logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Každý rok přibývá lidí, kteří při nákupu zboží v kamenném obchodě už na místě přes mobil...
  • Internetový prodejce potravin Rohlik.cz rozšířil nabídku o novou privátní značku Yutto. Ta...
  • IKEA Česká republika utržila v uplynulém finančním roce 11,9 miliardy korun. Ve srovnání s...
  • Řetězec Tesco ve 33 vybraných prodejnách po celé České republice graficky sjednotil sekce s...

Jiří Smetana, manažer nákupu trvanlivých potravin a nápojů, Penny Market Česká republika: Z retailu se vytrácí pokora

7. prosince 2022
Profily 0
943
Jiří Smetana, manažer nákupu trvanlivých potravin a nápojů, Penny Market Česká republika: Z retailu se vytrácí pokora

Zákazník a jeho chování zajímaly Jiřího Smetanu odjakživa, a tak byl studijní obor Consumer Affairs v Mnichově jasnou volbou a následný výběr pozice category managera logickým krokem. V práci se řídí pragmatismem. Analýzu zákaznického chování a možnost ho svými kroky aktivně ovlivnit považuje za nejlepší cestu, jak naplnit Baťovo známé rčení: Náš zákazník, náš pán.

Jiří Smetana říká, že v analýze zákaznického chování a ve způsobu, jak jej ovlivnit, se zkrátka našel. „Těžko si představit práci, kde jste tomu tématu blíže,“ míní. O Penny jako o potenciálním zaměstnavateli začal uvažovat před dvěma lety: „Všímal jsem si hodně změn na trhu a v Penny samotném. Především mě zaujala transformace sortimentu směrem k tomu, co já osobně považuji za diskont, tedy rozšiřování sortimentu privátních značek, které ve srovnání se značkovými výrobky zákazníkům zajistí výrazně lepší poměr ceny a kvality.“ Tento přístup je Jiřímu blízký a smysl mu dává také z obchodního hlediska. Penny vsadilo na správnou strategii a on vsadil na Penny.

Přečtěte si také
Nové prodejny Penny se staví v Děčíně, Kolíně, Praze nebo Volarech

Příklon k privátkám a odklon od značek

Jiří má v Penny na starost nákup téměř všech potravin a nápojů kromě čerstvého zboží. Oblast je velmi široká a nabízí nespočet možností a příležitostí k učení se novým věcem. A protože je se stále co učit, v tuto chvíli by ani jinou práci dělat nechtěl. Jako nejvýznamnější trend poslední doby považuje příklon zákazníků k privátním značkám a naopak jejich odklon od zboží značkových produktů. „Je to součást širšího trendu směřujícího k takzvanému chytrému zákazníkovi. Tedy k zákazníkovi, které dělá informovaná rozhodnutí – porovnává kvalitativní atributy a cenu a dochází k pro něj ideálnímu rozhodnutí,“ přibližuje charakter takzvaného smart shoppera. A ve většině případů tento rozhodovací proces končí nákupem zboží privátní značky. Vzhledem k aktuální ekonomické situaci a nejasnému výhledu do budoucna předpokládá, že tento trend bude dále sílit.

Jiří Smetana, Penny Market

Přečtěte si také
Penny Market otevírá rok 2022 v Ústí nad Labem

Vztahy s dodavateli jsou jako šachová partie

„Obecně nevnímám vztah dodavatel versus odběratel jako nějaký souboj nebo bitvu, jak je často prezentován. Chápu ho spíše jako šachovou partii,“ vysvětluje svůj postoj Jiří. Jednou se zkrátka daří vám, jindy vašemu protihráči. Důležité je ale podle něho si uvědomit, že konečný cíl máte vždy stejný. V šachách je to radost ze hry, v obchodě pak spokojený zákazník. Je přesvědčen, že bez spokojeného zákazníka totiž prohrávají obě strany. A jakou cestou se k tomuto společnému cíli dodavatel s odběratelem dostane, není až tak podstatné. Oběma stranám by podle něj ale určitě prospělo používat více selského rozumu: „Bohužel ho vidím nedostatek na obou stranách stolu.“

Z českého retailu se vytrácí pokora

Jaké vlastnosti a dovednosti jsou pro profesi nákupčího naprosto klíčové? Podle Jiřího je toho celá řada. Od efektivní komunikace, asertivity až po schopnost rozhodovat se při neúplných informacích. „To se dočtete v každém pracovním inzerátu na tuto pozici. Rád bych ale zmínil jednu vlastnost, která se podle mého názoru z českého retailu vytrácí – pokoru vůči zákazníkovi. Je nutné si v každém okamžiku naší práce, při každém rozhodnutí, které činíme, uvědomit, že naše práce vždy musí směřovat ke spokojenosti našeho zákazníka. To je jediné a skutečné KPI, které jako category manager musím vždy sledovat,“ prozrazuje svou profesní filozofii a dodává: „Už Tomáš Baťa řekl: Náš zákazník, náš pán, a toto motto je v našem oboru obchodu klíčové nyní stejně jako před sto lety. To zároveň považuji za nejtěžší část naší práce – schopnost upozadit vlastní preference a názory ve prospěch toho, co náš zákazník skutečně požaduje.“

Testování je nejlepší v reálném prodeji

Jestli se sázka na nějaký produkt vyplatila, se nejlépe zjistí až z interních prodejních dat. „Penny je diskont, na českém trhu dělá spoustu unikátních věcí a je velmi těžké aplikovat na naši společnost informace a data, která se týkají šetření na jiných řetězcích,“ zdůrazňuje Jiří. Co funguje v hyper- a supermarketu, se velmi liší od toho, co funguje v diskontu. Snaží se využívat všech zdrojů informací, vždy jsou to ale podle něj spíš vodítka než přesné návody. Přednost tak dává nejraději testování. „Jestli to byl skutečně úspěch nebo neúspěch, se totiž ukáže až na reálných číslech prodejů.“

Jiří Smetana, Penny Market

Nahradí category managera umělá inteligence?

Podpora rozhodovacích procesů se díky umělé inteligenci a technologiím stává stále více automatizovanou a podle Jiřího bude tato pozice v plnosortimentních kamenných i on-line řetězcích v budoucnu z velké části nahrazena umělou inteligencí. „Popravdě již nyní mi není zcela jasné, jakou roli hraje category manager v hypermarketu, kde je samotný category management, tedy určování skladby zboží na regálu, určen samotným charakterem obchodu,“ přemítá. Na druhou stranu diskont se podle něj se silně omezeným počtem artiklů na regálu bez člověka na pozici category managera ještě dlouhou dobu neobejde. „Počítač dokáže efektivně vyhodnotit data a vyvodit racionální závěry. V tom ale právě vidím ten hlavní problém – zákaznické chování není vždy dáno racionálními faktory,“ je přesvědčen. A aby bylo možné lépe postihnout iracionální chování zákazníka a vybrat ten nejlepší sortiment, je role člověka na pozici category manažera nezastupitelná.

Projekt a proces si musíte zpestřit

Jiří nemá rád dvě slova: projekt a proces. Obě ale k práci category managera patří, jen by se podle něj nemusela na schůzkách opakovat tak často. Oddělení nákupu je ale stejně jako lidé, kteří v něm pracují, orientováno primárně na výsledek, a tak sem zkrátka projekt i proces patří. Těší ho, že jeho práce není jen o nekonečných schůzkách, ale je velmi pestrá a každý den vypadá jinak. „Někdy sedím celý den před monitorem, jindy se k němu nedostanu ani na pět minut. Někdy trávím čas na schůzkách s dodavateli, někdy s jinými odděleními a jindy v terénu na našich nebo konkurenčních prodejnách,“ popisuje svůj pracovní den. Občas si také svou práci zpestří výletem do zahraničí, kde se snaží maximálně načerpat inspiraci.

Chci za sebou vidět výsledky

„Největší radost mi dělá, když vidím reálné výsledky své práce. Domluvíte se na spolupráci s novým dodavatelem a brzy vidíte, jak vám přijíždí na sklad jeho zboží, pak toto zboží vidíte v obchodech a nakonec v nákupním košíku zákazníka,“ nastiňuje Jiří stav, který ho dokáže opakovaně potěšit. To ho také znovu a znovu přesvědčuje o tom, že si svou profesi vybral dobře. „V začátcích svého vysokoškolského studia jsem se spíš viděl v některé z předních poradenských společností. Naštěstí jsem měl během svých studiích možnost pracovat na řadě projektů spolu s konzultanty z těchto společností a díky tomu jsem pochopil, že to není kariérní cesta pro mě. Osobně by mi velmi vadilo, kdyby výsledkem mé práce měl být balík power pointových snímků, na základě kterých možná někdo udělá nějaké rozhodnutí,“ říká. Raději je v pozici toho, kdo ta rozhodnutí dělá. Samozřejmě to jde ruku v ruce s tím, že musí být připraven za takové rozhodnutí i nést odpovědnost.

Pracovní a soukromý život se musí oddělit

Když práce přináší výsledky, je Jiří spokojen. Jeho životní spokojenost ale předpokládá soulad pracovního a osobního života. „Možná i díky tomu, že jsem řadu let žil v Německu, nejsem příznivec míchání pracovního a soukromého života. Práce je jenom práce a měla by v ní zůstat,“ prohlašuje. I ostatním by doporučil, aby tuto myšlenku přijali za svou. Je to podle něj nejlepší lék na vyhoření a další problémy. V podstatě veškerý svůj volný čas tráví s rodinou.

Vzory ve svém soukromém ani pracovním životě nevyhledává. „Popravdě jim vlastně příliš nerozumím. Všichni žijeme a pracujeme nejlépe, jak umíme. A nevidím tak důvod snažit se přibližovat někomu jinému.“

 

 

Data a informace ze života Jiřího Smetany:

32 let

6 let v oboru

1 rok na pozici vedoucího

1 300 položek v portfoliu

záliby: cestování, trávení času s rodinou

 

 

 

Motto Jiřího Smetany:

Očekávej to nejlepší, připrav se na to nejhorší.

 

 

Jitka Hemolová, jitka.hemolova@atoz.cz

O Jiřím Smetanovi se můžete dočíst také v časopisu Zboží&Prodej 11-12/2022.

Související články:

Nové prodejny Penny se staví v Děčíně, Kolíně, Praze nebo Volarech Penny Market otevírá rok 2022 v Ústí nad Labem potravinové bankyDíky Penny Marketu ČR mají potravinové banky nové zázemí včelyPenny Market ukázal, jak by vypadal svět bez včel

Doporučujeme

Komerční sdělení

EASTLOG 2023 zvolil hlavní téma, připravuje workshop pro Ukrajinu a má novou programovou ředitelku

EASTLOG 2023 zvolil hlavní téma, připravuje workshop pro Ukrajinu a má novou programovou ředitelku Kongres EASTLOG, který se řadí po bok největších středoevropských akcí zaměřených na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavní téma pro nadcházející ročník, který se uskuteční 24. až 26. května 2023 v O2 universu v Praze. EASTLOG 2023 se zaměří na […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER ZaPnews

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

1.–5. 2. 2023, veletrh hraček Spielwarenmesse, Norimberk, Německo

14.–17. 2. 2023, veletrh Biofach, Norimberk

16. 2. 2023, seminář Best of in-store, Praha

26. 2.–2. 3. 2023, EuroShop 2023, Düsseldorf, Německo

19. 4. 2023, kongres Čerpačka, Praha

Profily

Projekt není udržitelný tím, že to řeknete. Ukažte důkazy

11. ledna 2023
Jiří Smetana, Penny Market

Jiří Smetana, manažer nákupu trvanlivých potravin a nápojů, Penny Market Česká republika: Z retailu se vytrácí pokora

7. prosince 2022
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required