Rozhodujícím činitelem pro jakákoliv vyjádření ze strany novinářů, znalců trhu či dozorových orgánů by měl být pohled zákazníka. Tento fakt se často opomíjí. A hodnocení stavu našeho trhu bohužel mnohdy naráží na u nás platnou a pro oblast maloobchodu nebo obchodu vůbec ne zcela dokonalou a transparentní legislativu. Dovolím si uvést jeden příklad, který je pro přístup během tvorby nových zákonů typický.
Již mnoho let se řeší a diskutuje problematika otevírací doby v maloobchodním prodeji. Podle mě zde byl a je nadále přehlížen a prakticky vyloučen názor zákazníka. Ten by však i v tomto procesu rozhodování měl být zásadním faktorem. Ptám se, proč má o otevírací době o svátcích či jindy rozhodovat parlament zákonem, když je přece logické, že by tato problematika měla být řešena výhradně z pohledu a podle přání zákazníka. Stručně řečeno, pokud projeví zájem nakupovat o svátcích či v jinou dobu a obchodník je podle svých ekonomických a organizačních možností ochoten mu své služby nabídnout, nechápu, proč má do vztahu zákazníka a prodejce vstupovat zákon.
Při hodnocení průběžně publikovaných nálezů dozorového orgánu v maloobchodních prodejnách je podle mého názoru nezbytné částečně konfrontovat pohled znalce a zákazníka. A také zde je potřeba opětovně registrovat problematiku v rámci znění příslušného zákona. Z toho zcela jasně plyne, že plnou odpovědnost za kompletní nabízený a prodávaný sortiment má subjekt, který zboží takzvaně uvádí na trh. Plnou odpovědnost prakticky za všechny prohřešky týkající se kvality prodávaného zboží vůči zákazníkovi má tedy obchodník, protože je konečným článkem v řetězci.
Pokud je zřejmé, že chyba je zcela jednoznačně na straně dodavatele či výrobce, rozhodne dozorový orgán a v případě postihu prodávajícího se tento musí soudně či jinak s náhradou škody vypořádat s dodavatelem. Je to vůči nám obchodníkům velmi tvrdé. O dopadu a možnostech úpravy tohoto zákona se diskutuje více než deset let. Ale zatím stále platí a je zřejmé, že hledat východisko z tohoto stavu bude velmi obtížné.
Na závěr ještě krátká poznámka, která s hledáním kvalitních tržních zdrojů potravin souvisí. Mnoho let řešíme prosazování české a zejména regionální potraviny na náš trh. Zamysleme se všichni nad tímto stále otevřeným problémem, aniž bychom museli přikročit k jeho řešení prostřednictvím legislativy. Pomohlo by to určitě nejen k pozvednutí kvality nabídky, ale i větší zaměstnanosti a spokojenosti zákazníka.
Zdeněk Juračka, čestný předseda, Asociace českého tradičního obchodu
Komentář najdete i v časopise Zboží&Prodej 3/2023.