Od svých 23 let se pohybovala v oblasti poskytování obchodu a služeb a každá dílčí získaná zkušenost ji opakovaně utvrzovala v tom, že si vybrala správnou cestu. „Obchod je prostě mým osudem,“ říká Irena Tritz, která nakonec zakotvila jako nákupčí sortimentu bytových doplňků přinášejících do tuzemských obydlí design a krásu.
Po šestnácti letech podnikání, které s sebou nesly zkušenosti, vítězství i nezdary, se Irena Tritz rozhodla nabídnout své obchodní zkušenosti společnosti Asko – Nábytek ČR. „Začínala jsem jako prodejce nábytku v obchodě v Mladé Boleslavi a už po několika měsících jsem měla jasno v tom, že se chci věnovat sortimentu bytových doplňků,“ vzpomíná na začátky u řetězce s nábytkem. Pět let se věnovala řízení chodu oddělení bytových doplňků a postupně pronikala do všech procesů, které jsou k řízení a chodu obchodních domů této firmy třeba. Potom přestoupila na stejnou pozici do obchodu v Praze Štěrboholích a ke znalostem všech potřebných procesů ještě přidala zkušenosti z přestavby i otevírání nových obchodů v tuzemsku a na Slovensku. V kategorii bytových doplňků se začala více specializovat. A jak dnes s oblibou říká, nejvíc se zkrátka našla v sortimentu koberců a svítidel.
I do bytových doplňků proniká udržitelnost
Tento sortiment prochází neustálou proměnou, každý produkt ale přece jen trochu jinak. Díky tomu je podle Ireny její práce velmi pestrá a o případné nudě nemůže být řeč. Zatímco v sortimentu koberců se designy, barvy a materiály neustále mění „jen“ podle ročních období nebo sezon či trendů, sortiment osvětlení se proměňuje neustále a je velmi turbulentní: „Je to pravý opak. Osvětlení je takový trochu adrenalinový sortiment, který nabízí neustálé výzvy.“ Aktuální trendy v kobercích nelze popsat snadno. Podle ní se ale stále větší důraz klade na udržitelné materiály a výrobky z recyklátů, které mají velmi přesvědčivý charakter.
„Když volím nové kolekce, nevybírám jen koberec. Přivřu oči a vidím celý interiér i s nábytkem, vidím styl, do kterého daný model zapadá,“ přibližuje svoji práci. V oblasti osvětlení zase vnímá hlavní trendy v neustálém vývoji úspory energií, ale zároveň i v návratu k materiálům, které evokují design dřeva v novém, moderním pojetí. „Nejtěžší je vždy odhadnout budoucnost a předpovídat, co přesně se stane. Jak se bude chovat trh, ale i zákazníci,“ říká. Nejdůležitější je podle ní vždy správná rozvaha, správný výpočet, odhad, empatie, ale i odvaha riskovat. A jak dodává: „Výpočty se dají naučit, to ostatní musí mít člověk v krvi.“
K dlouhodobé spolupráci směřuje jen férové jednání
„Při rozhodování o nových artiklech mi nejvíce pomáhají návštěvy veletrhů, kde vidím celý sortiment všech vystavovatelů, tedy nejen našich dodavatelů. Tady mám možnost poznat nejnovější trendy, ale i jedinečné designové výrobky,“ vysvětluje. A při rozhodování o tom, co nakonec zařadí do prodeje, nejvíce využívá data a podklady, které obsahují informace o vývoji i o strategických rozhodnutích v nábytkářském segmentu nejen u nás, ale také v zahraničí.
Znalosti pak využije při jednání s dodavateli, kde se soustředí hlavně na férovost. Jen férové jednání totiž podle ní směřuje k dlouhodobé spolupráci. „Je to jako v životě. Krátkodobé vztahy jsou pomíjivé a do budoucna nic nepřináší,“ je přesvědčená. A podotýká: „Samozřejmě, že každá ze stran chce mít pocit úspěchu a vítězství. Je proto důležité balancovat mezi oběma a udržovat rovnováhu. Férovost ale nikdy nesmí chybět.“ Do budoucna očekává, že i do vztahů s dodavateli a celkově do nákupního procesu víc zasáhnou nástroje umělé inteligence. O vztahy se ale neobává: „Lidský kontakt a budování osobních vztahů a vazeb jsou v nákupu nesmírně důležité.“
Radost přichází s úspěšným sortimentem
Výběr sortimentu, vyjednávání s dodavateli a následná prezentace zboží na prodejní ploše zabere nákupčí spoustu času. Navíc ne vždy běží věci tak hladce, jak si je člověk naplánuje: „Kdybych mohla něco zlepšit na dodavatelsko-odběratelských vztazích, pak to, aby zboží dorazilo včas tam, kam má, bez poškození a bez reklamací.“ Když se ale nakonec sortiment líbí prodejcům v obchodech a také zákazníkům, je to pro ni ta největší radost: „Hrdá jsem ale také vždy, když chystáme pobočku, novou stavbu, či přestavbu již původní. Plány a přípravy musejí být vždy promyšlené do posledního detailu, kdy ve velmi krátkém časovém období díky celému týmu vyroste ze staveniště krásná nová prezentace prodejní plochy.“
Když se celý mechanismus dá do pohybu
„Můj pracovní den je nejvíce naplněn komunikací s dodavateli a také s kolegy, kteří zajišťují každodenní fungování všech našich obchodů. Nemalou část mi zabere i třeba příprava podkladů pro marketingové oddělení. Těším se ale na každé ráno. Je to pro mě vždy svěží start, když se celý mechanismus dá do pohybu,“ popisuje každodenní práci Irena Tritz. Ve volném čase pak dává přednost rodině, přátelům i sportu: „Nejdůležitější je šťastná a fungující rodina. A také přátelé. Bez svých nejbližších bych nemohla být.“
Když přijde čas relaxace, nejraději jej tráví v přírodě. Má ráda hory i moře, a při dlouhých procházkách si rovná myšlenky. Nejlépe si ale hlavu vyčistí při sportu, který je přirozenou a samozřejmou součástí každého jejího dne.
V osobním i profesním životě jsou pro ni důležité dvě věci – důvěra a upřímnost – hodnoty, kterými se vždy řídí. Nejlépe to vystihuje citát Alberta Einsteina, který má ráda: „Nechtěj být člověkem, který je úspěšný, ale člověkem, který za něco stojí.“
Data a informace ze života Ireny Tritz:
51 let
29 let praxe v oboru
3 roky (téměř) v pozici nákupčí koberců a světel
1 200 položek v sortimentu (koberce, světla)
200 nových modelů osvětlení ročně
200–250 nových modelů koberců ročně
40 různých dodavatelů
záliby: cestování, procházky, sport, rodina a přátelé
motto: „Nechtěj být člověkem, který je úspěšný, ale člověkem, který za něco stojí.“ (Albert Einstein)
Jitka Hemolová, jitka.hemolova@atoz.cz
O Ireně Tritz píšeme také v časopisu Zboží&Prodej 1-2/2024