logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
  • ZAPjobs
    • Volné pozice
    • Naše nabídka
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Česká republika se v dostupnosti platebních terminálů řadí k evropskému průměru, na tisícovku...
  • Výrobce balených cukrovinek, skupina Ferrero, zveřejnila aktuální informace o úspěšném...
  • Do sítě výdejních schránek společnosti OX Point se během měsíce integroval druhý velký dopravce....
  • Pití kvalitního italského prosecca se stalo fenoménem a získalo si oblibu po celém světě. V roce...

Současný retail posunují vpřed nové digitální nástroje a řešení

18. července 2022
In-store komunikace 0
467
Současný retail posunují vpřed nové digitální nástroje a řešení

Pod vlivem digitalizace se mění retail i chování zákazníků. Velkou úlohu při tom sehrála pandemie a dočasné přemístění nákupů do on-line světa. Právě řešení a nástroje on-line prodejců byly katalyzátorem pro následné využití digitalizace také ve světě kamenného obchodu.

Seminář asociace POPAI CE s podtitulem Digitální nástroje a řešení v retailu přinesl praktické ukázky toho, jak špičkové digitální a technologicky vyspělé projekty zjednodušují život obchodníkům i spotřebitelům.

Přečtěte si také
Zboží chrání i chytrý software

Hlídá a objednává

Příkladem technologie, která zdokonaluje klasický prodejní proces, je společný projekt společnosti Unilever a firmy empea s názvem Golden Eye neboli Zlaté oko. Jde o software, který s pomocí kamer umístěných pod víky mrazáků pro výrobky značky Algida monitoruje každý jeden výrobek a v případě, že dochází k jeho vyprodání, dokáže navrhnout a připravit objednávku. Vzhledem k obrovskému množství mrazicích boxů, v kterých se výrobky této značky nacházejí, dojde v České a Slovenské republice po skončení pilotních projektů ke značnému zjednodušení a zautomatizování procesů, navíc s možností dalšího využití získaných dat. Software je samozřejmě koncipovaný tak, aby umožňoval zasílání zpráv osobě, která zboží fyzicky objedná, protože ne všichni prodejci jsou v současnosti ochotni akceptovat objednávky vytvořené softwarem. Nicméně v nejbližší době se počítá, že 10 % jich tuto možnost dovolí, což usnadní objednávání zejména v typech prodejen, jako jsou čerpací stanice. Do budoucna bude automatické objednávání patrně zcela běžné. Software kromě monitoringu zboží umí sledovat i další veličiny, jako je námraza v mrazicím boxu, a také predikovat budoucí prodeje, třeba pro nastávající letní sezónu. Zařízení je schopné ušetřit několik fyzických návštěv obchodních zástupců a běžně už dnes funguje v USA, Mexiku nebo ve Velké Británii. Jen pro zajímavost: zatímco v minulosti se „ztratila“ až třetina prodejních mrazicích boxů, za poslední dva roky to bylo pouhé 1 %.

Přečtěte si také
Tradiční a digitální nosiče – jak se komunikace mění a vyvíjí?
digitální

Nabízí data v přímém přenosu

Představte si, že můžete sledovat prodej zboží v kamenném obchodě v reálném čase. Přesně takové řešení nabízí společnost Adastra. Jedná se o systém chytrých polic a paletových míst, která jsou vybavena senzory umožňujícími sledovat každý jeden vystavený produkt. Pokud je takových polic v prodejně dostatečný počet, je možné zjistit, v kterých částech prodejny se prodává nejvíc zboží a o jaké zboží jde. Systém také dokáže zaslat upozornění obsluze, že došlo k poklesu naplněnosti regálu a že je zapotřebí jej doplnit. To minimalizuje vyprodanost a zlepšuje zákaznický zážitek. Získaná data lze dále zpracovávat a využívat při plánování doby doplňování mimo prodejní špičku. Software umožňuje lépe zboží umístit nejen v samotné prodejně, ale také optimalizovat formát prodejny, porovnávat prodejní data z prodejen v různých městech či v různých zemích. Sleduje každou jednotlivou položku na regále tak, jak to dříve umožňovalo jen on-line prostředí. Díky tomu je možné mít data i v kamenné prodejně neustále pod kontrolou, lépe plánovat akce a doplňovat zboží, případně vytvořit vyladěný produktový mix a optimalizovat cenu a využívání POP.

Jak je možné využít digitální obraz

K zefektivnění mnoha procesů přispívá vytvoření digitálního obrazu prodejny. V rámci jedné platformy je pak možné optimalizovat například rozložení kategorií i jednotlivé planogramy, komunikovat s personálem a efektivněji řídit procesy. Díky digitální dokumentaci je také snazší získávat zpětnou vazbu skrze fotodokumentaci a store checky, efektivněji tisknout cenovky, přičemž systém umí dokonce vytvářet automatické objednávky. Tohle a mnoho dalšího umí software Quant Retail, který v rámci jednoho systému po zadání dat ukáže, kde a jaké regály se v prodejně nacházejí. Přes webovou aplikaci je možné informace sdílet například s marketingovými manažery nebo s externím týmem techniků, kteří se starají o vybavení prodejny, případně s agenturami. Různí uživatelé přitom vidí jen to, co jim majitel prodejny dovolí, takže se nemůže stát, že konkurence uvidí, kolik místa na regálu zabírají vaše produkty. Techniky například nezajímá konkrétní rozložení zboží na regálu, ale jeho technická data, aby podle nich naplánovali jeho údržbu nebo otevření nové prodejny. Záleží na provozovateli, jaká přístupová práva svým partnerům udělí.  Do systému je možné také naimportovat prodejní data, podle nichž následně ukáže analýzu prostorových a prodejních podílů, tedy to, zda jste dali dané kategorii správný prostor. Prodejní data je možné využít také pro otevření nové pobočky ve stejném regionu a vše předem naplánovat tak, že se otevření nové prodejny zkrátí na třetinu běžné doby. Popisované řešení už u nás využívá například Dr.Max, Sportisimo, LKQ, Super Zoo, Orkla nebo Pro-Doma.

Komfort zvyšuje automatizovaný prodej

Hudbou budoucnosti už nejsou ani plně automatizované bezobslužné prodejny, které jsou oblíbené třeba v Německu nebo coby Žabky v Polsku. U nás od letošního jara funguje projekt společnosti Knowinstore – první bezobslužné prodejny 24/7 v České republice. Netradiční formát už několik měsíců úspěšně běží v hybridním režimu v jihočeských Strakonicích a nově také v Českém Krumlově – přes den jde o prodejnu s obsluhou, po zavírací době bez obsluhy, kdy jsou zákazníci dovnitř vpuštěni na základě bankovní identity. Bezobslužný systém přitom není určen jen pro potravinářský segment trhu, ale je využitelný pro celou škálu dalších retailových formátů. Tento typ prodeje představuje nový globální trend, který úspěšně funguje ve Spojených státech a velmi oblíbený je také v Asii. Nakupování s ním je rychlejší, a to zejména v době, kdy je v prodejně málo zákazníků. Díky softwaru, který všechno hlídá, je možné lépe řídit zásoby, a systém také přináší lepší zákaznickou zkušenost zejména lidem, kteří pospíchají nebo jim nevadí absence živého personálu. Naprosto největším benefitem je ovšem fakt, že prodejna je otevřená nonstop. Koncept nachází uplatnění zejména v místech, kde je horší infrastruktura, nebo naopak v podobě kontejnerových prodejen s jednotným sortimentem (například nealko nápoje) na velmi frekventovaných místech.

David Lesch, výkonný ředitel AV Media a garant sekce Digitální komunikace POPAI CE

Související články:

Zboží chrání i chytrý software digitálníTradiční a digitální nosiče – jak se komunikace mění a vyvíjí? Justinas Liuima: Firmy hledají digitální nástroje pro posílení dodavatelského řetězce Barevný semafor chce naučit spotřebitele lépe jíst

Doporučujeme

ZAPjobs

Připravujeme

Připravujeme

Archiv pracovních pozic

Komerční sdělení

Sluno mění po 30 letech své logo a vizuální identitu

Firma U & Sluno, která dodává software velkým retailerům, zveřejnila ve středu 20. července svůj nový firemní design. Po 30 letech existence výrazně mění své logo. Novou vizuální identitu podpořily i webové stránky firmy, které prošly redesignem na začátku tohoto roku. Největší změnou je nové logo, ze kterého zmizelo písmeno U a &. „Rozhodli jsme […]

FeelEco rozšířilo prodejní plochu o Datart

Česká značka FeelEco, která nabízí výjimečné přírodní produkty pro péči o zdraví, rodinu a domácnost, rozšiřuje distribuční síť a nově je k dostání také v prodejnách a na e-shopu Datart, a to v České republice i na Slovensku. Cílem je rozšíření služeb a zvýšení dostupnosti nákupu. Přírodní drogerie a kosmetika FeelEco doposud byla k dostání […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER ZaPnews

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

12.-16. 9. 2022 Světový veletrh nápojů a tekutých potravin DRINKTEC 2022

22. 9. POPAI: Udržitelnost není jen marketing

8. 9. 2022 Komunitní e-commerce konference ShopCamp

8. 9. 2022, Kongres Čerpačka

13.–14. 10. 2022, Kongres Obalko

Profily

Michaela Zikmundová, manažerka sortimentu, dm drogerie markt CZ: Technologie nenahradí osobní kontakt

30. června 2022

Michal Moureček, jednatel, Asko – Nábytek ČR: Digitalizace posune svět do jiné nákupní dimenze

30. června 2022
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required