logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očima…
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Na tradičním trhu
    • Lidské zdroje
    • Trh pod lupou
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Nezávislé ocenění důvěry českých spotřebitelů Nejdůvěryhodnější značka 2025 vyhlásilo výsledky...
  • Společnost Vivantis působící na poli beauty e-commerce otevřela svou první kamennou prodejnu v...
  • Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického...
  • Společnost Unibail-Rodamco-Westfield (URW) otevřela rebrandované nákupní centrum Westfield Černý...

Vlastimil Vávra, manažer kategorie vín a someliér, Albert Česká republika: Someliér je spojka mezi vinařem a zákazníkem

25. dubna 2023
Profily 0
2239
Vlastimil Vávra, manažer kategorie vín a someliér, Albert Česká republika: Someliér je spojka mezi vinařem a zákazníkem

Category manager musí být rozhodný, mít výborné komunikační schopnosti i empatii a zároveň umět říkat „ne“. Samozřejmostí musí být perfektní znalost zákazníků, trhu a také trendů. „S dodavateli máme shodný zájem – chceme prodat víno zákazníkovi, který bude spokojený a vrátí se pro něj,“ říká Vlastimil Vávra, manažer kategorie vín v řetězci Albert. Víno ho provází prakticky celým profesním životem.

Po ekonomických studiích v ČR a ve Francii absolvoval Vlastimil Vávra Vinařskou akademii ve Valticích, která profesně prohloubila jeho lásku k vínu. Zkušenosti pak sbíral coby nákupčí vína pro francouzský Auchan a pokračoval v Delvitě (Delhaize Group). Jako sortimentní manažer vína pak působil v Intersparu (nizozemský maloobchodník SPAR) a po jeho akvizici zůstal v Albertu Česká republika, kde na pozici manažera vína a také someliéra působí dodnes. Kromě vína v minulosti řídil také kategorii alkoholických nápojů. Své odborné znalosti uplatňuje i mimo svou profesi v Albertu a pravidelně zasedá v profesionálních degustačních komisích v tuzemsku i v zahraničí.

Nezbytná je láska k vínům

Someliér musí umět rozpoznat základní chutě a­ vůně, důležitá je také chuťová paměť. „V rámci jedné degustace totiž v průměru testujeme sedm desítek vzorků vín a i u toho posledního vzorku musíme vědět, jak chutnal ten první. Jinak bychom je nemohli spravedlivě posoudit. Dá se tedy říct, že je potřeba i určitý talent,“ popisuje someliérství Vlastimil. Stejně jako v jiných oborech podle něj platí, že nejvíce se člověk naučí praxí po boku zkušeného kolegy. Je také důležité být soustředěný a rozumět svým pocitům a ­smyslům. „No a v neposlední řadě je nevyhnutelná určitá láska k vínům, protože když vám nechutnají, můžete s ­nimi jen těžko pracovat,“ je přesvědčen Vlastimil.

Limitované edice jdou na odbyt

Výběr vína je třeba neustále přizpůsobovat aktuálním trendům. „Chceme, aby naši zákazníci měli možnost vybrat si z různých odrůd, zemí původu i cenových hladin. Zároveň se samozřejmě snažíme nabídnout něco navíc oproti konkurenci. V minulosti jsme třeba zalistovali vína, která jsou jinak dostupná pouze v horeca segmentu a zákazník se k nim běžně v obchodě jen tak nedostane. A také jsme uvedli exkluzivní řadu vín Sommelier Collection, která čítá na šest desítek vín,“ přibližuje svoji práci. Kolekce, ve které zákazníci najdou jakostní i přívlastková lokální moravská vína od oblíbených menších vinařů, jako je Mádl, Gotberg, Maňák nebo třeba Nové Vinařství, je dostupná pouze v Albertu a navíc v limitovaném počtu kusů. Loni se kolekce rozšířila také o vína z Francie, Itálie, Rakouska, Španělska, Portugalska nebo Chile. „V našem výběru zákazník najde odrůdy vín z malých a středních vinařství ze známých i méně známých vinařských oblastí,“ představuje kolekci Vlastimil. A upozorňuje i na novinky, italská prosecca ve třech variantách. Dvě bílá z oblasti Treviso a Valdobbiadene a jedno růžové, které je v poslední době mezi zákazníky čím dál populárnější. Sám nejenom v létě rád sáhne po růžovém víně z Provence, v oblibě má ale také bílá moravská vína, hlavně ryzlinky. Ze zahraniční produkce má pak nejraději červená italská vína z Toskánska a francouzská vína z oblasti Bordeaux.

Pro konzervativce i milovníky trendů

„Category manager musí být rozhodný, mít výborné komunikační schopnosti, a zároveň umět říci ne,“ tvrdí. Proto podle něj není tato profese pro každého. Nevyhnutelná je férovost, transparentnost, přesvědčivost, ovládání emocí a umění dodržet vždy dané slovo. Důležité je také neslibovat nesplnitelné, umět plánovat na více než na pár měsíců a mít dlouhodobou vizi. „A v neposlední řadě, tak jako na všech manažerských pozicích, nést za svá rozhodnutí plnou zodpovědnost,“ doplňuje. Dobrý zástupce této profese musí znát své zákazníky a pro ty umět vybrat to nejlepší – jak pro ty konzervativní, tak pro ty, kteří upřednostňují moderní trendy. Pro ty, kteří jsou náročnější, i pro ty, jež jsou cenově senzitivní.

Administrativu střídají ochutnávky

„Můj den obvykle začíná kontrolou výsledků za minulé období, ale pak se pracovní náplň liší. Někdy je více administrativy, jindy zase práce se sortimentem, výběr, degustace vybraných položek na centrále nebo přímo ve sklepě u vinaře či komunikace s dodavateli na různých projektech,“ komentuje svoji každodenní práci Vlastimil. „S dodavateli máme naprosto shodný zájem, kterým je prodat víno zákazníkovi, jenž je spokojený a vrátí se pro něj. Tím je vztah definovaný, a i když jsou někdy jednání náročná, s dodavateli máme dlouhodobé vztahy. Jsme k sobě féroví.“ Setkávání s dodavateli tak patří mezi nejhezčí součásti jeho profesního rozvrhu, pravidelně jednou za měsíc se vydá za moravskými vinaři, výrobci a producenty. Každé dva až tři měsíce se také zúčastňuje degustací a hodnotí vína z celého světa. Jednou za rok zasedne v porotě finále národní soutěže Salonu vín, kde vybírá TOP 100 nejlepších vín z tisíce vzorků. „V rámci Evropy navštěvuji i různé veletrhy, například v německém Düsseldorfu, Bordeaux nebo Itálii. Do zahraničí jezdím také jako člen hodnotících komisí,“ dodává ke svému nabitému kalendáři Vlastimil.

Umělá inteligence poradí

Součástí práce category managera je pečlivé sledování trendů a dat a dokonalé poznání zákazníka. V Albertu k tomu pomáhá i umělá inteligence. „Využíváme objednávkový systém, který pracuje s umělou inteligencí. Pracujeme s historií prodejů a dokážeme pak do obchodů dodávat přesně tolik zboží, kolik ho zákazníci chtějí koupit. Pro každou prodejnu se predikce vytváří zvlášť, jde o poměrně sofistikovanou operaci, která počítá s řadou proměnných, včetně externích vlivů,“ specifikuje Vlastimil. A i když dává přednost budování dlouhodobých profesionálních vztahů s dodavateli, vnímá, že technologie dokáže některé procesy zefektivnit. V plánu je využít moderní technologie také směrem k zákazníkům, ať už jim pomůže zpříjemnit nákupní zážitek, nebo vybrat víno.

Dobrá práce si zaslouží odměnu

Když je práce zároveň vaším celoživotním koníčkem, můžete se těšit na každodenní pořádnou porci spokojenosti. Ještě větší radostí je pro každého category managera vidět přímo v prodejně spokojeného zákazníka. V případě nabídky vín v Albertu se ale může Vlastimil těšit navíc ještě z ocenění odborníků. Řada Sommelier Collection a další exkluzivní edice totiž vyhrávají v prestižních soutěžích doma a postupně i v zahraničí. Například Pálava pozdní sběr (Sommelier Collection) získala zlatou medaili Salonu vín roku 2022.

Odborníci neoceňují jen kvalitu vín, ale také design. Vína řady Sommelier Collection získala v loňském roce jedno z nejprestižnějších mezinárodních ocenění za design Red Dot, často označované jako „Oscary designu“, v kategorii packaging design.

Dobré víno je podle něj dobrým přítelem, když s ním člověk umí zacházet. Someliér je spojkou mezi vinařem a zákazníkem a být someliérem je celoživotní cesta. „V­ každé zemi se vinařství vyvíjí trochu jinak. Pořád je tak možné objevovat něco nového. Someliérství je určitý životní styl. Vzdělání tu nikdy nekončí,“ uzavírá Vlastimil Vávra.

 

Data a informace ze života Vlastimila Vávry:

52 let

25 let praxe (vínům se věnuje prakticky celou svoji profesní kariéru)

9 let jako manažer kategorie vín v Albertu

2 děti, ženatý

záliby: rodina, cestování, hory v zimě i v létě, celoročně dlouhé a svižné procházky se psem

 

Motto Vlastimila Vávry:

Život je takový, jaký si ho uděláš, vždy byl a bude.

 

Jitka Hemolová, jitka.hemolova@atoz.cz

O Vlastimilovi Vávrovi píšeme také v časopisu Zboží&Prodej 4/2023.

 

 

 

 

 

 

Související články:

Žádné související články.

Doporučujeme

Komerční sdělení

Personalizace v logistice e-commerce – případová studie FM Logistic a Lindt

Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického průmyslu. Tento trend rychle roste rovněž v potravinářském sektoru, kde spotřebitelé očekávají, že si budou moci vytvořit produkty na míru podle svých individuálních preferencí. To je pro výrobce náročná výzva, ale také obrovská příležitost, jak si vybudovat loajalitu a vyniknout na trhu. Spolupráce společnosti […]

Soumrak nad EAN kódy?

V poslední době dostávám otázku, zda je SLUNO připraveno na přechod z klasických čárových EAN kódu na 2D kódy. Tento přechod bývá označován za největší změnu od zavedení automatické identifikace pomočí čárových kódů. Jelikož OBIS (náš obchodní informační systém) je určen primárně jako ERP pro maloobchodní společnosti, tak je to pro nás klíčová otázka a […]

Vánoční balicí sady STEPA – novinka od českého výrobce

Vánoce bez stresu – i při balení dárků. Naše nové vánoční balicí sady přinášejí vše, co lidé dnes hledají: jednoduchý výběr, sladěné barvy, krásný výsledek a jistotu, že dárky budou pod stromečkem vypadat dokonale. Praktická volba i malá radost navíc – „nice-to-have“, které se v sezóně mění v must-have. Co sada obsahuje 4× role (70×200 […]

Perfect Catering mění firemní akce v nezapomenutelné zážitky

Jsme tvůrci atmosféry, kde se branding klienta potkává s kulinářskou kreativitou. Kanapky ve firemních barvách, jedlé květy, kouřové efekty, originální koktejly, signature drinky a show barmanů – to vše už v Perfect Catering tvoří základ. V každém detailu hraje roli vizuální wow efekt, který přenese značku klienta přímo na talíř. Udáváme trendy, které spojují udržitelnost, […]

Břevnovský klášter, jedinečný prostor pro váš příští event

Hledáte reprezentativní místo pro vaši firemní akci, které nadchne hosty a zároveň nabídne skvělé zázemí? Objevte břevnovský klášter, místo s příběhem, noblesou a jedinečnou atmosférou, kde historie a moderní event management tvoří dokonalou harmonii. Reprezentativní prostory zvládnou malý workshop i velkou společenskou událost. Přízemí pojme až 300 osob: hlavní prostor Sala Terrena je ideální pro […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

13.–14. 11. 2025, kongres Czech Retail Days, Praha

20.–22. 11. 2025, Gastro Sweet Fest, Praha

27.–28. 11. 2025, kongres Slovlog, Bratislava

16.–25. 1. 2026, Grüne Woche, Berlín

27.–28. 1. 2026, kongres Samoška, Olomouc

1.–4. 2. 2026, ISM, Kolín nad Rýnem

Profily

Obchod očima Jana Hübnera, zakladatele a CEO společnosti Shopingy: V nákupních centrech expandují polské značky a non-food diskontní řetězce

27. října 2025

Harald Tscherne, spolumajitel, Intersport Austria: Expanze bez udržitelného byznysu nedává smysl

20. října 2025
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz

Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Newsletter
Přihlaste se k odběru newsletteru a mějte každý týden v e-mailové schránce přehled aktuálního dění v retailu.



© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required