V roce 2023 zaznamenal maloobchod v České republice dvouprocentní nárůst aktuální hodnoty. Potravinářské kanály však vykázaly skromnější jednoprocentní růst, zatímco nepotravinářské sektory se nadále vzpamatovávaly z pandemických omezení a vykázaly slibný čtyřprocentní růst návštěvnosti prodejen.
Převládající krize životních nákladů a vysoká inflace v minulém roce ovlivnily spotřebitele. Ti zaujali racionálnější přístup a upřednostňovali poměr mezi cenou a kvalitou. Čeští nakupující mají stále více v oblibě cenově dostupné značky, zejména ty privátní. Pozoruhodné je, že diskonty se staly nejrychleji rostoucím segmentem mezi všemi potravinářskými kanály. Zaznamenaly výrazný pětiprocentní nárůst hodnoty. To odpovídá evropskému trendu. Nadále aktivně expandují v regionálním měřítku a získávají na oblibě.
Růst e-commerce převyšuje západoevropský průměr
Po několika letech výrazného růstu vykázala e-commerce v roce 2023 pouze dvouprocentní růst hodnoty. Přičítá se to obecnému poklesu výdajů a plnému otevření kamenných obchodů po omezeních spojených s pandemií. V západní i východní Evropě došlo vloni ke zpomalení tempa růstu internetového obchodu. I přes mírný růst zůstává penetrace e-commerce v České republice významná a v roce 2023 představovala 17% podíl na celkové hodnotě maloobchodu. Ten se vyrovnává východoevropskému průměru a mírně převyšuje západoevropský ve výši 15 %. Česká republika se může pochlubit dobře digitalizovaným prostředím, kde 86 % obyvatelstva používá internet.
Nárůst popularity e-commerce během pandemie vedl ke zlepšení infrastruktury, což usnadnilo a zpříjemnilo nakupování on-line. Pořizování potravin přes internet rychle roste a na tento trh vstupují i zavedení retaileři, jako jsou Billa a Albert. Přidání nových značek rozšiřuje oblasti pokryté možnostmi doručování, což přináší výhody pro více zákazníků díky doručování až do domu a rychlým (do několika hodin) službám ve velkých městech, jako je Praha a Brno.
Kromě e-shopů s potravinami rostou také tržiště, která poskytují zákazníkům pohodlnou platformu pro výběr z různých produktů a společností na jednom místě, nabízejí bezpečí, pohodlí a konkurenceschopné ceny. Očekává se, že akvizice Mall Group významným polským tržištěm Allegro, které je známé svými inovacemi a aktivní expanzí, podpoří rozvoj e-commerce v České republice.
Příležitost využít aktuální trend chování spotřebitelů
V nadcházejícím období by maloobchodní sektor měl v příštích pěti letech zaznamenat složenou roční míru růstu (CAGR) 4 %, a to díky dynamickému růstu e-commerce, u něhož se očekává, že bude vykazovat CAGR ve výši 8 %. Očekává se také, že bude přetrvávat převládající trend, kdy zákazníci aktivně vyhledávají nejvýhodnější možnosti a zkoumají ekonomické alternativy, a to dokud nedojde ke zlepšení ekonomické situace a celkových životních nákladů.
Toto pokračující chování spotřebitelů naznačuje, že větší maloobchodní prodejci mají takovou strategickou pozici, aby tento trend využili. Využitím jejich privátních značek mohou tito obchodníci poskytovat lepší cenové nabídky a získat tak větší podíl zákazníků. To zdůrazňuje rostoucí význam privátních značek při uspokojování spotřebitelských preferencí v oblasti cenové dostupnosti a hodnoty v maloobchodním prostředí.
Marija Milasevic, senior consultant, Euromonitor International