rozhodování o tom, jaký sortiment zákazníkům nabídnout, využívá Michaela řadu interních i externích zdrojů: „Analýza zabere spoustu času, ale vyplatí se.“ A nejlepší je se na danou kategorii dívat z více úhlů pohledu.

Lidé se vracejí do ulic

Jako manažerka sortimentu má Michaela na starost odborné vedení týmu sortimentních manažerů, kteří mají rozdělenou zodpovědnost za kompletní sortiment v dm. Musí také sledovat trendy, které ovlivňují trh a spotřební chování. A vidí jich několik. „Dotkneme-li se těch obecnějších, tak je to po covidových restrikcích určitý návrat lidí takzvaně do ulic. To se projevuje v navýšení počtu frekvence nákupu,“ přibližuje trendy. A pokračuje: „Změny zažívá hned několik sortimentních kategorií. Ať už jde o pozitivní, nebo negativní vývoj, tak je plně spjat s dobou, která přinášela naprosto nový styl žití.“ Zavřená kadeřnictví tak třeba učila zákaznice barvit si vlasy doma, doba home office zase snížila spotřebu dekorativní kosmetiky. Nacházíme se v časech, které pomalu formují nový standard potřeb.

Technologie vpřed

Budou oboru nákupčích do budoucna kralovat hlavně technologie a nahradí tak část lidského faktoru? „Stejně jako v jiných oborech si myslím, že technologie nám stále více budou pomáhat. Ať už půjde o různá vyhodnocení kategorií, tak určování produktů na nejvýhodnější místo v regále,“ předpovídá. Nelze podle ní pominout ani vhodný výběr položek do komunikace. To vše by mělo být profesi nákupčího velkou oporou. I přesto všechno ale podle ní technologie nenahradí osobní kontakt a budované vztahy: „V dnešní turbulentní době často dochází k nedodávkám, což trápí nejen nás, ale i obchodní partnery. Zde by pomohlo zlepšení servisní úrovně. Lidský faktor v tom bude nepostradatelný.“

Hybná síla je v týmu

Michaela věří, že tým, který je složen z lidí s různorodými schopnostmi, je nejlepší: „Myslím si, že právě to nás v resortu marketingu a nákupu charakterizuje, a tak se i snažíme profitovat z tohoto benefitu a vytvářet hodnoty, které budou převyšovat očekávané výkony.“ K tomu je ale třeba být opravdu autentický a prostřednictvím upřímného dialogu hledat nejlepší možná řešení. Nápady a impulzy pro řešení mohou přijít zevnitř i zvenčí. „Věřím, že je to tak dobře. V různých okamžicích totiž potřebujete různé impulzy od různých lidí, kteří vás někam nasměrují. Nicméně to, kam se skutečně vydáte a jakou cestu pro to zvolíte, je už pak jen na vás,“ dodává Michaela.

Nikdy se nenudit!

Běžný pracovní den startuje Michaela kolem sedmé hodiny. Až do devíti se věnuje řešení úkolů z předchozích schůzek, příchozích e-mailů a čas zbyde i na analýzu dat. „Od deváté hodiny mi většinou začínají různé schůzky, ať už bilaterální s kolegy, či celodenní meetingy národní i mezinárodní,“ přibližuje Michaela svůj den, který obvykle zakončí shrnutím a zpracováním části úkolů, které se během dne nashromáždí. Nudná práce to opravdu není a Michaela na ní oceňuje hlavně to, že se stále učí něco nového. Kromě toho ji také stále naplňuje přímý kontakt s lidmi, ať už jde o kolegy, či externí partnery.

Energii doplní suchý pastel

Ve volném čase Michaela často volí sport, ráda cestuje a čte. Přece jen jí ale k dokonalému relaxování dlouho něco chybělo: „Neuměla jsem pořádně vypnout ani u sportu, ani u cestování, ani u čtení.“ Známé přísloví ale říká, že kdo hledá, ten najde. A platí také pro Michaelu. Až před pár lety její hledání přineslo ovoce a nalezla činnost, která ji naprosto pohltí. Jak Michaela prozrazuje, jde o malování. „Pokud mám jít do detailu a vybrat i techniku, skoro pokaždé se rozhodnu pro suchý pastel,“ říká s úsměvem. Umění malby jí vždy pohltí natolik, že zapomene na pracovní starosti a v danou chvíli se soustředí opravdu jen na malbu.

 

Data a informace ze života Michaely Zikmundové:

15 let v oddělení nákupu společnosti dm drogerie markt

1 téměř rok členkou širšího vedení společnosti

39 let

1 dcera

záliby: běh a celkově pohyb, tvoření, malba, cestování, čerpání pozitivní energie v přírodě

 

Motto Michaely Zikmundové:

Na každém dni je něco krásného, jen je potřeba to chtít hledat.

 

Jitka Hemolová, jitka.hemolova@atoz.cz

O Michaele Zikmundové se dočtete také v časopisu Zboží&Prodej 6-7/2022.

Související články:

Adéla Kovková, nákupčí privátních značek uzenin, lahůdek a rostlinné stravy pro CZ, SK a HU, Tesco Stores ČR: Nic není těžké, jen to občas zabere víc času   dm drogerie marktŽivé vysílání pro zákazníky spustila dm drogerie dm drogerie marktProdejna dm drogerie v Praze umožňuje tisknout na sortiment vlastní fotografie

Doporučujeme

Komerční sdělení

QSL pomáhá firmám zajistit bezpečnost i kvalitu potravin

Legislativní požadavky na výrobce potravin, obchod a stravovací zařízení se neustále mění, a proto je dobré mít po boku zkušeného partnera. Kvalitou potravin, jejich bezpečností a právními aspekty se už 10 let zabývá společnost QSL. Kromě poskytování komplexních poradenských služeb pro tento segment se firma také intenzivně věnuje inovacím. Vyvinula například online aplikaci Etiketomat, www.etiketomat.cz, […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER ZaPnews

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

31. 5. 2023, seminář Digitální komunikace podporuje a mění retail, Praha

7.–⁠8. 6. 2023, Kongres Samoška, Olomouc

15. 6. 2023, společenské setkání Coop Centra družstva

15. 6. 2023, Volba spotřebitelů – Nejlepší novinka 2023 a Retail Business Mixer, Praha

Profily

Jsme prostě Ovoce a zelenina ve Štěchovicích

31. května 2023

Lukáš Cingr: Zákazníci od velkých firem čekají hodně, proto je zklamou i menší problémy

31. května 2023
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required