logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očima…
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Na tradičním trhu
    • Lidské zdroje
    • Trh pod lupou
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Nezávislé ocenění důvěry českých spotřebitelů Nejdůvěryhodnější značka 2025 vyhlásilo výsledky...
  • Společnost Vivantis působící na poli beauty e-commerce otevřela svou první kamennou prodejnu v...
  • Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického...
  • Společnost Unibail-Rodamco-Westfield (URW) otevřela rebrandované nákupní centrum Westfield Černý...

Změny v chování postcovidového spotřebitele

9. února 2023
Data 0
2270
Změny v chování postcovidového spotřebitele

Z mezinárodního průzkumu Consumer Trends Europe 2022, realizovaného v posledním čtvrtletí roku 2022 v 17 evropských zemích, je patrné, že spotřebitelé mění své nákupní chování a dosavadní preference. Důvodem jsou nejen pokračující digitalizace a on-line nákupy, které nastartovaly, příp. urychlily razantní změny související s pandemickou situací začátku 20. let, ale také prohlubující se inflace postcovidové ekonomiky, mezinárodněpolitická situace a v neposlední řadě také rostoucí obavy o životní prostředí.

Z téměř deseti tisíc výpovědí respondentů vyplývá, že hlavními kritérii rozhodujícími o nákupním chování spotřebitelů jsou ve stěžejních segmentech (mléko a mléčné výrobky, maso a masné produkty, ryby, ovoce a zelenina) cena a kvalita zboží. Sekundárními kritérii výběru postcovidového spotřebitele jsou pak „sezonalita“ a „regionálnost“ zboží následované co do míry důležitosti v preferencích k nákupu atributy „organic/bio“, „fair trade/spravedlivý obchod“ a „animal welfair/dobré životní podmínky zvířat.“

Regionální rovná se národní

U sezonality a regionálnosti zboží se cítí být spotřebitelé dobře informování a mají i znatelně vyšší subjektivní úroveň povědomí ve srovnání s označením „dobré životní podmínky zvířat“ a „spravedlivý obchod“. V chápání většiny spotřebitelů ve všech zkoumaných zemích je „regionální“ primárně vázáno na příslušný národní kontext, pouze menšina podporuje nadnárodní koncept „regionálního“ ve smyslu krátkých vzdáleností od místa produkce ke spotřebiteli.

Roste ochota nakupovat ve slevě

Pokud jde o změny nákupního chování, data napříč starým kontinentem ukazují, že většina spotřebitelů ve všech 17 zemích posunula v uplynulých měsících své nákupní vzorce. Spotřebitelé mají především tendenci kupovat více produktů, když jsou ve slevě, a/nebo nakupovat (kvantitativně) méně než dříve. V závislosti na kategorii jednotlivých produktů se pro spotřebitele stávají relevantnější produkty maloobchodníků s nižší cenou privátních značek.

V každé ze zkoumaných zemí je minimálně každý druhý spotřebitel toho názoru, že období inflace je na začátku, respondenti předpovídají, že zvýšení cenové hladiny bude pokračovat minimálně po celý rok 2023. Pokud jde o budoucí vývoj cen, přesný pohled na téma se mezi těmito zeměmi liší; společným pojítkem většiny dotazovaných Evropanů a Evropanek ale je názor, že ceny se po období inflace obecně nevrátí na předchozí úrovně.

Roste podíl zákazníků konzumujících občas rostlinné alternativy

Ve všech dotazovaných zemích zůstává spotřeba alternativ a náhražek konvenčního zboží (mléčných produktů, masa, těstovin, ryb aj.) jako výhradního způsobu stravování omezená. Za zmínku však stojí, že roste podíl lidí, kteří alespoň občas konzumují alternativy a náhražky (v závislosti na zemi to může být mezi čtvrtinou až třetinou respondentů). Avšak ceny alternativ a náhražek jsou vnímány většinou populace v každé zemi (nejen ve vztahu ke konvenčním potravinám) velmi skepticky.

Pokud jde o přitažlivost konkrétních typů promoakcí, získaná data naznačují, že obecně spotřebitelé dávají přednost slevám ve srovnání s akcí typu 2+1, 3+1 apod., i když v konečném důsledku vyjadřují shodnou jednotkovou cenu.

Z ekologických řešení preferují zákazníci zálohování

Co se týká ekologických aspektů prodeje, obecně je myšlenka opakovaně plnitelných obalů zejména pro tekuté produkty přijímána nakupujícími velmi pozitivně, v každé zemi ji většina dotázaných využívá či by ji využila, i když v různých regionech jsou preferovány jiné typy opatření šetřících přírodu (nejvítanější je zálohový systém spojený s poplatkem za láhev/plechovku, která je přijata zpět při jejím vrácení).

I v on-line supermarketech se hledí hlavně na ceny

Zatímco v obecné rovině je podíl respondentů, kteří si jednou až dvakrát vyzkoušeli nakoupit v on-line supermarketu napříč Evropou podobný, v jejich četnosti využívání se jednotlivé národy liší. V každém případě procento spotřebitelů nakupujících často z on-line supermarketu je v každé ze zkoumaných zemí ve srovnání s kamennými obchody výrazně nízké. Nejdůležitějším důvodem, proč zákazníci hledají (další) on-line supermarket, jsou ceny, které ve velké míře také determinují to, zda zákazníci zůstanou tuto službu dlouhodobě využívat. Atraktivita supermarketů s nepřetržitým provozem (24/7) se v jednotlivých evropských zemích liší a pohybuje se mezi pětinou a polovinou reprezentativního vzorku populace.

Zdroj: Focus Institut, mezinárodní studie Consumer Trends Europe 2022 (sběr data probíhal v období říjen-listopad roku 2022 metodou CAWI na vzorku 9 542 respondentů starších 18 let v 17 evropských zemích) 

Související články:

Žádné související články.

Doporučujeme

Komerční sdělení

Personalizace v logistice e-commerce – případová studie FM Logistic a Lindt

Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického průmyslu. Tento trend rychle roste rovněž v potravinářském sektoru, kde spotřebitelé očekávají, že si budou moci vytvořit produkty na míru podle svých individuálních preferencí. To je pro výrobce náročná výzva, ale také obrovská příležitost, jak si vybudovat loajalitu a vyniknout na trhu. Spolupráce společnosti […]

Soumrak nad EAN kódy?

V poslední době dostávám otázku, zda je SLUNO připraveno na přechod z klasických čárových EAN kódu na 2D kódy. Tento přechod bývá označován za největší změnu od zavedení automatické identifikace pomočí čárových kódů. Jelikož OBIS (náš obchodní informační systém) je určen primárně jako ERP pro maloobchodní společnosti, tak je to pro nás klíčová otázka a […]

Vánoční balicí sady STEPA – novinka od českého výrobce

Vánoce bez stresu – i při balení dárků. Naše nové vánoční balicí sady přinášejí vše, co lidé dnes hledají: jednoduchý výběr, sladěné barvy, krásný výsledek a jistotu, že dárky budou pod stromečkem vypadat dokonale. Praktická volba i malá radost navíc – „nice-to-have“, které se v sezóně mění v must-have. Co sada obsahuje 4× role (70×200 […]

Perfect Catering mění firemní akce v nezapomenutelné zážitky

Jsme tvůrci atmosféry, kde se branding klienta potkává s kulinářskou kreativitou. Kanapky ve firemních barvách, jedlé květy, kouřové efekty, originální koktejly, signature drinky a show barmanů – to vše už v Perfect Catering tvoří základ. V každém detailu hraje roli vizuální wow efekt, který přenese značku klienta přímo na talíř. Udáváme trendy, které spojují udržitelnost, […]

Břevnovský klášter, jedinečný prostor pro váš příští event

Hledáte reprezentativní místo pro vaši firemní akci, které nadchne hosty a zároveň nabídne skvělé zázemí? Objevte břevnovský klášter, místo s příběhem, noblesou a jedinečnou atmosférou, kde historie a moderní event management tvoří dokonalou harmonii. Reprezentativní prostory zvládnou malý workshop i velkou společenskou událost. Přízemí pojme až 300 osob: hlavní prostor Sala Terrena je ideální pro […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

13.–14. 11. 2025, kongres Czech Retail Days, Praha

20.–22. 11. 2025, Gastro Sweet Fest, Praha

27.–28. 11. 2025, kongres Slovlog, Bratislava

16.–25. 1. 2026, Grüne Woche, Berlín

27.–28. 1. 2026, kongres Samoška, Olomouc

1.–4. 2. 2026, ISM, Kolín nad Rýnem

Profily

Obchod očima Jana Hübnera, zakladatele a CEO společnosti Shopingy: V nákupních centrech expandují polské značky a non-food diskontní řetězce

27. října 2025

Harald Tscherne, spolumajitel, Intersport Austria: Expanze bez udržitelného byznysu nedává smysl

20. října 2025
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz

Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Newsletter
Přihlaste se k odběru newsletteru a mějte každý týden v e-mailové schránce přehled aktuálního dění v retailu.



© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required