
Byl bych velmi nerad, kdyby tento můj letošní první text vyzněl pesimisticky. Je o mně známo, že jsem k současné situaci ve státě dosti kritický. Dovolím si tedy v souvislosti s nastávajícím rokem být pro změnu trochu více optimistický, což je v mých článcích dosti nezvyklé. Proto hned úvodem přeji všem kolegům, bývalým i budoucím, kteří „bruslí“ v tomto velmi nepřehledném ekonomickém prostředí na tenkém ledě, aby byli optimisty a neztráceli trpělivost a vůli jít dopředu.
Bohužel musím konstatovat, že současná vláda a celá její politická garnitura nám pomáhá se s touto situací vyrovnat minimálně. Zjednodušuje si život a nehledá cestu k narovnání velmi nepřehledného tržního prostředí. Tím umožňuje pokračování a dokonce podporuje již tak přebujelou šedou ekonomiku, která poctivým podnikatelům ubírá sily a mnoho z nich proto bohužel ztrácí chuť v takovém ekonomickém prostředí nadále podnikat.
Pokud jde o stále diskutované obchodní řetězce, nikdy jsem je neodsuzoval za to, že chtějí „vydělat“. Proto byly založeny a proto expandují do dalších zemí. Mě mrzí, že stát zaspal možnost regulovat jejich nástup k nám tak, jako to učinily jiné státy zejména v severní Evropě. Byla to zcela zásadní chyba, která se bude velmi těžko napravovat; snad jsme již přežili dobu znárodňování. Samozřejmě mě ale mrzí, že retaileři nedodrželi původní, navíc zveřejněnou strategii, se kterou na náš trh vstupovali, a to podle počtu obyvatel v dané lokalitě. Nejvíc mi samozřejmě vadí viditelný únik zisků z jejich činnosti do zahraničí prostřednictvím mateřských firem i jinak. Jsou to miliardy, které by se do propadlého rozpočtu určitě hodily. Navíc je zřejmé a prokazatelné, že brzdí rozvoj české výrobní sféry, protože většinou, podle pokynů svých mateřských firem, velkou část komodit dovážejí.
Domnívám se přitom, že šance v tržním zmatku a k uplatnění své nabídky na trhu mají všichni. Někteří využijí zcela nepokrytě podmínky, které jim dává rozbujelá šedá ekonomika, další, a dej jim Bůh čest a slávu, proniknou na trh prostřednictvím inovací, rozšířením nabídky, využíváním regionálních kapacit a podobně. Řekl bych, že zde je pole stále ještě otevřené. Osobně jsem rád, že tento prostor využívají i čeští obchodníci, zejména samozřejmě družstva.
Jsem taky rád, že pro pokračování v mnou započatých aktivitách se našli schopní mladí kolegové, kteří prosazují přijaté principy a přinášejí ve prospěch českého maloobchodu mnohé nové nápady, které zviditelňují český obchod a mají dobrou odezvu u zákazníků. Přeji jim, aby ve svém úsilí vydrželi a nadále šířili dobré jméno českých obchodníků, ale i regionálních českých výrobců, se kterými se povedlo rozjet novou spolupráci na dobré a kvalitní úrovni.
Zdeněk Juračka, čestný předseda, Asociace českého tradičního obchodu