
První česká pobočka knihkupectví Martinus se umístila na prvním místě v prosincovém kole souteže Visa Czech Top Shop. V jejím rámci hledají inspektoři na základě inkognito návštěv ty nejzajímavější koncepty kamenných prodejen. Centrála Mojekolo obsadila v prosincovém kole soutěže druhé místo, hypermarket Albert v brněnském obchodním centru Vaňkovka třetí.
Ačkoliv na Slovensku, odkud knihkupectví Martinus pochází, stojí již celá řada kamenných poboček, v Česku zatím společnost fungovala především v on-line prostředí. To se ale v listopadu 2023 změnilo s otevřením první české prodejny v brněnském obchodním centrum Velký Špalíček. Ráj pro knihomily nabízí zákazníkům nejenom široký výběr knih nejrůznějších žánrů, ale také odpočinkovou zónu, kde se návštěvníci mohou schovat před světem a vybírané knihy v klidu prolistovat. Dále jsou k dispozici čtenářské koutky nebo tematicky laděné sekce.
Součástí prodejny je také kavárna, kde si zákazníci mohou vychutnat výtečnou kávu. V kavárně je mimo jiné k dispozici coworkingový stůl a prostory slouží i pro knižní besedy. Inspektoři ocenili také projekt Knihovrátek, kdy v prodejně vykupují vybrané přečtené knihy, které poté dále prodávají za zvýhodněné ceny. Za vykoupené knihy zákazníci získají poukaz na další nákup v knihkupectví. Body navíc získal Martinus i za ochotnou obsluhu, která má výborný přehled o zboží.
V knihkupectví je několik zajímavých prvků. Jedním z nich je kavárna s (nejenom) coworkingovým sezením, která zároveň slouží jako prostor pro nejrůznější čtenářské eventy, dekorace inspirované známými knižními příběhy nebo řada příjemných míst k prolistování vybrané literatury.
Blíže koncept takzvané knihkavárny vysvětluje country manažer Martinusu pro Češko Dušan Murčo: „Martinus v Brně jsme od začátku stavěli jako knihkavárnu, ze které nebudete chtít odejít. Prodejnu se nám podařilo otevřít na podzim 2023. Reakce zákazníků byly skvělé a jsme nadšení, že i odborná veřejnost ocenila naši snahu a spojení knihkupectví a kavárny. Jedná se o unikátní koncept plný krásných zákoutí a pohodlného posezení. Zakládáme si na fantastické obsluze a co nejlepším zákaznickém zážitku.“
Interiér prodejny zaujme zákazníka na první pohled. Design působí velice útulně. „Oceňuji hru světel – zejména kombinaci teplého a studeného osvětlení, které dotváří příjemnou atmosféru. Dále bych chtěl vyzdvihnout kavárnu, která zákazníkovu příjemně prodlouží dobu strávenou v prodejně. Třetí prvek, který hodnotím kladně, je velmi propracovaná kombinace použitých materiálů – dřevodekor s kobercem. Skvělá je i navigace prodejnou. Zákazník se ihned po vstupu zorientuje a dále se zde pohybuje zcela přirozeně,“ shrnuje Adam Klofáč, spolumajitel Moris design.
Mojekolo a Albert v brněnské Vaňkovce na druhém a třetím místě
Centrála Mojekolo obsadila v prosincovém kole soutěž druhé místo. Značka Mojekolo je na trhu od roku 1996 a je největším prodejcem jízdních kol, elektrokol a doplňků pro cyklisty v České republice. Inspektoři se vydali do jedné z 12 kamenných prodejen, do centrály v Kravařích u Opavy. Na místě ocenili velice dobrou venkovní vizibilitu, široký sortiment a přehledné vystavení zboží. V prodejně najdou zákazníci i servis kol a elektrokol.
Zrekonstruovaná prodejna hypermarketu Albert v brněnském obchodním centru Vaňkovka se inspirovala úspěšným konceptem, který obchodník použil v pobočce na pražském Chodově. Vzhledem ke své lokaci je prodejna určena nejenom k velkým nákupům, ale i k těm malým doplňovacím a pro zákazníky, kteří cestují z blízkého nádraží. Proto se Albert rozhodl pro rozšíření samoobslužné pokladní zóny a přidal ruční skenery, které zákazníkům ulehčují a zrychlují celý nákupní proces. V prosincovém kole získala prodejna třetí místo.
Design je moderní a vzdušný, část prodejny je opatřena digitálními cenovkami. V prodejně nechybí ani moderní uzavřený chladící či mrazící nábytek, který je osazen teplotními čidly. Ta pomáhají hlídat a správně nastavit teplotu, šetřit energii a snižovat tak uhlíkovou stopu. Inspektoři ocenili i velice dobrou navigaci v obchodě, jenž je dalším z prvků, které ulehčují nákup a tím zlepšují zákaznický zážitek.
Vítězové všech jednotlivých měšíčních kol postupujú do finále, nejlepší prodejna získá titul absolutního vítěze soutěže za rok 2023. Ocenění Visa Czech Top Shop získal za listopad vlajkový obchod fitness e-shopu GymBeam v Karlíně.