
Koncept obchodu mikroTržnice, který je od září loňského roku otevřen v Retail parku Štěrboholy, navozuje atmosféru prvorepublikové tržnice. Na příchozí dýchne nejen osobitým designem, ale hlavně přístupem personálu v péči o zákazníky. Prodejna se nachází nedaleko nového bytového komplexu Malý háj, jehož obyvatelé vytvářejí pilíř věrných nakupujících.
Kariéru obchodního zástupce známých rozhlasových stanic vyměnila před lety Zdeňka Trávnická za práci ve společnosti Grabmuller, která se zabývá rozvojem vlastních značek a obchodním zastoupením potravinářských značek z celého světa. K firmě, kde je dnes členkou správní rady, po mateřské dovolené přidala sen, o kterém delší dobu přemýšlela. „Společně s partnerem jsme chtěli otevřít zážitkový obchod, kde zákazník najde nejen kvalitní značky, ale také perfektní péči v podobě usměvavého, milého a edukovaného personálu,“ přibližuje Zdeňka představu, která se loni v září stala skutečností v podobě mikroTržnice.
Obchod, který na 170 m² nabízí příjemně poskládanou nabídku zhruba 1 000 artiklů převážně v bio kvalitě, láká nejen obyvatele nejbližšího bytového komplexu Malý háj. Za sortimentem i příjemným personálem sem míří lidé z různých koutů Prahy. Šeptanda funguje, zákazníci si informace o tom, kde dobře nakoupili, rádi předají, a tak se zákaznická báze příjemně rozrůstá. „Chtěli bychom tu budovat komunitu, a to se nám zatím daří,“ říká Zdeňka. Mezi základní rysy charakteru obchodu, které vás překvapí hned za dveřmi, je právě vstřícnost personálu, který vás přivítá a nabídne informace k základní orientaci v tržnici. „Dříve jsme zákazníky doslova šokovali tím, že jsme se jich ptali, jak se mají,“ usmívá se Zdeňka. Budování komunity a zdravých sousedských vztahů ale rychle zafungovalo: „Dnes už se na to, jak se máme my, ptají zákazníci první. Nebo když jdou jen kolem, tak zamávají.“
Odpis bereme jako investici
„Držíme se hesla, že ukázaná platí. Tak to přece vždy fungovalo i v tržnici, že obchodník rozkrojil jablko a nechal ochutnat, aby lidé nekupovali zajíce v pytli. Systém ochutnávek sortimentu, který pak zákazník najde v regále, jsme už úspěšně rozjeli a budeme v tom pokračovat,“ popisuje Zdeňka. Každá ochutnávka stále víc a víc potvrzuje, jak moc to zákazníky baví a jak s novou zkušeností odkládají ostych. Platí to zejména u vitríny s italskými mléčnými a masnými specialitami. „Ochutnávka není závazek, nenutíme zákazníka ke koupi. Chceme, aby ochutnal a sám se rozhodl. Třeba nekoupí dnes, ale koupí příště. Možná chtěl koupit deset deka, ale po ochutnávce si koupí dvacet, protože už ví, že mu to stojí za to,“ přibližuje tajemství úspěchu Zdeňka. „Nebereme to jako odpis, ale jako investici do zákazníků. Neobjevili jsme nic, co by už dávno nefungovalo v zahraničí, ale toto si přeci zaslouží i naši zákazníci,“ je přesvědčena Zdeňka.
Do ochutnávek se zapojují různí dodavatelé a majitelé mikroTržnice se snaží je propojit tak, aby ochutnávky dávaly co největší smysl. K čerstvému chlebu výborně sedne třeba paštika. Oba dodavatelé mohou u tržnicového stánku zákazníkům své produkty představit a všechno vysvětlit. A protože už vědí, že to funguje a obrat zboží po akci roste, o ochutnávky tu zřejmě ani v budoucnu nebude nouze. Každé zboží si tu totiž najde svého zákazníka. Tak například po ochutnávce low carb dortů teď patří tento sortiment ke stabilně vyhledávaným sladkým kouskům, které si zákazníci rádi dopřejí. Kdo ochutnal, už chodí pravidelně, kdo neochutnal, ten se o tom dozvěděl šeptandou a už chodí také. Zdeňka se aktuálně těší, že na jaře bude moci zákazníkům představit třeba i dodavatele kvalitní české zeleniny. „Nechci tu mít ale něco za každou cenu a také ctím sezonnost. Jahody prostě budeme mít v létě, a ne v lednu, ředkvičky přijdou, až bude jejich čas,“ dodává. Tržnicové stoly chce ale nabídnout bezplatně i dodavatelům, jejichž sortiment na prodejní ploše nemá. „Jsme otevření spolupráci a s každým, kdo se nám ozve, rádi probereme představy. Ať už to bude dodavatel více druhů zboží, nebo farmář, který sezonně přijde nabídnout třeba ty ředkvičky. Když nám to bude dávat smysl, půjdeme do toho,“ zdůrazňuje Zdeňka.
Vyplatí se naslouchat
Komunikace se zákazníky probíhá hlavně prostřednictvím sociálních sítí a pak – nepřekvapivě – zkrátka naživo. „Stále na tom pracujeme a stále nasloucháme tomu, co by si naši zákazníci přáli. A když to jde, tak jim to nabídneme,“ zmiňuje Zdeňka strategii, jak nabídku vyladit podle přání zákazníků. Ze surovin, které v obchodě nabízí, tu každý den připravují drobné snídaňové a svačinové občerstvení. Zákazníkům, kterým zachutnají, tak rovnou personál nabídne nákup surovin domů. Součástí občerstvení je také pinsa, zvláštní druh italské pizzy, která obsahuje tři druhy mouky a vyznačuje se dlouhým zráním, jež zajišťuje její perfektní stravitelnost.
Sortiment z Česka i ze zahraničí
Dodavatele si Zdeňka pečlivě vybírá tak, aby pokryla všechny kategorie, které chce zákazníkům nabídnout. Mléčnou tu hodně zastupuje značka Bio Vavřinec či farma Struhy, paštiky jsou od Melememaso, chléb od Artic Bakery House, čerstvé i vyzrálé maso od Emi Food, uzeniny už budou brzy od pana Řehůřka z jižních Čech. Vajíčka dodává farma Král, rohlíky peče pan Frydrych z Říčan, pivo je od Fleků a mladé zelené výhonky od rostutu a sojové svíčky od značky Difera. „Pak jsou tu zajímavé příběhy, které stojí za to podpořit. Třeba značka Chuť Moravy vzkřísila recepty a postupy, které se dělaly před dávnými lety. Například vyrábí Svatojánské ořechy nebo Slaninádu. Návrat k tradicím se mi moc líbí,“ svěřuje se Zdeňka. Převážná většina sortimentu pochází z místních luhů a hájů, některé kategorie jsou ale cíleně ze zahraničí. Nejlepší těstoviny pocházejí z Itálie a podobně je tomu s kvalitními víny, a tak tu zákazníci najdou právě ty.
Obchod má svůj rytmus
Ráno se zákazníci zastaví na dobrou italskou kávu, dopoledne zaskočí maminky, jejichž děti si pohrají v dětském koutku, nebo ti, kteří si u dobré kávy a občerstvení otevřou notebook a pracují. Bistro nabízí pro malé děti oblíbené našlehané mléko „bejbyčíno“ a maminky tu najdou zázemí s přebalovacím pultem. Odpoledne začíná zákazníků přibývat a největší frmol je mezi 15. a 19. hodinou, kdy se lidé staví nejen na nákup, ale také třeba na sklenku vína, prosecco či Aperol. „Máme sice otevřeno do 20 hodin, ale když tu jsou zákazníci, rádi s nimi zůstaneme i déle,“ vzkazuje Zdeňka. Před obchodem jsou tři stolky, které se v letošním roce ještě rozšíří, takže přibude další možnost si sednout a prostě si, jak se tu říká, užívat život. „Po létech strávených s covidem, kdy jsme byli zavření a izolovaní, cítíme z lidí obrovskou chuť se potkávat a povídat si,“ potvrzuje. Filozofie mikroTržnice zní zcela jasně a zákazníci na ni slyší: „Pojďte si udělat hezčí den.“ Přispět by k tomu měla třeba i sklenka točeného cideru, který se plánuje na léto.
Slané přebilo sladký sortiment
Od září, kdy se mikroTržnice otevřela, se změnila řada věcí. Zdeňka každou změnu vítá, protože znamená, že se obchod i jeho nabídka stále vyvíjí podle přání zákazníků. Centrální chlazená vitrína byla na začátku rozdělena na nabídku slaného a sladkého sortimentu. To se ale během krátké chvíle změnilo. Zákazníci dali jasně najevo, že je zajímá hlavně nabídka italských uzenin a sýrů, a tak sladký sortiment putoval do samostatné vitríny. „I když začínáme vnímat, že lidé mají hlouběji do kapsy, věřím, že se stále rozrůstá skupina těch, kteří mají doma raději poloprázdnou lednici s kvalitními produkty než přeplněnou těmi levnými nekvalitními,“ přemítá Zdeňka. Lidé podle ní chtějí žít, protože už vědí, co to je přežívat, když byli doma zavření z důvodu covidu. Je přesvědčená, že i když budou mít lidé hlouběji do kapsy, přece jen si čas od času rádi dopřejí: „Lidé se dnes už umí více odměnit a pochutnat si, i když to třeba nebude na denní bázi.“ A rostoucí obrat obchodu zatím nasvědčuje, že jsou její úvahy správné.
V plánu je další růst
Pro další rozvoj formátu se nabízí franšízový koncept. Jak ale Zdeňka upřímně říká, místo by tím zřejmě přišlo o autenticitu a duši svých majitelů, kteří o mikroTržnici pečují jako o své další dítě. To ale neznamená, že by koncept ráda s přítelem nerozšířila, v plánu je otevřít do dvou let dvě až tři prodejny. Otázkou zůstává, jak celou myšlenku předat těm, kteří by o obchod pečovali. „Díváme se tedy spíš po lokacích, které od sebe nejsou daleko, abychom je mohli obsloužit. Nyní jednáme o prostoru v Karlíně, tak nám držte pěsti,“ uzavírá Zdeňka.
Zdeňka Trávnická:
43 let, dcera Mia (3 roky; do mikroTržnice věnovala své hračky)
Pracovala jako sales consultant pro rádia Expres FM a Classic Praha.
Společně s partnerem provozuje mikroTržnici ve Štěrboholích, k tomu oba pracují ve společnosti Grabmuller.
Má ráda poctivé české výrobky s příběhem a baví ji, když to baví i zákazníky.
Největší relax je pro ni sauna.
Volný čas patří dceři. Nechce, aby jí kvůli podnikání její dětství uteklo pod rukama.
mikroTržnice (provozuje společnost mikro Tržnice):
Sídlo: Štěrboholy Retail Park, Kutnohorská 532, Praha
Počet zaměstnanců: 2 stálí zaměstnanci, podpora od majitelů, kteří se střídají
Otvírací doba: Pondělí až neděle od 8.00 do 20.00 (po domluvě i později)
Prodejní plocha: 170 m²
Web: www.mikrotrznice.cz
Technické vybavení:
Tržnicové stoly à la první republika
Za návrhem designu celého obchodu, který chtěli majitelé ladit do vzhledu první republiky a jemuž dominují kovové tržnicové stoly, stála skupina ti architekti. Stoly slouží k občasným prezentacím dodavatelů a ochutnávkám a jsou místem, kde si zákazníci vychutnávají italskou kávu, víno nebo něco dobrého na zub. K odkazu první republiky míří také terakotová podlaha, vše doplňuje příjemná hravost světel.
Chladicí vitrína zn. Unis Cube
Chladicí vitrína, která je součástí prodejního pultu, obsahuje nabídku italských mléčných a masných produktů z Toskánska. Majitelé si pro ně jezdí do Florencie zhruba jednou za měsíc sami. Na prodejní ploše se nachází několik dalších chladicích vitrín, které v čerstvosti uchovávají dorty a zákusky, přírodní limonády, pivo nebo víno a také mléčné výrobky či čerstvé maso.
Zdenčiny bestsellery:
100 kg
uzenin a stejné množství sýrů z Florencie se prodá za měsíc. Sýry (Moliterno, Pecorino Romano, Gorgonzola, Piave) a masné výrobky (Toskana salami, Proscciutto s lanýži, Finocchiona salami, Golfetta salami) z Florencie si své zákazníky našly. V oblíbené nabídce tedy nechybí ani ty, které jsou doplněné lanýži.
980 ks
činí měsíční prodej chleba z řemeslné pekárny Artic Bakery. Zdeňka si jej vybrala pro jeho vynikající chuť a čistotu surovin i ruční zpracování.
1 200 ks
hummusu značky Nature Dip v několika různých příchutích si každý měsíc odnesou zákazníci. Patří do portfolia značek, které na českém trhu distribuuje společnost Grabmuller, ve které je Zdeňka Trávnická členkou správní rady. Kromě prvotřídních surovin a tradiční středomořské receptury se hummusy pyšní i etiketou vyrobenou z materiálu CleanFlake, který umožňuje čistou recyklaci PET obalu.
Jitka Hemolová, jitka.hemolova@atoz.cz
O prodejně čtěte také v časopisu Zboží&Prodej 3/2023.