logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Každý rok přibývá lidí, kteří při nákupu zboží v kamenném obchodě už na místě přes mobil...
  • Internetový prodejce potravin Rohlik.cz rozšířil nabídku o novou privátní značku Yutto. Ta...
  • IKEA Česká republika utržila v uplynulém finančním roce 11,9 miliardy korun. Ve srovnání s...
  • Řetězec Tesco ve 33 vybraných prodejnách po celé České republice graficky sjednotil sekce s...

Miloš Toman: Rychlý konec jedné prodejny

16. prosince 2022
Blog 0
436
Miloš Toman: Rychlý konec jedné prodejny

Měl jsem možnost pozorovat zblízka krátký život jedné prodejny pečiva. Vydržela půl roku, už je místo ní jiná. Kdybych to ovšem vedení pekárny, která ji provozovala, na základě svých zkušeností řekl už na začátku, pravděpodobně by mě neposlouchalo. V podnikání se bohužel udržuje představa, že když něco hodně chceme, tak hlavou prorazíme zeď. Co vlastně bylo příčinou neúspěchu?

Prodejnu otevřeli v sousedství supermarketu. To by ještě nemuselo být nic negativního, ale pak je třeba nabídnout jiný sortiment, než má konkurence (a zřejmě za nižší ceny). Rohlíky a konzumním chlebem nikdo zákazníky nepřiláká.

Přečtěte si také
Miloš Toman: Proč a jak zaujmout zákazníky, kteří jdou kolem vaší prodejny

Prodejna byla umístěna v dvakrát tak velkém prostoru, než potřebovali. Takže používali jen polovinu, druhá byla ponechána bez úprav. Včetně kabelů trčících z podlahy. Působilo to provizorně a neútulně. Někdy tak vypadají i prodejny, které sice prostor využívají, přesto se zdá, jako by šlo o dočasné řešení. Zákazníci nemají rádi nejistotu a neúplnost. Stejně tak negativně působí například napůl prázdné regály.

Majitel jedné prodejny mi řekl, že přece nebude dávat jiné zboží do prázdného koše na pečivo, když rohlíky přivezou za dvě hodiny. Zeptal jsem se ho, kolik zákazníků mezitím uvidí jen drobky místo pečiva a udělá si dojem, že něco není v pořádku. Opravdu ta trocha práce navíc za to nestojí?

Přečtěte si také
Miloš Toman: Napovídejte zákazníkům, získáte jejich vděčnost

Výlohou bylo dovnitř vidět, takže pohled do prodejny mohl přilákat kolemjdoucí. Ale protože pult umístili až na protější straně a osvětlení bylo chabé, lidé, kteří šli po chodníku, nic nezaznamenali. Nejeden obchodník spoléhá na to, že zákazníci přijdou prostě proto, že potřebují nakoupit. Ale to přece mohou udělat i u konkurence. Nevyužívání výloh a jejich přelepování fólií je jednou z velkých chyb, které podnikatele připravují o zákazníky.

V prodejně zavírali v 15 hodin. Tím pádem byli časově dostupní tak nanejvýš pro důchodce. Ti ovšem nejsou příliš lukrativním segmentem zákazníků. A jestliže v sousedním supermarketu nakoupí levněji, a ještě dostanou body na věrnostní kartu, většina půjde tam.

Rychlý konec zmíněné prodejny je dobrou ukázkou, jak to dopadne, když se používá konvenční přístup. Skoro se mi chce říci: Jak to musí dopadnout. Aktivní prodej není jen to, že prodavačky za pultem víc mluví. Začíná vhodnou strategií. Když už otevřít takovou prodejnu hned vedle supermarketu, tak s odlišným sortimentem, využitím prostoru (například občerstvením), zviditelněním a vhodnou otevírací dobou. A neplatí to jen pro nové prodejny. I zavedení obchodníci se mohou potýkat s konkurencí v podobě nových supermarketů a diskontů.

Vstup do nového roku tedy může být impulsem ke změně prodejní a marketingové strategie. Případně k vytvoření strategie, pokud ještě žádnou nemáte.

Pravidelným autorem blogu o tradičním trhu je Miloš Toman, který vytvořil podnikatelskou koncepci intuitivního marketingu. 

 

 

Související články:

Miloš Toman: Proč a jak zaujmout zákazníky, kteří jdou kolem vaší prodejny Miloš Toman: Napovídejte zákazníkům, získáte jejich vděčnost Miloš Toman: Covid změnil priority, zákazníci chtějí profesionální prodavače pekařstvíMiloš Toman: Místo akcí nový způsob prodeje

Doporučujeme

Komerční sdělení

EASTLOG 2023 zvolil hlavní téma, připravuje workshop pro Ukrajinu a má novou programovou ředitelku

EASTLOG 2023 zvolil hlavní téma, připravuje workshop pro Ukrajinu a má novou programovou ředitelku Kongres EASTLOG, který se řadí po bok největších středoevropských akcí zaměřených na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavní téma pro nadcházející ročník, který se uskuteční 24. až 26. května 2023 v O2 universu v Praze. EASTLOG 2023 se zaměří na […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER ZaPnews

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

1.–5. 2. 2023, veletrh hraček Spielwarenmesse, Norimberk, Německo

14.–17. 2. 2023, veletrh Biofach, Norimberk

16. 2. 2023, seminář Best of in-store, Praha

26. 2.–2. 3. 2023, EuroShop 2023, Düsseldorf, Německo

19. 4. 2023, kongres Čerpačka, Praha

Profily

Projekt není udržitelný tím, že to řeknete. Ukažte důkazy

11. ledna 2023
Jiří Smetana, Penny Market

Jiří Smetana, manažer nákupu trvanlivých potravin a nápojů, Penny Market Česká republika: Z retailu se vytrácí pokora

7. prosince 2022
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required