logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Každý rok přibývá lidí, kteří při nákupu zboží v kamenném obchodě už na místě přes mobil...
  • Internetový prodejce potravin Rohlik.cz rozšířil nabídku o novou privátní značku Yutto. Ta...
  • IKEA Česká republika utržila v uplynulém finančním roce 11,9 miliardy korun. Ve srovnání s...
  • Řetězec Tesco ve 33 vybraných prodejnách po celé České republice graficky sjednotil sekce s...

Miloš Toman: Prodejna jako třetí místo mezi prací a domovem

25. listopadu 2022
Blog 0
443
Miloš Toman: Prodejna jako třetí místo mezi prací a domovem

Když Howard Schultz definoval své kavárny Starbucks Coffee jako třetí místo mezi prací a domovem, významně tím přispěl k jejich úspěchu a rozšíření. Lidé právě takovou zastávku na cestě domů potřebovali. Neplatí to však jen pro občerstvení. Stejnou úlohu může plnit i prodejna, zejména s rychloobrátkovým zbožím.

Že taková potřeba existuje, ukazují poslední výzkumy. Podle nich se část zákazníků vrací z e-shopů do kamenných prodejen. Přičemž přednost mají malé obchody a vietnamské večerky, s každodenními nákupy v nich. Čísla ukazují, že i zákazníci, kteří se cestou domů nezastaví v kavárně, potřebují někam zajít, osvěžit se příjemným zážitkem.

Přečtěte si také
Obchody v malých obcích: mají šanci se udržet?

Nic však není zadarmo. I když tu existuje zmíněný trend, neznamená to, že z něj budou automaticky těžit všechny prodejny. Abychom pochopili, proč je nutný aktivní přístup, vysvětleme si nejdříve rozdíl mezi dvěma pojmy: Buying a Shopping. Buying je prosté opatřování nezbytností. Co nejrychleji, nejpohodlněji a takřka bez emocí. Shopping je nakupováním s emocemi, zábava. Je zřejmé, že kvůli prostému nákupu toho, co potřebují, nemusí lidé odcházet z e-shopu. Zato pro shopping je živé prostředí nezbytností.

Abychom podpořili potřebu každodenního nákupu a vytvořili tak třetí místo mezi prací a domovem, je potřeba zapůsobit na smysly, instinkty a emoce zákazníků. Mluví-li se o zážitku, pak je nutné připomenout, že nákupní zážitek není jako jízda na horské dráze či návštěva rockového koncertu. V prodejně nehraje nejdůležitější roli adrenalin, ale dopamin, hormon odměny.

Pokud jde o konkrétní postupy, pak na smysly v první řadě zapůsobí interiér, neopotřebovaný a esteticky sladěný. Ale také využití všech smyslů, tedy i sluchu, čichu, hmatu a chuti.

Na instinkty má vliv například různorodost. Vyrovnané zboží ve vyrovnaných regálech, shora osvětlených zářivkami ve vyrovnaných řadách, to je pro lidi prostředí nepřirozené. Vytvářejte tedy členitý půdorys, narušujte řady zboží, pracujte se světlem.

Důležité je také objevování. Objevení něčeho nečekaného souvisí se zmíněnou šancí na přežití. Organismus to tak chápe a odmění zákazníky dopaminem. Prodejny IKEA zákazníky nikdy neomrzí, protože tam vždy mohou objevit něco nového, co předtím přehlédli. Podobně působí třeba koše se zbožím za jednotnou cenu, ve kterých se zákazníci mohou přehrabovat. Ze stejného důvodu lidi přitahují vetešnictví nebo second handy.

Lidské instinkty také věnují větší pozornost tomu, co se hýbe. V prodejně by se tedy měly některé věci obměňovat. Ne tak, aby zákazník bloudil, ale stačí menší změny. Například poutač k aktuálním akcím, obměňování zboží v čelech regálů apod. Bylo zjištěno, že doplňování zboží během prodejní doby přináší pozitivní efekt. Produkty, které prodavači takto doplní, zase rychle zmizí v košících. Zákazníky zaujme činnost a instinktivně sáhnou po zboží.

Na emoce pak působí projev úcty a uznání. Potřeba uznání patří mezi nejsilnější faktory, které ovlivňují zákazníkovo chování a jednání. Kromě jiného touží, aby se mu těchto projevů dostávalo opakovaně, je tedy loajální a opakovaně se vrací. Na potřebu uznání silně působí, když zákazníky oslovujete jménem, dáváte jim najevo úctu, chválíte je. Ale také tak „samozřejmá“ věc, jako je dodržování zásad etikety, zejména pokud jde o pozdrav, poděkování, rozloučení.

Vytvoříte-li ze své prodejny třetí místo mezi prací a domovem, vytvoříte současně návyk. Zákazníci vás budou navštěvovat pravidelně. Nelze se ovšem spoléhat jen na zvyk. Potřebu je nutné neustále posilovat aktivním rozvíjením nákupních zážitků.

Pravidelným autorem blogu o tradičním trhu je Miloš Toman, který vytvořil podnikatelskou koncepci intuitivního marketingu. 

Související články:

Obchody v malých obcích: mají šanci se udržet?

Doporučujeme

Komerční sdělení

EASTLOG 2023 zvolil hlavní téma, připravuje workshop pro Ukrajinu a má novou programovou ředitelku

EASTLOG 2023 zvolil hlavní téma, připravuje workshop pro Ukrajinu a má novou programovou ředitelku Kongres EASTLOG, který se řadí po bok největších středoevropských akcí zaměřených na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavní téma pro nadcházející ročník, který se uskuteční 24. až 26. května 2023 v O2 universu v Praze. EASTLOG 2023 se zaměří na […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER ZaPnews

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

1.–5. 2. 2023, veletrh hraček Spielwarenmesse, Norimberk, Německo

14.–17. 2. 2023, veletrh Biofach, Norimberk

16. 2. 2023, seminář Best of in-store, Praha

26. 2.–2. 3. 2023, EuroShop 2023, Düsseldorf, Německo

19. 4. 2023, kongres Čerpačka, Praha

Profily

Projekt není udržitelný tím, že to řeknete. Ukažte důkazy

11. ledna 2023
Jiří Smetana, Penny Market

Jiří Smetana, manažer nákupu trvanlivých potravin a nápojů, Penny Market Česká republika: Z retailu se vytrácí pokora

7. prosince 2022
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required