
Aspoň někdy pijí pivo skoro čtyři pětiny Čechů. Frekvence konzumace se však od začátku epidémie před dvěma lety o něco snížila. Mírně klesl podíl lidí, kteří si pivo dopřávají každý den. Čemu se ale daří naopak čím dále více, jsou radlery, které ve srovnání s rokem 2020 pije více lidí – hlavně žen.
Výzkum, jaký vztah mají Češi k pití piva, realizovala společnost Nielsen Admosphere u příležitosti Mezinárodního dne piva, který jeho milovníci slaví v sobotu 6. srpna. Metodou byl online sběr na vzorku pěti set respondentů z internetové populace Českého národního panelu starších 18 let.
V české internetové populaci je 79 procent konzumentů piva. Opravdu častých konzumentů je však spíše méně, jen 13 procent si například pivo dopřává každý den nebo téměř každý den. Tento podíl je o šest procentních bodů nižší než před dvěma lety.
Alespoň jednou týdně aktuálně pije pivo 32 procent lidí, což je srovnatelné se staršími výsledky. Podobný podíl (34 procent) si tento nápoj dopřává méně často a nikdy pivo nepije 21 procent respondentů.
Stoupající popularitě se těší ochucená piva neboli radlery. Pro Čechy však stále nejsou nápojem pro každodenní pití. Denně si je dají jen dvě procenta dotázaných. Alespoň jednou týdně ale po nich sáhne už pětina lidí. To je o pět procentních bodů více než před dvěma lety. S nižší frekvencí je pije polovina vzorku.
Procento těch, kteří si ovocná piva nedají nikdy, se aktuálně blíží procentu odmítačů tradičního piva. Je jich 28 procent. Popularita ovocných piv se v porovnání s výsledky z roku 2020 zvýšila hlavně u mužů (o 19 procentních bodů), kteří už radlery pijí ve srovnatelné míře jako ženy. Alespoň někdy po nich sáhne 70 procent mužů a 74 procent žen.
Poprvé je nejoblíbenější radler
V preferencích značek piva v Česku letos vede poprvé značka nealkoholických piv a radlerů Birell se 17 procenty konzumentů. Vyšší popularitě se přitom těší mezi ženami (rozdíl 14 procentních bodů oproti mužům).
Plzeň, která zvítězila ve dvou obdobných výzkumech v předchozích letech, je nyní těsně druhá s 16 procenty konzumentů, kteří označili Pilsner Urquell (respektive Plzeňský Prazdroj) za svoji nejoblíbenější značku. Na dalších místech jsou u českých pivařů značky Velkopopovický Kozel (deset procent) a Radegast (sedem procent). Devíti procentům konzumentů piva pak na značce nezáleží.
Čtvrtina dotázaných preferuje malé pivovary
Další otázka výzkumu se zaměřila na postoj k malým lokálním pivovarům, kterých už je v Česku celá řada. Přístup k nim za poslední dva roky příliš nezměnil a své fanoušky mezi českými konzumenty mají. Přesně čtvrtina dotázaných pivařů ve výzkumu odpověděla, že piva malých pivovarů dokonce preferuje nad ostatními. Čtrnáct procent má postoj opačný, tedy dává přednost spíše průmyslovým pivovarům. Avšak 46 procentům českých pivařů nezáleží na tom, zda pivo pochází od malého nebo velkého výrobce.
Co se týče pivních speciálů, tedy různých zvláštních edic piva, velká část Čechů o ně aspoň někdy projevuje zájem, ale není to často. Ve výzkumu 23 procent dotázaných uvedlo, že si je kupuje nebo objednává občas, 36 procent zřídka. Jen tři procenta si je dopřávají často. Nikdy po nich nesáhne 38 procent. Větší popularitě se speciály těší mezi muži než mezi ženami.