logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očima…
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Na tradičním trhu
    • Lidské zdroje
    • Trh pod lupou
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Nezávislé ocenění důvěry českých spotřebitelů Nejdůvěryhodnější značka 2025 vyhlásilo výsledky...
  • Společnost Vivantis působící na poli beauty e-commerce otevřela svou první kamennou prodejnu v...
  • Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického...
  • Společnost Unibail-Rodamco-Westfield (URW) otevřela rebrandované nákupní centrum Westfield Černý...

Navzdory inflaci plánuje stejně bohaté Vánoce jako vloni téměř polovina Čechů

18. prosince 2023
Zprávy 0
631
Navzdory inflaci plánuje stejně bohaté Vánoce jako vloni téměř polovina Čechů

Hned 39 % Čechů nechává nákup vánočních dárků na několik posledních týdnů před Vánoci, dalších 13 % je bude dokonce shánět na poslední chvíli, výrazně více muži než ženy. Vyplývá to z průzkumu agentury Focus pro maloobchodního prodejce Datart. Skoro polovina domácností přitom svátky plánuje stejně bohaté jako v loňském roce. Podle průzkumu mezi zákazníky Datartu si v segmentu elektroniky nejčastěji přejí nové mobilní telefony, notebooky či televizory. Velmi populární jsou také chytré hodinky či kávovary.

Průzkum agentury Focus, ve kterém odpovídalo 2005 respondentů, také potvrdil, že letos na Vánoce budou lidé své výdaje více zvažovat. Stejně bohaté svátky jako v loňském roce plánuje 48 % dotázaných. Dalších 48 % uvádí, že jejich Vánoce budou skromnější než ty loňské. Zbylá čtyři procenta domácností si pak dopřejí bohatší nadílku.

Nejčastěji se plánují uskromnit domácnosti s nižšími příjmy a senioři. I navzdory inflaci a rostoucím výdajům si však většina Čechů nenechá sáhnout na tradiční součásti oslav Vánoc. Za potraviny a nápoje tak například plánuje stejně jako vloni utrácet hned 58 % dotázaných, pět procent si za ně oproti loňsku dokonce připlatí.

Na platbu za vánoční nákupy letos Češi podle průzkumu nejčastěji využijí prostředky, které si přímo pro tento účel našetřili. Tímto způsobem některé dárky pořídí hned 69 % oslovených. 44 % pak k nákupu využije peníze na provoz domácnosti.

Posílení kapacit

„Ačkoliv mají lidé na nákup dárků celý rok, více než polovina z nich nákup nechává až na prosinec. Na rostoucí nápor v prodejnách a e-shopu v tomto měsíci se proto vždy důkladně připravujeme. Posilujeme kapacity v zákaznickém centru, v prodejnách i v logistice, abychom zajistili, že své vytoužené dárky pod stromečkem najde opravdu každý,“ říká Petra Psotková, tisková mluvčí Datart. Jak dodává: „Všem, kteří nákupy nechávají na poslední chvíli, by mohla přijít vhod naše služba Rychlart, díky které budou mít objednané zboží připravené v prodejně do 30 minut.“

„Letošní Vánoce budou nejen veselé, ale také zodpovědné. Lidé dnes výdaje více zvažují a promýšlejí, zda vybrané zboží opravdu potřebují či nikoliv. Oblasti, na kterých šetří, však vybírají selektivně tak, aby úspory co nejméně ovlivnily jejich prožitek svátků. Nejméně se úspory dotknou štědrovečerní večeře a nadílky pod stromečkem, více budou Češi šetřit třeba na vánočních dekoracích či cestování,“ komentuje Petra Psotková.

Češi dávají Ježíškovi zabrat

Pomocnou ruku těm, kteří ještě nevědí, jaké dárky svým blízkým pod stromeček nadělit, nabízí průzkum, který Datart provedl mezi svými zákazníky. Ti se v něm svěřili, jakou elektroniku by si k Vánocům přáli dostat vůbec nejvíce. Zdaleka nejčastěji si Češi v dopisech Ježíškovi píší o spotřební elektroniku. Pod vánočním stromkem by si produkty z této kategorie přála najít více než polovina (52 %) z nich. Nejvíce by si lidé na Štědrý den přáli rozbalit nový mobilní telefon, notebook či PC, televizor nebo chytré hodinky.

Velmi populárními dárky jsou však také domácí spotřebiče (29 %). Zde ovšem Češi myslí spíše na pohodlí než na povinnosti. Nejčastěji si totiž v této kategorii pod stromečkem přejí najít domácí kávovar. Za kávovary pak v pomyslném žebříčku popularity následují pračky či sušičky a kuchyňské roboty. Zájem je také o produkty péče o tělo a zdraví (6 %), mezi kterými se největší popularitě těší elektrické zubní kartáčky a holicí strojky.

„Jak nám data z průzkumu ukazují, očekávání lidí stran dárků jsou velmi pestrá a není proto divu, že se občas s vánočními dárky do vkusu obdarovaného prostě netrefíme. Stát se to může každému a my v Datartu s tím tak trochu počítáme. Nevhodné dárky zakoupené od začátku listopadu do Štědrého dne si u nás budou moci zákazníci až do poloviny ledna vyměnit,“ upozorňuje Petra Psotková.

Související články:

Žádné související články.

Doporučujeme

Komerční sdělení

Personalizace v logistice e-commerce – případová studie FM Logistic a Lindt

Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického průmyslu. Tento trend rychle roste rovněž v potravinářském sektoru, kde spotřebitelé očekávají, že si budou moci vytvořit produkty na míru podle svých individuálních preferencí. To je pro výrobce náročná výzva, ale také obrovská příležitost, jak si vybudovat loajalitu a vyniknout na trhu. Spolupráce společnosti […]

Soumrak nad EAN kódy?

V poslední době dostávám otázku, zda je SLUNO připraveno na přechod z klasických čárových EAN kódu na 2D kódy. Tento přechod bývá označován za největší změnu od zavedení automatické identifikace pomočí čárových kódů. Jelikož OBIS (náš obchodní informační systém) je určen primárně jako ERP pro maloobchodní společnosti, tak je to pro nás klíčová otázka a […]

Vánoční balicí sady STEPA – novinka od českého výrobce

Vánoce bez stresu – i při balení dárků. Naše nové vánoční balicí sady přinášejí vše, co lidé dnes hledají: jednoduchý výběr, sladěné barvy, krásný výsledek a jistotu, že dárky budou pod stromečkem vypadat dokonale. Praktická volba i malá radost navíc – „nice-to-have“, které se v sezóně mění v must-have. Co sada obsahuje 4× role (70×200 […]

Perfect Catering mění firemní akce v nezapomenutelné zážitky

Jsme tvůrci atmosféry, kde se branding klienta potkává s kulinářskou kreativitou. Kanapky ve firemních barvách, jedlé květy, kouřové efekty, originální koktejly, signature drinky a show barmanů – to vše už v Perfect Catering tvoří základ. V každém detailu hraje roli vizuální wow efekt, který přenese značku klienta přímo na talíř. Udáváme trendy, které spojují udržitelnost, […]

Břevnovský klášter, jedinečný prostor pro váš příští event

Hledáte reprezentativní místo pro vaši firemní akci, které nadchne hosty a zároveň nabídne skvělé zázemí? Objevte břevnovský klášter, místo s příběhem, noblesou a jedinečnou atmosférou, kde historie a moderní event management tvoří dokonalou harmonii. Reprezentativní prostory zvládnou malý workshop i velkou společenskou událost. Přízemí pojme až 300 osob: hlavní prostor Sala Terrena je ideální pro […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

13.–14. 11. 2025, kongres Czech Retail Days, Praha

20.–22. 11. 2025, Gastro Sweet Fest, Praha

27.–28. 11. 2025, kongres Slovlog, Bratislava

16.–25. 1. 2026, Grüne Woche, Berlín

27.–28. 1. 2026, kongres Samoška, Olomouc

1.–4. 2. 2026, ISM, Kolín nad Rýnem

Profily

Obchod očima Jana Hübnera, zakladatele a CEO společnosti Shopingy: V nákupních centrech expandují polské značky a non-food diskontní řetězce

27. října 2025

Harald Tscherne, spolumajitel, Intersport Austria: Expanze bez udržitelného byznysu nedává smysl

20. října 2025
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz

Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Newsletter
Přihlaste se k odběru newsletteru a mějte každý týden v e-mailové schránce přehled aktuálního dění v retailu.



© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required