
Obal je v mnoha případech první fyzický kontakt mezi e-shopem a zákazníkem. Tady se buduje první dojem.
A protože první dojem podruhé neuděláme, je dobré obal nepodcenit. Může totiž zcela zásadním způsobem ovlivnit to, zda u nás zákazník objedná znovu. Mnoho e-shopů se už snaží uchopit zasilatelský obal komplexně a kromě funkce ochrany zboží ho využívají jako nositele zákaznického zážitku.
Velmi rozšířené jsou prvky, které usnadní zákazníkům otevření zásilky, to jsou třeba integrované odtrhávací pásky. Zejména u oblečení a kosmetiky se také stále více využívá možnosti vnitřního potisku – ono třeba jen poděkování za nákup, které si zákazník přečte po otevření zásilky, může být tím střípkem, který pomáhá budovat vztah ke značce.
Nové možnosti nabízí digitální tiskové technologie, které mimo jiné umožňují třeba v rámci jedné zakázky vyrobit různé tiskové varianty. Pokud tuto možnost uchopí šikovný marketér, má v rukou nástroj pro cílenou a velmi efektivní komunikaci se zákazníkem. Může se jednat o personalizované balení, limitované nebo testovací edice či třeba zákaznickou soutěž. Digitální proces výroby obalů pak také výrazně zkracuje dobu potřebnou k realizaci, což umožňuje velmi operativně reagovat na situaci na trhu nebo aktuální události.
Když už je řeč o zákaznické zkušenosti a emocích, je dobré myslet na to, že spotřebitelé jsou v posledních letech velmi vnímaví na původ obalu a jeho udržitelnost. I tady tak můžete nabídnout pro zákaznickou zkušenost další pozitivní emoce.
Petr Kaczor, obchodní manažer, Thimm pack’n’display
Článek na téma Zákaznická zkušenost najdete v časopisu Zboží&Prodej 8/2022.