logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očima…
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
    • Trh pod lupou
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Absolutním šampionem Salonu vín – národní soutěže vín ČR 2024, a tedy nejlepším vínem pro...
  • Společnost Decathlon, globální výrobce sportovního a volnočasového oblečení a vybavení,...
  • Společnost Unilever oznámila, že po dvou úspěšných pilotních projektech, jejichž cílem bylo...
  • Společnost Carrefour International Partnership pokračuje v expanzi, a to novým partnerstvím s...

Zdeněk Skála: Jaký je odhad dalšího vývoje v maloobchodních tržbách

8. srpna 2023
Blog 0
1168
Zdeněk Skála: Jaký je odhad dalšího vývoje v maloobchodních tržbách

Z aktuálních dat plyne, že k červnu 2023 klesal potravinářský maloobchod již 14. měsíc v řadě (ve stálých cenách). Průměrný meziroční pokles za tuto dobu činí -7,5 %. Čeští nakupující tak reagují zejména na celkově rostoucí životní náklady včetně cen potravinářských výrobků. Pro plánování na další rok je objem maloobchodu zásadní indikátor. Neuškodí tedy pokusit se o predikci.

Situace v potravinářském obchodě

Rostoucí životní náklady (celková inflace) se mimo jiné promítají do klesající kupní síly obyvatel. Jejím solidním indikátorem je index reálných mezd (zdroj zde). Reálná mzda v posledních dvou letech klesala až zhruba na úroveň roku 2018, což ale bylo období, kdy tržby obchodu solidně rostly. Aktuální pokles kupní síly tedy jistě citelně zasáhl ohrožené skupiny obyvatel, ale nedá se říct, že by byl existenční hrozbou pro většinu společnosti. Dopad růstu cen je dvojí: 1. ekonomický, vlastní pokles kupní síly a 2. psychologický, snížení důvěry lidí v ekonomiku.

Přečtěte si také
Oživení maloobchodu se v roce 2021 nekonalo
maloobchodní

Tento druhý efekt dobře měří index spotřebitelské důvěry, který již řadu měsíců stagnuje na značně nízkých (i když ne historicky nejhorších) hodnotách (zdroj zde, aktuální data je vhodné porovnat se situací od roku 2015). Toto vše dohromady způsobuje pokles potravinářského maloobchodu ve stálých cenách (očištěný o inflaci) – v běžné hantýrce „downtrading“. Tento pokles se skládá ze tří hlavních změn nákupního chování: omezování objemu koupeného zboží, větší podíl nákupů za akční ceny, náhrada dražších výrobků (značek) levnějšími alternativami.

Scénáře dalšího vývoje

Uvedené základní indikátory (celková inflace, inflace v potravinách, spotřebitelská důvěra) budou mít vliv i na vývoj maloobchodu. Na jejich základě tedy jde postavit jednoduchý predikční model, který by měl ukázat, jaké jsou možné scénáře vývoje v dalších dvanácti měsících. Graf níže ukazuje jednak dosavadní vývoj, jednak predikci na období červenec 2023 až červen 2024. Hodnoty grafu jsou meziroční indexy, to jest kladná hodnota znamená růst v procentech proti stejnému měsíci předchozího roku, záporná procenta naopak pokles. Vše je ve stálých cenách, tedy pro případný index vývoje v hodnotě (mld. Kč) stačí „přičíst“ očekávanou inflaci.

Přečtěte si také
Káva jako pomocník pro zvýšení tržeb

„Střední model“ predikce říká, že až do poloviny roku 2024 zůstane vývoj záporný, přičemž celkově maloobchod potravinami klesne o -3,7 %. Žluté plochy ukazují 90% konfidenční interval, můžeme je tedy vyložit jako „optimistický“ a „pesimistický“ model: ten optimistický říká, že už letos by se mohl maloobchod vrátit k růstu a celkový růst v dalších dvanácti měsících bude +1,7 %. Naopak pesimistický model očekává ještě hlubší propad, za dvanáct měsíců -9,1 %.

Pohybujeme se tedy v dost širokém rozmezí. Jako každá predikce, i aktuální model se „učí“ z historických dat – jestli právě teď dochází ke kvalitativní změně nákupního chování, model o ní neví a může se mýlit. Pro hlubší pohled na změnu nákupního chování je potřeba sonda do nákupního rozhodovacího procesu – víc nám ukáží výsledky letošní vlny trackingu nákupního chování Shopper Review (Skála a Šulc, jednou ročně od roku 2020).

Jedna z věcí, které mohou výsledky maloobchodu do budoucna ovlivnit, je vývoj v segmentu HoReCa / gastronomie. Kvůli cenovému vývoji se dál rozevřely nůžky mezi cenami v maloobchodě a gastronomii, na což spotřebitelé pochopitelně už reagovali. Přelivu poptávky z gastro do retailu však nemusí být konec. Nákupní a spotřební chování je dost konzervativní a trvá delší čas, než lidé změní své návyky. Je tedy možné, že pokračující odliv zákazníků z restaurací do jisté míry pomůže výsledkům maloobchodu v příštím roce.

Predikce byla zpracovaná v systému R (R Core Team (2023). R: A Language and Environment for Statistical Computing. R Foundation for Statistical Computing, Vienna, Austria (https://www.R-project.org/), s využitím knihovny vars (Pfaff B (2008). VAR, SVAR and SVEC Models: Implementation Within R Package vars. Journal of Statistical Software, 27(4) (https://www.jstatsoft.org/v27/i04/).

Zdeněk Skála, jednatel, Skála a Šulc

Související články:

maloobchodníOživení maloobchodu se v roce 2021 nekonalo Káva jako pomocník pro zvýšení tržeb Největší maloobchodní hráče ovládají majitelé z Nizozemska kávovarZdeněk Skála: Značky a trhy v otevřených datech – malá letní úvaha

Doporučujeme

Komerční sdělení

Spolehlivý partner je zásadní výhodou

V České republice se během 30 let vyprofilovala společnost Pfanner jako přední distrubutor značkového potravinářského zboží. Na zdejším i slovenském trhu zásobuje většinu významných obchodních řetězců, čerpacích stanic a gastro provozů, aktuálně dodává přes sedm stovek produktů více než třiceti různých značek. V portfoliu má ovocné džusy Pfanner, omáčky a těstoviny Panzani, řecký olivový olej Minerva […]

FMCG je rychlejší než kdy dříve a distributor na to musí umět reagovat, říká ředitel Orbico Radim Kratochvíl

Distribuční společnost Orbico funguje na 19 trzích primárně ve střední a východní Evropě. V tomto regionu zaměstnává více než 7,5 tisíce zaměstnanců a v loňském roce její obrat přesáhl 3 mld. euro. V Čechách a na Slovensku se stará například o distribuci značek Pringles, Lipton, Bonux, BaByliss, Bissell, Braun nebo Oral B. S jakými výzvami se potkává na českém trhu a jak je řeší, přiblížil ředitel […]

Firemní předplatné e15

Chcete získat benefit pro vaše zaměstnance nebo dárek pro významné klienty? Máme pro vás nabídku firemního předplatného e15, které nabízí nespočet výhod. S firemním předplatným e15 získáte: –⁠ Tištěné vydání Deníku e15 každý všední den do vaší kanceláře. –⁠ Magazín e15: Lifestyle magazín věnující se nejen byznysovým tématům. –⁠ Webové předplatné Premium+, které vám odemkne […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

29. 11. 2023, Lean & Green Summit, Amsterdam, Holandsko

30.–⁠31. 1. 2024, kongres Samoška, Olomouc

25. 4. 2024, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

Profily

Obchod očima Miroslavy Birešové, senior sales managerky Kaufland Global Marketplace: Náš marketplace chce poskytovat jedinečný nákupní zážitek

28. listopadu 2023

Pavol Halász, produktový ředitel, Tesco Stores ČR: Pro zákazníka je důležitá cena

20. listopadu 2023
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required