logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Téměř dvě třetiny internetových Čechů nakupují alespoň několikrát měsíčně potraviny, které patří...
  • V polovině března oznámilo Ministerstvo zemědělství ČR (MZe ČR) vznik pracovní mezirezortní...
  • Maloobchodní řetězec Lidl se stal oficiálním partnerem evropského fotbalového šampionátu, který...
  • Nepotravinářský diskontní řetězec Action uzavřel rok 2022 s příznivými finančními výsledky. Díky...

Tržby v maloobchodě se v prosinci meziročně snížily o 7,3 %

7. února 2023
Data 0
306
Tržby v maloobchodě se v prosinci meziročně snížily o 7,3 %

Z pravidelného šetření Českého statistického úřadu vyplývá, že se tržby v maloobchodě meziročně v prosinci snížily reálně o 7,3 %, meziměsíčně klesly o 0,7 %. Za celý rok 2022 se tržby v maloobchodě meziročně snížily o 3,6 %.

„Na meziročním poklesu tržeb v maloobchodě v prosinci se podílel prodej potravin i nepotravinářského zboží. Tržby těchto odvětví klesaly nepřetržitě již osmý měsíc v řadě, přičemž pokles tržeb potravin se ještě prohloubil a zaznamenal nejnižší hodnotu od roku 2001, tedy od začátku zjišťování. Pohonné hmoty po sedmi měsících soustavného poklesu vykázaly v prosinci meziroční růst tržeb,“ říká Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ.

Přečtěte si také
Tržby v maloobchodě klesly o 8,7 procenta, za potraviny téměř o desetinu
tržby, maloobchod

„Za celý rok 2022 se tržby v maloobchodě snížily o 3,6 procenta, v tom za potraviny klesly o 5,1 procent, za nepotravinářské zboží o 2,9 procent a za pohonné hmoty o 1,5 procenta. Za prodej a opravy motorových vozidel se tržby snížily o 4,2 procenta,“ dodává Marie Boušková, ředitelka odboru statistiky obchodu, dopravy, služeb, cestovního ruchu a životního prostředí ČSÚ.

Podle hlavního ekonoma skupiny Comfort Finance Group Vladimíra Pikory lidé rekordně šetří. „Podle dnes zveřejněných statistik se tržby v maloobchodě v prosinci meziročně snížily reálně o 7,3 procenta. To je hodně, ale mohlo to být horší. Ještě v říjnu klesal totiž maloobchod skoro o 10 procent. Je přitom trochu překvapivé, že jsme se od tak hlubokého propadu odlepili, aniž by se v ekonomice něco výrazně zlepšilo.“ Dnešní zprávou číslo jedna však je podle něj to, že lidé nemají peníze a opravdu šetří. To je vidět na potravinách, kde tržby poklesly o 10,2 %. Pokles reálných tržeb především ukazuje přechod od dražších potravin k potravinám levnějším, případně přechod od kvalitnějších produktů k jejich náhražkám. „Za alarmující považuji fakt, že pokles tržeb za potraviny je největší od začátku zjišťování statistiky. Nemůžeme se proto divit, že v ekonomice přibývá nespokojených lidí, o čemž včera psala i zpráva Ministerstva vnitra.“

Přečtěte si také
Štěpán Křeček: On-line nákupy dál posilují

Šetřit se dá podle něj ještě více, protože za nepotravinářské zboží klesly tržby jen o 7,5 %. „Osobně jsem čekal, že za nepotravinářské zboží uvidíme větší propad. Zde zřejmě sehrály svou roli Vánoce. Během roku 2023 zde čekám výraznější pokles. Tady se dá šetřit lépe než na potravinách,“ dodává Pikora.

V mezinárodním porovnání je podle něj patrné, že je na tom český maloobchod hůře, než je v Evropě zvykem. Dnes zveřejněná data Eurostatu uvádějí, že v celé EU poklesl v prosinci maloobchod „jen“ o 2,6 %. „To je dáno tím, že u nás máme vyšší inflaci. Po celé Evropě přitom vidíme pokles tržeb za potraviny, za celou EU to je v průměru 6,6 %. Všude lidé šetří, všude vidíme slabou poptávku,“ dodává Pikora. V letošním roce očekává stagnaci až mírný pokles maloobchodních tržeb v rozmezí 0 až minus půl %.

Související články:

tržby, maloobchodTržby v maloobchodě klesly o 8,7 procenta, za potraviny téměř o desetinu Štěpán Křeček: On-line nákupy dál posilují Káva jako pomocník pro zvýšení tržeb Největší maloobchodní hráče ovládají majitelé z Nizozemska

Doporučujeme

Čerpačka

Komerční sdělení

Vlastníte již prodejnu s potravinami a chtěli byste ji zmodernizovat?

Spolupráce s aliancí Můj obchod přináší mnoho různých benefitů, jak ve formě podpory prodeje ve vaší prodejně nebo výhodných nákupních podmínek, tak spolupráci s největším velkoobchodem v České republice. Kromě již zmíněných výhod je aliance Můj obchod také schopna pomoct s modernizací vaší prodejny a celkového dizajnu. Od multifunkčního pokladního systému, navíc s možností samoobslužné kasy, přes regálový systém […]

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Přípravy jsou v plném proudu, odborná komise složena

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Přípravy jsou v plném proudu, odborná komise složena Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil některé novinky z příprav této zbrusu nové konference, která se uskuteční 20. dubna 2023 v pražském kongresovém centru WPP Campus. Má novou odbornou radu, základní koncept hlavního programu i panelové diskuze a skladbu doprovodného programu. Propojit vědu a […]

EASTLOG 2023 zvolil hlavní téma, připravuje workshop pro Ukrajinu a má novou programovou ředitelku

EASTLOG 2023 zvolil hlavní téma, připravuje workshop pro Ukrajinu a má novou programovou ředitelku Kongres EASTLOG, který se řadí po bok největších středoevropských akcí zaměřených na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavní téma pro nadcházející ročník, který se uskuteční 24. až 26. května 2023 v O2 universu v Praze. EASTLOG 2023 se zaměří na […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER ZaPnews

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

22. 3. 2023, seminář Best of 3D, Praha

28. 3. 2023, kongres Pharma Profit, Praha

19. 4. 2023, kongres Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

23.–27. 5. 2023, veletrh Thaifex – Anuga Asia, Bangkok

Profily

Zdenka Trávnická, mikroTržnice

mikroTržnice: Ukázaná platí

22. března 2023
Vladimir Gnjidić

Vladimir Gnjidić, komerční a nákupní ředitel, makro ČR: Jdeme proti trendu slevových akcí

20. března 2023
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required