
Category manager musí být rozhodný, mít výborné komunikační schopnosti i empatii a zároveň umět říkat „ne“. Samozřejmostí musí být perfektní znalost zákazníků, trhu a také trendů. „S dodavateli máme shodný zájem – chceme prodat víno zákazníkovi, který bude spokojený a vrátí se pro něj,“ říká Vlastimil Vávra, manažer kategorie vín v řetězci Albert. Víno ho provází prakticky celým profesním životem.
Po ekonomických studiích v ČR a ve Francii absolvoval Vlastimil Vávra Vinařskou akademii ve Valticích, která profesně prohloubila jeho lásku k vínu. Zkušenosti pak sbíral coby nákupčí vína pro francouzský Auchan a pokračoval v Delvitě (Delhaize Group). Jako sortimentní manažer vína pak působil v Intersparu (nizozemský maloobchodník SPAR) a po jeho akvizici zůstal v Albertu Česká republika, kde na pozici manažera vína a také someliéra působí dodnes. Kromě vína v minulosti řídil také kategorii alkoholických nápojů. Své odborné znalosti uplatňuje i mimo svou profesi v Albertu a pravidelně zasedá v profesionálních degustačních komisích v tuzemsku i v zahraničí.
Nezbytná je láska k vínům
Someliér musí umět rozpoznat základní chutě a vůně, důležitá je také chuťová paměť. „V rámci jedné degustace totiž v průměru testujeme sedm desítek vzorků vín a i u toho posledního vzorku musíme vědět, jak chutnal ten první. Jinak bychom je nemohli spravedlivě posoudit. Dá se tedy říct, že je potřeba i určitý talent,“ popisuje someliérství Vlastimil. Stejně jako v jiných oborech podle něj platí, že nejvíce se člověk naučí praxí po boku zkušeného kolegy. Je také důležité být soustředěný a rozumět svým pocitům a smyslům. „No a v neposlední řadě je nevyhnutelná určitá láska k vínům, protože když vám nechutnají, můžete s nimi jen těžko pracovat,“ je přesvědčen Vlastimil.
Limitované edice jdou na odbyt
Výběr vína je třeba neustále přizpůsobovat aktuálním trendům. „Chceme, aby naši zákazníci měli možnost vybrat si z různých odrůd, zemí původu i cenových hladin. Zároveň se samozřejmě snažíme nabídnout něco navíc oproti konkurenci. V minulosti jsme třeba zalistovali vína, která jsou jinak dostupná pouze v horeca segmentu a zákazník se k nim běžně v obchodě jen tak nedostane. A také jsme uvedli exkluzivní řadu vín Sommelier Collection, která čítá na šest desítek vín,“ přibližuje svoji práci. Kolekce, ve které zákazníci najdou jakostní i přívlastková lokální moravská vína od oblíbených menších vinařů, jako je Mádl, Gotberg, Maňák nebo třeba Nové Vinařství, je dostupná pouze v Albertu a navíc v limitovaném počtu kusů. Loni se kolekce rozšířila také o vína z Francie, Itálie, Rakouska, Španělska, Portugalska nebo Chile. „V našem výběru zákazník najde odrůdy vín z malých a středních vinařství ze známých i méně známých vinařských oblastí,“ představuje kolekci Vlastimil. A upozorňuje i na novinky, italská prosecca ve třech variantách. Dvě bílá z oblasti Treviso a Valdobbiadene a jedno růžové, které je v poslední době mezi zákazníky čím dál populárnější. Sám nejenom v létě rád sáhne po růžovém víně z Provence, v oblibě má ale také bílá moravská vína, hlavně ryzlinky. Ze zahraniční produkce má pak nejraději červená italská vína z Toskánska a francouzská vína z oblasti Bordeaux.
Pro konzervativce i milovníky trendů
„Category manager musí být rozhodný, mít výborné komunikační schopnosti, a zároveň umět říci ne,“ tvrdí. Proto podle něj není tato profese pro každého. Nevyhnutelná je férovost, transparentnost, přesvědčivost, ovládání emocí a umění dodržet vždy dané slovo. Důležité je také neslibovat nesplnitelné, umět plánovat na více než na pár měsíců a mít dlouhodobou vizi. „A v neposlední řadě, tak jako na všech manažerských pozicích, nést za svá rozhodnutí plnou zodpovědnost,“ doplňuje. Dobrý zástupce této profese musí znát své zákazníky a pro ty umět vybrat to nejlepší – jak pro ty konzervativní, tak pro ty, kteří upřednostňují moderní trendy. Pro ty, kteří jsou náročnější, i pro ty, jež jsou cenově senzitivní.
Administrativu střídají ochutnávky
„Můj den obvykle začíná kontrolou výsledků za minulé období, ale pak se pracovní náplň liší. Někdy je více administrativy, jindy zase práce se sortimentem, výběr, degustace vybraných položek na centrále nebo přímo ve sklepě u vinaře či komunikace s dodavateli na různých projektech,“ komentuje svoji každodenní práci Vlastimil. „S dodavateli máme naprosto shodný zájem, kterým je prodat víno zákazníkovi, jenž je spokojený a vrátí se pro něj. Tím je vztah definovaný, a i když jsou někdy jednání náročná, s dodavateli máme dlouhodobé vztahy. Jsme k sobě féroví.“ Setkávání s dodavateli tak patří mezi nejhezčí součásti jeho profesního rozvrhu, pravidelně jednou za měsíc se vydá za moravskými vinaři, výrobci a producenty. Každé dva až tři měsíce se také zúčastňuje degustací a hodnotí vína z celého světa. Jednou za rok zasedne v porotě finále národní soutěže Salonu vín, kde vybírá TOP 100 nejlepších vín z tisíce vzorků. „V rámci Evropy navštěvuji i různé veletrhy, například v německém Düsseldorfu, Bordeaux nebo Itálii. Do zahraničí jezdím také jako člen hodnotících komisí,“ dodává ke svému nabitému kalendáři Vlastimil.
Umělá inteligence poradí
Součástí práce category managera je pečlivé sledování trendů a dat a dokonalé poznání zákazníka. V Albertu k tomu pomáhá i umělá inteligence. „Využíváme objednávkový systém, který pracuje s umělou inteligencí. Pracujeme s historií prodejů a dokážeme pak do obchodů dodávat přesně tolik zboží, kolik ho zákazníci chtějí koupit. Pro každou prodejnu se predikce vytváří zvlášť, jde o poměrně sofistikovanou operaci, která počítá s řadou proměnných, včetně externích vlivů,“ specifikuje Vlastimil. A i když dává přednost budování dlouhodobých profesionálních vztahů s dodavateli, vnímá, že technologie dokáže některé procesy zefektivnit. V plánu je využít moderní technologie také směrem k zákazníkům, ať už jim pomůže zpříjemnit nákupní zážitek, nebo vybrat víno.
Dobrá práce si zaslouží odměnu
Když je práce zároveň vaším celoživotním koníčkem, můžete se těšit na každodenní pořádnou porci spokojenosti. Ještě větší radostí je pro každého category managera vidět přímo v prodejně spokojeného zákazníka. V případě nabídky vín v Albertu se ale může Vlastimil těšit navíc ještě z ocenění odborníků. Řada Sommelier Collection a další exkluzivní edice totiž vyhrávají v prestižních soutěžích doma a postupně i v zahraničí. Například Pálava pozdní sběr (Sommelier Collection) získala zlatou medaili Salonu vín roku 2022.
Odborníci neoceňují jen kvalitu vín, ale také design. Vína řady Sommelier Collection získala v loňském roce jedno z nejprestižnějších mezinárodních ocenění za design Red Dot, často označované jako „Oscary designu“, v kategorii packaging design.
Dobré víno je podle něj dobrým přítelem, když s ním člověk umí zacházet. Someliér je spojkou mezi vinařem a zákazníkem a být someliérem je celoživotní cesta. „V každé zemi se vinařství vyvíjí trochu jinak. Pořád je tak možné objevovat něco nového. Someliérství je určitý životní styl. Vzdělání tu nikdy nekončí,“ uzavírá Vlastimil Vávra.
Data a informace ze života Vlastimila Vávry:
52 let
25 let praxe (vínům se věnuje prakticky celou svoji profesní kariéru)
9 let jako manažer kategorie vín v Albertu
2 děti, ženatý
záliby: rodina, cestování, hory v zimě i v létě, celoročně dlouhé a svižné procházky se psem
Motto Vlastimila Vávry:
Život je takový, jaký si ho uděláš, vždy byl a bude.
Jitka Hemolová, jitka.hemolova@atoz.cz
O Vlastimilovi Vávrovi píšeme také v časopisu Zboží&Prodej 4/2023.